![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22845
Hankkeen nimi: Luovat metaversumeissa. LUME
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2022 ja päättyy 31.10.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2094551-1
Jakeluosoite: PL 4000
Puhelinnumero: 050 3626 407
Postinumero: 00079
Postitoimipaikka: Metropolia
WWW-osoite: http://www.metropolia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Halonen Katri Elina Matintytär
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: yliopettaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 3626407
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Freelancer-tyyppisesti toimivat nuoret taiteilijat ovat yksi korona-ajan taidekentän suurista menettäjistä. Esitys- ja näyttelytoiminnan päättyminen on vienyt monista eri tulolähteistä elantonsa kokoavilta luovan alan nuorilta ammattilaisilta keskeisen ansainnan osan pois. Valtioneuvoston selvityksen (Koronapandemian vaikutuksia kulttuurialalla 2020–2021) mukaan peräti 88 % itsensä työllistäjistä on kärsinyt toimeentulonsa heikkenemisestä koronan vuoksi. Samassa raportissa huomioidaan kuitenkin, että virtuaaliset palvelut ovat lisääntyneet ja vakiintuneet monessa työelämän käytännössä uudeksi normaaliksi. Reaalimaailman peruuntunut kulttuuritoiminta on liittynyt osin virtuaalimaailmoihin. Kulttuurialalla on nostettu esille NFT-taide, jonka taustalla on lohkoketjuihin liittyvä toimintatavan laaja muutos yhteisöllisen avoimen webin3.0 puitteissa. Uudet ansaintamahdollisuudet ovat jääneet vähälle huomiolle, jonka vuoksi kulttuurialan sisällön tekijöiden ja tuottajien on tärkeää saada tietoa web3.0 kehityksestä oman luovan toimintansa yhtenä tulolähteenä.
Eteläsuomalaisten nuorten digitaidot ovat hyvällä tasolla ja alueella toimii huomattava freelancer-tyyppisesti toimivien luovan alan osaajien joukko, jonka työmahdollisuudet kaventuivat ja osin hävisivät kokonaan koronarahoitusten myötä. Nuoret ovat digitaitojen osalta uteliaita oppimaan ja hyödyntämään kasvavia digimarkkinoita (Verken Nuorisotyö 2030 -selvitys). Etelä-Suomi tarjoaa luovan alan monipuolisena toimijakeskuksena hyvät edellytykset nuorille luovan alan toimijoille etsiä rohkeasti työtilaisuuksia myös web3.0 kehityksen osana.
Taideteosten kauppa ja siihen linkittynyt tapahtumatoiminta ovat vahvasti digitalisoitumassa. Suuret virtuaaliset jakelualustat (kuten Netflix, Spotify) tuottavat merkittävää tulonmuodostusta tunnetuille luovan alan toimijoille, mutta nuorten, uransa alkuvaiheessa olevien taiteilijoiden mahdollisuudet tulla löydetyksi virtuaalialustoilta ovat erittäin haastavat. Esimerkiksi visuaalisen taiteen tekijät ovat usein yksittäisiä toimijoita, jotka myös tuottavat taiteensa itse. Vaatii suurta aktiivisuutta ottaa selvää uusista digitaalisista ansaintamahdollisuuksista itsenäisesti. Eri taiteenalat voisivat hyötyä digitaalisen myynnin mahdollisuuksista tuntiessaan tähän liittyviä reunaehtoja ja ansainnan logiikkoja. Digitaaliset markkinat mahdollistavat esimerkiksi visuaalisten taiteiden toimijoille pienempään kertahintaan perustuvan myynnin laajemmille kohderyhmille. Virtuaalialustat tarjoavat kasvupotentiaalia, mutta luovalle alalle kaivataan realistista tietoa siellä toimimisen edellyttämästä tietotaidosta ja pelisäännöistä.
