![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22750
Hankkeen nimi: VOKE - Varkauden Ohjaamon kehittämishanke
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2022 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Varkauden kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0173416-1
Jakeluosoite: Ahlströminkatu 6
Puhelinnumero: 017 579 411
Postinumero: 78250
Postitoimipaikka: Varkaus
WWW-osoite: http://www.varkaus.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kuittinen Jouko Antero
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Työllisyysasiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 44 444 2628
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
VOKE -hanke on Varkauden Ohjaamon kehittämishanke, mikä toteutetaan ajalla 1.2.2022 - 31.8.2023. Hankkeen hallinnoija ja toteuttaja on Varkauden kaupungin työllisyyspalvelut. Hankkeessa on yksi työntekijä (palvelukoordinaattori), joka työskentelee Ohjaamossa ja kehittää sen toimintaa yhteistyössä muiden Ohjaamossa työtään tekevien henkilöiden kanssa.
Varkauden Ohjaamon toiminta alkoi vuonna 2018 kaupungin ja TE -toimiston yhteistyönä ilman hankerahoitusta. Ohjaamon toimijaverkosto on varsin laaja. Sen vuoksi Ohjaamo voi tarjota palveluja nuorille hyvin erilaisiin elämäntilanteisiin ja tarpeisiin. Ohjaamosta löytyvät TE-toimiston ja kaupungin työllisyyspalvelut, etsivän nuorisotyön palvelut, sosiaalityön, terveydenhuollon ja psykososiaalisen tuen (Onni -hanke) palvelut. Lisäksi Ohjaamosta voi saada velkaneuvontaa ja päihdeneuvontaa. Ne nuoret, jotka ovat käyttäneet Varkauden Ohjaamon palveluja, ovat olleetkin hyvin tyytyväisiä sekä Ohjaamon palveluihin että sen ilmapiiriin.
VOKE -hankkeen keskeinen haaste on se, että nuoret käyttävät Ohjaamon palveluja liian vähän. Tähän johtopäätökseen on tultu, kun käyttäjämäärää verrataan nuorten määrään paikkakunnalla sekä Ohjaamon mahdollisuuksiin tarjota palveluja nuorille. Vuoden 2021 aikana Ohjaamon käyntikertoja tullee olemaan noin 800, mikä pitää sisällään myös opiskelijaryhmät. Tämä palvelujen vajaakäyttö ei näytä johtuvan Ohjaamon sijainnista (Nuorten Talo), työntekijöistä tai palveluista. Vajaakäyttö näyttäisi johtuvan paljolti Ohjaamon liian heikosta tunnettavuudesta. Syksyllä 2020 tehdyn paikallisen nettikyselyn mukaan (N=76) noin 40 % nuorista oli joko tutustunut Ohjaamoon tai käyttänyt sen palveluja. Vastaavasti noin 30 % vastanneista ilmoitti, että ei tiedä, mikä Ohjaamo on. Tämä kertoo sen, että Ohjaamon tunnettavuus on kohtalainen, mutta ei paras mahdollinen. Toinen palvelujen käyttöön vaikuttava seikka voi olla Ohjaamon aukioloajan vähäisyys. Varkauden Ohjaamo on avoinna kolmena arkipäivänä viikossa, kolme tuntia kerrallaan. Siihen, miten nuoret saadaan käyttämään ja hyödyntämään Varkauden Ohjaamon palveluja nykyistä enemmän, pyrkii VOKE -hanke löytämään ratkaisuja.
Varkauden Ohjaamon palvelukyky on viime vuosina vaihdellut työntekijätilanteesta riippuen. Silloin, kun joku Ohjaamossa säännöllisesti paikalla olevista henkilöistä on ollut poissa, heijastuu se asiakaspalveluun - erityisesti nuorten alkuohjaukseen. VOKE -hankkeen tavoitteena onkin kehittää Ohjaamon alkuohjaukseen sellainen toimintamalli, joka on jokaisen Ohjaamossa säännöllisesti työskentelevän henkilön käytössä ja joka varmistaa nuorten sujuvan ohjauksen jatkopalveluihin. Tämän lisäksi hankkeessa kehitetään myös muita Ohjaamon työprosesseja, jotka parantavat välillisesti Ohjaamon palvelukykyä. Myös nuoret on tarkoitus ottaa entistä enemmän mukaan Ohjaamon kehittämistyöhön.
