![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22645
Hankkeen nimi: Verkkokauppa 2.0
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.10.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2388924-4
Jakeluosoite: PL 1001
Puhelinnumero: 0447103451
Postinumero: 28101
Postitoimipaikka: Pori
WWW-osoite: http://www.samk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Johanna Ventelä
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Päätoiminen tuntiopettaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 710 3812
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Verkkokauppa 2.0 hankkeen tavoitteena on auttaa Satakunnan alueen verkkokaupan aloittaneita mikro- ja pk-yrityksiä selviytymään koronakriisistä ja kehittämään monikanavaista, kivijalkakaupan ja verkkokaupan yhdistävää liiketoimintaa. Hankkeen avulla parannetaan yritysten hyvinvointia ja kilpailukykyä osaamista ja verkostoitumista lisäämällä.
Pandemian vuoksi tilanne alueen yrityksissä on poikkeuksellinen, ja vähittäiskaupassa erityiskauppojen määrän ennustettu väheneminen on kiihtynyt koronakriisin vuoksi. Digitaalisten välineiden ja verkkokaupan nopeasti lisääntynyt käyttö on samaan aikaan luonut pk-yrityksille uusia menestyksen mahdollisuuksia ja pääsyn suurille kansallisille ja kansainvälisille markkinoille.
Moni yritys Satakunnassa on aloittanut verkkokauppatoiminnan ja ymmärtää monikanavaisen, kivijalkakaupan ja verkkokaupan yhdistävän liiketoiminnan mahdollisuudet. Osaamisen puutteen ja kriisistä johtuvan resurssi- ja aikapulan vuoksi verkkokaupan kehitystoiminta on yrityksissä pysähtynyt. Hankkeen avulla nopeutetaan yritysten verkkokaupan kasvua ja parannetaan monikanavaisen liiketoiminnan kilpailukykyä.
Hankkeessa lisätään pk-yritysten ja niiden henkilöstön valmiuksia, osaamista ja muutoskyvykkyyttä nopeasti muuttuvan toimintaympäristön hyödyntämiseksi. Yrityksille tarjotaan koulutusta, neuvontaa, ohjausta ja vertaisoppimista. Lisäksi alueen yritysten elinvoimaa, osaamista ja hyvinvointia lisätään hyvin yhteisöllisellä ns. klubitoimintaa hyödyntävällä toiminnalla.
Hanke toteutetaan seuraavissa vaiheissa:
1. Yritysten lähtötilanneanalyysi
2. Kuukausittaiset koulutustilaisuudet verkkokauppaosaamisen kasvattamiseksi.
3. Vertaisoppiminen alueellisten verkostojen (klubien) tapaamisissa.
4. Hankkeen toiminnan ja tulosten arviointi
5. Tuotetun materiaalin avoin jakaminen asiasta kiinnostuneiden tahojen käyttöön.
Lyhyen tähtäimen tuloksena hankkeen panostukset lisäävät yritysten verkkokauppaosaamista ja parantavat yritysten mahdollisuutta selviytyä koronakriisin ja kaupan alan digitalisoitumisen tuomasta muutoksesta. Verkostoitumisen tuoma kokemusten ja osaamisen jakaminen lisäävät yrittäjien ja työntekijöiden hyvinvointia.
Pitkällä aikavälillä hankkeessa saavutettu osaaminen sekä jatkuvan oppimisen merkityksen kasvaminen lisäävät yritysten innovaatiohalukkuutta ja mahdollisuutta toiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Lisääntynyt osaaminen ja vertaisoppimisen tuomat esimerkit myös lisäävät yritysten halukkuutta kasvattaa liiketoimintaa kansainvälisille markkinoille. Monikanavaisen liiketoiminnan osaaminen lisää Satakunnan kivijalkaverkoston elinvoimaisuutta ja mahdollisuuksia laajan kivijalkakauppojen verkoston säilyttämiseen alueella. Näin ollen hankkeella on paitsi kouluttava, myös työllistävä vaikutus alueella.
Sukupuolten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus otetaan hankkeessa huomioon mm. siten, että verkkokaupan ratkaisujen toimivuus ja toimenpiteiden vaikutukset arvioidaan eri sukupuolten näkökulmasta. Hankkeessa edistetään vastuullista ja kestävää liiketoimintaa käsittelemällä yrityksen mahdollisuuksia vähentää ympäristöön kohdistuvaa rasitusta eri osa-alueilla, kuten esimerkiksi tuotteiden pakkaamisessa tai logistiikassa.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat Satakunnan alueen verkkokauppatoimintaa harjoittavat mikro- ja pk-yritykset, henkilöstö ja yrittäjät, joiden verkkokauppa-osaamisen tarve on kasvanut tai on muutoksessa, ja haluavat kehittää osaamistaan vastaamaan yrityksen tarpeita muuttuneessa toimintaympäristössä.
