![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22646
Hankkeen nimi: Digiraivaajat
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.3.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2388924-4
Jakeluosoite: PL 1001
Puhelinnumero: 0447103451
Postinumero: 28101
Postitoimipaikka: Pori
WWW-osoite: http://www.samk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Johanna Rastas-Tuominen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447103250
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa toteutetaan uudenlainen koulutuskokonaisuus, jossa yritysten työntekijät ja johto oppivat yhdessä etsimään liiketoiminnan merkittävimpiä kehittämiskohteita prosessiajattelua hyödyntämällä. Osallistujille tuotetaan uusia valmiuksia yritysten liiketoimintaan liittyvien kehittämiskohteiden tunnistamiseen, kuvaamiseen ja käytännön kehittämistyöhön uuden teknologian mahdollisuudet tiedostaen. Kantavana ajatuksena on tarjota lisää kehittämisosaamista sinne, missä käytännön prosessit tunnetaan parhaiten arjen tasolla ja tarjota näin yrityksille tulevaisuuden välineitä liiketoiminnan kehittämiseen.
Hankkeeseen osallistuvista yrityksistä valitaan yhdessä yritysjohdon kanssa ns. “Digiraivaajat”, joiden osaamista prosessiajattelusta ja prosessien tunnistamisesta, muutosjohtamisesta ja projektimenetelmistä, sekä digitalisaation ja automatisaation mahdollisuuksista yrityksen arjessa vahvistetaan hankkeessa tarjottavalla koulutuksella. Varsinaisia ns. digitaitoja ei hankkeen puitteissa kouluteta. Koulutusten sisältöä jalostetaan työpajatyöskentelyssä, jossa yhdessä yritysten johdon kanssa etsitään käytännön esimerkkejä potentiaalisista kehittämiskohteista, kuvataan valitut kehittämiskohteet ja tehdään suunnitelmat käytännön jatkotoimenpiteille, jotta yritykset voivat omatoimisesti uudistaa liiketoimintaansa oikean tiedon varassa.
Hankkeessa tehtyä materiaalia pystytään hyödyntämään avoimesti myös jatkossa niin yritysten sisäisessä kehittämisessä kuin koulutustoiminnassa. Hankkeen avulla saavutettava prosessien selkeyttäminen kasvattaa mahdollisuuksia digitalisaatioon. Toimintojen tehostumisen ja resurssiviisauden kasvun kautta uusi osaaminen vahvistaa myös ns. vihreää siirtymää. Yritysten kehittyminen nähdään hankkeessa ennemmin toimintaprosessien muutoksen, kuin teknisen kehityksen kautta, mikä luo tasa-arvoisempaa yrityskulttuuria niin sukupuolen kuin osaamistasonkin näkökulmasta. Paremmin toimivat prosessit ja tehostunut toiminta lisäävät työtyytyväisyyttä ja kokemusta työn merkityksellisyydestä, kun työntekijät voivat osin luopua rutiininomaisista tehtävistä automatisoinnin ansiosta.
Hanke tuottaa avointa, pysyvään käyttöön soveltuvaa materiaalia, joista tärkeimpänä Digiraivaajan opas.
Satakunnan alueen pk-yritykset ja niiden henkilöstö.
Kohderyhmään sisältyvät opiskelijat ja opetus-/tki-henkilökunta ammattikorkeakoulussa, muiden koulutusasteiden opiskelijat ja opinto-ohjaajat sekä työmarkkinoilla toimivat muut työntekijät. Lisäksi hankkeen välillisenä kohderyhmänä toimivat SAMKin opetuksen pedagogiset kehittäjät.
Välillisenä kohderyhmänä hankkeessa ovat myös muut alueen teolliset yritykset, kaupungit sekä yrittäjäjärjestöt, yritystoiminnan kehittäjät ja kauppakamarit. Muiden koulutusorganisaatioiden toimijat ovat myös hankkeen välillisiä kohderyhmiä, joihin kohdennetaan mm. tiedotusta ja viestintää hankkeen aikana.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 117 856
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 96 527
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 147 321
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 120 659
Maakunnat: Satakunta
Seutukunnat: Pohjois-Satakunnan, Rauman, Porin
Kunnat: Rauma, Kokemäki, Merikarvia, Harjavalta, Pomarkku, Ulvila, Säkylä, Kankaanpää, Huittinen, Siikainen, Pori, Nakkila, Eura, Karvia, Jämijärvi, Eurajoki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 15
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 6
Suunniteltu: 30
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 3 |
Pääsääntöisesti verkossa suoritettavat koulutukset ja fasilitoinnit vähentävät matkustusta ja paperin käyttöä ja tätä kautta tarvittavan polttoaineen määrää sekä Paperijätettä. Prosessien tehostuminen vähentää luonnonvarojen käyttöä resurssiviisauden kasvaessa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 3 |
Hankkeen valmennukset toteutetaan pääosin erilaisten digiympäristöjen avulla. Osalle osallistuvista yrityksistä nämä ovat uusia ja näin myös edesauttavat niiden ottamista käyttöön laajemminkin yrityksissä. Edellä mainittu johtaa tehokkaampiin tapoihin toimia ja siten vaikuttaa välillisesti luonnonvarojen käytön kestävyyteen ja vähentää ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 5 |
Hankkeen suunnitellut toimenpiteet toteutetaan pääsääntöisesti erilaisia digitaalisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Tätä kautta syntyy mm. vähemmän paperijätettä. Fossiilisten polttoaineiden käyttö on erittäin vähäistä perinteisiin oppimismenetelmiin ja -ympäristöihin nähden. Prosessien tehokkuuden parantuminen vähentää resurssien vähäisemmästä käytöstä johtuvaa jätteiden määrää resurssiviisauden kasvaessa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 3 | 5 |
