![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22888
Hankkeen nimi: Pohjois-Savon kehittyvä järvimatkailu
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2022 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Brande Oy
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 0983379-7
Jakeluosoite: Kilpisenkatu 9
Puhelinnumero: 0400572860
Postinumero: 40100
Postitoimipaikka: Jyväskylä
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jari Palonen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400572860
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on vahvistaa pohjoissavolaisten matkailu- ja palveluyritysten yhteistyötä ja muutoskyvykkyyttä sekä edistää kansainvälistä järvimatkailutoimintaa. Samalla tavoitteena on vahvistaa toimijoiden ymmärrystä vihreästä siirtymästä ja siitä miten kestävän kehityksen teemoista on mahdollista rakentaa uutta liiketoimintaa ja luoda kilpailuetua. Hankkeen avulla vahvistetaan yritysten yhteistä kyvykkyyttä hyödyntää digitaalisia ratkaisuja osana yhteistyötä. Hankkeen tavoitteena on lisäksi vahvistaa Pohjois-Savon vetovoimaisuutta ja tunnettuutta ainutlaatuisena järvimatkailukohteena sekä kansainvälisten että kotimaisten matkailijoiden keskuudessa.
Hankkeen konkreettisina toimenpiteinä osallistujia valmennetaan seuraavissa teemoissa 1. yhteinen toimintamalli, 2. tuotteistaminen ja 3. asiakastestaus. Toimijoita valmennetaan yhteisen toimintamallin suunnittelussa ja lisätään yhteisen valmennuksen avulla toimijoiden yhteistoimintakyvykkyyttä. Valmennuksen kautta vahvistetaan toimijoiden kykyä tuotteistaa yhteisiä palveluja kansainvälisille asiakkaille. Lisäksi vahvistetaan toimijoiden kyvykkyyttä tehdä asiakastestausta.
Hankkeen tuloksena yritysten kyky tuottaa palveluita verkostomaisessa yhteistyössä kansainvälisille asiakkaille on vahvistunut merkittävästi. Verkostolle on muodostunut yhteinen näkemys tavoitteista ja yhteisestä toimintamallista, johon he sitoutuvat. Hankkeeseen osallistuneiden toimijoiden muutoskyvykkyys on vahvistunut ja tämä auttaa yrityksiä toimimaan kestävästi ja reagoimaan uusiin muutostilanteisiin pitkällä aikavälillä. Monipuolistuvan ja erilaistuvan palvelutarjonnan kautta hanke vaikuttaa suoraan alueen ilmapiiriin, elinvoimaisuuteen ja vetovoimaisuuteen.
Varsinaisia kohderyhmiä ovat alueella toimivat matkailu ja palveluyritykset, joiden liiketoiminta on ollut haasteissa koronan takia ja joiden avainhenkilöiden strategista yhteistyö- ja muutoskyvykkyyttä on näin syytä vahvistaa. Näitä yrityksiä ovat kaikki hankkeeseen osallistuvat palveluyritykset
Hankkeen kohderyhmään kuuluu myös muutamia julkisia palveluorganisaatioita, joiden toimintaan korona on vaikuttanut mm. yleisömääriä vähentäen. Näitä ovat kulttuuriyksilöt, kuten museot ja teatterit. Julkiset kulttuuriyksiköt ovat hankkeen kannalta tärkeitä, koska niille on kansainvälisille matkailijoille keskeinen rooli matkailukokemusta täydentävinä palvelutuottajina.
