![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22689
Hankkeen nimi: Yhdessä oppien digitaidot haltuun
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Live-säätiö sr
Organisaatiotyyppi: Säätiö
Y-tunnus: 0201375-3
Jakeluosoite: Kiannonkatu 2
Puhelinnumero: 0201474040 (vaihde)
Postinumero: 02650
Postitoimipaikka: Espoo
WWW-osoite: https://www.livesaatio.fi/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Karoliina Pitkänen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Vastaava ohjaaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406402188
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on vahvistaa pitkään työn ja koulutuksen ulkopuolella olleiden työikäisten digiperustaitoja sekä puutteellisten digitaitojen vuoksi putoamisvaarassa olevien opiskelijoiden digitaalisia perustaitoja. Lisäksi hankkeen tavoitteena on kasvattaa kohderyhmän parissa työskentelevien ammattilaisten osaamista saavutettavien palveluiden ja materiaalien tuottamisesta ja digitaitojen valmennuksesta.
Hanke jakautuu kolmeen toimintakokonaisuuteen:
1) Kohderyhmän digiperustaitojen vahvistaminen. Hankkeessa vahvistetaan kohderyhmän digiperustaitoja valmennuksin. Digiperustaito-valmennuksia järjestetään hanketoteuttajien toimipisteillä Kuopiossa ja Iisalmessa. Valmennukset dokumentoidaan siten, että niiden pohjalta pystytään laatimaan kuvaus toimivista menetelmistä ja harjoituksista.
2) Toimintamallin kehittäminen ja kuvaus kohderyhmän digiperustaitojen valmennukseen. Toteutetaan osallistujapilotissa yhteiskehittämisen periaatteella. Toimintamalli kehitetään vahvan yhteiskehittämisen periaatteella, jotta kohderyhmään kuuluvien henkilöiden tarpeet tulevat huomioiduksi ja heidän osallisuuden tunteensa kasvaa. Toimintamalli kehitetään hankkeen aikana järjestettyjen digiperustaito-valmennusten pohjalta.
3) Kohderyhmän parissa työskentelevien ammattilaisten osaamisen vahvistaminen ja tulosten levittäminen. Hanke järjestää myös yhteiskehittämistyöpajoja kohderyhmän parissa toimiville ammattilaisille, jotka pääsevät halutessaan mukaan toimintamallin kehittämiseen. Näin kehittämistyön tueksi saadaan mahdollisimman laajasti näkemystä ja kokemuksia.
Tulokset, toimintamallit ja materiaalipaketti julkaistaan avoimesti hyödynnettäväksi verkossa saavutettavassa muodossa.
Hankkeen kohderyhmänä ovat pitkään työn ja koulutuksen ulkopuolella olleet työikäiset, joiden perustaidoissa, erityisesti digitaidoissa on havaittu puutteita suhteessa koulutuksen vaatimuksiin, erityisesti etänä ja digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvassa koulutuksessa. Lisäksi kohderyhmään kuuluvat ammatillisessa koulutuksessa olevat opiskelijat, jotka ovat koronapandemian koulutukseen ja sen toteuttamistapoihin tuomien muutosten vuoksi putoamisvaarassa digitaalisissa perustaidoissa olevien puutteiden vuoksi.
Hankkeen kohderyhmää tavoitetaan toteuttajien omien palveluiden kautta sekä tekemällä tiivistä yhteistyötä alueen muiden toimijoiden kanssa. Hankkeen valmisteluaikana kohderyhmän tavoittamisesta on keskusteltu mm. Toimi-säätiön, Sakkyn, Tukevan, Taitopajan ja Kuopion työllisyyspalveluiden kanssa. Yhteistyökeskustelut hakemuksen sähköpostiliitteinä.
Kohderyhmän osalta valmennuksiin osallistumisen esteeksi voi nousta esimerkiksi pitkät välimatkat ja matkalipun ostaminen. Tavoittamista ja valmennuksiin osallistumista voidaan edistää esimerkiksi valmentajien liikkumisella kohderyhmän luokse tai esimerkiksi auttamalla hakemaan rahaa matkalippuihin sosiaalitoimelta.
