![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22690
Hankkeen nimi: EtEne -etänä enemmän osallisuutta ja ohjausta
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 31.10.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijakunta
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 2589610-6
Jakeluosoite: Jokiväylä 11c,
Puhelinnumero: 0401528295
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.lapinrotko.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Elina Holm
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toiminnanjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401528295
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
EtEne-hankkeen tavoitteena on kehittää vertaisohjausta vastaamaan digitalisoituvan toimintaympäristön tarpeisiin. Hankkeessa kehitetään erityisesti vertaisohjaajien digitaalisia- ja etäohjaustaitoja sekä vertaisohjauksen saavutettavuutta ja esteettömyyttä. Lisäksi tavoitteena on vertaisohjaajien kouluttajien ja ohjattavien opiskelijoiden digitaitojen kehittyminen sekä lisääntynyt tietämys digitaalisista alustoista ja työvälineistä sekä niiden hyödyntämisestä erilaisissa ympäristöissä.
Hankkeen tavoitteisiin päästään seuraavien toimenpiteiden kautta:
-Kartoitetaan vertaisohjauksen nykytilaa ja kehittämistarpeita
-Digityökaluihin ja virtuaalialustoihin tutustuminen ja niiden testaaminen
-Laaditaan koulutusmateriaalit valittuihin työkaluihin ja alustoihin
-Koulutetaan vertaisohjaajat työkalujen käyttöön ja hyödyntämiseen ohjaustyössä
-Kootaan hankkeen aikana kerätystä tiedosta materiaalipankki vertaisohjaajien kouluttajien ja muiden vertaisohjaustoimijoiden käyttöön
Hankkeen tuloksena syntyy toimintamalli, jossa vertaisohjaus on tasa-arvoista ja saavutettavaa lähi- ja etäopiskelijoille, huomioiden myös esteettömyysnäkökulmat. Vertaisohjaajien ja ohjattavien digitaitojen kehittyessä valmius toimia joustavammin ja monipuolisemmin digitalisoituvan opiskelu- ja ohjausympäristön muutoksissa kasvaa. Hankkeen aikana vertaisohjaajille karttuu kokemustietoa siitä, miten digitaalisesti tuetun vertaisohjauksen keinoin voi tukea yhteisöjen kehitystä.
Hankkeessa tuotetaan ainakin seuraavat konkreettiset tuotokset:
-Kuvaus digitaalisesta vertaisohjausmallista
-Opetusvideot eri alustojen käyttöönottoon ja hyödyntämiseen vertaisohjauksessa
-Blogikirjoituksia Lapin AMKin blogiin
-Hankkeen internet-sivujen yhteyteen tuleva materiaalipankki, johon kootaan tietoa mallista ja siihen liittyviä materiaaleja
-Hankkeen loppuraportti, jossa arvioidaan hankkeen tuloksia
-EtEne -vertaisohjaajatodistuspohja sekä ohjeet todistuksen myöntämiseen ja täyttämiseen
-Tietopaketti elinkeinoelämälle vertaisohjaajien digitaalisista valmiuksista ja niiden hyödyntämisestä erilaisissa organisaatioissa
Hankkeen vaikutuksesta vertaisohjaajien digiosaaminen kehittyy. Tieto erilaisten opiskelijaryhmien ohjaustarpeista lisääntyy ja tietoa osataan hyödyntää näihin tarpeisiin vastaamiseksi. Pitkällä aikavälillä hanke ennaltaehkäisee korkeakouluopiskelijoiden sosiaalisia ongelmia, vähentää opintojen keskeyttäneiden määrää ja parantaa työllistymistä. Hankkeen tuoman tietotaidon kautta korkeakouluympäristö kehittyy saavutettavammaksi ja opiskelijalähtöisemmäksi.
Hankkeessa huomioidaan sukupuolinäkökulma suunnittelemalla hankkeen toimintaa sellaiseksi, että se on mielekästä sukupuolesta huolimatta.