Pilottiryhmän valinnassa kiinnitämme erityistä huomiota Kuopion sataman, Puijon-alueen ja Kuopion keskustan alueella ja sen läheisyydessä toimivien yritysten osallistumiseen ja kehittymiseen. Hankkeen kohderyhmään sisältyvät myös muut pohjoissavolaiset yritykset ja toimijat, jotka ovat kiinnostuneita vesistömatkailun pitkäjänteisestä kehittämisestä.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat hankkeeseen osallistujien palveluntuottajien kansainväliset ja kotimaiset asiakkaat yrityksistä ja eri organisaatioista henkilöasiakkaisiin, joille kehittyy uusia motiiveja tulla Pohjois-Savoon ja viipyä pitempään. Kehittämistyöstä hyötyvät myös paikalliset asukkaat, joille laajentunut palvelutarjoama ja luontopalvelut tulevat osaksi lähitarjontaa.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat myös pohjoissavolaiset kunnat, jotka hyötyvät kehittyvästä kuntataloudesta ja matkailualan kehittymisestä. Eri oppilaitosten opiskelijat hyötyvät monialaisesti alan harjoittelupaikoista sekä opinnäytetyön aiheiden osalta. Hanke voi osaltaan myös tuottaa uusia sisältöjä matkailualan opetukseen sekä TKI-toimintaan.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 338 326
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 292 497
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 396 859
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 347 073
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion
Kunnat: Kuopio, Siilinjärvi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 20
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 18
Suunniteltu: 40
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 7 | 7 |
Verrattuna perinteiseen matkailukohteeseen, tässä hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota ekologisiin ja vastuullisiin liiketoimintaratkaisuihin | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 5 |
Vaikka matkailu itsessään aiheuttaa päästöjä, ne on tarkoitus kompensoida ja tarjota asiakkaille vihreää siirtymää tukevia palveluratkaisuja. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 3 |
Tarkoituksemme on kehittää hankkeessa malleja, jotka herättävät ja oivalluttavat ihmisiä biodiversiteettiin. Koko strategiamme on luontopositiivinen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 3 |
Teemme asiakkaille tunnetuksi myös Natura 2000 -kohteita ja ymmärrytämme heitä niiden merkityksestä. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 4 |
Kehitämme yhdessä verkoston kanssa ratkaisuja, jotka minimoivat materiaalisen käyttöä ja jätteiden syntymistä. Kiinnitämme myös erityistä huomiota jätteiden lajitteluun ja kierrätykseen / uusiokäyttöön. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Hanke tukee suoraan matkailu- ja palveluelinkeinon kestävää kehittämistä mahdollistaen liikevaihdon kasvun ja uudenlaisen alueellisen yhteistyön. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 6 |
Kehitämme hankkeessa useita uusia palveluita, joille rakennetaan oma identiteetti. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 6 | 6 |
Etsimme ratkaisuja kestävään liikkumiseen ja logistiseen toimivuuteen osana ydinkonseptia. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Hanke tukee suoraan yritysten omistajien ja henkilöstön hyvinvointia uudenlaisen yhteistyön ja liiketoiminnan kehittymisen kautta. Hankkeessa kehitettävä uusi palvelutarjonta luo hyvinvointia myös matkailijoille ja alueen asukkaille. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Kiinnitämme erityistä huomiota toimintamalleihin, jotka luovat tasa-arvoisesti mahdollisuuksia osallistujille lähtötilanteesta ja -tekijöistä riippumatta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 7 |
Hanke yhdistää uudella tavalla julkisia, yksityisiä ja järjestötoimijoita yhteiseen toimintaan ja palvelutuotantoon. Lisäksi huomioimme taiteen tekijät omana ryhmänään ja liitämme heidän osaamisensa osaksi kokonaistarjoomaa. | ||
Kulttuuriympäristö | 6 | 6 |
Luomme hankkeessa osana verkostokehittämistä uusia olosuhteita taide- ja kulttuuriosaamisen esilletuomiseen. | ||
Ympäristöosaaminen | 8 | 8 |
Hankkeessa kehitettävien palveluiden keskiössä on kestävä kehitys ja ympäristökasvatus osana elämyksellistä palvelutuotantoa. |
Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa pohjoissavolaisten matkailu- ja palveluyritysten yhteistyötä ja muutoskyvykkyyttä sekä edistää kansainvälistä järvimatkailutoimintaa. Samalla tavoitteena oli vahvistaa toimijoiden ymmärrystä vihreästä siirtymästä ja siitä miten kestävän kehityksen teemoista on mahdollista rakentaa uutta liiketoimintaa ja luoda kilpailuetua. Hankkeen avulla vahvistettiin yritysten yhteistä kyvykkyyttä hyödyntää digitaalisia ratkaisuja osana yhteistyötä. Hankkeen tavoitteena oli lisäksi vahvistaa Pohjois-Savon vetovoimaisuutta ja tunnettuutta ainutlaatuisena
järvimatkailukohteena sekä kansainvälisten että kotimaisten matkailijoiden keskuudessa. Tavoitteena oli lisätä yritysten vastuullisuusosaamista ja kykyä muuttaa omia toimintoja vastuullisemmiksi ja näin pienentää matkailun hiilijalanjälkeä, esim. Sustainable Travel Finland, Visit Finlandin kestävä matkailu -ohjelman mukaisesti.
