![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22724
Hankkeen nimi: Digitaalisuudesta tuottavuutta, teknologiasta oivalluksia - DITTO
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2022 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lab-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Yliopistonkatu 36
Puhelinnumero: 0382818
Postinumero: 53850
Postitoimipaikka: Lappeenranta
WWW-osoite: http://www.lab.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Minna Liski
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-päällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447081758
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Vaikka Suomi kuuluu maailman kärkimaihin digitalisaatiossa, mutta digiosaaminen ei jakaudu tasaisesti. Vuoden 2020 Digibarometrin mukaan digitalisaation hyödyntämisessä suomalaisyritykset ovat jäämässä verrokkimaista jälkeen, eikä digitalisaation avaamia mahdollisuuksia mm. toiminnan järkeistämiseksi, tuotantokustannusten pienentämiseksi tai vihreämpään talouteen siirtymiseksi ole vielä osattu hyödyntää. Etelä-Karjalassa halu digiloikan ottamiseen ja sitä myötä kasvu-uralle astumiseen on maan keskiarvoa matalampi. Mitä pienemmästä ja paikallisemmasta toimijasta on kyse, sitä enemmän haasteita sillä on digitaaliseen toimintaympäristöön siirtymisessä. Tämä johtuu sekä ajallisista että rahallisista resursseista. Jotta tarjottava apu osuisi maaliin, tarvitaankin konkreettisia, käytännönläheisiä ja heti käyttöönotettavia digitaitoja ja -työkaluja, jotka eivät edellytä mittavia investointeja, sen enempää rahallisesti kuin ajallisestikaan, mutta jotka tuottavat konkreettisia hyötyjä nopeasti.
DITTO tukee Etelä-Karjalan yrittäjien, työntekijöiden, julkisen ja kolmannen sektorin organisaatioiden kuin myös työttömien työnhakijoiden, yrittäjyyttä pohtivien ja esimerkiksi elinkeinonharjoittajien käytännönläheisten digitaitojen kehittymistä luomalla kaikille avoimen, ajasta ja paikasta riippumattoman itsenäisesti suoritettavan MOOC-kurssin, jossa opetetaan laajasti käytössä olevia, pitkälle kehittyneitä ja kansainvälisesti hyödynnettyjä online-sovelluksia ja -työkaluja, jotka tehostavat a) yhteistyö- ja etäkokoustamista, b) projektin- ja prosessinhallintaa, c) markkinointia ja sosiaalisen median hyödyntämistä sekä d) tietoturvaa. Konkreettisten, laajasti käytettyjen, usein maksuttomien ja pitkälle kehitettyjen sovellusten käyttökoulutuksen lisäksi MOOC tutustuttaa muotoiluprosessiin, jonka myötä osallistujien ymmärrys em. työkalujen tehokkaasta ja luovasta hyödyntämisestä osana omaa arkea helpottuu.
Projektin kohderyhmänä ovat yleisesti sellaiset toimijat ja tahot, joiden toiminnan kehittymistä, tehostumista ja vihreää siirtymää tämän hetken ja tulevaisuuden digitaalisten työkalujen käyttö edesauttaisi. Laaja kohderyhmä edesauttaa koko alueen osaamistason nousua.
Tavoitteena on tukea yksin- ja mikroyrittäjien, yksilöiden ja erilaisten organisaatioiden toiminnan tehostumista, kilpailukyvyn paranemista ja tarjota jo konkreettisia ratkaisuja ja työkaluja arjen käyttöön ja vihreään siirtymään.
Projektin kohderyhmänä ovat eteläkarjalaiset yksin- ja mikroyrittäjät, organisaatioiden henkilöstö, työttömät työnhakijat, freelancerit, yrittäjyyttä harkitsevat; yleisesti sellaiset toimijat ja tahot, joiden toiminnan kehittymistä, tehostumista ja vihreää siirtymää tämän hetken ja tulevaisuuden digitaalisten työkalujen käyttö edesauttaisi. Yrityksissä työssä olevat tulevat mukaan hankkeen toimenpiteisiin oman osaamisen kehittämisen näkökulmasta.