Hankkeen visiona on, että Ohjaamo on hankkeen päättyessä varkautelaisille nuorille (16-29 v.) tarjottavien julkisten palvelujen keskeisin aloituspaikka ja sisääntuloväylä.
VOKE -hankkeen tavoitteena on:
1) Nuorten käyntiasioinnin lisääminen Ohjaamossa 25 prosentilla hankkeen aikana. Tavoitteeseen pyritään seuraavilla toimenpiteillä:
A) Lisäämällä Ohjaamon tunnettavuutta nuorten ja suuren yleisön keskuudessa monikanavaisen viestinnän ja markkinoinnin avulla. Ohjaamon viestintää lisätään kokonaisuudessaan, ja viestintää kohdennetaan suoraan nuorille erilaisten tapahtumien, vierailujen ja yhteistyöverkoston kautta. Ohjaamon viestintä- ja markkinointisuunnitelma uudistetaan, viestintävastuita jaetaan ja sidosryhmäviestintää tehostetaan.
B) Ohjaamon aukioloaikaa lisätään ja laajennetaan siihen suuntaan, mikä parhaiten palvelee tavoitetta. Hankkeen tehtävänä on selvittää, millainen aukiolon laajennus on tavoitteen kannalta optimaalisin ratkaisu. Nuoret otetaan mukaan ohjaamotoiminnan kehittämiseen.
2) Ohjaamon palvelukyvyn parantaminen. Tavoitteeseen pyritään seuraavilla toimenpiteillä:
A) Kehittämällä nuorten alkuohjaukseen toimintamalli. Toimintamalli on kaikkien Ohjaamossa säännöllisesti työskentelevien henkilöiden käytössä. Sen avulla varmistetaan nuorten sujuva ohjaus jatkopalveluihin. Hankkeen alkuohjaukseen arvioidaan osallistuvan vähintään 90 nuorta, jotka siirtyvät ohjausprosessissa joko Ohjaamon monialaisiin palveluihin tai ohjaamotoimintaan kytköksissä oleviin palveluihin.
B) Ohjaamon työprosesseja ja verkostotyöskentelyä kehittämällä. Tavoitteena vähentää ohjaamotoiminnan haavoittuvuutta poissaolo- ja henkilövaihdostilanteissa. Toisena tavoitteena on yhteistyöverkoston "virittäminen" hyödyntämään Ohjaamon monialaisia palveluja nykyistä paremmin. Kolmas tavoite on sitouttaa toimijaverkostoa ohjaamotoimintaan ja sen kehittämiseen. Kehittämistoimintaa tehdään työpajoissa, säännöllisissä palavereissa sekä hankkimalla ulkopuolista asiantuntemusta koulutuksen ja/tai konsultoinnin muodossa.
C) Ohjaamon toimijaverkoston laajentamisella. Julkisten toimijoiden lisäksi myös yhdistys- ja säätiöpohjaiset toimijat voivat täydentää nuorille tarjottavia palveluja sekä tuoda ohjaamotoimintaan mukaan omaa osaamistaan ja verkostojaan.
VOKE -hankkeen tuloksena Ohjaamossa otetaan käyttöön uusi alkuohjauksen toimintamalli, mikä tuo nuorten alkuohjaukseen selkeyttä, sujuvuutta ja jatkuvuutta. Toimintamalli varmistaa alkuohjauksen laadun, sillä se on kaikkien Ohjaamossa säännöllisesti työskentelevien henkilöiden käytössä. Hankkeen seurauksena Ohjaamon toimintarakenne vahvistuu, kun sen osana on uusi palvelukoordinaattorin tehtävä(kuva). Tehtävä tullaan vakiinnuttamaan hankkeen päätyttyä. Hankkeen aikana Ohjaamon viestintä- ja markkinointisuunnitelma ajanmukaistetaan, ja se toimii keskeisenä työkaluna Ohjaamon kävijämäärän kasvattamisessa.
