![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22863
Hankkeen nimi: HYBRID 50+
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2022 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Parik - säätiö sr
Organisaatiotyyppi: Säätiö
Y-tunnus: 1707452-4
Jakeluosoite: Kuusaantie 1
Puhelinnumero: 0407783570
Postinumero: 45130
Postitoimipaikka: Kouvola
WWW-osoite: http://www.parik.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hautamäki Sonja
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505923060
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanketta haetaan, koska Kouvolan alueella on tunnistettu tarve edistää osaamisen tunnistamisen kautta yli 50 vuotiaiden työttömien ja pitkäaikaistyöttömien työllistymismahdollisuuksia. Tarve on tullut esille havainnoissa TE-palveluissa, Kouvolan kaupungin työllisyyspalveluissa, ammatillisissa oppilaitoksissa ja välityömarkkinoiden työpajoilla, erilaisissa valtakunnalliset tilastoissa, tutkimuksissa ja selvityksissä sekä kohderyhmän kyselyissä. Hankkeella haetaan ratkaisua niin alueen työelämän osaajapulaan kuin yli 50-vuotiaiden työttömien osaamisen näkyväksi tekemiseen ja sitä kautta työllistymisen edistämiseen.
Opinnollistamisen ja osaamisen tunnistamisen edistämiseksi Kouvolassa on käynnistynyt 1.5.2021 Parik-säätiön työpajojen ja ammatillisen koulutusorganisaation Kouvolan Ammattiopisto Oy EduKon yhteishanke HYBRID - Hybridit oppimisverkostot, jossa kohderyhmänä ovat nuoret ja nuoret aikuiset. Haettava HYBRIDin sisarhanke, HYBRID 50+, täydentää toiminnassa olevaa HYBRID-hanketta laajentamalla kohderyhmää yli 50 vuotiaisiin.
Hankkeella on neljä tavoitetta:
1) Tunnistaa välityömarkkinatoimijoiden tunnistetuissa oppimisympäristöissä yli 50-vuotiaiden työttömien ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien työttömien (mm. palkkatukityöllistetyt, työkokeilijat) osaamista, joilla:
- osaamista ei ole tunnistettu aikaisemmin
- ei ole ammatillista tutkintoa, mutta osaamista on kertynyt muulla tavoin
- on ammatillinen tutkinto, mutta osaaminen on vanhentunut ja se tulisi päivittää vastaamaan nykytyöelämän taitoja ja vaatimuksia.
2) Lisätä työvalmennuspalvelujen ja työllistämisen tuloksellisuutta ja parantaa työvalmennuksessa olevien yli 50- vuotiaiden työttömien ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien työttömien työmarkkina-asemaa pysyvästi tunnistamalla heidän osaamistaan ja edistämällä poluttamista opintoihin ja töihin.
3) Rakentaa, kuvata ja ottaa käyttöön toimintamalli yli 50-vuotiaiden työttömien ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien työttömien osaamisen tunnistamiseen ja poluttamiseen opintoihin ja töihin.
4) Huomioida tuleva palkkatukiuudistus ja siihen liittyvä 55 vuotta täyttäneiden työllistymisen edistäminen uuden työllistämistuen avulla.
Hankkeessa tuotoksena syntyy toimintamalli yli 50-vuotiaiden työttömien ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien työttömien osaamisen tunnistamiseen ja poluttamiseen opintoihin ja töihin.
Hankkeen ensisijaisen kohderyhmänä ovat yli 54 -vuotiaat työttömät ja työmarkkinoilla heikossa asemassa olevat henkilöt. Kohderyhmän henkilöt ohjautuvat hankkeeseen pääasiassa TE-toimiston kautta.
Välilliset kohderyhmät ovat TE-toimiston, yhdistyksissä ja julkisissa työpaikoissa työskentelevä henkilöstö ja rekrytoinnista ja kehittämisestä vastaavat henkilöt sekä kunnissa työllisyyspalveluissa työskentelevät asiantuntijat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 163 922
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 117 107
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 178 351
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 127 415
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kouvolan
Kunnat: Kouvola
Jakeluosoite: Kuusaantie 1
Postinumero: 45130
Postitoimipaikka: Kouvola
Suunniteltu: 4
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 40
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hakkeen toimenpiteillä ei ole vaikutuksia luonnonvarojen käytön kestävyyteen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta kasvillisuuteen, eliöiden ja luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta pinta- ja pohjavesiin, maaperään sekä ilmaan ja (kasvihuonekaasujen vähenemiseen). | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta Natura 2000 –ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta materiaaleihin ja jätteisiin. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käyttöön. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 3 |
Hanke tukee elinkeinorakenteen kestävää kehittymistä. Työnhakijoiden oman osaamisen tunnistaminen ja kyky viestiä osaamisestaan työelämän kielellä, voi johtaa osaamisen innovatiiviseen hyödyntämiseen ja elinkeinorakenteen monipuolistumiseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 2 |
