![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22869
Hankkeen nimi: Arkieväs - tukea ja arjenhallintaa nuoren arkeen
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2022 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Pohjois-Karjalan Martat ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 0214723-3
Jakeluosoite: Koskikatu 5-7
Puhelinnumero: 0504481125
Postinumero: 80100
Postitoimipaikka: Joensuu
WWW-osoite: http://www.martat.fi/pohjois-karjala
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hjälm Heli Suvi Anneli
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toiminnanjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 151545
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on edistää opiskelijoiden elämänhallintataitoja, osallisuutta ja arjessa selviytymistä. Hankkeen aikana toteutetaan kurssimuotoista arjenhallintaa tukevaa kotitalousneuvontaa, jota kohdennetaan sitä tarvitseville opiskelijoille Pohjois-Karjalassa. Opiskelijoita pidetään yhteiskunnan häiriötilanteisiin varautumisen kannalta yhtenä riskiryhmänä, minkä vuoksi myös varautuminen ja kotivara halutaan liittää yhtenä teemana mukaan hankkeeseen. Koronapandemia oli haasteellista aikaa monille opiskelijoille, jotka jo lähtökohtaisesti ovat riskiryhmä arjen hallinnan ja mielen kuormituksen suhteen. Hankkeen tavoitteena on tukea opiskelijoiden arkea, jotta ongelmien syntymistä voidaan ennaltaehkäistä, eivätkä jo olemassa olevat ongelmat syvenisi.
Nuorten kanssa toteutettavasta toiminnasta vastaavat Pohjois-Karjalan Martat ry:n palveluksessa olevat koulutetut asiantuntijat. Hankkeen tuen piiriin kuuluu erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita, mutta hankkeessa on myös mahdollista tehdä ennaltaehkäisevää työtä. Pohjois-Karjalan Martat ry on maakunnallinen toimija, joten hanketta voidaan toteuttaa ympäri Pohjois-Karjalaa. Asiakasohjauksessa keskeisiä yhteistyötahoja ovat mm. ammatillinen oppilaitos Luovi, Ammattikorkeakoulu Karelia ja Koulutusyhtymä Riveria, jolla on toimipisteet Joensuun lisäksi Outokummussa, Lieksassa, Kiteellä, Nurmeksessa ja Valtiomolla. Hankkeen toiminta täydentää julkisen sektorintoimintaa, mutta toiminta ei kuuluu julkisen sektorin tehtäväkenttään.
Syrjäytymisvaarassa ja arjenhallintataitoja vailla olevat nuoret mm.:
• ammattikorkeakouluopiskelijat
• nuoret Riverian ammattiopiskelijat (opiskelijat 16-60 vuotiaita) kohderyhmässä erityisesti 16-35 -vuotiaat ympäri maakuntaa
• LUOVIn erityisen tuen ammatilliset opiskelijat
Hankkeen yhteistyöorganisaatiot(oppilaitokset)
Oppilaitosten oppilashuolto
Nuorten perheet ja muut läheiset
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 67 200
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 55 261
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 76 200
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 64 261
Maakunnat: Pohjois-Karjala
Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan, Pielisen Karjalan
Kunnat: Lieksa, Nurmes, Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kitee
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 160
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 2 |
Hankkeen toimintaan ja sen sisältöihin liittyy kestävän kehityksen näkökulmien huomioiminen osana kotitalouksien valintoja, toimintatapoja ja kulutuskäyttäytymistä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 2 |
Hankkeen toimintaan ja sen sisältöihin liittyy kestävän kehityksen näkökulmien huomioiminen osana kotitalouksien valintoja, toimintatapoja ja kulutuskäyttäytymistä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 2 |
Hankkeen toimintaan ja sen sisältöihin liittyy kestävän kehityksen näkökulmien huomioiminen osana kotitalouksien valintoja, toimintatapoja ja kulutuskäyttytymistä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 3 |
