![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22731
Hankkeen nimi: Xamk Junioriliiga
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 8.1. Työ- ja koulutusurien sukupuolenmukaisen eriytymisen lieventäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: Pääskysentie 1
Puhelinnumero: 0406550555
Postinumero: 48220
Postitoimipaikka: Kotka
WWW-osoite: http://www.xamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Heidi Sjögren
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimuspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447028526
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
STEM-aloilla (science, technology, engineering, mathematics) on maailmanlaajuisesti jo pitkään tunnistettu naisten vähäisyys. Tällä hetkellä alle 30 prosenttia ns. STEM aloilla tutkijoista on naisia ja vain noin 30 prosenttia kaikista naisopiskelijoista valitsee korkeakouluissa STEM-aloihin liittyviä opintoja.
Xamk Junioriliiga projektilla ja sisällöillä nostetaan erityisesti lasten ja nuorten ikäryhmissä tyttöjen kiinnostusta STEM –aloja kohtaan, erityisesti nopeasti kehittyviin uusiin tulevaisuuden teknologioihin ja niiden soveltamiseen. Näin tuodaan myös Xamk:n tekniikan aloja tutuksi ja kiinnostaviksi tyttöjen keskuudessa.
1) Xamk Juniori Liiga toimintakonseptin yhteiskehittäminen perusopetuksen kanssa. Erityisesti tyttöjen kannustaminen teknisille aloille.
2) Selvitetään potentiaaliset STEM kumppaniverkostot ja kytketään Xamk Juniori Liigan toiminta osaksi kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja jotka huomioivat tyttöjen kannustamisen STEM aloille.
3) Xamk Juniori Liiga materiaalit ja sisällöt
Tuotetaan teemakohtaiset materiaalipaketit. Materiaalien luomisessa kiinnitetään erityistä huomiota tyttöjen aktivoimiseen ja kannustamiseen. Aineistot voivat sisältää esimerkiksi pelillistettyjä kokonaisuuksia, videomateriaalia sekä tehtäväkokonaisuuksia. Aineistot tuotetaan yhteistyössä Xamkin eri koulutusohjelmien opiskelijoiden kanssa. Sisältöjä pilotoidaan yhdessä pilottikoulujen kanssa. Sähköiset aineistot tarjotaan kaikkien alueen peruskoulujen käyttöön.
Tuloksena syntyy:
1) Luodaan toimintakonsepti Xamk ammattikorkeakoululle STEM -toiminnan edistämiseksi ja erityisesti tyttöjen kannustamiseksi STEM aloille.
2) Kytketään alueellinen verkosto osaksi kansallisia ja kansainvälisiä STEM -ajattelua edistäviä verkostoja. Huomioidaan erityisesti tyttöjen STEM verkostot.
3) Luodaan ketterästi käytettäviä sisältöjä, jotka tuovat STEM -materiaalit koulujen käyttöön. Materiaalien laatimisessa huomioidaan tutkimustulokset tyttöjen kannustamiseen ja minäpystyvyyden tukemiseen liittyen.
4) Xamk:n tunnettuus lisääntyy seudun perusopetuksen oppilaiden ja opettajien keskuudessa ja nostaa erityisesti tyttöjen kiinnostusta teknisiä aloja kohtaan.
5) Teknologiatyöpajapäivät tytöille Xamk:n tiloissa.
Perusopetuksen henkilöstö sekä STEM alan yritykset Kymenlaaksossa.