Hankkeen vaikutuksesta Ohjaamon palvelukyky paranee ja kävijämäärät kasvavat. Nuoret ohjautuvat entistä nopeammin tarvitsemiinsa palveluihin. Myös Ohjaamon monialaiset palveluresurssit tulevat aiempaa paremmin hyödynnettyä. Hankkeen aikaansaamat muutokset Ohjaamon toiminnassa ja palvelujen käytössä parantavat nuorten työllistymistä sekä vähentävät syrjäytymistä niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä.
Hankkeen suurimpana kohderyhmänä ovat 16- 29 -vuotiaat Varkaudessa asuvat ja oleskelevat nuoret. Ohjaamon palvelujen käyttäjiksi pyritään saamaan erityisesti koulutuksen ulkopuolella, työttömänä tai työttömyysuhan alla olevia nuoria. Nuoria hankkeeseen arvioidaan osallistuvan noin 120.
Hankkeen toisena kohderyhmänä ovat Ohjaamossa työskentelevät eri alojen ammattilaiset. Näitä Ohjaamossa työskenteleviä verkostotoimijoita on noin 15 henkeä.
Ohjaamotoimintaan liittyvät yhteistyökumppanit, jotka saavat asiakkaita Ohjaamon kautta ja voivat itse hyödyntää Ohjaamon monialaisia resursseja. Myös työnantajat hyötyvät, kun saavat Ohjaamon avulla nuoria työntekijöikseen.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 79 520
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 75 136
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 99 400
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 93 920
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Varkauden
Kunnat: Varkaus
Jakeluosoite: Nuorten talo, Osmajoentie 28 B
Postinumero: 78210
Postitoimipaikka: Varkaus
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 135
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 8 |
Hankkeella on välillisesti laaja nuorten hyvinvointia lisäävä vaikutus. Ohjaamo pystyy palvelemaan nuoria hyvin monenlaisissa tarpeissa. Tällaisia ovat mm. työllistymiseen, koulutukseen, harrastuksiin, terveyteen, osallistumiseen ja tiedon saamiseen liittyvät tarpeet. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 5 |
Hankkeessa kiinnitetään huomiota sukupuolten tasa-arvon edistämiseen mm. työllistymiseen ja koulutukseen liittyvissä kysymyksissä. Nuoret miehet työllistyvät ja kouluttautuvat heikommin kuin vastaavan ikäiset naiset. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 3 |
Hanke edistää välillisesti erilaisuuden hyväksymistä ja monikulttuurisuutta. Ohjaamon toiminta ja sen markkinointi kohdistuvat yhdenvertaisesti kaikkiin ikäryhmän 13-29 nuoriin. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Voke -hanke toimi ajalla 1.2.2022–31.8.2023 kehittäen Varkauden Ohjaamon toimintaa. Hankkeessa työskenteli hankkeen ajan yksi työntekijä, Ohjaamon palvelukoordinaattori, jonka tehtävänä oli kehittää Varkauden Ohjaamon toimintaa yhteistyössä Ohjaamon muiden toimijoiden kanssa. Hankkeen hallinnoijana ja toteuttajana toimi Varkauden kaupungin työllisyyspalvelut.
Hankkeen tavoitteiksi oli määritetty seuraavat asiat:
1) Nuorten käyntiasioinnin lisääminen Ohjaamossa 25 prosentilla hankkeen aikana.
2) Ohjaamon palvelukyvyn parantaminen.