Esiselvitys vastaa kysymyksiin:
- Millaisia taidetuotteita nuoret taitelijat ovat tuoneet metaversumiin keskittyen etenkin kuvataiteeseen, musiikkiin ja tapahtumiin
- Millaisiin kirjoitettuihin ja kirjoittamattomiin pelisääntöihin nuori taiteilija sitoutuu laittaessaan taidettaan esille metaversumissa
- Miten luovan alan ansaintalogiikkaa rakennetaan NFT-markkinoilla
- Millaisia osaamis- ja verkostoitumistarpeita web3.0 aikaan siirtyminen tuo tullessaan nuorille taiteilijoille
Esiselvitys tehdään desktop-työskentelynä, jonka aikana hahmotetaan sekä ilmiökenttää että tapausesimerkkien kautta nuorien taiteiljoiden kokemuksia metaversumeissa toimimisesta. Tuloksena syntyvässä esiselvityksessä paikannetaan samalla niitä konkreettisia toimenpiteitä ja osaamistarpeita, joiden avulla nuoret freelancer-taiteilijat voivat huomioida myös nopeasti kasvavan virtuaalitalouden osana omaa ansaintalogiikkaansa. Tulokset julkaistaan esiselvitysraporttina, popularisoituna oppaana nuorille luovan alan toimijoille sekä koko luovalle alalle avoimena aamukahvikeskusteluna. Samalla esiselvitys luo pohjaa kulttuurin välittäjäportaan laajemmalle kehittämishankkeelle, jossa rakennetaan kulttuurialan toimijoille suunnattava koulutuskokonaisuus virtuaalitalouden hyödyntämisestä oman taiteellisen ja tuotannollisen työn osana.
Esiselvitysraportti suunnataan nuorille luovan alan toimijoille, jotka kaipaavat tietoa oman toimintansa digitalisoinnista. Raporttia popularisoiva opas kohdennetaan viestinnällisesti nuorille ammattilaisille, joilla on jo digitaalisuuden ja web2.0 toiminnan perusteet hallussa. Aamukahvitilaisuuden osallistujakutsut kohdennetaan etenkin nuorille virtuaalituotannoista kiinnostuneille kulttuurituottajille, joihin toteuttajaorganisaatioilla on hyvät yhteydet mm. alumniverkostojensa kautta.
Välillisiä kohderyhmiä ovat luovan alan ammattilaiset, jotka saavat omaan työllistymiseensä uusia näkökulmia. Heistä voi tulla myös web3.0 kehityksen eturintama, joka oppii näkemään uuden toimintaympäristön osana ansaintalogiikkaa.
Keskeisiä esiselvityksen hyödyntäjiä ovat:
- Nuorten osaamisen kehittämisen äärellä toimivat toisen- ja korkea-asteen opettajat
- Luovia sisältöjä hakevat IT-sektorin toimijat
- Luovan alan kehittäjäyhteisöt, jotka hakevat tulokulmia web3.0 kehittämistyön äärelle
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 76 775
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 76 775
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 95 969
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 95 969
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin
Kunnat: Helsinki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 1 |
Lähtökohtaisesti virtuaalitaide, joka ei saa missään vaiheessa materiaalista muotoa on hiilijalanjäljeltään maltillinen. Kuitenkin lohkoketjupohjainen toiminta valjastaa huomattavan määrän tietokonekapasiteettiin sidottua energiaa, jonka ekologisuuskysymyksiä tulisi tarkastella osana web3.0 kehitystä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole suoranaista vaikutusta tähän. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole suoranaista vaikutusta tähän. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole suoranaista vaikutusta tähän. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole suoranaista vaikutusta tähän. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 1 |
Taideteosten valmistaminen puhtaasti virtuaalisena ei edellytä materiaaleja eikä tuota jätettä. Mutta itse tietokoneinfrastruktuuri on materiaaliin sidottua. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole suoranaista vaikutusta tähän. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 2 |
Selvityksen avulla haetaan ymmärrystä metaversumissa toimivien nuorten taitelijoiden ja taidetta esille tuovien tuottajien uusiin ansaintamahdolisuuksiin, joka tarjoaa freelancer-toimijoille kestävän talouden kannalta yhden potentiaalisesti tärkeän tulonlähteen tulevaisuudessa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 4 |