Kohderyhmän osalta varmistetaan, ettei kukaan menetä esimerkiksi työttömyysetuuttaan hankkeeseen osallistumisen vuoksi.
Välillisenä kohderyhmänä ovat opettajat, opinto-ohjaajat, opiskelijoiden valmennuksesta vastaavat opettajat, työpaikkaohjaajat sekä kuntien ja kolmannen sektorin ohjaajat ja valmentajat, jotka voivat vahvistaa osaamistaan kehittämishankkeen järjestämissä koulutuksissa ja/tai hyödyntää kehitettävää materiaalia työssään.
Ammattilaiset koostuvat hanketoteuttajien työntekijöistä sekä yhteistyökumppaneista, joidenka kanssa ollaan keskusteltu hankkeen valmisteluaikana esim. Sakky, Tukeva ja Toimi-säätiö. Hankkeen aikana myös luodaan uusia kontakteja muihin toimijoihin sekä järjestetään avoimia markkinoitavia workshoppeja ammattilaisille livenä ja verkkovälitteisesti.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 219 828
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 170 449
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 236 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 182 989
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion, Ylä-Savon
Kunnat: Kuopio, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 77
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 4 | 3 |
Kohderyhmän digitaitojen kehittyminen edistää osaltaan siirtymää kohti vihreämpää yhteiskuntaa, esimerkiksi asioinnin siirtyminen verkkoon sekä digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen vähentää matkustamisen tarvetta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 4 | 3 |
Kuten edellä. Yksilötasolla digiosaamisen kehittymiseen ja toimintatapoihin liittyvät muutokset voivat olla merkittäviä ja edistävät pienin askelin mm. hiilineutraalia yhteiskuntaa koskevia tavoitteita. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 3 |
Toiminnassa huomioidaan energia- ja ympäristövaikutukset materiaalien käytössä, jätteiden määrässä ja kierrätyksessä. Hankkeen materiaalit ovat pääosin digitaalisesti jaettavia. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 4 |
Lähes jokaisessa työtehtävässä tarvitaan vähintään perustason digiosaamista. Hankkeen kohderyhmän puutteellisten digitaitojen kehittymisellä on suora vaikutus heidän työelämätaitoihinsa, mikä taas lisää heidän mahdollisuuksiaan kiinnittyä työelämään. Pitkällä tähtäimellä sillä voi olla vaikutusta alueen työvoiman saatavuuteen ja työllisyysnäkymiin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 4 |
Hankkeessa kehitetään uusi toimintamalli sekä lisätään kohderyhmien osaamista, joten kehittämisen painopiste on aineettomissa tuotteissa ja palveluissa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Kohderyhmän digitaitojen edistäminen auttaa osaltaan edistämään myös heidän hyvinvointiaan lisäämällä erilaisia osallisuuden mahdollisuuksia. Yhteiskunnallisen yhdenvertaisuuden edistymisen lisäksi digitaitojen lisääntyminen mahdollistaa sosiaalisten suhteiden monipuolisemman ylläpitämisen ja tiedon hakemista erilaisista aiheista. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 2 |
Hankkeen toiminnassa huomioidaan sukupuolten välinen tasa-arvo mm. turvaamalla kohderyhmän yhtäläiset osallistumisen oikeudet sukupuoleen katsomatta. Tasa-arvon edistäminen ei tässä hankkeessa kuitenkaan ole päätavoitteena. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 9 |