Välillisenä kohderyhmänä hankkeessa ovat muut ei hankkeeseen osallistuvat Satakunnan elinkeinoelämässä toimivat yritykset, sekä kohderyhmälle palveluja tarjoavat tahot. Kohderyhmään sisältyvät myös erilaiset työvoima- ja yrityspalvelujen kehittäjät ja tarjoajat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 142 505
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 137 443
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 178 131
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 171 804
Maakunnat: Satakunta
Seutukunnat: Pohjois-Satakunnan, Rauman, Porin
Kunnat: Rauma, Kokemäki, Merikarvia, Harjavalta, Pomarkku, Ulvila, Säkylä, Kankaanpää, Huittinen, Siikainen, Pori, Nakkila, Eura, Karvia, Jämijärvi, Eurajoki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 25
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 28
Suunniteltu: 31
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 4 |
Pääsääntöisesti verkossa suoritettavat koulutukset ja fasilitoinnit vähentävät matkustusta ja paperin käyttöä ja tätä kautta tarvittavan polttoaineen määrää sekä Paperijätettä. Kaupan siirtyminen enenevässä määrin verkkoon vähentää luonnonvarojen käyttöä asiakkaiden liikkumis-tarpeen vähentyessä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 4 |
Hankkeen valmennukset toteutetaan pääosin erilaisten digiympäristöjen avulla. Osalle osallistuvista yrityksistä nämä ovat uusia ja näin myös edesauttavat niiden ottamista käyttöön laajemminkin yrityksissä. Edellä mainittu johtaa tehokkaampiin tapoihin toimia ja siten vaikuttaa välillisesti luonnonvarojen käytön kestävyyteen ja vähentää ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 6 |
Hankkeen suunnitellut toimenpiteet toteutetaan pääsääntöisesti erilaisia digitaalisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Tätä kautta syntyy mm. vähemmän paperijätettä. Fossiilisten polttoaineiden käyttö on erittäin vähäistä perinteisiin oppimismenetelmiin ja -ympäristöihin nähden. Kaupan siirtyminen enenevässä määrin verkkoon vähentää resurssien vähäisemmästä käytöstä johtuvaa jätteiden määrää resurssiviisauden kasvaessa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 3 | 5 |
Hankkeen suunnitellut toimenpiteet toteutetaan pääsääntöisesti erilaisia digitaalisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Tätä kautta syntyy mm. vähemmän paperijätettä. Fossiilisten polttoaineiden käyttö on erittäin vähäistä perinteisiin oppimismenetelmiin ja -ympäristöihin nähden. Kaupan siirtyminen enenevässä määrin verkkoon vähentää resurssien vähäisemmästä käytöstä johtuvaa jätteiden määrää resurssiviisauden kasvaessa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 7 |
Hankkeen toimenpiteillä kehitetään paikallisen elinkeinorakenteen osaamisen siirtoa verkkokauppayrittäjille ja sellaiseksi aikoville. Kohderyhmän osaaminen ja sitä kautta toimintavalmiudet parantuvat. Tällä on erittäin positiivisia vaikutuksia paikallisen työllistymisen näkökulmasta. Hankkeen valmennussisällöt muokkaavat ja kehittävät koulutettavien kautta toimintaympäristöä osaavampaan, resurssiviisaampaan ja monipuolistavampaan suuntaan. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 7 |
Hankkeen aikana tuotetaan koulututustilaisuuksien ja fasilitoinnin lisäksi sähköistä oppimateriaalia pysyvämpään käyttöön. Koulutuspalvelulla ja niiden tuotoksena syntyvillä sähköisillä materiaaleilla on vahvistava vaikutus alueen talouteen ja osaamiseen ja yrityksen kestävän kehityksen noudattamisen mahdollisuuksiin. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 7 |
Hankkeessa kohderyhmiä valmennetaan joko täysin etänä tai osittain ns. hybridimallilla. Osallistujilla on mahdollisuus osallistua kokonaisuuksiin täysin etänä tai pienissä ryhmissä näin halutessaan (mahdolliset “koronarajoitteet” huomioiden). Edellä mainittu toimintamalli vähentää olennaisesti liikkumistarvetta ja sitä kautta edistää vähähiilisyyttä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 4 |