Perusopetuksen oppilaat. Tekniikan alan koulutusta tarjoavat koulutusorganisaatiot sekä tekniikan alan työnantajat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 137 769
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 133 837
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 183 692
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 178 449
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kotkan-Haminan
Kunnat: Miehikkälä, Pyhtää, Hamina, Kotka, Virolahti
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 10
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 18
Suunniteltu: 50
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 9 |
Hankkeen pitkän aikavälin tuloksena naisten osuus teknisillä aloilla lisääntyy ja sukupuolten välinen tasa-arvo vahvistuu näillä aloilla. Tämä varmistaa monipuolisen ja osaavan työvoiman saatavuuden teknisille aloille myös tulevaisuudessa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 4 |
Hankkeessa tuotettavat oppimateriaalit ovat pääosin digitaalisia aineistoja opettajien käyttöön. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 10 |
Tulokset tyttöjen kiinnostuksen nousemisessa STEM aiheita ja teknisiä aloja kohtaan näkyy vasta pidemmällä aikavälillä. Lyhyellä aikavälillä pystytään kuitenkin vaikuttamaan tyttöjen minäpystyvyyden nostamiseen STEM aineita kohtaan peruskoulun aikana. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 7 |
Hanke tukee yhdenvertaisuuden toteutumista, jotta tytöillä ja pojilla olisi yhtäläinen käsitys kyvyistään hakeutua opiskelemaan ja työskentelemään teknisille aloille. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Xamk Junioriliiga-hanke on luotu markkinoimaan tekniikan ja teknologian aloja koulutus- ja uravaihtoehtoina erityisesti Etelä-Kymenlaakson tytöille. Lähtökohtana on naisten vähäisyys STEM-aloilla ja sen aiheuttama epätasa-arvo koulutuksessa ja työelämässä sekä mm. siitä seuraava erilaisten sovellusten kehittämisen rajoittuneisuus. Hanke alkoi 1.1.2022 (projektipäällikkö aloitti 14.3.2022 osa-aikaisena ja 1.6.2022 päätoimisena) ja päättyi 31.8.2023. Hanke työllisti projektipäällikön ja osa-aikaisen ohjelmistosuunnittelijan. Hankkeen toimenpiteet muotoutuivat projektipäällikön pitkän opetus-ja kasvatusalan työkokemuksen sekä mm. LUT:n tutkijoiden, TamK:n Naistech ja LaB:n Veto-hankkeiden projektipäälliköiden ajatusten pohjalta. Keskeinä ohjenuorana oli tekemällä oppiminen, jossa mukana ovat yritykset, opettajat, opinto-ohjaajat ja peruskoulujen oppilaat.
Toteutettaessa Amk:n STEM-konseptin edistämisohjelmaa (tavoite 1), hankkeen näkyvin toimenpide oli kouluille (henkilökunta+oppilaat) tarjotut toiminnalliset Junioriliiga-oppitunnit, joita pidettiin kaikkiaan 63:lle peruskoululuokalle ja kolmen lukion abi-ikäluokalle. Tunneilla esiteltiin monipuolisin keinoin Xamk:n STEM-aloja ja naisten mahdollisuuksia teknologia-aloilla sekä haastettiin oppilaita Kahoot-visassa. Oppitunteja varten oli Kahootin lisäksi tehty ja teetätetty materiaalia, kuten videoita, Tiktokkeja ja PowerPoint-show. Opinto-ohjaajilta saatu palaute oli erittäin erittäin kiittävää. Pääpaino oli Etelä-Kymenlaaksossa mutta tunteja pidettiin myös Kouvolassa ja Mikkelissä.
Toinen kouluille tarjottu oppituntikokonaisuus liittyen hankkeen tavoitteisiin 1 ja 2, oli yhdessä Googlen Haminan palvelinkeskuksen kanssa tarjotut seitsemän oppituntia ja viisi koko peruskoulu- ja lukioikäluokalle tarjottua oppituntia, jossa käytiin läpi Junioriliiga-hankkeen tavoitteiden mukaisia asioita yrityksen ja sen työntekijöiden näkökulmasta. Näille tunneille olisi ollut kysyntää paljon enemmän kuin ehdimme toteuttaa. Kohderyhmänä oli oppilaiden lisäksi opot, opettajat, rehtorit ja avustava henkilökunta.
Kolmantena laajempana kokonaisuutena hanke kutsui koululaisia Kotkan kampukselle. Hieman erilaisilla variaatioilla olimme järjestämässä kampusvierailuja n. 600:lle peruskoululaiselle ja heidän opettajilleen. Sisältöinä oli hankkeen koordinoimana vaihtelevasti peliohjelmoinnin opiskelijoiden tekemien pelien testausta ja palautteen antamista, junioriliigan esittelyä, robotiikan ohjelmointia, TKI-tuotosten testausta (mm. ambulanssisimulaattori) ja kampusmysteerien ratkaisua. Järjestelyissä oli hankehenkilöstön (myös muiden kuin Junioriliiga-hankkeen) lisäksi mukana opiskelijoita ja koulutusalojen henkilökuntaa.
