![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22618
Hankkeen nimi: Oppimispolut onnistumiseen
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.10.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Valo-Valmennusyhdistys ry
Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö
Y-tunnus: 2797994-1
Jakeluosoite: Hatanpään Valtatie 34E
Puhelinnumero: 050 529 9675
Postinumero: 33100
Postitoimipaikka: Tampere
WWW-osoite: http://www.valo-valmennus.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Maija Schellhammer-Tuominen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehittämisjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503037659
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Digitaidot ovat osa perustaitoja, joita kansalaisten odotetaan käyttävän henkilökohtaisessa asioinnissa, opinnoissa ja työelämässä sujuvasti ja jatkuvasti uudenlaisia toimintatapoja oppien. Koronan aikana erilaiset digivälitteiset toimintatavat ovat lisääntyneet ja niissä edellytettävät digitaidot vaativat nopeaa perehtymistä erilaisiin alustoihin ja digitaalisiin toimintaympäristöihin. On kuitenkin suuri joukko, joiden digiperustaidot ovat vähäiset ja siten myös uusien taitojen oppiminen digitaalisissa ympäristöissä haastavaa. Riski jäädä ulkopuoliseksi digitalisoituvassa yhteiskunnassa kasvaa näillä henkilöillä merkittävästi.
Hankkeen tavoitteena on vahvistaa haavoittuvassa asemassa olevien kuten rikos- ja päihdetaustaisten sekä pitkään koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olleiden digiperustaitoja ja siten vahvistaa heidän osallisuuttaan yhteiskunnassa, jossa yhä suurempi osa palveluista ja sosiaalisesta kohtaamisesta tapahtuu netin välityksellä. Hankkeen tavoitteena on lisäksi kasvattaa kohderyhmän parissa työskentelevien ammattilaisten osaamista ja myönteistä asennetta kohderyhmän digiosaamisen edistämisessä ja verkkovälitteisen valmennuksen ja ohjauksen toteuttamisessa turvallisessa, helposti käytettävässä ohjausympäristössä.
Hanke jakautuu kolmeen työpakettiin:
1) Kohderyhmän digiperustaitojen vahvistaminen
Hankkeessa vahvistetaan kohderyhmän digiperustaitoja digivalmennuksin.
2) Saavutettavan digitaalisen ohjausympäristön kehittäminen osallistujapilotissa yhteiskehittämisen periaatteella
Läpi hankkeen toteutuksen kulkeva kokonaisuus on saavutettavan digitaalisen ohjausympäristön kehittäminen yhteistyössä kohderyhmän kanssa yhteiskehittämisen periaatteilla. Ohjausympäristö rakennetaan olemassa olevien, tuttujen tai kaikkien käytettävissä olevien ympäristöjen ympärille, jotta siitä tulee saavutettava ja se samalla valmentaa toimintaan aidossa digiympäristössä.
3) Kohderyhmän parissa työskentelevien ammattilaisten osaamisen vahvistaminen ja tulosten levittäminen
Hanke järjestää myös yhteiskehittämistyöpajoja kohderyhmän parissa toimiville ammattilaisille, jotka pääsevät halutessaan mukaan ohjausympäristön rakentamiseen ja kehittämiseen. Näin kehittämistyön tueksi saadaan mahdollisimman laajasti näkemystä ja kokemuksia.
Tulokset, toimintamallit ja materiaalipaketti julkaistaan avoimesti hyödynnettäväksi verkossa saavutettavassa muodossa.
Hankkeen kohderyhmä on aliedustettuihin ryhmiin kuuluvat nuoret ja työikäiset aikuiset.
Ensisijaiseen kohderyhmään kuuluvat rikos- ja päihdetaustaiset, erilaisista neuropsykiatrisista tai muista oppimisen vaikeuksista kärsivät sekä pitkään työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olleet henkilöt.
Tavoitteena on erityisesti heikossa työmarkkina-asemassa olevien ihmisten koulutuspolulla etenemisen mahdollistaminen ja jatkuvan oppimisen edistäminen.
Kohderyhmään on ilmoitettu pieni määrä koulutuksessa tai työelämässä olevia, koska koronapandemian vuoksi haavoittuvassa asemassa on myös näillä statuksilla olevia, jotka ovat merkittävässä putoamisriskissä.