Hankkeen aikana osallistujien työllistymismahdollisuudet ja hyvinvointi paranevat osaamisen lisääntymisen myötä. Koulutusten sisältö on kaikkien saavutettavissa hankkeen aikana ja sen jälkeen. Osaamisen kasvun johdosta kehittyneet verkkokauppiaat jatkavat toimintaansa hankkeen päättymisen jälkeen. Hanke kohdistuu yhtä lailla kaikkiin yrityksen henkilöstöryhmiin, johdosta työntekijöihin asti. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 4 |
Kaikilla sukupuolilla on tasapuoliset mahdollisuudet osallistua hankkeen toimintaan. Hankkeen vaikutukset kohdistuvat samalla tavalla kaikille osallistujille. Tämä huomioidaan hankkeen viestinnässä. Joustavat koulutusmallit (digialustat ja etäoppimismahdollisuus) ovat tärkeässä roolissa, kun tavoitellaan sellaisia osallistujia, joilla on haasteita yhteensovittaa esimerkiksi työtä tai työttömyyttä, perhettä ja opiskelua. Tämä vahvistaa em. henkilöiden työllistymismahdollisuuksia ja/tai mahdollisuuksia edetä urallaan. Lisäksi sukupuolten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus otetaan esiin yritysten kanssa ja huomioidaan verkkokaupan ratkaisujen toimivuus ja toimenpiteiden vaikutukset eri sukupuolien näkökulmasta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 3 |
Hankkeen myötä ympäristötietoisuus yrityksissä kasvaa. Hankkeessa edistetään vastuullista ja kestävää liiketoimintaa käsittelemällä yrityksen mahdollisuuksia vähentää ympäristöön kohdistuvaa rasitusta eri osa-alueilla, kuten esimerkiksi tuotteiden pak-kaamisessa tai logistiikassa. |
Verkkokauppa 2.0 hankkeen tavoitteena oli auttaa Satakunnan alueen verkkokaupan aloittaneita mikro- ja pk-yrityksiä selviytymään koronakriisistä ja kehittämään monikanavaista, kivijalkakaupan ja verkkokaupan yhdistävää liiketoimintaa. Hankkeen tavoitteena oli myös parantaa yritysten hyvinvointia ja kilpailukykyä osaamista ja verkostoitumista lisäämällä ja verkkokaupan kehitystoimintaa tukemalla.
Hanke on toteutettu seuraavissa vaiheissa:
1. Yritysten lähtötilanneanalyysi
2. Säännölliset (9 kpl) koulutustilaisuudet verkkokauppaosaamisen kasvattamiseksi.
3. Vertaisoppiminen alueellisten verkostojen (klubien) tapaamisissa.
4. Hankkeen toiminnan ja tulosten arviointi
5. Tuotetun materiaalin avoin jakaminen asiasta kiinnostuneiden tahojen käyttöön.
Hankkeessa toteutettujen toimenpiteiden avulla hanke on lisännyt satakuntalaisten pk-yritysten ja niiden henkilöstön valmiuksia, osaamista ja muutoskyvykkyyttä nopeasti muuttuvan toimintaympäristön hyödyntämiseksi, hankkeessa tarjotun koulutuksen, neuvonnan, ohjauksen, vertaisoppimisen ja hyvin yhteisöllisellä ns. klubitoimintaa hyödyntävällä toiminnalla.
Lyhyen tähtäimen tuloksena hankkeen panostukset ovat lisänneet yritysten verkkokauppaosaamista ja parantaneet yritysten mahdollisuutta selviytyä koronakriisin ja kaupan alan digitalisoitumisen tuomasta muutoksesta. Verkostoitumisen tuoma kokemusten ja osaamisen jakaminen ovat lisänneet yrittäjien ja työntekijöiden hyvinvointia. Pitkällä aikavälillä hankkeessa saavutettu osaaminen sekä jatkuvan oppimisen merkityksen kasvaminen lisää yritysten innovaatiohalukkuutta ja mahdollisuutta toiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Lisääntynyt osaaminen ja vertaisoppimisen tuomat esimerkit lisäävät myös yritysten halukkuutta kasvattaa liiketoimintaa kansainvälisille markkinoille.
Monikanavaisen liiketoiminnan osaamisen kasvattaminen on myös lisännyt Satakunnan kivijalkaverkoston elinvoimaisuutta ja mahdollisuuksia laajan kivijalkakauppojen verkoston säilyttämiseen alueella. Näin ollen hankkeella on ollut paitsi kouluttava, myös työllistävä vaikutus alueella. Sukupuolten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus on otettu hanketoimenpiteissä huomioon, ja hankkeessa on edistetty vastuullista ja kestävää liiketoimintaa käsittelemällä yrityksen mahdollisuuksia vähentää ympäristöön kohdistuvaa rasitusta digitaalisen liiketoiminnan eri osa-alueilla.