Hankkeen suunnitellut toimenpiteet toteutetaan pääsääntöisesti erilaisia digitaalisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Tätä kautta syntyy mm. vähemmän paperijätettä. Fossiilisten polttoaineiden käyttö on erittäin vähäistä perinteisiin oppimismenetelmiin ja -ympäristöihin nähden. Prosessien tehokkuuden parantuminen vähentää resurssien vähäisemmästä käytöstä johtuvaa jätteiden määrää resurssiviisauden kasvaessa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 5 |
Hankkeen toimenpiteillä kehitetään paikallisen elinkeinorakenteen osaamisen siirtoa työntekijöille ja johdolle. Kohderyhmän osaaminen ja sitä kautta toimintavalmiudet parantuvat. Tällä on erittäin positiivisia vaikutuksia paikallisen työllistymisen näkökulmasta. Hankkeen valmennussisällöt muokkaavat ja kehittävät koulutettavien kautta toimintaympäristöä osaavampaan, resurssiviisaampaan ja monipuolistavampaan suuntaan. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 5 |
Hankkeen aikana tuotetaan koulututustilaisuuksien ja fasilitoinnin lisäksi sähköistä oppimateriaalia pysyvämpään käyttöön. Koulutuspalvelulla ja niiden tuotoksena syntyvillä sähköisillä materiaaleilla on vahvistava vaikutus alueen talouteen ja osaamiseen ja yrityksen kestävän kehityksen noudattamisen mahdollisuuksiin. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 6 |
Hankkeessa kohderyhmiä valmennetaan joko täysin etänä tai osittain ns. hybridimallilla. Osallistujilla on mahdollisuus osallistua kokonaisuuksiin täysin etänä tai pienissä ryhmissä näin halutessaan (mahdolliset “koronarajoitteet” huomioiden). Edellä mainittu toimintamalli vähentää olennaisesti liikkumistarvetta ja sitä kautta edistää vähähiilisyyttä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 4 |
Hankkeen aikana osallistujien työllistymismahdollisuudet ja hyvinvointi paranevat osaamisen lisääntymisen myötä. Koulutusten sisältö on kaikkien saavutettavissa hankkeen aikana ja sen jälkeen. Yritysten “digiraivaajat” jatkavat toimintaansa ko yrityksissä hankkeen päättymisen jälkeen. Hanke kohdistuu yhtä lailla kaikkiin yrityksen henkilöstöryhmiin, johdosta työntekijöihin asti. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 3 |
Kaikilla sukupuolilla on tasapuoliset mahdollisuudet osallistua hankkeen toimintaan. Hankkeen vaikutukset kohdistuvat samalla tavalla kaikille osallistujille. Tämä huomioidaan hankkeen viestinnässä. Joustavat koulutusmallit (digialustat ja etäoppimismahdollisuus) ovat tärkeässä roolissa, kun tavoitellaan sellaisia osallistujia, joilla on haasteita yhteensovittaa esimerkiksi työtä tai työttömyyttä, perhettä ja opiskelua. Tämä vahvistaa em. henkilöiden työllistymismahdollisuuksia ja/tai mahdollisuuksia edetä urallaan. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 3 |
Ympäristötietoisuus kasvaa, kun kehitetään koulutuksen avulla liiketoimintaprosesseja resurssiviisaampaan ja vähemmän luonnonvaroja käyttävään suuntaan ja tietoisuus tästä on osa liiketoiminta-ajatusta. |
Hankkeessa toteutettiin koulutuspaketteja, joiden avulla yritysten työntekijät ja johto oppivat yhdessä
etsimään liiketoiminnan merkittävimpiä kehittämiskohteita prosessiajattelua hyödyntämällä. Osallistujille tuotettiin uusia valmiuksia yritysten liiketoimintaan liittyvien kehittämiskohteiden tunnistamiseen, kuvaamiseen ja käytännön kehittämistyöhön uuden teknologian mahdollisuudet tiedostaen. Kantavana ajatuksena oli tarjota lisää kehittämisosaamista sinne, missä käytännön prosessit tunnetaan parhaiten arjen tasolla ja tarjota näin yrityksilletulevaisuuden välineitä liiketoiminnan kehittämiseen.
Hankkeeseen osallistuvista yrityksistä valittiin yhdessä yritysjohdon kanssa ns. “Digiraivaajat”, joiden osaamista prosessiajattelusta, muutosjohtamisesta, sekä digitalisaation ja automatisaation mahdollisuuksista yrityksen arjessa vahvistettiin hankkeen koulutuksilla. Yritykset pääsivät omatoimisesti uudistamaan
liiketoimintaansa oikean ja ajantasaisen tiedon varassa.
Hankkeessa tehtyä materiaalia pystytään hyödyntämään avoimesti myös jatkossa niin yritysten sisäisessä
kehittämisessä kuin koulutustoiminnassa. Hankkeen avulla saavutettava prosessien selkeyttäminen kasvattaa
mahdollisuuksia digitalisaatioon. Toimintojen tehostumisen ja resurssiviisauden kasvun kautta uusi osaaminen
vahvistaa myös jatkossa ns. vihreää siirtymää. Hankkeessa keskityttiin toimintaprosessien
muutokseen, mikä luo tasa-arvoisempaa yrityskulttuuria niin sukupuolen kuin osaamistasonkin näkökulmasta. Paremmin toimivat prosessit ja tehostunut toiminta lisäävät työtyytyväisyyttä ja kokemusta työn merkityksellisyydestä, kun työntekijät voivat osin luopua rutiininomaisista tehtävistä automatisoinnin
ansiosta.
Hanke tuotti avointa, pysyvään käyttöön soveltuvaa materiaalia, joista tärkein on Digiraivaajan opas.