Välillisenä kohderyhmänä ovat opettajat, opinto-ohjaajat, opiskelijoiden valmennuksesta vastaavat opettajat, työpaikkaohjaajat sekä kuntien ja kolmannen sektorin ohjaajat ja valmentajat, jotka voivat vahvistaa osaamistaan kehittämishankkeen järjestämissä koulutuksissa ja/tai hyödyntää kehitettävää ohjausympäristöä ja ohjausmateriaalia työssään.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 264 523
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 227 033
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 283 403
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 243 237
Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa
Seutukunnat: Seinäjoen
Kunnat: Seinäjoki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 80
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 4 |
Ohjausmenetelmien ja toimintamallin kehittäminen tapahtuu pääosin etäyhteyksin yhteiskehittämisen alustaa hyödyntäen. Materiaalit ja julkaisut tuotetaan pääosin digitaalisina. Matkustaminen minimoidaan. Hankkeessa tuotettava palvelu edustaa itsessään kestävää toimintaa | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 4 |
Hankkeen toiminta perustuu pääosin etätyöskentelyyn, joka vähentää uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä ja edistää vähähiilisyyttä. Työskentelyssä hyödynnetään digitaalisia materiaaleja sekä verkkoympäristöjä, jotka vähentävät kasvihuonepäästöjä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei merkittävää vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei merkittävää vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei merkittävää vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 2 |
Toiminnassa huomioidaan energia- ja ympäristövaikutukset materiaalien käytössä, jätteiden määrässä ja kierrätyksessä. Hankkeen materiaalit ovat pääosin digitaalisesti jaettavia. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei merkittävää vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 4 |
Hankkeen tavoitteena on lisätä kohderyhmän varmiuksia nykyaikaseen koulutus- ja työelämään erilaiset tuen tarpeet tunnistaen. Hanke edistää työelämään siirtyvien ja työelämässä olevien jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia. Hanke mahdollistaa myös työelämän ulkopuolella olevien ja/tai heikommassa työmarkkinatilanteessa olevien paremman työllistymismahdollisuuden. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeessa kehitetään aliedustettujen ryhmien jatkuvaa oppimista ja kehitetään saavutettavaa ohjausympäristöä koronaviruspandemin jälkeiseen aikaan. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 3 |
Hankkeessa työskennellään pääosin verkossa turhaa matkustamista välttäen. Tapaamiset ja vertaistyöskentely suunnitellaan saavutettavuus ja esteettömyys huomioiden. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Hankkeeseen osallistujien hyvinvointia ja osallisuutta lisätään toteuttamalla moninaisuutta arvostavaa sekä erilaisia tuen tarpeita tunnistavaa ja osallistavaa kehittämistoimintaa. Verkostoyhteistyöllä edistetään kohderyhmiin kuuluvien toimijuutta, minäpystyvyyden kokemuksia sekä mahdollisuuksia kokemuksen ja osaamisen jakamiseen. Hanke edistää kohderyhmien oppimista ja osaamista. Hanke myös osaltaan edistää Itämeren alueen EU-strategiaa hyvinvoinnin vahvistumisen kautta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 8 |
Hankkeessa edistetään erityisesti yhdenvertaisuutta osaamisen kehittämisessä ja koulutuksessa. Hankkeen perusajatuksena on, että jokaisella ihmisellä on oppimiseen tai toimintakykyyn liittyvistä rajoitteistaan huolimatta oikeus oppia ja kehittyä. Erilaisiin valmennuksiin osallistuvilla on oikeus fyysistesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti esteettömään ja turvalliseen valmennukseen, saavutettaviin oppimisympäristöihin sekä erityistarpeet huomioiviin joustaviin koulutuspolkuihin. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 8 |
Aliedustettujen ryhmien osallisuutta ja yhteiskuntaan integroitumista tuetaan yksilöllisiä etenemispolkuja edistävää digitaalista ohjausympäristöä. Hankkeessa edistetään osallistujien digitaalista osaamista sekä nykyaikaisessa kouluksessa ja työelämässä toimimisen valmiuksia. Toimintamallin kehittäminen vahvistaa kulttuurista yhdenvertaisuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 4 |
Moninaisuutta arvostava ja hyödyntävä hanke edistää toimijoiden sosiokulttuurista ymmärrystä sekä erilaisista kulttuurista lähtökohdista tulevien ihmisten kunnioitusta ja kulttuurisensitiivisyyttä. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 2 |
Ympäristöosaamista tuodaan esiin kiinteänä osana hankkeen toimintaa. |
Hanke koostui kolmesta toisiinsa limittyvästä työpaketista ja niihin liittyvistä toimenpidekokonaisuuksista. Päätavoitteita oli kolme:
1. Kohderyhmän digiperustaitojen vahvistaminen
2. Saavutettavan digitaalisen ohjausympäristön kehittäminen osallistujapilotissa yhteiskehittämisen periaatteella
3. Kohderyhmän parissa työskentelevien ammattilaisten osaamisen vahvistaminen ja tulosten levittäminen
Kohderyhmänä olivat kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat henkilöt, kuten rikos- ja päihdetaustaiset sekä pitkään koulutuksen ja työn ulkopuolella olevat, joiden digitaidoissa on merkittäviä puutteita.
Tavoitteiden saavuttamiseksi hankkeessa toteutettiin yksilö- ja ryhmämuotoisia digiohjauksia, yhteiskehittämistapaamisia, ammattilaisille suunnattuja webinaareja sekä loppuseminaari. Hankkeen tuloksena syntyi oppimisympäristö, joka otetaan käyttöön Valo-Valmennusyhdistyksessä. Moodleen rakennettu oppimisympäristö jää myös avoimeen käyttöön Valo-Valmennusyhdistyksen palvelimessa ilman kirjautumisvaatimuksia, jolloin kuka tahansa voi hyödyntää ympäristöä digiperustaitojen opetteluun tai kohderyhmän parissa tehtävän asiakastyön tueksi.
Hankkeen toimenpiteillä tavoitettiin yhteensä lähes sata kohderyhmään kuulunutta henkilöä. Hankkeessa pilotoituja ja kehitettyjä hyviä käytänteitä saatiin levitettyä laajasti ja niitä voidaan hyödyntää hankkeen jälkeenkin sekä yhdistyksen omissa toiminnoissa että muissa kohderyhmää tavoittavissa palveluissa.