![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22952
Hankkeen nimi: Vastuullisuusviestintää vaikuttavasti verkostona
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2023 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Itä-Suomen yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 2285733-9
Jakeluosoite: Neulaniementie 2, 2. krs, PL 1627
Puhelinnumero: 0294 45 1111
Postinumero: 70211
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: https://www.uef.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ynnilä Tiina Helena
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Suunnittelija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 4339254
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Sidosryhmät ja yhteiskunta vaativat yrityksiltä yhä selkeämpää näyttöä liiketoiminnan vastuullisuudesta ja kestävän kehityksen tukemisesta. Vastuullisuusviestintä on aliresursoitua monissa organisaatiossa. Tavoitteenamme on lisätä pohjoissavolaisten yrittäjien ja yritysten koronan jälkeisen ajan kilpailukykyä vahvistamalla niiden vihreän siirtymän edellytyksiä vastuullisuusviestinnän osaamisen kehittämisen kautta.
Kokoamme Pohjois-Savon vastuullisuusviestinnän toimijoista verkoston, joka yhteistoiminnallisesti muodostaa ja jakaa hyviä toimintamalleja ja vastuullisuusviestinnän osaamista alueen yrityksille; suunnittelee ja toteuttaa tapahtumia ja kampanjoita; kehittää ja vie yrityksiin ja muihin osallistujaorganisaatioihin osallistavan vastuullisuusviestinnän toimintamallia sekä; tukee maakunnan kestävän kehityksen tietoisuutta sekä sen mukaisia toimia elinkeinoelämässä ja asukkaiden arjessa. Kutsumme verkostoon vastuullisuusviestintää harjoittavia toimijoita ja asiantuntijoita alueen yrityksistä, koulutus- ja tutkimusorganisaatioista, alueen kaupungeista ja kunnista, kansalaisjärjestöistä sekä alueellisista ja maakunnallisista julkishallinnon organisaatioista.
Vastuullisuusviestinnän verkosto jää yhteistyön alustaksi Pohjois-Savon alueelle. Toimintoja ja kampanjoita pyritään jatkamaan teemaan liittyvissä paikallisissa tapahtumissa ja sosiaalisessa mediassa. Hankkeessa ja sen seurauksena tuotetut kampanjat, aineistot sekä yritysten tarvelähtöiset koulutukset tukevat viestinnän tuloksellisuutta, tehostavat vastuullisen viestinnän toimeenpanoa yrityksissä sekä tukevat yritysten henkilöstön viestintään osallistumista. Alueen yritykset ja asukkaat aktivoituvat pieniin käytännön vastuullisuustekoihin, kun toiminta viedään lähelle heidän arkeaan. Toiminnot edistävät vihreää siirtymää ja kestävää kehitystä Pohjois-Savon alueella sekä muualla Itä-Suomessa. Hankkeen aikana ja jatkossa tavoitteenamme verkottua vastuullisuusviestintäteeman tiimoilta myös valtakunnallisesti.
Kohderyhminä ovat
• Pohjoissavolaiset yritykset, erityisesti yritysten johto ja vastuullisuusviestintään osallistuvat asiantuntijat sekä heidän kauttaan yritysten muu henkilöstö.
• Koulutus- ja tutkimusorganisaatiot, jotka tuottavat kestävään kehitykseen ja vastuullisuusviestintään liittyvää tietoa ja osaamista. Kohderyhmänä erityisesti niiden johto, vastuullisuusviestinnän vastuuhenkilöt sekä ympäristö- ja laatuasioiden vastaava henkilöstö.
• Julkisen sektorin toimijat (kaupungit, kunnat, hyvinvointialueet, maakunnalliset toimijat), erityisesti niiden johto sekä viestintä ja vastuullisuusteemojen parissa työskentelevät.
• Kolmannen sektorin toimijat, jotka tuottavat vastuullisuusviestintää
• Kaupunkien ja kuntien asukkaat, jotka hyötyvät hankkeen toiminnasta ja viestinnästä.
• Mediat, joiden kanssa tehdään yhteistyötä.