-Ammattikorkeakouluopiskelijat
-Vertaisohjaajat
-Vertaisohjaajien kouluttajat
-Opinto-ohjaajat ja ohjaustyötä tekevät (ml. kuraattorit) Opettajat ja opetuksen kehittäjät
Hankkeesta hyötyy lisäksi välillisesti pitkällä aikavälillä elinkeino- ja työelämä. Hankkeen tuloksena vertaisohjaajien ja opiskelijoiden digitaidot ja omien vahvuuksien tunnistaminen kehittyvät, minkä seurauksena elinkeinoelämä saa uuden sukupolven osaajia organisaatioiden kehittämiseen.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 189 284
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 176 219
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 189 284
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 176 219
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Kemi-Tornion, Rovaniemen
Kunnat: Tornio, Rovaniemi, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 135
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 4 |
Hankkeen välillisenä vaikutuksena ylläpidetään työkykyisyyttä ja parannetaan tutkinnon saantoa. Lapin alueen kilpailukyky paranee. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeen tavoitteena on kehittää vertaisohjauksen malleja ja menetelmiä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 9 |
Kehittämällä vertaisohjausta edistetään yhteisöllisyyttä ja opintojen suorittamista ja tätä kautta parannetaan hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 4 |
Opintojen keskeytyminen on yleisempää miehillä, kuin naisilla. Vertaisohjausta madalletaan kynnystä hakea apua opintojen haasteisiin ja ennaltaehkäistään opintojen keskeytymistä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 6 |
Hanke lisää yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta luomalla opiskelijoille saavutettavampaa vertaisohjausta. Näin tuetaan hyvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Korkeakouluissa vertaisohjausta eli tuutorointia on perinteisesti tarjottu sellaisille opiskelijoille, jotka opiskelevat fyysisesti paikan päällä kampuksilla. Koronapandemian ja sen jälkeisen ajan myötä etäopiskelun ympäristöt ja opetuksen toteutustavat korkeakouluissa ovat monimuotoistuneet. Digitalisaation lisääntyminen vaatii korkeakouluopiskelijoilta uudenlaisia taitoja ja osaamista. Monimuoto- ja verkko-opiskelun suosion kasvaessa, myös kysyntä monimuotoisemmalle ja saavutettavalle vertaisohjaukselle on lisääntynyt.
EtEne-hankkeen tavoitteena oli kehittää vertaisohjausta kokonaisuudessaan vastaamaan paremmin verkko- ja monimuoto-opiskelijoiden vertaisohjaustarpeisiin muuttuneessa ja digitalisoituvassa toimintaympäristössä. Hankkeessa keskityttiin erityisesti parantamaan vertaisohjaajien digitaitoja ja etäohjaustaitoja ja tätä kautta lisäämään vertaisohjauksen saavutettavuutta ja monipuolisuutta.
Hankkeen aikana kartoitettiin vertaisohjauksen nykytila ja tunnistettiin kehittämistarpeet sekä perehdyttiin erilaisiin digitaalisiin työkaluihin ja virtuaalialustoihin. Vertaisohjaajille tarjottiin koulutusta, jonka aikana vertaisohjaajat tutustutettiin erilaisiin digitaalisiin alustoihin sekä niiden hyödyntämiseen ohjaustyössä. Hankkeen aikana pilotoitiin kahta erilaista vertaisohjauksen toimintamallia, josta viimeisin valittiin ja jalkautettiin hankkeen jatkoajan puitteissa.
Hankkeen tuloksena syntyi vertaisohjauksen toimintamalli, joka mahdollistaa tasa-arvoisemman ja saavutettavamman vertaisohjauksen sekä lähi- että etäopiskelijoille. Vertaisohjaajien digitaitojen kehittyminen antoi heille valmiuksia toimia joustavammin ja monipuolisemmin digitalisoituvassa opiskelu- ja ohjausympäristössä. Hankkeen aikana vertaisohjaajat ja korkeakouluyhteisö saivat myös kokemusta siitä, miten digitaalinen vertaisohjaus voi tukea yhteisöjen kehitystä.
Hankkeen aikana kerätystä tiedosta koottiin materiaalipankki, joka on suunniteltu tukemaan vertaisohjaajien kouluttajia ja muita vertaisohjaustoimijoita heidän tehtävissään.