![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22660
Hankkeen nimi: Hyvinvointia hybridisti
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.10.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2094551-1
Jakeluosoite: PL 4000
Puhelinnumero: 09 7424 5000
Postinumero: 00079
Postitoimipaikka: Metropolia
WWW-osoite: https://www.metropolia.fi/fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Paalasmaa Pekka Tapio
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopettaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 6360394
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Koronapandemia vauhditti sote-alan etäpalvelujen käyttöönottoa. Palvelutuotannon logiikan muutos lähipalvelusta etäpalveluksi haastaa työntekijöiden osaamista, sillä etäpalvelu edellyttää vuorovaikutukseen soveltuvia uudenlaisia ajattelun-, kohtaamisen ja etätoiminnan tapoja, työvälineitä ja vuorovaikutusosaamista. Etäpalvelut mahdollistavat palvelujen saavutettavuuden mutta se myös haastaa ja osin vaarantaa palvelujen saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta. Sote-alan toimijoiden keskuudessa on tunnistettu tarve yhdistellä etä- ja lähipalveluita yksilöllisiin tarpeisiin vastaamiseksi. Myös asiakkailta on tullut palautetta, että palvelujen hybriditoteutukselle on tarve.
Hankkeessa ammattilaiset ja palvelujen käyttäjät yhteiskehittävät etä- ja lähipalveluja ja niiden digiteknologiavalmiuksia sekä -toimivuutta, vuorovaikutus- ja arviointiosaamisia palveluiden saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden vahvistamiseksi seuraavasti:
- etäpalveluiden kehittämiskohteiden jäsennystä digiteknologiavalmiuksien, vuorovaikutus- ja arviointiosaamisen näkökulmista. Soten toimijat hyödyntävät kuvausta oman toimintansa moninäkökulmaisessa kehittämistyössä
- teknologian käytön hyväksyttävyyteen vaikuttavia näkökulmia ja ymmärrystä teknologiavälitteisistä palveluista ja etävuorovaikutuksesta. Kuvaus mahdollistaa soten toimijoiden palveluiden digitalisoimisen leviämistä ja palvelun laadun kehittämistä
- ammattilaisten empaattisen läsnäolon ja kohtaamisen vuorovaikutusosaamista teknologia välitteisessä palvelussa
- ammattilaisten teknologiaosaamista ja ammattilaisten ja käyttäjien teknologiavalmiuksia uusia ja käytössä olevien ratkaisuja kokeilemalla. Soten toimijat saavat varmuutta palvelujen teknologiavälitteisestä kehittämisestä ja saavat käyttöönsä kehittämisympäristön
- etä- ja lähipalveluja ammattilaisten ja käyttäjien toimintaympäristöön soveltuvaksi muotoilun keinoin
- proaktiivisesti tulevaisuuden (2030) hybridipalveluja huomioiden työyhteisön ja toimintaympäristön strategiat ja tulevaisuustutkimuksen skenaariot.
Hanke edistää kestävää kehitystä, hyvinvointia, yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta tuottamalla ratkaisuja kestävän palvelutuotannon toteuttamiseen. Hankkeen moninäkökulmaisuus mahdollistaa vahvan käyttäjälähtöisyyden jossa korostuvat toimijoiden yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja moninäkökulmaisuus.
Hankkeessa naisvaltainen sote-ala ja miesvaltainen teknologia-ala yhdistyvät. Miehet tuovat oman näkökulmansa myös sote-palvelujen käyttäjinä yhteiskehittämiseen. Kestävän kehityksen kannalta on huomioitava, että etäpalvelujen laaja käyttöönotto vähentää liikkumista.
Hankkeen toteuttavat Metropolia Ammattikorkeakoulu, Satakunnan Ammattikorkeakoulu ja Tampereen Ammattikorkeakoulu. Hanke tehdään yhteistyössä valtakunnallisten ja alueellisten toimijoiden kanssa. Toimijoina ovat mm. kaupunki, erikoissairaanhoitopiiri, kolmannen sektorin yhdistyksiä joiden kautta tavoitetaan sotealan työntekijöitä, työttömiä ja opiskelijoita sekä nuoria ja maahanmuuttajia.