Metaversum nojaa aineettomiin tuotteisiin ja uusien luovien sisältöjen rakentaminen ympäristöön on mitä suurimassa määrin aineettomien tuotteiden kehittämistä. Esiselvityksessä keskitytään aineettomien tuotteiden taloudellisiin reunaehtoihin nuorten sisältötuottajien näkökulmasta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole suoranaista vaikutusta tähän. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 3 |
Esiselvityksen avulla haetaan yhtä tulevaisuudessa potentiaalisesti hyvinkin nopeasti kasvavaa tulonlähdettä kulttuurialan keikkatyö-tyyppisesti itsensä työllistäville freelancer-taiteilijoille ja tuottajille. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 3 |
Useissa selvityksissä ja tutkimuksissa naisten osallisuus ICT-alalla on jäänyt selvistä miehiä vähäisemmäksi. Teknologiateollisuuden (2011) Naisia ICT-alalle! -tutkimuksessa on paikannettu yhdeksi haasteeksi mielikuvat ICT-alasta ihmisestä kaukaisena toimintana joka ei siksi kiinnosta. Esiselvityksessä kiinnitetään huomiota etenkin naistaitelijoiden rooliin metaversumin taidetuotannon toimijoina positiivisten roolimallien löytämiseksi. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 1 |
Koko avoimen Metaversumin ideologia nojaa korporativiisen maailman vaihtoehtona elävään todellisuuteen, jossa lähtökohtana on vahva yhdenvertaisuuden arvopohja. Toisaalta vaikka alusta on yhdenvertaiseseti saavutettavissa sen hyödyntäminen kasaantuu digitaalisesti edistyksellesille kansalaisille. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Web3.0 kautta avautuva luova työ metaversumeissa monipuolistaa koko kulttuuriympäristöämme. Selvitys antaa pohjaa ymmärtää myös virtuaalista kulttuuriympäristöä. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole suoranaista vaikutusta tähän. |
Luovat metaversumissa – LUME toteutettiin noin vuoden mittaisena hankkeena 2022-2023. Korona-aika on rokottanut etenkin freelancer-tyyppisesti työskenteleviä esitys- ja näyttelytoiminnan nuoria ammattilaisia. Samalla erilaiset virtuaaliset palvelut ovat lisääntyneet ja vakiintuneet monessa työelämän käytännössä uudeksi normaaliksi. Reaalimaailman peruuntunut kulttuuritoiminta on liittynyt osin virtuaalimaailmoihin.
Kulttuurialalla on nostettu esille NFT-taide, jonka taustalla on lohkoketjuihin liittyvätoimintatavan laaja muutos yhteisöllisen avoimen webin3.0 puitteissa. Uudet ansaintamahdollisuudet ovat jääneet vähälle huomiolle, jonka vuoksi kulttuurialan sisällön tekijöiden ja tuottajien on tärkeää saada tietoa web3.0 kehityksestä oman luovan toimintansa yhtenä tulolähteenä.
LUMEssa on tuotettu tietoa siitä, millaisia uusia ansaintamalleja web3 tuo tullessaan. Malleja on selvitetty ja keskeiset löydökset on julkaistu kirjana (Luovat web3-ajassa – Unelmia, haasteita ja ansaintamahdollisuuksia), popularisoituna oppaana (Web3 - Pikaopas luovalle tekijälle), blogeina ja joukkona puheenvuoroa erilaisissa luovan alan ammattilaistapahtumissa. Lähtökohdana on ollut selvittää, kuinka nuori taiteen tekijä tai tuottaja voi rakentaa osan ansainnastaan web3 ympäristöissä, millaisia välineitä ansaintamahollisuuksien toteuttamiseksi on tarjolla sekä millaisia reunaehtoja ja pelisääntöjä nuo eri välineet ja alustat sisältävät taiteen tekijän tai tuottajan näkökulmista.
Esiselvitysen lopputuloksena syntyneessä raportissa nostetaan esille erityisesti millaisia sisältöjä luovan alan tekijät tällä hetkellä tuottavat web3:ssa, millaisia pelisääntöjä web3:ssa toimiminen edellyttää ja millaisia mahdollisia ansaintalogiikoita siellä on mahdollista luoda. Erityisesti paneudutaan metaversumi alustoilla toimimiseen ja taide- ja kulttuurituotteiden myymiseen siellä. Samalla esiselvitys luo pohjaa kulttuurin välittäjäportaan laajemmalle kehittämistyölle, jossa rakennetaan kulttuurialan toimijoille suunnattava koulutuskokonaisuus virtuaalitalouden hyödyntämisestä oman taiteellisen ja tuotannollisen työn osana.