• Koulutusorganisaatioiden opiskelijat yhteisiin kampanjoihin tai tapahtumiin.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 51 315
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 51 315
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 64 143
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 64 142
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Koillis-Savon, Varkauden, Kuopion, Ylä-Savon, Sisä-Savon
Kunnat: Rautavaara, Vesanto, Kuopio, Kaavi, Rautalampi, Sonkajärvi, Suonenjoki, Tervo, Kiuruvesi, Siilinjärvi, Tuusniemi, Keitele, Lapinlahti, Vieremä, Leppävirta, Varkaus, Joroinen, Pielavesi, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 12
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 19
Suunniteltu: 70
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Vastuullisuusviestintä tuo näkyväksi yritysten ja organisaatioiden vastuullistoimenpiteet ja haastaa heitä ekologisesti kestävämpiin toimenpiteisiin. Vastuullisuusviestintä ohjaa yrityksiä ja organisaatioita tarkastelemaan toimintaansa myös luonnonvarojen käytön kestävyyden näkökulmasta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Vastuullisuusviestintä tuo näkyväksi yritysten ja organisaatioiden vastuullistoimenpiteet ja haastaa heitä ekologisesti kestävämpiin toimenpiteisiin. Vastuullisuusviestintä tähtää ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 5 |
Vastuullisuusviestintä tuo näkyväksi yritysten ja organisaatioiden vastuullistoimenpiteet ja haastaa heitä ekologisesti kestävämpiin toimenpiteisiin. Vastuullisuusviestintä ohjaa yrityksiä ja organisaatioita tarkastelemaan toimintaansa myös kasvillisuuden, eliöiden ja luonnon monimuotoisuuden näkökulmasta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 5 |
Vastuullisuusviestintä tuo näkyväksi yritysten ja organisaatioiden vastuullistoimenpiteet ja haastaa heitä ekologisesti kestävämpiin toimenpiteisiin. Vastuullisuusviestintä ohjaa yrityksiä ja organisaatioita tarkastelemaan toimintaansa myös pinta- ja pohjavesien, maaperän ja ilman näkökulmasta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 5 |
Vastuullisuusviestintä tuo näkyväksi yritysten ja organisaatioiden vastuullistoimenpiteet ja haastaa heitä ekologisesti kestävämpiin toimenpiteisiin. Vastuullisuusviestintä ohjaa yrityksiä ja organisaatioita tarkastelemaan toimintaansa myös Natura 2000 -ohjelman kohteiden näkökulmasta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 5 |
Hankkeessa syntyvän jätteen määrä pyritään minimoimaan. Hankkeessa tuotettavat materiaalit ovat sähköisiä ja suurin osa koulutuksista on sähköisiä webinaareja. Yhteisinä tempauksina hankkeessa voidaan järjestää esim. roskakävelyitä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 5 |
Vastuullisuusviestintä ohjaa yrityksiä ja organisaatioita tarkastelemaan toimintaansa myös uusiutuvien energialähteiden käytön näkökulmasta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 5 |
Hankkeen koulutukset ovat kaikille avoimia ja verkostoyhteistyön kautta pyrimme saamaan Pohjois-Savon yrityksiä, kuntia, kaupunkeja, oppilaitoksia, yhteisöjä ja yhdistyksiä kiinnostumaan vastuullisuusviestinnästä ja tuomaan paremmin esille vastuullisuustekojaan. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 5 |
Vastuullisuusviestinnän sanomaa siirtyminen aineellisista asioista aineettomiin, ylikulutuksesta kohtuullisuuteen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 5 |
Vastuullisuusviestintä ohjaa yrityksiä ja organisaatioita tarkastelemaan toimintaansa myös liikkumisen ja logistiikan näkökulmasta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Hyvinvoinnin edistäminen ja planetaarinen hyvinvointi ovat esillä vastuullisuusviestinnässä. Vastuullinen toiminta tuo mielihyvää ja hyvinvointia elämään. Hyvinvointikäsityksemme on hiljalleen muuttumassa: aineellinen elintaso ei takaa elämänlaatua. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 5 |
