![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22612
Hankkeen nimi: KULMA -kulttuurimatkailua Kouvolaan
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kouvolan Ammattiopisto Oy
Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos
Y-tunnus: 3213129-1
Jakeluosoite: Taitajantie 2
Puhelinnumero: 0401416386
Postinumero: 45100
Postitoimipaikka: Kouvola
WWW-osoite: http://www.eduko.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Erja Mölsä
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankeasiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401416386
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat matkailualan ja luovien alojen yrittäjien nopean muutoskyvyn edistämiseen. Luovilla aloilla tarkoitetaan tässä hankkeessa käsityöalan sekä taideteollisuus- ja kulttuurialan sekä kuvallisen ilmaisualan toimijoita. Globaalit ilmiöt kuten ilmastonmuutos tai koronapandemia tuovat rakenteellisia muutoksia talouden kenttään. Korona-aika on lamaannuttanut sekä luovien että matkailualan toimintoja ja yrittäjät ovat taloudellisessa kriisissä. Koronakriisissä on kyse uudesta epävarmuustekijästä, joka ensisijaisesti kohdentuu terveysturvallisuuden ja luottamuksen tunteeseen, toissijaisesti taloudelliseen epävarmuuteen. Uuden kasvu-uran löytäminen vaatii turvallisuuden tunteen uudenlaista huomiointia sekä matkailijoiden että matkailutyöntekijöiden kohdalla.
Hankkeen tavoitteet:
Hankkeen tavoitteet kohdentuvat matkailualan ja luovien alojen toimijoihin.
Tavoite 1: Luovien alojen ja matkailualan yrittäjien yhteistyön tiivistäminen sekä verkostoituminen ja sitä kautta uusien palvelujen ja tuotteiden kehittäminen.
Tavoite 2: FabLab-innovaatiotoiminnan kehittäminen yhdessä matkailu- ja luovien alojen yrittäjien kanssa. FabLab-ympäristössä yrittäjille on mahdollisuus omien tuotteiden tuotekehitykseen ja uusien ideoiden ja palvelujen tuottamiseen kustannustehokkaasti. Ko. ympäristössä lisätään luovien alojen sekä matkailualan yrittäjien osaamista uuden teknologian hyödyntämisessä ja yritystoiminnan kehittämisessä, tuotteistamisessa, markkinoinnissa ja myynnissä.
Tavoite 3. Lisätä yrittäjien osaamista turvallisuusasioissa sekä kestävän kehityksen eri osa-alueilla ja lisäksi edistetään yrittäjien ja työntekijöiden sekä ja itsensä työllistäjien työhyvinvointia uudenlaisissa tai epävarmoissa tilanteissa.
Hankkeen toimenpiteet:
TP1: Tarjotaan mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja yhteistyön tiivistämiseen järjestämällä koulutusta, neuvontaa, ohjausta ja vertaisoppimistapaamisia. Näillä edistetään yritysten ja niiden henkilöstön nopeaa muutoskyvykkyyttä nopeasti muuttuvan toimintaympäristön hyödyntämiseksi. Osallistutaan yhteisen luovien ja matkailualojen toimialakartoitukseen ja Kymenlaakson yhteisen tiekartan luomiseen.
TP 2: FabLabympäristössä yrittäjillä on mahdollisuus omien tuotteiden tuotekehitykseen ja uusien ideoiden ja palvelujen tuottamiseen kustannustehokkaasti sekä tee-se-itse-tyyppisesti että rinnalla kulkevan tuetun ohjauksen avulla. Tavoitteena on kehittää yhteistyötä matkailu- ja luovien alojen väliset raja-aidat ylittävien ideoiden ”pallottelua” ja toteuttamista sekä yhteistyöstä seuranneiden tuotteiden ja palvelujen myynnin kehittämistä. Työpaketin läpileikkaavana teemana on ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä kasvu tuotteiden ja palvelujen tuottamisessa. Työpaketissa yritykset saavat tukea ja sparrausta kehittämisprosesseihinsa sekä hankkeessa mukana olevilta yhteistyökumppaneilta matkailu- ja luovilta aloilta, että hankehenkilöstöltä niin työpajoissa kuin laajemmin koko kehittämisprosessin ajan.
TP 3: Tarjotaan yrittäjille matkailualan turvallisuuspassikoulutusta ja kestävän kehityksen vertaisoppimista. Keskeisiä teemoja ovat kehittää yrittäjien kanssa uusia tapoja toimia, hakea yhteistyökumppaneita ja kehittää resilienssikykyä sekä alueellisen sosiokulttuurisen kestävyyden tukeminen ja sparraaminen.
TP4: Tuetaan valmiuksia, joilla edistetään yritysten vihreää siirtymää ja siihen liittyvää innovointia. Vihreän siirtymän edistämiseksi innovaatioissa korostetaan mm. vähähiilisyyttä ja kiertotaloutta. FabLab-työskentely-ympäristöä hyödynnetään yhteisten tuotteiden sekä palvelujen valmistuksessa ja tuotteistamisessa. Lisätään tietoisuutta kestävästä matkailusta sekä tuotteiden valmistamisesta. Yhteisten palvelujen ja tuotteiden tuotteistamisessa hyödynnetään paikallisia kulttuuri-ilmiöitä ja kulttuuriperintöä. Valmennetaan yrittäjiä hakemaan Sustainable Travel Finland –merkkiä.
Toimenpiteellä tavoitellaan matkailu- ja luovien alojen yrittäjien yhteisiä, toistensa osaamista ja vahvuuksia hyödyntäviä projekteja KSAO:lla olemassa olevassa FabLab-tee-se-itse-pajalla.
Hankkeen tuloksena luovien ja matkailualojen toimijoilla ja heidän henkilöstöllään on kyvykkyyttä sopeutua sekä hyödyntää toimintaympäristössä tapahtuvia nopeita muutoksia yritystoiminnassaan. Henkilöillä on osaamista kohdata yllättävien muutosten aiheuttamat kriisitilanteet ja verkostoitumisen myötä paremmat mahdollisuudet kehittää Kouvolan luovien ja matkailualan yhteistä tarjontaa asiakkailleen.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä on Kymenlaakson alueella toimivat matkailualan sekä luovien alojen mikro- ja pk-yritysten henkilöstö ja johto, yrittäjät, itsensä työllistäjät ja ammatinharjoittajat, erityisesti kasvuyrityksissä ja -aloilla.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat hanketta toteuttavan koulutuksen järjestäjän opetushenkilöstö sekä yrittäjien nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat niin läheltä kuin kaukaa tulevat. Välillisiä kohderyhmäläisiä ovat Kymenlaakson alueella toimivat elinkeinonharjoittajat,jotka hyötyvät matkailu- ja luovien alojen toiminnan elpymisestä / lisääntymisestä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 150 304
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 117 788
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 187 880
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 147 235
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kouvolan
Kunnat: Kouvola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 20
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 15
Suunniteltu: 40
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 7 |
Hankkeen toimenpiteillä lisätään matkailijoiden tietämystä luonnonvarojen käytön kestävyyteen vaikuttavista tekijöistä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 1 |
Hankkeen toimenpiteillä lisätään tietoisuutta Kouvolassa sijaitsevista Natura 2000_ohjelman kohteista ( Vahtermäen kallionaluslehto, Savonsuon tervalepikot, Keltin ja Ahkojan rantalehdot). | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 9 | 9 |
Hankkeen toimenpiteillä on vaikutusta paikallisen elinkeinorakenteen kehittämiseen ja yrittäjien yritystoiminnan kannattavan toiminnan edistämiseen. Hankkeen aikana järjestettävät työpajat vahvistavat toimijoiden kykyä verkostoitua ja löytää uusia entistä tehokkaampia työn tekemisen malleja, jotka nostavat työn tuottavuutta ja työhyvin-vointia. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 9 |
Hankkeen toimenpiteillä on vaikutusta yrittäjien hyvinvoinnin edistämiseen .Liiketoiminnan kannattavuuden parantuessa ja yritystoiminnan uusien ratkaisujen myötä hyvinvointi paranee sekä yrittäjillä että heidän henkilökunnallaan. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
KULMA-kulttuurimatkailua Kouvolaan -hankkeen toimenpiteet kohdistuivat matkailualan ja luovien alojen yrittäjien nopean muutoskyvyn edistämiseen. Luovilla aloilla tarkoitettiin tässä hankkeessa käsityöalan sekä taideteollisuus- ja kulttuurialan sekä kuvallisen ilmaisualan toimijoita. Globaalit ilmiöt kuten ilmastonmuutos, pandemiat ja maailman sotatilanne toivat rakenteellisia muutoksia matkailuun ja talouteen. Korona-aika lamaannutti sekä luovien että matkailualan toimintoja ja yrittäjät ovat sen jälkeenkin pidentyneessä taloudellisessa kriisissä taloudellisten puskureiden ehdyttyä. Koronapandemian jälkeen uusia haasteita on matkailualalle tuonut Venäjään kohdistuvat pakotteet, jotka näkyvät erityisesti Kaakkois-Suomessa.
Matkailijaryhmissä tapahtuu ikäpolvien mukanaan tuomia muutoksia ja erilaisten odotusten vuoksi kohdennettu markkinointi ja tuotteistaminen korostuvat. Matkailijoiden kiinnostus kotimaan matkailuun lisääntyi korona-aikana, rajoitusten hellitettyä kiinnostuksen ylläpitäminen vaatii jatkuvaa työtä, jotta ala säilyttää kotimaisten matkailijoiden tuoman potentiaalin. Palvelujen suunnittelun on vastattava suomalaisten tarpeita ja odotuksia, huomioiden asiakkaiden erilaiset kulutustottumukset ja taloudelliset resurssit. Kasvua on ollut ja sitä on edelleen odotettavissa kestävien ja yksilöllisten palvelujen kysynnässä sekä aidoissa kokemuksissa.
Yhteistyössä muiden matkailukohteen toimijoiden kanssa testattiin monen yksittäisen toimijan palveluiden yhdistämistä ja tarjoamista kokonaisuutena isolle ryhmälle. Toteutuksessa oli useampi hankkeessa mukana ollut yrittäjä, kaikkien kokemukset olivat innostavia ja myönteisiä, toki jatkokehittämiselle on vielä tarvetta. KULMA-hankkeen onnistumisia olivat yrittäjäverkoston luominen, yrittäjyyteen liittyvä vertaistuki, oman työn arvostuksen kasvaminen mm. tuotteidensa ja palveluidensa hinnoittelun kautta.
Yrittäjät kokivat yksilöohjaukset tarpeellisiksi ja niistä he saivat tukea omiin liiketoiminnan ja johtamisen kipupisteisiin. Yksilöohjaustapahtumia toivottiin jatkossa lisää, jolloin voidaan keskittyä yksittäisen yrittäjän tarpeisiin. Hyvien kokemusten innoittamina yrittäjät toivoivat seuraaviin hankkeisiin yrittäjien työnohjauksellista pienryhmätyöskentelyä. Epäonnistumiseksi voidaan laskea hankkeen markkinointi. Yrityksistä huolimatta markkinointi ei saavuttanut potentiaalista kohderyhmää. Henkilökohtaisten verkostojen kautta saatiin parhaiten hankkeeseen osallistujia, tähän olisi pitänyt panostaa vielä enemmän. Yrittäjien keskuudessa tunnettiin hankeväsymistä ja työpanosta tarvittiin yrityksissä koronan jälkeen elvyttämään toimintaa, nämä olivat suurimmat esille tulleet syyt olla lähtemättä mukaan hankkeeseen.
Yrittäjät testasivat FabLab-työpajassa erilaisia tapoja tehdä pieniä sarjoja yksilöityjä tuotteita. Tämä toiminta vaatii suunnitelmallista tuotekehitystä ja antaa mahdollisuuksia tuottaa yrityksen tarvitsemia tuotteita. Yrittäjien liiketoiminnan kokonaisvaltaisen kehittämistyön tueksi hanketoimijat kokosivat viestintäyrittäjän avustuksella työkirjan nimeltään ”Kehitä liiketoimintaasi 12 kuukaudessa”. Sen sisältö haastaa yrittäjät kirjaamaan näkyvään muotoon joka kuukausi uuden osa-alueen liittyen yritystoimintaansa. Työkirjan avulla tutkitaan tavoitteita, keinoja ja luodaan tulevaisuuden näkymää yrityksen kehittämiselle.
Tulevaisuuteen voi asettaa kehittämistehtävän Taikasauva-työkalun avulla. Sen avulla yrittäjiä haastetaan ajattelemaan isosti, kuvittelemaan yrityksensä tai itsensä 3 tai 5 vuoden päähän ilman, että tiellä olisi hidasteita. Tämä työkalu jaettiin sähköpostilla osallistujille kiitoksena hankkeen päätyttyä.