![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22842
Hankkeen nimi: Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten digiohjausosaamisen kehittäminen (Sote-Digiohjaaja)
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2022 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Oulun Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0245895-5
Jakeluosoite: Pentti Kaiteran katu 1
Puhelinnumero: 0294485617
Postinumero: 90570
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.oulu.fi/yliopisto
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anne Oikarinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopistolehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405712543
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tausta: Vallitseva Covid-19 pandemia on vauhdittanut merkittävästi sosiaali- ja terveysalan palvelujen digitalisoitumista. Lisäksi sote-uudistus edellyttää sote-alan ammattilaisilta uudenlaista digiohjausosaamista laadukkaiden ja potilasturvallisten palveluiden tarjoamiseksi laajasti hyvinvointialueella. Digiohjausosaamisen jatkuva kehittäminen edellyttää systemaattista koulutusyhteistyötä korkeakoulujen ja työelämän välillä. Tämä hanke vastaa tunnistettuihin sote-alan ammattilaisten digiohjausosaamisen ja koulutuksen ja työelämän yhteistyön tarpeisiin Pohjois-Pohjanmaan alueella.
Tavoitteet: Sote-digiohjaaja hanke on työelämälähtöinen Oulun yliopiston johtama hanke, jonka tavoitteena on kehittää ja pilotoida koulutusmalli, joka tukee Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten digiohjausosaamisen systemaattista kehittämistä. Hanke tarjoaa sotealan ammattilaisille ratkaisuja COVID-19-pandemian ja digitalisaation aiheuttamiin uudenlaisiin digiohjausosaamisen vaatimuksiin sekä yhteiskunnalliseen jatkuvan oppimisen tarpeeseen työelämässä. Lisäksi hankkeella edistetään korkeakoulujen ja työelämän yhteistyötä. Hankkeen tuloksia voidaan käyttää tulevaisuudessa jatkuvaan digiohjausosaamisen kehittämiseen laajasti maantieteellisistä rajoista riippumatta digitaalisissa ohjausympäristöissä työskenteleville sote-alan ammattilaisille vahvistamaan hyvinvointialueilla, maakunnissa ja kunnissa toteutettavaa monialaista yhteistyötä COVID-19-pandemian aiheuttamien haasteiden korjaamiseksi ja terveyden edistämiseksi.
Toimenpiteet: Hankkeen konkreettinen toiminta ja toteutus jaetaan kolmeen työpakettiin, jotka liittyvät kiinteästi toisiinsa: TP1: tarkoituksena on suunnitella ja kehittää digiohjausosaamista lisäävä koulutusyhteistyömalli ja siihen sisältyvä verkkokoulutus sote-alan ammattilaisten osaamistarpeisiin yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen toimijoiden kanssa; TP2: tarkoituksena on pilotoida ja arvioida digiohjausosaamista tukevaa työelämälähtöistä ja monialaisille sote-alan ammattilaisille tarjottavaa verkkokoulutusta yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen toimijoiden kanssa; TP3: tarkoituksena on viestiä ja sekä edistää verkkokoulutuksen jatkohyödyntämistä ja levittämistä digiohjausosaamisen kehittämiseksi ohjausympäristöjen muuttuessa enenevissä määrin digitaalisiksi.
Tulokset: 1) Hankkeessa kehitettävä digiohjausosaamista tukeva verkkokoulutus, jota voidaan käyttää tulevaisuudessa jatkuvan oppimisen tukemiseksi; 2) korkeakoulujen ja työelämän systemaattisen koulutusyhteistyön lisääntyminen digiohjausosaamisen kehittämiseksi; 3) Hankkeen työelämälähtöisyys ja tutkimusperustaisuus tukee ja edistää sotealan työntekijöiden digiohjausosaamista Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella; 4) webinaarit ja vapaat julkaisut, joita järjestetään hankkeen kohderyhmään kuuluville ja kaikille digiohjausosaamisesta kiinnostuneille.
Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat: Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset (esim. hoitohenkilöstö, terapeutit, esihenkilöt, lääkärit) sekä sote-alan opiskelijat.
Hankkeeseen palkatut hanketyöntekijät eivät ole hankkeen kohderyhmää.
Opiskelijoiden osallistuminen hankkeeseen ei kerrytä heidän opintosuorituksiaan.
Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat sote-palveluita käyttävät asiakkaat ja sitä kautta koko suomalainen yhteiskunta. Sekä palveluorganisaatiot ja yritykset.
Sotepalveluja käyttävät asiakkaat ja potilaat eivät ole varsinaista kohderyhmää, vaikka he osallistuvat työpajoihin, mutta heidän näkökulmansa digiohjausympäristöissä tarvittavastaosaamisesta on arvokas.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 143 068
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 137 711
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 178 835
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 172 138
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulunkaaren, Raahen, Koillismaan, Oulun, Ylivieskan, Haapavesi-Siikalatvan, Nivala-Haapajärven
Kunnat: Ii, Alavieska, Oulainen, Oulu, Reisjärvi, Muhos, Hailuoto, Tyrnävä, Raahe, Merijärvi, Pyhäjärvi, Siikajoki, Taivalkoski, Utajärvi, Sievi, Lumijoki, Kalajoki, Siikalatva, Ylivieska, Kärsämäki, Kempele, Kuusamo, Pyhäntä, Pyhäjoki, Vaala, Pudasjärvi, Haapajärvi, Liminka, Haapavesi, Nivala
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 120
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Luonnonvarojen käytön kestävyyden näkökulma huomioidaan kaikissa hankkeen toimenpiteissä. Hankkeen viestinnästä ja materiaalintuotannossa hyödyntää suurissa määrin monikanavaisuutta ja digitaalisia välineitä. (välitön vaikutus) | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 3 |
OY:n tutkimus- ja kehitystyössä (hanketoiminnassa) on sitouduttu kestävän kehityksen periaatteisiin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei ennakoivaa vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei ennakoivaa vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei ennakoivaa vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 5 |
Hankkeen aikana pyritään siihen, että hankkeen järjestämissä koulutuksissa materiaalit jaetaan osallistujille sähköisessä muodossa, jotta paperin kulutus ja kopiointi vähenevät. Koulutuksessa materiaalit ja jätteet kierrätetään OY:n kestävän kehityksen ohjelman ohjeistuksen mukaisesti. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei ennakoivaa vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 7 |
Hankkeen toiminnot tukevat sote-alan osaamista ja työssä pysymistä, mutta toisaalta antavat jatkokoulutusmahdollisuuksia ja tukevat työuralla etenemistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
Hankkeessa edistetään sote-alan ammattilaisten osaamista. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 6 |
Hankkeessa hyödynnetään laajasti sähköisiä alustoja. Digitaalisuutta hyödyntävä koulutus- ja kehittämistyö vähentää liikkumisen tarvetta eri paikkoihin. Hanketiimin toiminnassa huomioidaan virtuaaliset kokoustyökalut ja kokeillaan erilaisia digitalisoituja alustoja ja palveluja tiedon keräämiseen ja jakamiseen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 7 |
Hankkeessa edistetään sote-alan ammattilaisten osaamista, joka vaikuttaa oleellisesti myös työhyvinvointiin ja alalla pysymiseen. Hankkeella lisätään kohderyhmän työelämän osaamista (sisältä digitaalista osaamista), joka edistää heidän hyvinvointiaan, osaamisen kehittämistä ja toisaalta mahdollistaa jatko-kouluttautumisen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Hankkeen koulutus ja työelämäyhteistyön avulla voidaan kehittää eri ikäisten (miesten ja naisten) sotealan ammattilaisten digitaalista ohjausosaamista. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 3 |
Hankkeessa tuetaan kohderyhmään kuuluvien yhdenvertaisia mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen. Kielellisesti hankkeen toiminnot järjestetään suomenkielellä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei osoitettavissa välittömiä eikä välillisiä vaikutuksia. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 6 |
Digihyvinvointiosaamiseen liittyviä osaamistarpeita tarkastellaan myös kestävän kehityksen näkökulmasta. |
Sote-digiohjaaja hankkeen tavoitteena oli kehittää ja pilotoida terveysalan ammattilaisten digiohjausosaamista kehittävä koulutusmalli, joka tukee Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten digiohjausosaamisen systemaattista kehittämistä. Hankkeen tavoitteena on ollut vastata Covid-19 pandemia vauhdittamaan sosiaali- ja terveysalan palvelujen digitalisoitumiseen ja sote-uudistuksen edellyttämään sote-alan ammattilaisten uudenlaisen osaamisen tarpeeseen.