Hanke järjesti myös tavoitteidensa mukaisesti kaksi MOK-päivää eli monialaista oppimispäivää kahden koulun 9.luokille. Junioriliiga-infon aloittaman päivän toiminnallisia oppitunteja olivat pitämässä kolmen kv. yrityksen työntekijät ja Xamk:n Kotkan kampuksen STEM-alojen opiskelijat. Hyvin suunniteltu ja valmistelu oli puoliksi tehty eli paljon työtä vaatineet päivät sujuivat erinomaisesti ja kyselyitä samanlaisen päivän saamiseksi sateli muiltakin kouluilta. Samat kyselyt tuli kahden teknologia-sprinttipäivän järjestämisen jäljiltä, joissa tyttöpainoitteidet ryhmät pääsivät kehittämään uutta asuinaluetta Haminaan ja rakentamaan koulujen kyberturvaohjelmaa yhdessä yritysten, kaupungin työntekijöiden ja Xamk:n opiskelijoiden kanssa.
Tavoitteen 4 mukaisesti hankkeen ja sen ajatusten markkinoimiseksi Junioriliiga järjesti Opot on the Road-tapahtuman ja osallistui aktiivisena toimijana lukuisiin tapahtumiin. Opot on the Roadissa Etelä-Kymenlaakson opinto-ohjaajat ja muutakin ohjaavaa henkilökuntaa (yhteensä 28 henkilöä) pääsi bussimatkalle erilaisiin yrityksiin, joissa toimintaa esiteltiin pääosin Women in Tech-näkökulmalla mutta paljon myös ympäristöasiat huomioiden. Bussimatkat hyödynnettiin hankkeen kehittämisfoorumina. Junioriliiga osallistui myös koulutusmessujen järjestämiseen, johon saapuivat kaiki Etelä-Kymenlaakson 9.luokat. Samoin olimme mukana mm. Kaakkois-Suomen turvallisuuspäivässä ja Xamk:n Game Track Day:ssä.
Viestintä on hoitunut hankkeen TikTok-kanavan, Xamk:n kanavien (Instagram, TikTok, Read artikkelit) ja Linkedinin sekä Haminan paikallislehti Reimarin ja Radio Kaakon tekemien juttujen kautta. Tärkein viestintä on kuitenkin tapahtunut suoraan koulujen henkilökunnille erilaisissa tapahtumissa. Hankkeen loppuhetkille tavoitteisiimme sitoutuneille kouluille lähti vielä 1000kpl Junioriliiga-huulivoiteita jaettavaksi niille opilaille, jotka jaksavat syksyllä tehdä hankkeen tehtäviä sivulla juniori.xamk.fi. Kyseiselle sivulle on koottu hankkeen tavoitteen 4 mukaisia materiaaleja (videoita, Tiktokkeja, pelejä, tehtäviä) ja lisäksi Xamk:n henkilökunnan käytettäviksi tarkoitetut materiaalit, kuten teknologiasuunnistus Kotkan kampuksella ja Junioriliigaoppitunnin materiaalit, on tallennettu Xamk:n Dynasty-ohjelmaan.
Kaikkiaan hanke kohtasi läheltä n. 2000 koululaista/lukio-opiskelijaa ja n. 50 koulun opettajaa/opinto-ohjaajaa. Lisäksi messuilla ja muualla kohtaamisia tuli varmasti tuplaten. Yritysyhteistyötä tehtiin yli 20:n erikokoisen yrityksen ja yhteisön kanssa. Myös hankkeessa ESR-lomakkeita täyttäneiden henkilöiden tavoitemäärä (50) ylitettiin (60) ja erityisesti naisten osuus oli hyvä. Tapahtumissa ja kouluvieraluilla saatu palaute on ollut kaikkiaan kiitettävää. Forms -lomakkeella pyydettyjen palautteiden keskiarvo on kaikissa yli 4 (maksimi=5). Samanlaiselle työlle on toivottu jatkoa.