Hankkeessa lisättiin osallistujien yhteistä kyvykkyyttä yhteisissä valmennuksissa, pienryhmien tuotteistustyöpajoissa ja itsenäisenä työskentelynä. Branden ja Savonian asiantuntijatiimit auttoivat osallistujien uuteen ajatteluun ja yhteistyöhön, joka mahdollistaa järvimatkailun kansainvälistämisen. Hankkeella saatiin aikaiseksi seuraavaa:
- Yhteinen visio ja etenemispolku - Yhteinen suunta ja tahtotila
- Ekosysteemi 1.0 - Ollaan rakennettu alueen matkailu- ja palveluekosysteemin ensimmäinen versio
- Toimintamallin perustukset - Lähtö yhteiselle toimintamallille ja tavalle kehittää yhteistuotteita
- Minilomatuotteet - 10 minilomapakettia ja tuoteoptioita KV-myyntiin
- Myynnin organisoituminen - DMC-yhteistyö ja digitaalinen myynti
- Markkinoinnin linjaukset - Kuopio-Tahko markkinointiyhteistyö, P-S matkailu, www, some, omat kanavat
- Palvelukäsikirja - Suuntaviivat Lake Park asiakaskokemukseen ja mittarointiin
- Yrittäjien ääni kuuluviin - Yrittäjien ääni on kuulunut alueellisessa järjestäytymisessä
- Lake Park konseptin pilotointi, Finland DMC - Kansainvälinen asiakastestaus saksan markkinassa syksyllä 2023
Osallistujilla on hankkeen myötä yhteinen näkemys kansainvälisten asiakkaiden hankinnan vaatimuksista ja heillä on yhteinen ymmärrys siitä, miten voidaan tehdä vahvaa keskinäistä yhteistyötä ja yhteistyötä DMC-toimistojen kanssa. Hankkeen myötä osallistujat saivat ymmärrystä kansainvälisten asiakkaiden vaatimuksista ja toiveista sekä arvostuksista pohjoissavolaiseen järviluonnon tuotteistamiseksi.
Hankkeen osallistujat saivat yhteistä näkemystä siitä, miten alueen matkailua voidaan kehittää vihreän siirtymän periaattein niin, että siitä tulee kilpailuetu ja houkuttavuustekijä. Hankkeessa perehdyttiin erilaisiin digitaalisiin ratkaisuihin, jotka tukevat yritysten välistä yhteistyötä reaaliaikaisesti. Näistä tehtiin valintoja, joita viedään eteenpäin mahdollisessa seuraavassa hankkeessa.
Vetovoimaisuutta ja tunnettuutta ainutlaatuisena kohteena vahvistettiin hankkeessa kehittämällä yhteinen kohdebrändi, Kuopio Lake Park. Siihen luotiin vahva arvopohja, johon osallistujat sitoutuivat. Hankkeessa suunniteltiin ja kehitettiin 10 uutta yhteistä minilomatuotetta sekä tuotteistettiin ne ja pilotoitiin kansainvälisillä matkanjärjestäjillä.