Hankkeen konkreettinen toiminta ja toteutus jaettiin kolmeen työpakettiin, jotka liittyivät kiinteästi
toisiinsa: TP 1 suunniteltiin ja kehitettiin digiohjausosaamista lisäävä koulutusyhteistyömalli ja siihen sisältyvä pilottiverkkokoulutus (3 op) sote-alan ammattilaisten osaamistarpeisiin yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen toimijoiden kanssa. Tässä vaiheessa tietoa kerättiin monipuolisesti kirjallisuudesta, haastatteluista sekä työpajoissa koulutuksen pohjaksi. Digiohjausosaamista tukeva täydennyskoulutuspilotti rakennettiin seuraavien teemojen mukaisesti: yleinen digiosaaminen, omahoidon tukeminen digitaalisessa ohjausympäristössä, digiohjauksen kehittäminen, vuorovaikutteisuus digiohjauksessa, eettisyys digiohjauksessa. TP2: Syksyllä 2023 pilotoitiin ja arvioitiin digiohjausosaamista tukeva työelämälähtöinen ja monialaisille sote-alan ammattilaisille tarjottava verkkokoulutus yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen toimijoiden kanssa. Koulutuksen vaikuttavuutta arvoitiin ja sen todettiin lisäävän digiohjausosaamista lähes kaikilla mitattavilla osa-alueilla (Ihmislähtöinen ohjausosaaminen, digiosana työtä, ICT-osaaminen, digitaalisten ratkaisujen eettinen osaaminen). Koulutuksen saavutettavuutta, sisältöä ja materiaalia päivitettiin palautteen perusteella ja sitä tarjotaan jatkossa Oulun yliopiston avoimen yliopiston kautta syksystä 2024 lähtien. TP3: hankkeessa viestittiin aktiivisesti hankkeen aikana järjestetyistä tapahtumista ja tuloksista sekä edistettiin verkkokoulutuksen jatkohyödyntämistä ja levittämistä digiohjausosaamisen kehittämiseksi ohjausympäristöjen muuttuessa enenevissä määrin digitaalisiksi.
Hankkeessa kehitettiin pilottikoulutuksen lisäksi monipuolisia kuvauksia digiohjauksessa tarvittavasta osaamisesta asiakkaiden ja potilaiden sekä ammattilaisten näkökulmista, pohjautuen haastatteluihin, erilaisiin työpajoihin sekä kirjallisuuden kartoituksiin. Lisäksi hankkeen aikana järjestettiin webinaareja hankkeen kohderyhmään kuuluville sekä kirjoitettiin monipuolisesti ammatillisia julkaisuja, blogikirjoituksia sekä sosiaalisen median julkaisuja. Hankkeet tulokset tiivistettiin loppujulkaisuun, jota on jaettu painettuna ja sähköisenä versiona ammattilaisille. Hanke on lisännyt korkeakoulujen ja työelämän systemaattista koulutusyhteistyötä sekä sotealan työntekijöiden digiohjausosaamista Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella.