![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22652
Hankkeen nimi: DigiTally - Digitaalisten taitojen parantaminen koneteknologian aloilla
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2094551-1
Jakeluosoite: PL 4000
Puhelinnumero: 09 7424 5000
Postinumero: 00079
Postitoimipaikka: Metropolia
WWW-osoite: http://www.metropolia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Junell Timo Juhani
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkintovastaava
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 342 0648
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
DigiTally -hankkeessa vastataan koneteknologia-alojen digitaalisten ratkaisujen luomiin osaamistarpeisiin uusien oppijalähtöisten, hankkeessa kehitettävien lähi- ja etäopiskelun yhdistävien X-Garage-hybridi-oppimisympäristöjen tuottamilla koulutuksilla. X-Garage on oppijoiden, oppilaitosten, yritysten ja kuntien yhteistyön alusta, ja osaamistarpeiden ja -tarjonnan kohtauspaikka. Perinteisilläkin aloilla, kuten koneteknologiassa, koronapandemian myötä digitalisaatio on tullut keskeisemmäksi osaksi tuotteita, tuotekehitystä, tuotantoa ja kunnossapitoa. Korona on kiihdyttänyt teollisuustuotteiden elinkaaren hallintaan liittyvien digiratkaisujen käyttöönottoa myös nykyisissä tuotteissa: automaatio, IoT-ratkaisut tai esim. VR-avusteinen kunnossapito. Tämä kehitys on luonut alalle osaamisvajetta.
Hankkeessa tuotetaan matalan aloituskynnyksen koulutuksia uudenlaisissa hybridioppimisympäristöissä vastaamaan Uudenmaan yritysten osaamisvajeeseen. Kohderyhmänä on erityisesti työmarkkinoiden ulkopuolella olevat sekä työssä olevat, jotka tarvitsevat teknologian digitalisaatiosta uutta osaamista. Hanke lisää koneteknologia-alan opiskelijoiden digitaalista osaamista, ja siten edistaa valmistumista ja sijoittumista työelämään koronan aiheuttamasta haasteesta huolimatta. Myös tekniikan alan korkeakoulutetut maahanmuuttajat on tunnistettu keskeiseksi kohderyhmäksi.
Hankkeen koulutukset liittyvät koneteknologian digiratkaisuihin, kuten koneautomaatioon, tuotekehitykseen, tuotanto- ja mobiilirobotiikkaan, esineiden internettiin (IoT) ja tekoälyyn (AI). X-Garage-oppimisympäristöissä tapahtuvat koulutukset parantavat valmiuksia alalla, ovat innostavia, käytännönläheisiä ja osallistavia. Myönteinen oppimiskokemus synnyttää oppijalle kiinnostuksen laajentaa osaamista jatkamalla opintopolkuaan eteenpäin yliopistotutkintoon asti. Hanke mahdollistaa helpon osallistumisen kohderyhmille, jotka eivät muuten hakeutuisi koulutuksiin. Hankkeessa huomioidaan uusien kohderyhmien tavoittaminen ja siten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuminen. Hanke tukee työvoiman liikkuvuutta ja kannustaa jatkokouluttautumaan työvoiman kysynnän muuttuessa entistä osaamisintensiivisemmäksi. Hankkeen tavoitteet ovat linjassa EU:n Itämeren alueen strategian, Uudenmaan alueellisen selviytymissuunnitelman sekä Uudenmaan maakuntaohjelman kanssa.
Koulutuksista syntyvän datan, osallistujamäärien, some-näkyvyyden yms. Big datan perusteella kehitetään osaamistarpeiden ennakointimalli, jolla koulutustarjontaa ja -viestintää kehitetään jatkuvana prosessina. Mallin avulla luodaan ketterästi kysyntään mukautuvia koulutuspaletteja, jotka auttavat kohderyhmiä työllistymään ja pysymään työelämässä, sekä yrityksiä vastaamaan pandemian jälkeisen ajan haasteisiin.