Ohjaamon käyttöastetta seurataan tilastoimalla ohjaamolla käyneet asiakkaat. Asiakkaita ei kuitenkaan yksilöidä mitenkään. Tästä syystä mittarina Ohjaamon käyttöastetta katsottaessa tutkitaan Ohjaamon käyttökertoja. Ohjaamon kävijätilastoinnin mukaan vuonna 2021 (ennen hanketta) Ohjaamolle kertyi 1022 nuorten käyttökertaa ja Vuoden 2022 aikana nuorten käyttökertoja oli 1785. Vuoden 2023 tammikuusta elokuun loppuun väliselle ajanjaksolle nuorten käyttökertoja kertyi 1242.
Edellä mainittuja lukuja katsomalla saadaan jo hieman kuvaa hankkeen vaikuttavuudesta ensimmäiseen tavoitteeseen. Hankkeen aikana Ohjaamon toiminnan markkinointiin pystyttiin panostamaan enemmän. Palvelukoordinaattorin yhtenä tärkeimpänä tehtävänä olikin markkinoinnin tehostaminen, jotta nuorille saataisiin enemmän tietoa Ohjaamon palveluista. Markkinointia toteutettiin sosiaalisen median eri kanavissa sekä järjestämällä erilaisia infotilaisuuksia Ohjaamon palveluista sekä nuorille että verkostolle ja muille sidosryhmille. Infotilaisuuksien lisäksi Ohjaamon palveluja jalkautettiin sinne missä nuoret ovat; esimerkiksi oppilaitoksille ja kouluille sekä työpajoille vietiin Ohjaamon ryhmätoimintoja ja ns. maistiaisia ryhmätoiminnoista. Toimintojen jalkauttamisessa auttoi paljolti se, että toimijoita tiedotettiin palveluista ensin infotilaisuuksien avulla, eli palvelu tehtiin ensin toimijoille tutuksi, jotta heidän on helpompi ohjata asiakkaitaan Ohjaamon palveluihin.
2. Tavoitetta lähdettiin toteuttamaan toimijoiden sitouttamisella Ohjaamon kehittämiseen ja toimintaan. Hankkeen aikana järjestettiin yhteisiä kehittämispäiviä koko Ohjaamon toimijaverkoston kesken. Kehittämispäivät järjestettiin puolen vuoden välein. Kehittämispäivissä mietittiin Ohjaamon toiminnan merkitystä ja kehitettiin Ohjaamolle tapahtumia ja teemapäiviä. Näillä toimilla Ohjaamon toimijat pääsivät todellisesti vaikuttamaan toimintaan. Kehittämispäivien myötä toimijoissa on herännyt halu kehittää toimintaa jatkuvasti.
Hankkeen aikana Ohjaamon aukioloaikoja laajennettiin hetkellisesti syksyn 2022 ajaksi. Tämä laajennus kuitenkin jäi lyhyeksi, kun toimijakentässä tapahtui suuria muutoksia hyvinvointialueen perustamisen myötä. Ohjaamon palvelukyky on kuitenkin parantunut hanketta edeltävään aikaan nähden. Ohjaamon arjen koordinoinnilla ja koordinaattorin työpanoksella Ohjaamon aukioloista on voitu pitää kiinni ja näin on myös parannettu Ohjaamon palvelukykyä. Hankkeen aikana toteutettiin verkkokyselyä nuorille aukioloaikojen toimivuudesta. Kyselyiden perusteella monien nuorten mielestä aukioloajat ovat sopivat, mutta myös myöhempi aukiolo sai kannatusta. Tätä tulemme kehittämään vielä hankkeen jälkeen.
Hankkeen aikana kehittyi myös Ohjaamon palvelukoordinaattorin työnkuva Ohjaamoon. Koordinaattorin työ Ohjaamon toiminnan eteenpäin viemisessä ja toiminnan sujuvuudessa nähdään tärkeänä. Koordinaattorin työ jatkuu myös hankkeen jälkeen. Palvelukoordinaattorin työllä on selkeää vaikutusta sekä Ohjaamon toiminnasta viestimiseen että palvelukyvyn ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
Ohjaamon näkökulmasta katsoen hankkeella on ollut myönteisiä vaikutuksia Ohjaamon toiminnan kehittymiseen ja vakiintumiseen.