Hankkeen osallistujien taitoja vahvistetaan mm. kierrätykseen ja jätteiden lajitteluun liittyen. Hankkeen toimintaan ja sen sisältöihin liittyy muutenkin kestävän kehityksen ja kiertotalouden näkökulmien esilletuominen kotitalouksien näkökulmasta | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 1 |
Hankkeen toimintaan kuuluu tiedon välittäminen ja kannustaminen mm. energian säästöön omilla valinnoilla ja omilla tavoilla. Varautumisen teemaan liittyen eri lämmön- ja energiantuottamisen lähteet otetaan huomioon. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 2 |
Hankkeessa kannustetaan nuoria kestäviin valintoihin ja lähituotteiden hyödyntämiseen. Ruoanvalmistuksessa kannustetaan hyödyntämään lähellä tuotettuja kausituotteita. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 2 |
Hankkeen aikana hyödynnetään varautumisen huonepakopeliä taitojen opettamisen tukemiseksi. Myös muut toimijat voivat hyödyntää mallia jatkossa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 2 |
Hankkeen aikana hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan ryhmänä liikkumisessa joukkoliikennettä tai liikutaan lähiympäristössä jalkaisin/polkupuorällä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 6 |
Nuorten hyvinvoinnin ja arjen sujuvuuden edistäminen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 4 |
Hanke tukee toimenpiteillään sukupuolten välistä tasa-arvoa ja kaikkien yhdenvertaisuutta. Hankkeella vahvistetaan yhdessä tekemistä ja yhteisöllisyyttä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 4 |
Hankkeella edistetään kulttuurista ja yhteiskunnallista yhdevertaisuutta toteuttamalla toimia, jotka tukevat opiskelijanuoren arkea. Marttajärjestön keskeinen toiminnan lähtökohta on: "Hyvä arki kuuluu kaikille". | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 2 |
Hankkeessa kannustetaan nuoria kestäviin valintoihin, jätteiden lajitteluun ja luonnossa liikkumiseen. Nämä toimet osaltaan kannustavat huolehtimaan ympäristöstä. |
Hanke edisti opiskelijoiden elämänhallintataitoja, osallisuutta ja arjessa selviytymistä. Hankkeen aikana järjestettiin kurssimuotoista arjenhallintaa tukevaa kotitalousneuvontaa, jota kohdennettiin sitä tarvitseville opiskelijoille Pohjois-Karjalassa. Opiskelijoita pidetään yhteiskunnan häiriötilanteisiin varautumisen kannalta yhtenä riskiryhmänä, minkä vuoksi myös varautuminen ja kotivara haluttiin liittää yhtenä teemana mukaan hankkeeseen. Koronapandemia oli haasteellista aikaa monille opiskelijoille, jotka jo lähtökohtaisesti olivat riskiryhmä arjen hallinnan ja mielen kuormituksen suhteen. Hankkeessa tuettiin opiskelijoiden arkea, jotta ongelmien syntymistä voitaisiin ennaltaehkäistä, eivätkä jo olemassa olevat ongelmat syvenisi.
Toiminnan keskeisiä teemoja olivat edullisen ja terveellisen ruoanvalmistus, ravitsemussuositukset, kodinhoito (siivous ja pyykinpesu), kotivara ja varautuminen sekä oma rahankäyttö. Hankkeessa toteutettiin myös puutarha- ja ympäristöteemaisia kertoja kuten taimikasvatus ja huonekasvit, joista nuoret saivat iloa omalle ikkunalle. Kurssit olivat käytännönläheisiä ja sisälsivät runsaasti toiminnallista tekemistä. Hankkeessa järjestettiin yhteensä 94 kurssikertaa, joista 12 oli yksilöohjauksia. Suurin osa toiminnasta oli 3-5 kerran ryhmämuotoisia kurssisarjoja. Toiminta tavoitti 238 nuorta.
Keskeisenä tuloksena oli se, että nuoret kiinnittivät aiempaa enemmän huomiota siihen, että nukkuvat riittävästi, syövät säännöllisesti ja seuraavat omaa rahan käyttöä enemmän. Hanke lisäsi myös nuorten taitoja valmistaa helppoja, terveellisiä ja edullisia aterioita sekä toimia häiriötilanteessa kuten sähkökatkossa aiempaa paremmin. Toiminta helpotti terveyttä edistävien arjen valintojen tekemistä ja lisäsi valmiuksia huolehtia omasta kodista lisäämällä nuorten tietoja ja taitoja. Hanke lisäsi nuorten kohtaamista ja sosiaalista kanssakäymistä. Lisäksi hanke opetti uudenlaista yhteistyötä järjestön ja oppilaitosten välillä.