Mahdollisuudet työllistyä paranevat huomattavasti, sillä koulutukset vastaavat yhteistyöyritysten työvoimatarpeita. Koulutuksiin osallistuu 675 ihmisiä jo hankkeen aikana. Hankkeessa luotavat opetusmateriaalit tavoittavat suuren määrän kohderyhmien edustajia.
Sukupuolten tasa-arvo otetaan huomioon sekä hankkeen toteutuksessa että viestinnässä. Hankkeen koulutuksiin on
matala aloittamiskynnys sukupuoleen, ikään tai etniseen taustaan katsomatta.
Hanke on erityisesti suunnattu palvelemaan:
- Opiskelijat ja opettajat (erityisesti tekniikan aloilla, 2. ja 3. oppiasteella), työssä olevat, itsensä työllistäjät ja yrittäjät
- Työttömät ja työmarkkinoiden ulkopuolella olevat, erityisesti äkillisen työttömyyden tai lomautuksen kohteeksi joutuneet
- Muut ryhmät, kuten maahanmuuttajat
- Koulutusorganisaatiot
Hanke tyydyttää kohderyhmien digi-osaamistarpeita, sekä auttaa alan kouluttajia ja heidän henkilöstöään tuottamaan opetuksen hybriditoteutuksia oppijalähtöisesti, ja koulutussisältöjä juuri oikeaan tarpeeseen. Hankkeen koulutuksiin on matala aloittamiskynnys sukupuoleen, ikään tai etniseen taustaan katsomatta.
Hanke tarjoaa tavanomaista turvallisemman mahdollisuuden yrittäjäksi ryhtymiseen yksinyrittäjänä tai mikro-yrityksenä, koska osatoteuttajien laite- ja asiantuntijaresurssit sekä yrityskontaktipinta oppimisympäristöissä ovat hankkeen kohderyhmien käytössä.
Kuntakokeilu alkoi mm. Espoon, Helsingin ja Vantaan alueella työllisyyden kuntakokeiluna, 1.3.2021 lähtien (päättyen 30.6.2023). Siinä kohderyhmänä ovat nuoret, alle 30 v. työnhakijat, kaikki työttömät maahanmuuttajat ja työttömät, jotka eivät ole oikeutettuja ansiopäivärahaan. Pelkästään Espoon alueella tähän kohderyhmään kuuluu yli 18 000 henkilöä. Kuntakokeilun kautta ja ohjauksen myötä koulutuksiin ohjautuu suuri joukko opiskelijoita. Näille hankkeen toimenpiteet, kuten matala aloittamiskynnys, selkokielinen opetusmateriaali, motivoiva oppimisympäristö ja työelämäyhteistyö ovat tärkeitä tekijöitä koulutuksen hakeutumisessa ja työmarkkinoille pääsyssä.
Vantaan Aviapoliksen alueella korona-pandemiasta johtuvan lentotoiminnan dramaattisen vähenemisen vuoksi on tuhansia ihmisiä lomautettu tai irtisanottu (Uudenmaan selviytymissuunnitelma). Työttömyyden pitkittymisen estämisen, työkyvyn säilymisen, ammattitaidon ylläpidon ja osaamisen kartuttamisen kannalta tällä alueella on erityisen suuri kohderyhmä, koska on nähtävissä, että pandemian vaikutukset jatkuvat pitkään pandemian helpottamisen jälkeenkin lentotoiminnassa.
Hanke palvelee välillisesti:
-pääkaupunkiseudun kuntia, jotka joutuvat eturintamassa selvittämään korona-pandemian seurauksia.
-yrityksiä, kuten esim. Helsinki ShipYard, ABB, Cargotec, Etteplan, Kone, Meconet, Neles, Nokia, Planmeca, Sweco, Valmet Technologies. Yritykset pääsevät ilmaisemaan osaamistarpeensa tulevaisuuden tekijöille, ja saavat rekrytoitua osaavaa työvoimaa.
-Uudenmaan aluetta. Hanke lisää työllisten määrää alueella ja siten kaupunkien hyvinvointia. Alueen toimeliaisuus kasvaa hankkeen tuottamien yksinyrittäjien ja mikroyrittäjien toiminnan kautta. Alueella tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa tekevät yritykset hyötyvät hankkeesta välillisesti lisääntyvien toimeksiantojen muodossa. Koneteknologian aloilla digitaaliset ratkaisut tuottavat tarvetta kehitystyölle.
-Uudenmaan alueen asukkaat, jotka hyötyvät alueen elinvoimaisuuden kehittymisestä.
Pilottivaiheessa X-Garage-toiminta toteutetaan pääkaupunkiseudulla, mutta jatkossa toiminta laajenee koko Suomeen.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 894 521
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 626 165
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 118 155
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 782 709
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin
Kunnat: Lohja, Espoo, Sipoo, Hyvinkää, Nurmijärvi, Vihti, Vantaa, Karkkila, Kirkkonummi, Järvenpää, Tuusula, Helsinki, Kauniainen, Kerava, Mäntsälä
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 159
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5
Suunniteltu: 905
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 7 |
Hankkeen koulutusteemojen läpileikkaavana teemana on kestävä kehitys. Digitalisaatioa, automaatiota ja robotiikkaa hyödynnetään koulutuksissa kestävien ratkaisujen kehittämiseen. Koulutuksissa on vahva virtuaalinen ja digitaalinen osuus, mikä vähentää liikkumisen tarvetta ja siten välittömästikin parantaa luonnonvarojen käyttöä. Välillisiä vaikutuksia tulee koulututettujen, hyvin digivalmiuksia omaavien ihmisten siirtyessä työelämään. Digitaaliset taidot mahdollistavat laajasti etätöiden tekemisen ja lisäksi AI, Iot ja automaatio ratkaisut mahdollistavat kestävää kehitystä tukevien ratkaisujen kehittämisen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 7 |
Uudet digitaaliset teknologiat mahdollistavat mittaamisen ja älykkään reagoinnin muutuvassa ympäristössä. Tässä hankkeessa koulutetaan ammattilaisia näitä ratkaisuja kehittämään. Korkeampi osaaminen myös lisää työvoiman liikkuvuutta talouden uudistuessa ilmastonmuutoksen muuttamassa maailmassa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 7 |
Uudet agroteknologiset ratkaisut mahdollistavat laajemman monimuotoisuuden niin kasvi-, kuin eliökunnassakin. Tässä hankkeessa koulutetaan ammattilaisia näiden ratkaisujen kehittämiseen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 7 |
Uudet agroteknologiset ratkaisut säästävät maaperää, vesistöjä ja vähentävät ilmastopäästöjä. Näiden teknologioiden tekijöitä koulutetaan tässä hankkessa. Lisäksi koulutuksen vahva digitaalinen ote vähentää liikkumisen tarvetta ja siten myös koulutuksesta aiheutuvia suoria päästöjä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 1 |
Agroteknologia tehostaa viljelyä ja siten vähetää viljelymaan tarvetta. Tämä vähentää maankäyttöpaineita Natura-alueiden viljelyyn. Tämän alan koulutuksen lisääminen tehostaa välillisesti maankäyttöä, kun alan tekniikka kehittyy. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 6 |
Hankkeen digitaalinen luonne tekee koulutuksista monistettavia, mikä vähentää materiaalitarpeita. Digitaalisuus, IOT ja automaatio osaamisen soveltaminen teollisuudessa vähentää materiaalitarpeita ja tehostaa kierrätystä. Näiden alojen koulutus parantaa välillisesti materiaalitehokkuuta kun uutta osaamista saadaan yritysten käyttöön. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 3 |
Osaamisen kehittäminen kestävän kehityksen saralla ja erityisesti IOT alalla mahdollistaa uusien energiaratkaisujen kehittämistä yritykissä. Monet uusiutuvan energian ratkaisut edellyttävät kehittynyttä mittaustekniikka, automaatiota ja älykkäitä järjestelmiä. Näiden osaamisten saatavuus yrityksille on välttämätöntä energiamurroksen toteutumiseksi. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 7 |
hanke kouluttaa osaajia paikallisten yritysten tarpeisiin, uuden osaamisen myötä yritykset voivat kasvaa ja saavuttaa uusia markkinoita. Samalla uusi tiedostava osaaminen tehostaa kestävän kehitykset mukaisten perjaatteiden jalkautuimista paikallisiin yrityksiin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 9 |
Hankkeessa kehitetään uusia aineettoma palveluita digitalisaatiokoulutukseen. Hankkeen kehittämissä koulutuksissa koulutetut ihmiset taas jatkavat aineettomien palveluiden kehittämistä työelämässä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 8 |
Toisaalta hankkeessa kehitetään digitaalisia monistettavia oppimisratkaisuja jolla on välitöntä vaikutusta liikkumistarpeeseen. Samalla hankkeessa koulutetaan ammattilaisia paitsi tehokkaimmiksi etätyöntekijöiksi, myös luomaan uusia digitaalisia ratkaisuja mitkä osaltaan vähentävät liikkumisen tarvetta. Työvoiman koulutustason nosto ja automaation lisääminen vähentää lähityöpaikkoja ja luo uusia osaamisvaltaisempia työpaikkoja, joilla on paremmat mahdollisuudet etätyön tekemiseen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 8 |
hankkeessa vahvistetaan osallisuuden kokemista ja työllisyyttä kohderyhmille joille kynnys osallistua tekniikan alan koulutukseen voisi muuten olla haastavaa. Hankkeessa rakennetaan uusi koulutus malli, jonka avulla parannetaan osallistujien valmiuksia työllistyä muuttuvassa maailmassa. Hankkeen päätyttyä koulutusmalli jää elämään ja vahvistaa entisestään työllisyyttä, osallisuutta, sekä tiedon saavutettavuutta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 3 |
Hankkeen koulutukset ovat sukupuolisensitiivisiä. Viestinnässä ja sisällöissä on huomioitu tekniikan alojen perinteinen mielikuva miesvaltaisena alana ja yritetään houkutella myös muita sukupuolia mukaan koulutuksiin. Tätä voidaan hankkeessa edistää esimerkiksi viestinnässä nostamalla esiin opiskeljiatarinoita, jossa eri sukupuolia edustavat opiskelijansa voivat kertoa opinnoistaan tasavertaisina tekijöinä. Hankkeen luomata matalankynnyksen oppimispalvelut mahdollistavat helpon mukaantulon muillekin kuin perinteisille teknologia-alan kohderyhmille. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 7 |
hankkeen koulutukset pyrkivät osallistaamaan ja innostamaan uusien digitaitojen oppimiseen, sekä samalla motivoimaan oman oppimispolun jatkamiseen. Hankkeen kohderyhmiin kuuluvat syrjäytimisvaarassa olevat ihmisryhmät, jotka tarvitsevat uusia taitoja työelämän muuttuessa. Erityisesti matalapalkkaisilla aloilla maahanmuuttajat ovat yliedustettuina ja sosiaalinen asema periytyy. Uusien matalankynnyksen koulutus mahdollisuuksien avaaminen tehostaa työvoiman osaamisen kehittymistä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 6 | 7 |
Hankkeen koulutuksissa ympäristöasiat ovat mukana läpileikkaavana teemana. Digitalisaatio ja automaatio ovat kulmakiviä joiden varaan uusi kestävällä pohjalla oleva talous rakentuu. Hanke nostaa osallistujien ympäristötietoisuutta suoraan ja lisäksi he vievät viestiä mennessään siirtyessään työelämän palvelukseen. |
Digitally-hankkeessa vastattiin koneteknologia-alojen digitaalisten ratkaisujen luomiin osaamistarpeisiin uusien oppijalähtöisten, hankkeessa kehitettävien lähi- ja etäopiskelun yhdistävien X-Garage-hybridi-oppimisympäristöjen
tuottamilla koulutuksilla. Hanke toteutettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun, Aalto yliopiston, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian sekä Helsingin yliopiston yhteishankkeena.
