![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22728
Hankkeen nimi: Rytmiakatemia
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2022 ja päättyy 30.9.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Rytmi-instituutin kannattajayhdistys ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 0808810-7
Jakeluosoite: Vaasantie 11
Puhelinnumero: 0407334746
Postinumero: 60100
Postitoimipaikka: SEINÄJOKI
WWW-osoite: http://www.rytmi-instituutti.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Satu-Maarit Veikkola
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toiminnanjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405777926
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Rytmiakatemia-hanke kehittää musiikin verkko-opetuksen pedagogisia menetelmiä ja koulutusten tuotantotapoja. Erityisesti kehityksen kohteena on musiikin tekemisen ja tuottamisen aihealueet sekä musiikkialan yrittäjyyteen tähtäävät musiikkibisneksen opetussisällöt.
Hankkeen tavoitteena on luoda uusia interaktiivisia ratkaisuja musiikkiaiheisten koulutusten toteuttamiseen verkkoympäristössä, jotka mahdollistavat merkityksellisten oppimiskokemusten saavuttamisen. Koulutukset ja valmennukset suunnitellaan mahdollisimman tehokkaiksi, käytännönläheisiksi, vuorovaikutteisiksi ja sosiaalisuuden mahdollistaviksi. Hankkeen uutuusarvo on verkko-opetuksen vahvassa interaktiivisuuden ja käytännönläheisyyden kehittämistyössä sekä kurssitarjonnan lisäämisessä harvinaisempiin musiikkiaiheisiin.
Rytmiakatemia-hankkeen tavoitteena on tuottaa 15 lyhytkurssia, missä erilaisia pedagogisia ja teknisiä lähestymistapoja sekä ratkaisuja on testattu. Tuotetut kurssit kootaan Rytmiakatemia-kurssialustalle ja niiden käytettävyys testataan opiskelijoiden kanssa. Rytmimanuaali verkko-oppaan vuorovaikutusta edistetään myös kehittämällä sivustoon uusi Rytmimanuaali kysyy -palvelu.
Hankkeen konkreettisiksi tuloksiksi jäävät uusi Rytmi-instituutin hallinnoima Rytmiakatemia-alusta ja kurssitarjotin sekä uusi Rytmimanuaali kysyy -toiminto verkko-oppaaseen. Hanke lisää musiikin koulutustarjontaa ja sen saavutettavuutta. Onnistuessaan hankkeessa kehitetyt, vahvasti interaktiiviset, musiikkiaiheiset verkko-opetuksen pedagogiset, tekniset ja koulutustuotannolliset ratkaisut jaetaan muihin musiikkialan oppilaitoksiin.
Rytmiakatemia-hankkeen kohderyhmänä ovat kaikki musiikin sisällöntuottajat (sanoittajat, laulunkirjoittajat, tuottajat, sovittajat) sekä kaikki musiikilla uraa rakentavat henkilöt (artistit, managerit jne.). Heistä osa on yrittäjiä tai yrittäjiksi aikovia, monet päätyvät perustamaan yrityksen edettyään urallaan tarpeeksi pitkälle. Suurin osa toimii ainakin alkuvaiheessa itsensä työllistäjinä.