Osaava työvoima tukee elinkeinorakenteen kestävää kehittymistä. Työnhakijoiden oman osaamisen tunnistaminen ja mahdollisuuksien havaitsemisen kautta voidaan päätyä kehittämään uusia palveluita ja tuotteita. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta liikkumiseen ja logistiikkaan. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 6 |
Työnhakijan osallistuminen hankkeen toimenpiteisiin tukee välittömästi hänen työllistymistavoitteitaan ja edistää hyvinvointia. Osallisuus palveluiden kehittämisessä lisää sitoutumista ja motivaatiota, sekä lisää hyvinvointia niin välittömästi kuin välillisestikin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 2 |
Hanke edistää tasa-arvoa tukemalla työnhakijoiden osaamisen tunnistamista ja mahdollisuuksien havaitsemista. Toimenpiteillä voidaan vaikuttaa työttömien miesten koulutukseen hakeutumiseen, jotka tutkimusten ja tilastojen mukaan hakeutuvat harvemmin koulutukseen kuin naiset. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta ympäristöosaamiseen. |
Hankkeella oli 4 tavoitetta;1) Tunnistaa välityömarkkinatoimijoiden tunnistetuissa oppimisympäristöissä yli 50-vuotiaiden työttömien ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien työttömien (mm. palkkatukityöllistetyt, työkokeilijat) osaamista, joilla: - osaamista ei ole tunnistettu aikaisemmin - ei ole ammatillista tutkintoa, mutta osaamista on kertynyt muulla tavoin - on ammatillinen tutkinto, mutta osaaminen on vanhentunut ja se tulisi päivittää vastaamaan nykytyöelämän taitoja ja vaatimuksia. 2) Lisätä työvalmennuspalvelujen ja työllistämisen tuloksellisuutta ja parantaa työvalmennuksessa olevien yli 50- vuotiaiden työttömien ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien työttömien työmarkkina-asemaa pysyvästi tunnistamalla heidän osaamistaan ja edistämällä poluttamista opintoihin ja töihin. 3) Rakentaa, kuvata ja ottaa käyttöön toimintamalli yli 50-vuotiaiden työttömien ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien työttömien osaamisen tunnistamiseen ja poluttamiseen opintoihin ja töihin. 4) Huomioida tuleva palkkatukiuudistus ja siihen liittyvä 55 vuotta täyttäneiden työllistymisen edistäminen uuden työllistämistuen avulla.
Hankkeen päätoteuttajana toimi Parik-säätiö ja osatoteuttajana Kouvola ammattiopisto EduKo. Hankkeen tarkoitus oli parantaa yli 50 – vuotiaiden työmarkkina-asemaa tunnistamalla heidän osaamista ja suorittamalla tutkinnon osia. Hankkeessa tunnistettiin yli 50 – vuotiailla olemassa olevan osaamisen taso ja tasoa lisättiin tunnistetuissa oppimisympäristöissä ja suorittamalla tutkinnon osia ammatillisista perustutkinnoista. Hankkeen toimenpiteiden kautta havaituista hyvistä toimintatavoista rakennettiin toimintamalli ja kuvattiin prosessi osaamisen tunnistamisesta ja poluttamisesta töihin.
Hankkeessa kehitettiin edelleen sisarhanke HYBRIDissä kehitettyä nuorille suunnattua työpaja-oppilaitos yhteistyömallia ottamalla huomioon 50 – vuotiaiden omanlaiset haasteet. Hanke hyödynsi HYBRID-hankkeessa tunnistettuja oppimisympäristöjä Parik-säätiön työpajoilla.
Hankkeessa luotu toimintamalli kehitettiin moniammatillisesti huomioiden kohderyhmän tarpeiden moninaisuus. Kehittämiseen osallistui hanketyöntekijöiden lisäksi TE-toimiston asiantuntijoita ja johtavia asiantuntijoita, EduKon opettajia ja oppisopimuskoordinaattoreita sekä kohderyhmän edustajia. Monitahoisen kehittämisen ansiosta toimintamallista saatiin kehitettyä kokonaisuus, joka palvelee monissa tilanteissa ja on hyödynnettävissä mahdollisimman monen yli 50 – vuotiaan kohdalla.
Hybrid 50+ toimintamallin kuvaus: 1. Yhteydenottovaihe: TE-asiantuntija tai oppilaitoksen opettaja tai opinto-ohjaaja ottaa yhteyttä hankkeen yksilövalmentajaan. 2. Tutustumis- ja sopimusvaihe: Tutustuminen Parik-säätiön työpajoihin tai ulkopuoliseen työpaikkaan. Laaditaan joko koulutussopimus, työkokeilusopimus tai työsopimus palkkatuettuun työhön. Mikäli laaditaan työkokeilusopimus ja osallistuja haluaa suorittaa tutkinnon osia, hänet kirjataan oppilaitoksen kirjoille 0 % läsnäololla, jotta hänen toimeentulo ei vaarannu. Yksilövalmentaja haastattelee ja asetetaan jaksolle tavoitteet. 3. Osaamisen kerryttäminen: Osallistuja saa perehdytyksen työhön joko työpajan työvalmentajalta tai työpaikan työpaikkaohjaajalta. Yksilövalmentaja on tukena koko jakson ajan, hoitaa mm. Yhteydenpidot työpaikan ja oppilaitoksen välillä ja huolehtii, että jakso etenee tavoitteiden mukaisesti. 4. Arviointivaihe: Väliarviointi, yksilövalmentaja, työvalmentaja/työpaikkaohjaaja ja osallistuja (ja opettaja) tarkastavat, että jaksolla on tehty asioita, jotka tukevat tavoitteiden täyttymistä. Keskustellaan, mitä loppujaksolla on vielä tehtävää, että tavoitteet tulevat täytettyä. Jakson loppuun järjestetään näyttö tai näyttöviikko, jolloin osallistuja osoittaa oppimansa asiat, joita on peilattu valtakunnallisiin tutkinnon perusteisiin. 5. Palaute- ja jatkosuunnitelmavaihe: Järjestetään loppukeskustelu, jossa käydään läpi jakson aikana opittuja asioita. Tuetaan ja kannustetaan osallistujaa hakeutumaan oppilaitokseen suorittamaan aloitettu tutkinto loppuun tai työelämään.