Hanke toteutetaan yhteiskehittämisenä, jossa mukana ovat niin sosiaali- ja terveysalan palveluntarjoajat kuin asiakkaat. Valtakunnallinen hanke tavoittaa laajasti sosiaali- ja terveysalan erilaisia ammattiryhmiä ja eritaustaisia asiakkaita.
Hankkeen kohderyhminä ovat:
1) Tärkeimpänä kohderyhmänä on sosiaali- ja terveysalan yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin työntekijät, työttömät ja vapaaehtoiset toimijat jotka kaikki hyötyvät digiteknologiavalmiuksien, vuorovaikutusosaamisen ja palvelujen arviointiosaamisen yhteiskehittelystä oman ammatillisen pätevyyden ja työllistymisen kannalta
2) Kohderyhmänä on sosiaali- ja terveysalan yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin asiakkaat, erityisesti: 1) nuoret työttömät, 2) pääkaupunkiseudun maahanmuuttajat.
3) Ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan ja tekniikan alan (mm. terveysteknologia, muotoilu) opiskelijat (nuoret).
Hankkeen valmisteluvaiheessa keskustelua on käyty kaikkien kohderyhmiä 1-3 edustavien kanssa ja heiltä on saatu kiinnostuksen ilmaisuja hanketta kohtaan.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat:
Digiteknologiavalmiuksien, vuorovaikutusosaamisen ja palvelujen arviointiosaamisen kehittämisestä kiinnostuneet muiden kuin Pirkanmaan, Satakunnan ja Uudenmaan maakuntien toimijat. Heille levitetään tietoa hankkeesta ja hankkeen tuloksista viestintäsuunnitelman mukaisesti.
Osa kiinnostuksen ilmaisseista toimijoista on valtakunnallisia yhteisöjä, jotka toimivat hankkeen tulosten hyödyntäjinä ja levittäjinä valtakunnallisesti.
Kaupungit, kunnat ja laajasti eri palvelutuottajat, jotka voivat hyödyntää hankkeen tuotoksia etä- ja hybridipalveluiden järjestämisessä
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 526 934
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 499 554
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 658 664
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 624 440
Maakunnat: Pirkanmaa, Satakunta, Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin, Etelä-Pirkanmaan, Pohjois-Satakunnan, Tampereen, Rauman, Porin
Kunnat: Rauma, Kokemäki, Espoo, Tampere, Harjavalta, Ulvila, Kankaanpää, Huittinen, Vantaa, Lempäälä, Pori, Eura, Helsinki, Kauniainen, Eurajoki, Akaa
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 13
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 115
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 2 |
Hankkeen tavoitteet tukevat ja edistävät kestävien toimintatapojen syntymistä osaksi sote-ammattilaisten työtä. Turha liikkuminen sekä liikkumisvälineiden käyttö jää pois sekä työntekijöiltä että asiakkailta. Hankkeeseen osallistujat tiedostavat liikkumisessa kestävän kehityksen mukaiset mahdollisuudet. Erityisesti hankkeen kohderyhmän osalta syntyy osaamista käyttää työssään digitaalisia ratkaisuja haitallisten ympäristövaikutusten minimoimiseksi. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 2 |
Hankkeen toiminta vähentää työtilojen tarvetta ja niihin liittyviä siivous ym palveluita ja välineitä. Tuo myös työntekijöille vähemmän investointitarpeita, tilavuokria esim. yhteiskäytettäviä tehokkaita tilaratkaisuja mahdollista tehdä. Mahdollisesti voidaan tehdä yhteisiä digitaalisuuteen liittyviä hankintoja. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 0 |
Hankkeen lähtökohtaisena tavoitteena on tuottaa vaikuttavia palveluja hybridimallina. Hanke itsessään siis lähtökohtaisesti tuottaa osaltaan aineettomia palveluita osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 0 |