Välillisinä kohderyhminä ovat alueen yrittäjäjärjestöt (mm. Etelä-Karjalan Yrittäjänaiset Ry, Etelä-Karjalan Yrittäjät Ry, rotaryt) yrityshautomot ja liiketoiminnan kehittämisorganisaatiot (mm. Wirma, Business Mill). Ne saavat hankkeessa syntyvän MOOCin kautta itse uutta osaamista, mutta jotka ennen kaikkea voivat välittää MOOCista tietoa omissa verkostoissaan ja omille jäsenilleen, jotka hyötyisivät sen tarjoamasta osaamisesta - osaamisen kasvattaminen kun kuuluu myös näiden organisaatioiden tavoitteisiin. Lisäksi välillisenä kohderyhmänä ovat alueen kaupungit ja kunnat, TE-toimisto sekä kolmannen sektorin organisaatiot ja järjestöt, jotka myös hyötyvät hankkeessa syntyvästä osaamisesta.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 152 806
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 149 762
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 191 007
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 187 203
Maakunnat: Etelä-Karjala
Seutukunnat: Imatran, Lappeenrannan
Kunnat: Taipalsaari, Rautjärvi, Luumäki, Savitaipale, Lemi, Lappeenranta, Ruokolahti, Parikkala, Imatra
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 110
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 6 |
Digitaalisten työkalujen hyödyntämisen voidaan nähdä vähentävän materiaalien käytön tarvetta (mm. Paperi, kokouksista syntyvät jätteet yms.). Lisäksi ne lisäävät mahdollisuuksia aineettomaan palvelutuotantoon. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 9 |
Muotoilu, uudet teknologiat ja elinikäinen oppiminen nähdään keinona edistää paikallisten yritysten kestävää kehittämistä ja alueen työvoiman laajempaa osaamisen kasvua.. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 10 |
Digitaaliset työkalut ovat keskeinen keino tuottaa mahdollisuuksia aineettomaan arvonluontiin, vihreään talouteen siirtymiseen ja elinkeinoelämän vahvistamiseen. Muotoiluajattelu lisää ymmärrystä näiden mahdollisuuksien hyödyntämiseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 8 |
Muotoilu ja digitaaliset yhteistyö- ja kokoustyökalut yhdistettynä online-suoritettavaan koulutukseen ovat konkreettisia keinoja vähentää matkustamista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Kohderyhmän osaamisen kasvu lisää kompetenssin tunnetta ja sitä myötä hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 6 |
Digitaitoja ja konkreettisia digitaalisia työkaluja opettamalla voidaan lisätä osallistujien välistä tasa-arvoa ja kaventaa mm. teknologian hyödyntämisen kuilua eri kohderyhmien välillä. Myös esim. naisten digiyrittäjyys voi edistyä pidemmällä aikajänteellä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Monialainen koulutus nähdään keinona edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta ja koulutuksellista saavutettavuuta, ja etenkin digitalisaation haltuunotossa eri ihmisryhmien välisten erojen kaventaminen on tärkeää. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen lähtökohtana oli tukea eteläkarjalaisten käytännönläheisten digitaitojen kehittymistä. Kohderyhmänä olivat yrittäjät, työntekijät, julkisen ja kolmannen sektorin organisaatiot sekä työttömät työnhakijat, yrittäjyyttä pohtivat ja elinkeinonharjoittajat. Hankkeessa luotiin kaikille avoin, ajasta ja paikasta riippumaton itsenäisesti suoritettavan MOOC-kurssien kokonaisuus.
Tavoitteena oli tukea yksin- ja mikroyrittäjien, yksilöiden ja erilaisten organisaatioiden toiminnan tehostumista, kilpailukyvyn paranemista ja tarjota konkreettisia ratkaisuja ja työkaluja arjen käyttöön ja vihreään siirtymään. Kohderyhmälle tarjottiin osaamista ja konkreettisia työkaluja helposti saatavilla oleviin digitaalisiin työkaluihin, joiden avulla heidän on mahdollista ottaa askeleita digitaitojen hyödyntämiseen käytännön konteksteissa.
Kursseilla opetetaan laajasti käytössä olevia, pitkälle kehittyneitä ja kansainvälisesti hyödynnettyjä online-sovelluksia ja -työkaluja, jotka tehostavat a) yhteistyö- ja etäkokoustamista, b) projektin- ja prosessinhallintaa, c) markkinointia ja sosiaalisen median hyödyntämistä sekä d) tietoturvaa. Näiden maksuttomien kurssikokonaisuuksien ja sovellusten lisäksi kursseilla pystyy tutustumaan muotoiluprosessiin, jonka myötä osallistujien ymmärrys em. työkalujen tehokkaasta ja luovasta hyödyntämisestä osana omaa arkea helpottuu.
Hankkeen verkkokurssit löytyvät osoitteesta https://ditto.vuolearning.fi/
Alustalle on toteutettu seuraavat kurssit (30 kpl): Yhteistyö ja etäkokoukset (Zoom, Teams, Padlet, Miro, Google Drive ja OneDrive), Projektien ja prosessien hallintaan (Trello, Planner ja Miro), Markkinointi ja sosiaalisen median hyödyntäminen (Sissimarkkinointi, Instagram, Facebook ja LinkedInin markkinointi), Tuo osaamisesi esiin (Vinkkejä valokuvaukseen, Adobe Express: videoeditointi, Podcast, Google Slides, Canva, Microsoft Powerpoint ja Squarespace), Tieto- ja verkkoturvallisuus (GDPR, Tietoturva, Sarake Sign ja Tekijänoikeudet + CC) sekä Muotoilusta uutta virtaa (Muotoilusta on moneksi). Suorittajilla on mahdollista halutessaan saada suorituksistaan todistukset. 1.9.2023 alkaen kurssialusta avautui kaikille avoimeksi.