![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22944
Hankkeen nimi: SIMU – simulaatiot oppimisen kehittäjänä
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2023 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Satakunnan koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos
Y-tunnus: 0203929-1
Jakeluosoite: PL 87
Puhelinnumero: 0401994100
Postinumero: 32801
Postitoimipaikka: Kokemäki
WWW-osoite: http://sataedu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pauliina Merikivi
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankepäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401994131
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Päätavoitteena on simulaatio-oppimisen kehittäminen. Alatavoitteina on:
1. Simulaatio-oppimisen monialainen soveltaminen ja kehittäminen
Simulaatio-oppimista levitetään ja kehitetään hyvinvointialan lisäksi muilla koulutusaloilla (palvelu, teknologia, liiketalous, rakentaminen, logistiikka, valmentavat).
Simulaatio-opetusta kokeillaan hyvinvointialan koulutuksessa 50 %/ 50% mallilla osana opetusta.
Hankkeessa toteutetaan koko Sataedussa yhteensä 9 pilottia.
2. Digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen osana simulaatio-oppimista
Opintoalojen piloteissa hyödynnetään erilaisia digitaalisia ratkaisuja, kuten VR/AR-lasit, erilaiset verkkoympäristöt (esim. Thinglink ja 360-kuvat), monitorit ja kamerat.
Hankkeessa toteutetaan 3 kpl verkkosimulaatiopilottia.
Hankkeen konkreettiset työpaketit ovat:
TP1 Simulaatiopilottien toteutus
Hankkeessa toteutetaan 8 pilottia, joissa sovelletaan simulaatio-opetusta muilla kuin hyvinvointialoilla. Lisäksi
toteutetaan 1 pilotti hyvinvointialalla, jossa simulaatio-opetusta on 50 % opetuksesta. Hyvinvointialalla toteutetaan
myös 3 verkkosimulaatiopilottia. Pilotit määritellään ja aikataulutetaan yhdessä kohderyhmän kanssa. Toteutus jakautuu sekä keväälle 2023 että
syksylle 2023. Piloteista kerätään palautetta sekä opettajilta että opiskelijoilta.
TP 2 Simulaatio-osaamisen kehittäminen
Simulaatio-opetuksen vahvistaminen edellyttää opettajien osaamisen kehittämistä. Projektipäällikkö osallistuu EuSim- simulaatio-ohjaajakoulutukseen keväällä 2023.
Koulutus antaa valmiudet opettaa muita simulaatio-ohjaajiksi.
Projektipäällikkö toteuttaa Sataedun opetus- ja ohjaushenkilöstöstä koostuvalle ryhmälle (n. 8 hlöä) toiminnallisen
simulaatio-ohjaajakoulutuksen syksyllä 2023.
TP3 Simulaatio-oppimisen digitaalisten ratkaisujen pilotoinnit
Hankkeessa selvitetään erilaisten digitaalisten ratkaisujen hyödyntämistä simulaatio-oppimisen tukemisessa.
SIMU-hankkeen projektihenkilöstö tutustuu erilaisiin digitaalisiin ratkaisuihin ja niiden soveltamisen hyviin käytäntöihin.
Digitaalisia ratkaisuja kokeillaan osana simulaatiopilotteja (TP1). Niiden toimivuutta
arvioidaan osana pilotointien palautteita.
TP 4 Tulosten koonti ja levitys
Kokemukset ja arvioinnit simulaatiopiloteista, niiden koordinoinnista sekä digitaalisten ratkaisujen hyödyntämisestä
koostetaan yhteen malleiksi simulaatio-oppimisen toteutuksesta. Simulaatio-oppimisesta laaditaan Sataedun podcastjakso.
Digitaalisia ratkaisuja esitellään osana Sataedun henkilöstölle eri toimipaikoilla järjestettäviä Digimessuja.
Hankkeen tuloksista viestitään Sataedun www-sivujen ja somekanavien kautta.
Hankkeesta syntyy konkreettisina tuotoksina:
- 9 eri alojen simulaatiopilottia
- 3 hyvinvointialan verkkosimulaatiopilottia
- simulaatio-ohjaajien koulutus
- julkaisu simulaatio-oppimisen toteutusmalleista ja digitaalisten ratkaisujen hyödyntämisestä
- työpajat tulosten käyttöönotosta hyvinvointialan opettajille sekä erikseen muiden alojen opettajille (yhteensä 2 työpajaa)
- podcast-jakso simulaatio-opetuksesta
Hankkeen tuloksena opiskelijoiden työelämälähtöinen osaaminen kehittyy (digitaidot, monialaisuus, ymmärrys
kokonaisuuksista ja prosesseista, tiimitaidot, päätöksentekotaidot, työn kehittämisen taidot, vastuullisuus, ammatti-identiteetin
vahvistuminen). Tuloksia mitataan simulaatioiden opettaja- ja opiskelijapalautteiden sekä opiskelijoiden osaamisen kehittymisen
arvioinnin kautta. Tulosten vaikutuksesta työvoimapulasta kärsivien alojen vetovoimaisuus kasvaa simulaatio-opetuksen kehittämisen
myötä. Työelämä saa tarvittavaa osaamista ja voi jatkossa hyödyntää simulaatio-oppimista oman henkilöstönsä
kehittämiseen.