Kaikilla on yhtäläinen oikeus osallistua hankkeen toimenpiteisiin riippumatta sukupuolesta, iästä, alkuperästä, kielestä, uskonnosta, vakaumuksesta, mielipiteestä, terveydentilasta, vammaisuudesta tai muusta henkilöön liittyvästä syystä. Myös luonnolla on oma itseisarvo, jota hankeviestinnässä korostamme. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 5 |
Vastuullisuusviestinnän kautta pyrimme vaikuttamaan siihen, että kaikilla olisi yhteiskuntaluokasta riippumatta mahdollista käyttää kestäviä ja vastuullisia palveluita ja tuotteita. Hanke edistää kulttuurista kestävyyttä, joka ehkä yrityksissä jää vähemmälle huomiolle. Hankkeen vaikuttavuusviestintätoimilla pyrimme vaikuttamaan kulttuurisesti kestävään elämään niin elinkeinoelämässä kuin ihmisten arjessakin, tavoitteena kulttuurinmuutos. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 5 |
Hankkeen tapahtumia viedään kulttuuritapahtumiin ja kulttuuritiloihin, esim. museoon. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 5 |
UEF on sitoutunut YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseen kaikessa toiminnassaan. Se on mm. haastanut oman henkilökuntansa ja opiskelijansa Arjen pienet ekoteot -kampanjaan. Samaa haastetta ja yleisestikin ympäristöosaamista ja -tietoisuutta levitetään myös hankkeen kumppaniorganisaatioille. |
Tämän puolivuotisen hankkeen tavoitteena oli auttaa pohjoissavolaisia yrityksiä ja organisaatioita kehittämään vastuullisuusviestintäänsä ja saamaan omat vastuullisuustekonsa paremmin esille. Saimme lyhyessä ajassa aikaan monia tuloksia.
Kokosimme pohjoissavolaisen vastuullisuusviestintäverkoston, johon saimme mukaan lähes 60 yrittäjää sekä eri yrityksissä ja organisaatioissa mm. viestintä-, markkinointi-, johto-, koulutus- ja kehitystehtävien parissa toimivaa henkilöä. Verkosto kokoontui hybridinä kerran kuussa, yhteensä viisi kertaa hankkeen aikana. Jokaisen verkostotapaamisen yhteydessä järjestimme myös koulutuksen. Kouluttajina toimi Itä-Suomen yliopiston asiantuntijoita, ulkopuolisia asiantuntijoita sekä itse verkoston jäseniä. Antoisaa verkostossa oli se, että aiheesta kiinnostuneet verkoston jäsenet jakoivat tietojaan ja ideoitaan muille. Teimme jokaisen koulutuksen sisällöstä artikkelin UEF Jatkuvan oppimisen blogisivustolle.
Koulutusten aiheet olivat seuraavat:
1. Onnistuneet vastuullisuuskampanjat
2. Vastuullisuusviestintää vai viherpesua?
3. Vastuullisuusviestinnän ABC
4. Vastuullisuusviestinnän visuaalisuus ja kuluttajanäkökulma
5. Sosiaalinen ja hallinnollinen vastuu ja niistä viestiminen
Toinen iso tuotos hankkeessa oli Arjen pienet ekoteot -somevideosarja, jossa toimme esille yliopistolaisten ja kumppaniemme ekotekoja niin arjessa kuin työssäkin. Videoita jaettiin yliopiston somekanavilla. Videoiden tavoitteena oli tuoda esille sellaisia arkisia vastuullisuustekoja, joita kuka tahansa voi tehdä arjessaan. Samalla tiedotettiin mm. yliopiston tarjoamista vastuullisuus- ja kestävyysteemaista koulutuksista. Teimme kaikkiaan 8 videota yhdessä UEF viestintäasiantuntijoiden kanssa seuraavista aiheista:
1. Ruokaa luonnosta
2. Kampusviljely
3. Lajittelu ja kierrätys
4. Luonnon monimuotoisuus
5. Roskien kerääminen
6. Kestävä ja hyvä elämä
7. Vastuullinen matkailu
8. Työmatkapyöräily
Itäsuomalaisten oppilaitosten välisenä yhteistyönä järjestimme "Roska liikkuu" -roskienkeruutapahtuman 3.-4.10.2023. Kahden päivän aikana kahdessa maakunnassa saatiin kerättyä yhteensä 236 roskapussia 350 henkilön voimin!