Hankkeen tavoitteet sisältävät ajatuksen hybridisti tuotettujen palveluiden ideasta, joka osaltaan vaikuttaa suoraan liikkumisen vähenemiseen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 6 |
Hankkeella tavoitellaan uusien toimivien työmuotojen kautta työntekijöiden työhyvinvoinnin ja hyvinvoinnin edistämistä. Uusien työtapojen ja osaamisten haltuunotto edistää tehokasta ja tuloksellista toimintaa, joka edistää sote-ammattilaisten oman työn hallintaa ja työhyvinvointia. Uudet työtavat mahdollistavat uusien palveluiden tarjoamisen, joka voi tuoda henkilöille laajenevia työmahdollisuuksia. Asiakastyön kehittyminen hybridimalliksi tuottaa uudenlaisia osallistumisen tilanteita asiakkaille ja luo uusia mahdollisuuksia olla vaikuttamassa omien palveluiden tuottamisen malleihin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 0 |
Etävuorovaikutusosaamisen kehitystyössä ja koulutuksen suunnittelussa huomioidaan erilaiset tavat oppia ja hyödynnetään tutkimustietoa oppimisesta ja oppimisen yksilöllisistä eroista. Etävuorovaikutuksen kulttuuriset tekijät huomioidaan monikulttuurisessa ympäristössä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 2 |
Empaattisen vuorovaikutuksen koulutuksen kehittämisessä huomioidaan oppimiseen ja kulttuuriin liittyvät tekijät sekä menetelmät, jotka tukevat ja edistävät toiminnallista oppimista. Tällainen toimintatapa edistää yhdenvertaisuutta osana oppimista ja osallisuutta. Yhteiskehittämisessä huomioidaan käyttäjälähtöisyys ja monikulttuurisuus. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei merkittävää vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei merkittävää vaikutusta |
Koronapandemia vauhditti sote-alan etäpalvelujen ja kolmannen sektorin yhdistysten etätoiminnan käyttöönottoa. Palvelutuotannon logiikan muutos lähipalvelusta etäpalveluksi haastoi työntekijöiden osaamista, sillä etäpalvelu edellyttää uudenlaisia ajattelun, kohtaamisen ja etätoiminnan tapoja, työvälineitä ja vuorovaikutusosaamista. Etäpalvelussa on myös käyttäjän näkökulma sillä etäpalvelu toisaalta mahdollistaa mutta myös osin vaarantaa palvelun saavutettavuutta, yhdenvertaisuutta palveluissa ja osallisuutta yhteiseen hyvään kuten sote-alan palveluihin tai kolmannen sektorin toimintaan erityisesti, jos älylaitetta ei ole tai ”digiosaaminen” ei mahdollista etäpalveluiden käyttöä.
Hankkeen kehittämistoiminta perustui toimintatutkimuksen logiikkaan, jossa ammattilaiset ja palvelujen käyttäjät yhteiskehittävät etä- ja lähipalveluja ja vahvistivat niihin liittyvää osaamista kuten digiteknologiavalmiuksia, vuorovaikutusosaamista, ymmärrystä teknologian käytön hyväksyttävyyteen ja teknologiavälitteisistä palveluista.
Hankkeen toiminnassa oli kolme painopistettä: a) nykytilanteen kartoitus; b) uuden osaamisen tarpeiden tunnistaminen ja niihin liittyvä koulutus ja c) kehittämistyö. Nykytilannetta kartoitettiin ammattilaisten digiteknologiavalmiuksien ja vuorovaikutusosaamisen osalta, sekä selvitettiin teknologian hyväksyttävyyttä ja teknologiavälitteistä vuorovaikutusta. Koulutusta tarjottiin hankkeen puitteissa tietoturva- ja suojaosaamisen, työhyvinvoinnin, vuorovaikutuksen ja teknologiaosaamisen suhteen. Koulutukset rakennettiin osin yhteiskehittämisen pohjalta, tunnistaen koulutettavien ryhmien tiedon tarpeita ja tarjoten tietoja, jotka koskivat osaamisen aukkokohtia. Kehittämistoiminta käsitteli työhyvinvoinnin, palvelumuotoilut ja tulevaisuuden strategisen suunnittelun kehittämistä. Toiminta tapahtui työpajamuotoisesti yhteistyökumppanien kanssa.