Sataedun opiskelijat
Sataedun opetus- ja ohjaushenkilöstö
Satakunnan alueen työ- ja elinkeinoelämä
Satakunnan hyvinvointialue
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 39 375
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 39 375
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 52 500
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 52 500
Maakunnat: Satakunta
Seutukunnat: Pohjois-Satakunnan, Porin
Kunnat: Kokemäki, Harjavalta, Ulvila, Kankaanpää, Huittinen, Nakkila
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 101
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 4 |
Simulaatio- ja verkko-oppiminen vähentävät luonnonvarojen käyttöä mm. autoilua vähentämällä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 1 |
Verkkosimulaatiot vähentävät liikennepäästöjä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeen vaikutus on neutraali. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeen vaikutus on neutraali. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeen vaikutus on neutraali. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 4 |
Hanke vaikuttaa digitalisaatiota edistäessään välillisesti materiaalien ja jätteiden vähenemiseen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeen vaikutus on neutraali. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 3 |
Hanke edistää työelämälähtöistä osaamista ja tukee alojen vetovoimaisuutta sekä opiskelijoiden työllistymistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 5 |
Hankkeen tulokset ovat pitkälti aineettomia ratkaisuja ja toimintamalleja, joiden avulla kehitetään ammatilliseen koulutuksen simulaatio-oppimista, digitaalisia ratkaisuja ja työelämäyhteistyötä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 4 |
Hankkeen vaikutuksena on sekä toimijoiden että kohderyhmän matkustamisen vähentäminen sähköisiä menetelmiä hyödyntämällä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 5 |
Simulaatio-oppiminen lisää opiskelijoiden hyvinvointia, minäpystyvyyden tunnetta, ammatti-identiteettiä ja työllisyyttä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Hanke edistää opiskelijoiden tasa-arvoista mahdollisuutta suoriutua opinnoista sekä saada valmiudet työelämässä toimimiseen | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 7 |
Hanke edistää opiskelijoiden osallisuutta ja yhteiskuntaan kiinnittymistä sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeen vaikutus on neutraali. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 4 |
Hankkeella on vaikutusta ympäristöosaamiseen digitaalisten valmiuksien kehittyessä sekä huomioitaessa kestävän kehityksen näkökulma osana simulaatioiden sisältöjä. |
Hankkeessa toteutettiin yhdeksän eri alojen simulaatiopilottia, kolme hyvinvointialan verkkosimulaatiopilottia, simulaatio-ohjaajien koulutus, julkaisu simulaatio-oppimisen toteutusmalleista ja digitaalisten ratkaisujen hyödyntämisestä, työpajat tulosten käyttöönotosta hyvinvointialan opettajille sekä erikseen muiden alojen opettajille ja podcast-jakso simulaatio-opetuksesta. Simulaatio-oppimisen tukena käytettiin monipuolisesti teknologiaa. Hanke oli hyvin napakka ja konkreettinen, joka eteni systemaattisesti ja suunnitellusti kohti tavoitteita.
Todetaan, että hankkeen tuloksena opiskelijoiden työelämälähtöinen osaaminen on kehittynyt. Erityisesti digitaidot, monialaisuusosaaminen, ymmärrys kokonaisuuksista ja prosesseista on harjaantunut. Lisäksi tiimitaidot, päätöksentekotaidot, työn kehittämisen taidot sekä vastuullisuus, että ammatti-identiteetin vahvistuminen ovat kokeneet voimistumista. Lisäksi opettajien opetusosaaminen on monipuolistunut simulaatiopedagogisen ymmärryksen kehittymisen kautta.
Nämä tulokset on saatu määrällisen tutkimuksen keinoin. Näin on kertynyt yleistettäviä tuloksia kuvaamaan simulaatioiden tarjoamaa pedagogista prosessia ja sen myötä syntyviä oppimistuloksia. Tuloksia mitattiin simulaatioiden opettaja- ja opiskelijapalautteiden sekä opiskelijoiden osaamisen kehittymisen arvioinnin kautta.
Voidaan ajatella, että tulosten vaikutuksesta työvoimapulasta kärsivien alojen vetovoimaisuus kasvaa simulaatio-opetuksen kehittämisen myötä, sillä moderni ja tehokas simulaatio-opetus tukee koulutuksen vetovoimaisuutta, että opiskelijoiden oppimistuloksia. Tämän takia työelämä saa tarvittavaa osaamista ja voi jatkossa hyödyntää simulaatio-oppimista oman henkilöstönsä kehittämiseen.