Hankkeen kohderyhmät ovat opiskelijoita ja työikäisiä, joiden digitaidoissa on havaittu puutteita. Erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä toimiminen on perusedellytys opinnoissa etenemiselle ja usein myös työllistymiselle. Hankkeen toiminnalla pyritään ehkäisemään pudokkuutta ja yhteiskunnasta syrjäytymistä parantamalla digiperustaidoissaan tukea tarvitsevien henkilöiden osaamista ja minäpystyvyyden tunnetta. Kohderyhmän osaamista kehittämällä ja ajantasaistamalla edistetään heidän yhteiskunnallista yhdenvertaisuuttaan. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Yhdessä oppien digitaidot haltuun -hankkeen tavoitteena oli vahvistaa pitkään työn ja koulutuksen ulkopuolella olleiden työikäisten digiperustaitoja sekä puutteellisten digitaitojen vuoksi putoamisvaarassa olevien opiskelijoiden digitaalisia perustaitoja. Hankkeen järjestämiin digiperustaitojen valmennuksiin osallistui 68 työn ja koulutuksen ulkopuolella olevaa henkilöä. Kohderyhmää tavoitettiin tuomalla valmennus matalan kynnyksen kohtaamispaikoille sekä vahvalla yhteistyöllä muiden alueen toimijoiden kanssa. Valmennuksiin osallistui myös 46 ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevaa opiskelijaa. Tukea järjestettiin sekä lähi- että etämuotoisina ryhmä- ja yksilövalmennuksina. Hankkeen tavoitteena oli myös kasvattaa kohderyhmän parissa toimivien ammattilaisten osaamista saavutettavien palveluiden ja materiaalien tuottamisesta sekä digitaitojen valmennuksesta. Hankkeen järjestämät workshopit, joissa yhteiskehitettiin digiperustaitovalmennuksen mallia ja materiaaleja sekä vahvistettiin ammattilaisten osaamista, tavoittivat 202 osallistujaa.
Digitaitojen harjaantumisen lisäksi hankkeen tavoitteena oli tukea myös osallistujan minäpystyvyyden kokemusta. Keskeisenä osana kehitettyä valmennusmallia on pehmeä valmennusote, joka muotoutui hankkeessa tarvelähtöisen ja minäpystyvyyttä tukevan valmennusotteen pohjalta. Osallistujien tarpeiden kartoituksen myötä havaittiin, että kovien eli teknisten digitaitotarpeiden lisäksi on syytä huomioida myös pehmeät digitaitotarpeet. Pehmeillä taidoilla tarkoitetaan yleisiä tai siirrettäviä taitoja, joista on hyötyä arjessa, työelämässä ja opiskelussa. Esimerkkejä pehmeistä taidoista digikontekstissa ovat vuorovaikutustaidot kuten konfliktien hallinta digitaalisissa yhteisöissä, oppimiskyky kuten omaa oppimista tukevien digitaalisten työkalujen valinta, itsesäätelytaidot osana digihyvinvointia sekä sopeutumiskyky jatkuvasti uudistuvia digitaalisia ohjelmistoja käytettäessä. Hankkeessa saatiin todistaa yksilöllisen tuen merkittäviä positiivisia vaikutuksia minäpystyvyyteen, digirohkeuteen ja digitaitoihin.
Pehmeän valmennusotteen lisäksi valmennusmalliin kehitettiin visuaalista ja selkeäkielistä materiaalia. Malliin luotiin kaksi digitaitojen harjoitteluun orientoivaa menetelmää: Digitaitojen kartta & Digistoori. Digitaitojen kartan tavoitteena on tuoda esiin digitaitojen moninaisuutta ja Digistoorin tavoitteena on auttaa pohtimaan omaa digisuhdetta, taitoja ja tavoitteita. Huolellisen orientaation jälkeen malli jatkuu kahdella erilaisella tehtäväkokonaisuudella, joista toinen on suunnattu osaksi opintoja ja toinen Digitaitojen kartan pohjalta laajemmin elämän eri osa-alueille. Lisäksi hankkeessa tuotettiin kolme videota digiperustaidoista sekä neljä videota näppäimistön käytöstä.
Hankkeen tuotokset koottiin Polku parempiin digiperustaitoihin -julkaisuun, joka julkaistiin Avointen oppimateriaalien kirjastossa www.aoe/materiaali/3019
Lisäksi hankkeen toiminnasta ja tuloksista luotiin visuaalinen koonti, joka löytyy osoitteesta https://www.thinglink.com/card/1693220358200492836