Hankkeesta hyötyy välillisesti Rytmi-instituutti, sillä tuotetut koulutukset jäävät yhdistykselle jatkokäyttöön. Hankkeen toimista hyötyy myös muu musiikkiala ja siihen liitoksissa olevat alat, joita sisällöntuottajat omalla toiminnallaan suorasti ja epäsuorasti työllistävät sekä musiikkialan opetusta järjestävät tahot, jotka voivat hyödyntää kehitystyöllä tehtyjä ratkaisuja. Rytmimanuaalin kautta jaetusta tiedosta hyötyvät välillisesti kaikki palvelun käyttäjät, jotka etsivät tietoa musiikkialasta mm. toimittajat ja opinnäytteiden tekijät.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 320 350
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 318 801
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 340 350
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 338 738
Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Seinäjoen, Järviseudun
Kunnat: Kauhava, Karijoki, Lappajärvi, Alajärvi, Seinäjoki, Ähtäri, Lapua, Kurikka, Kauhajoki, Teuva, Soini, Vimpeli, Isokyrö, Evijärvi, Isojoki, Ilmajoki, Alavus, Kuortane
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 21
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 23
Suunniteltu: 130
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 8 |
Vaikutus toteutuu aineettomien hyödykkeiden käytön lisäämisellä ja aineellisten vähentymisellä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Vaikutus toteutuu aineettomien hyödykkeiden käytön lisäämisellä ja aineellisten vähentymisellä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 8 | 8 |
Hankkeessa syntyy hyvin vähän jätettä, sillä toiminnot tapahtuvat verkkoympäristössä. Ainoat jätteet tulevat toimistolla olevan hankehenkilöstön toimista. Jätteet lajitellaan ja kierrätetään mahdollisuuksien mukaan. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 5 |
Hankkeen koulutukset ovat kaikkien saavutettavissa. Sen toimet kehittävät koulutuksiin osallistuvien kautta heidän alueidensa kehitystä. Rytmiakatemia-alustan kurssitarjottimen jäädessä Rytmi-instituutille, hanke edistää sen kautta Seinäjoen alueen toimintaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 9 |
Musiikki on pääasiassa immateriaalinen tuote. Verkko-opetuskin tavallaan, vaikka koulukseen materiaaliin pääsy tarvitsee jonkin laitteen (mobiili/tietokone). Hanke kehittää kuitenkin aineetonta palvelua. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 7 |
Verkko-koulutussa liikkuminen eri paikkoihin minimoituu. Ainoastaan vieraileva kouluttaja tai mahdollinen videokuvaaja voi joutua opetusta tuottaessa liikkumaan. Tämä on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin perinteisessä lähiopetuksessa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 7 |
Musiikki jo itsessään on hyvinvointia tuova asia. Musiikin opiskelun mahdollisuus tuo opiskelijoille hyvinvointia ja mahdollisuuksia itseilmaisuun. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 5 |
Hanke edistää ja kehittää sukupuolten välistä tasa-arvoa omien toiminta-tapojen ja arvomaailman kautta. Tasa-arvon edistäminen musiikkialalla on ollut osa aktiivista kehitystehtäväämme nyt noin kolmen vuoden ajan. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 5 |
Hanke mahdollistaa kaikille tasapuolisesti musiikin opiskelun. Se satsaa saavutettavuuteen eikä koulutuksiin pääsyssä ole yhteiskunnallisia tai kulttuurisidonnaisia rajoja. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Rytmiakatemia-hanke kehitti musiikin verkko-opetuksen pedagogisia menetelmiä ja koulutusten tuotantotapoja. Hankkeen painopistealueet olivat musiikin tekeminen ja tuottaminen sekä musiikkialan uravalmennukseen ja yrittäjyyteen tähtäävät opetussisällöt. Tavoitteena oli luoda uusia interaktiivisia ratkaisuja verkkopohjaiseen musiikinopetukseen, mahdollistaen merkitykselliset oppimiskokemukset. Hankkeen toimintaan osallistui 123 yksityishenkilöä ja 23 yritystä.
Hankkeessa tuotettiin 16 lyhytkurssia, joissa erilaisia pedagogisia ja teknisiä lähestymistapoja testattiin ja koostettiin Rytmiakatemia-kurssialustalle. Tämä alusta ja kurssitarjotin olivat hankkeen konkreettisia tuloksia. Osana hanketta kehitettyyn myös Rytmimanuaali verkko-oppaan interaktiivisuutta ja lisättiin siihen uusi vuorovaikutteinen "Kysy Rytmimanuaalilta" -toiminto.
Lyhyen aikavälin vaikutuksina hankkeen oli tarkoitus laajentaa musiikin koulutustarjontaa ja tehdä siitä helpommin saatavilla olevaa. Koulutukset suunniteltiin opiskelijalähtöisiksi, tehokkaiksi, käytännönläheisiksi, vuorovaikutteisiksi ja sosiaalisuutta edistäviksi. Pitkällä aikavälillä Rytmiakatemia-alusta ja musiikin verkko-opetuksen mallit palvelevat koulutuksenjärjestäjiä ja musiikin opiskelijoita myös hankkeen jälkeen. Hankkeen kokemuksia verkko-opetuksen kehittämisestä jaetaan eteenpäin, edistäen musiikin verkko-opetuksen kehitystä laajemminkin.