Hankkeessa kehitetään yhteiskehittämisen keinoin uusi X-Garage-toimintamalli:
1. Etä- ja lähiopetuksen yhdistävä, monimuotoinen ja oppimiseen houkutteleva hybridi-oppimisympäristö vastaa ketterästi ja nopeasti muuttuviin oppimistarpeisiin.
2. Toimii alustana työvoiman osaamisen kysynnän ja tarjonnan kohtaamisissa.
3. Auttaa hahmottamaan jatkuvan oppimisen opintokokonaisuudet ja tekee näkyväksi opintopolut koulutusasteelta seuraavalle.
4. Tuottaa tarvelähtöistä digiosaamista toimenpiteisiin osallistuneille kohderyhmissä.
5. Tuottaa ratkaisun osaamistarpeiden nopeaan ja ajantasaiseen tietoon perustuvaan ennakointiin.
6. Luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia yksinyrittäjänä tai mikroyrittäjänä.
7. Mullistaa kansainvälisen opiskelijavaihdon perinteisiä toimintatapoja.
Hankkeessa toteutetaan oppijan ehdoilla palvelumuotoilua käyttäen yhteensä kuuden hybridioppimisympäristön verkosto:
- Koneautomaatio-Garage (koneautomaatio/Omnia)
- PD-Garage (tuotekehitys konetekniikassa/Metropolia)
- Robo-Garage (robotiikka/Metropolia)
- AIoT-Garage (tekoäly ja AI/IoT -teknologiat/Metropolia)
- LocoLab (liikkuva robotiikka/Aalto)
- DigiFarm (maatalouden automaatio/HY)
Hankkeessa tuotettiin matalan aloituskynnyksen koulutuksia uudenlaisissa hybridioppimisympäristöissä vastaamaan Uudenmaan yritysten osaamisvajeeseen. Hankkeen koulutukset liittyvät koneteknologian digiratkaisuihin kuten koneautomaatioon, tuotekehitykseen, tuotanto- ja mobiilirobotiikkaan, esineiden internettiin (IoT) ja tekoälyyn (AI).
Hankkeen aikana tuotettiin seuraavia etäopintokokonaisuuksia:
- 3D-tulostuksen perusteet (Omnia)
- Fusion 360 Avoin 3D-kurssi (Omnia)
- CAD 1 -perusteet (Metropolia)
- AI (Metropolia)
- Robotiikka (Metropolia)
- IoT (Metropolia)
- Vehicle Mechatronics Control (Aalto)
- Mechatronics Exercise Course (Aalto)
- DigiFarm -opintojakso (Helsingin Yliopisto)
Hybridioppimisympäristönäkökulmaa kehitettiin hankkeen aikana seuraavien fyysisten tilojen avulla:
- Makerspace (Omnia)
- RoboGarage (Metropolia)
- AIoTGarage (Metropolia)
Hankkeen tavoitteena oli tuoda kaikki tuotettu oppimateriaali esille yhteen jakoon yhteen portaaliin. Digitally-hankkeessa tuotettuun oppimateriaaliin oli mahdollista päästä käsiksi www.digitally.fi -sivuston kautta. Tietoteknisten rajoitusten takia tuotettua oppimateriaalia ei tulla jakamaan suoraan digitally-sivuston kautta, vaan sivustolta on mahdollista päästä käsiksi itse oppimateriaaliin, joka sijaitsee kunkin oppilaitoksen omassa digitaalisessa oppimisympäristössä.
Näiden lisäksi hankkeessa pyrittiin myös löytämään malli tulevaisuuden osaamistarpeiden ennustamiseen. Ennustusmallin avulla pystyttäisiin ennakoimaan mahdollisia osaamistarpeita, sekä vastata niihin ripeämmin esimerkiksi lisäkoulutuspaketeilla. Ennakointimallin kehitystyön avulla kehitettiin sovellusta osaamistarpeiden ennustamiseksi, jossa päästiin prototyyppiasteelle.