Hankkeen myötä nousi uusia, kaikki toimenpiteet läpileikkaavia teemoja. Näitä olivat turvallisuus, osallisuus ja työyhteisöviestintä.
Kokemus turvallisuudesta todettiin hankkeessa edellytykseksi palvelujen käyttämiseen, erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten kohdalla. Turvallisuus näyttäytyy käyttäjien ja ammattilaisten kohdalla monitahoisena ilmiönä, jossa yhdistyy psykologinen, sosiaalinen ja fyysinen turvallisuus että teknologian tietoturva. Empatia on tärkeä psykologista turvallisuuden tunnetta tuova tekijä. Ammattilaiset ja asiakkaat kaipaavat myös turvallisia ja rauhallisia fyysisiä ja sosiaalisia ympäristöjä palvelujen tarjoamiseen ja käyttämiseen. Tiedon puute tietoturvan ja -suojan suhteen aiheuttaa myös turvattomuuden tunnetta käyttäjissä.
Osallisuus näyttäytyi hankkeessa toisaalta osattomuutena teknologian osalta, laitteiden ja osaamisen puutteen näkökulmasta, ja toisaalta psykologisena kokemuksena, jota tuottaa ammattilaisten empaattinen kohtaaminen. Haavoittuvien ryhmien kohdalla empatia ja yhdenvertainen kohtaaminen nousi tärkeäksi teemaksi, jolla voi olla merkittävä rooli asiakkaiden sitoutumisessa palvelujen käyttöön. Osallisuuden näkökulmasta huolta herättää huomio, että huomattavan iso osa kansalaisista uhkaa jäädä sivuun teknologisesta kehityksestä, koska tietoyhteiskunnan perusteet laitteista ja lukutaidosta lähtien puuttuvat.
Kolmas hankkeen aikana noussut teema oli työyhteisöviestintä. Asiakasviestinnän osalta työntekijät ovat oppineet erilaisia keinoja kiertää ja kompensoida teknologian aiheuttamia haasteita. Psykoterapian kaltaiset palvelut näyttäisivät toimivan etäyhteydellä aivan yhtä hyvin kuin kasvokkainkin, koska osapuolet ovat motivoituneet kahdenvälisen suhteen ja viestinnän laadun ylläpitoon. Työyhteisöissä erilaisten etävuorovaikutuksen normien puute ja kasvottomuus aiheuttaa haasteita ja monissa työntekijäryhmissä koettiin sekä tyytymättömyyttä nykytilaan että halua kehittää etävuorovaikutuksen normeja ja käytäntöjä esimerkiksi kokouksissa.
Hankkeen tarjoamat työpajat ja koulutukset koettiin ammattilaisten näkökulmasta yleisesti hyödyllisinä, ja erityisesti hankkeen aikana esiin tulleiden teemojen käsittelyä ammattilaisten perus- ja jatkokoulutuksessa olisi kaivattu.
Hanke panosti hyvinvoinnin, työhyvinvoinnin, yhdenvertaisuuden edistämiseen tuottamalla moninäkökulmaisia ratkaisuja kestävän palvelutuotannon toteuttamiseen.
Hankkeen toteuttivat Metropolia Ammattikorkeakoulu, Satakunnan Ammattikorkeakoulu ja Tampereen Ammattikorkeakoulu kiinteässä yhteistyössä valtakunnallisten ja alueellisten toimijoiden kanssa. Toimijoina olivat kaupunki, erikoissairaanhoitopiiri, kolmannen sektorin yhdistyksiä. Näiden kautta tavoitettiin sote-alan työntekijöitä, työttömiä ja opiskelijoita sekä nuoria ja ulkomaalaistaustaisia.