![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22606
Hankkeen nimi: Asiantuntijatason digitaidot selkokielellä - selkoDIGI
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.7.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2509747-8
Jakeluosoite: Kiviharjuntie 4
Puhelinnumero: 040 141 5374
Postinumero: 90220
Postitoimipaikka: OULU
WWW-osoite: http://www.oamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kosonen Katri Eveliina
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopettaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 141 5374
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Suomi on digitalisaation edelläkävijä, mikä näkyy jokapäiväisessä elämässä. Jos kielitaito ei ole täydellinen tai digitaidoissa on puutteita, jää maahanmuuttaja tai muuten heikossa asemassa oleva henkilö helposti digitaalisten palveluiden ulkopuolelle. Arkielämän lisäksi digitaitojen hallinta on ehdoton edellytys korkeakoulutuksessa tai
asiantuntijatasoisissa työtehtävissä. SelkoDIGI-hankkeella vastataan maahanmuuttajien ja muiden heikossa asemassa olevien henkilöiden tarpeeseen hallita korkeamman tason digitaaliset järjestelmät ja ohjelmat. Näin parannetaan heidän integroitumistaan yhteiskuntaan, täydennys- ja jatko-opiskelumahdollisuuksiaan sekä työllistymistään.
SelkoDIGI-hanke saavuttaa tavoitteen kahden työpaketin avulla. Hankkeessa kartoitetaan ja suunnitellaan asiantuntijatasoisen digiosaamisen kriteerit, joiden pohjalta kehitetään noin 10 opintopisteen laajuinen digiopiskelun kokonaisuus. Lähtökohtana on suunnitella selkokielinen digitaalinen oppimisympäristö, jossa hyödynnetään oppimisanalytiikkaa. Opintokokonaisuudessa huomioidaan aikaisemmin opitut perusasiat ja niiden pohjalta edetään kohti korkeamman tasoisten järjestelmien, ohjelmien ja digitaalisten palveluiden hallintaa. Opintokokonaisuuden toteutuksessa on tärkeässä roolissa eri pedagogiset ratkaisut, jotka suunnitellaan kohderyhmä huomioiden hybridi- ja
etäopetukseen. Lisäksi hankeessa huomioidaan suomen kielen ohjaus ja opetus, jotka painottuvat digitaalisten valmiuksien ja tietoteknisen osaamisen paranemiseen.
Hankkeen tuloksena syntyy selkokielinen digiopiskelun oppimiskokonaisuus, jossa sovelletaan hybridi- ja etäopetusta. Lisäksi maahanmuuttajille syntyvä koulutustarjonta laajenee. Syntyvä koulutuskokonaisuus palvelee laajalla maantieteellisellä alueella koko Pohjois-Suomen alueella.
Työttömät ja työmarkkinoiden ulkopuolella olevat, maahanmuuttajat, osatyökykyiset ja muut vaikeassa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat Oulun kaupunki (Villa Victor), Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto, oppilaitokset, elinkeinoelämä, yrittäjät.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 162 425
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 161 675
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 203 033
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 202 095
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Raahen, Oulun, Ylivieskan, Haapavesi-Siikalatvan, Nivala-Haapajärven
Kunnat: Oulu, Raahe, Kalajoki, Ylivieska, Haapavesi, Nivala
Jakeluosoite: Kiviharjuntie 4
Postinumero: 90220
Postitoimipaikka: OULU
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 55
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 4 |
Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) on pohjoinen kestävän kehityksen toimija. Kestävä kehitys sisältyy koulutustarjontaan ja on osa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Henkilökunta ja opiskelijat tiedostavat ekologisen, taloudellisen ja sosiaaliskulttuurisen vastuunsa sekä sitoutuvat edistämään kestävän kehityksen periaatteita toiminnassaan. Oamkin kestävän kehityksen työn 2018-2020 tavoitteina on kehittää Green Campus –toimintamallia, vahvistaa hyviä kestävän kehityksen käytänteitä sekä edistää kestävän kehityksen arvojen näkyvyyttä. Oamk seuraa säännöllisesti työn edistymistä sekä täyttää lain ja viranomaisten asettamat vaatimukset. Oamkin kestävän kehityksen toimenpideohjelma (2018–2020) käsittää kolme päätavoitetta. 1. Kehittää Green Campus Linnanmaa ja Kontinkangas -toimintamallia 2. Vahvistaa Oamkin kolmen kampuksen hyviä kestävän kehityksen käytänteitä 3. Edistää Oamkin kestävän kehityksen arvojen näkyvyyttä | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 1 |
Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) on pohjoinen kestävän kehityksen toimija. Kestävä kehitys sisältyy koulutustarjontaan ja on osa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Henkilökunta ja opiskelijat tiedostavat ekologisen, taloudellisen ja sosiaaliskulttuurisen vastuunsa sekä sitoutuvat edistämään kestävän kehityksen periaatteita toiminnassaan. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutuksia kasvillisuuden, eliöiden ja luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 1 |
Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) on pohjoinen kestävän kehityksen toimija. Kestävä kehitys sisältyy koulutustarjontaan ja on osa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Henkilökunta ja opiskelijat tiedostavat ekologisen, taloudellisen ja sosiaaliskulttuurisen vastuunsa sekä sitoutuvat edistämään kestävän kehityksen periaatteita toiminnassaan. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole Natura 2000 -ohjelman kohteisiin liittyviä vaikutuksia. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 4 |
Hankkeessa noudatetaan Oamkin linjaamia tavoitteita ja toimenpiteitä. Hankkeessa opetuksessa sekä ohjauksessa hyödynnetään digitaalisuutta. Koulutusmateriaali on sähköisessä muodossa ja myöhemmin saatavilla. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutuksia uusiutuvien energialähteiden käyttöön | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeen myötä paranevat kohderyhmän mahdollisuudet digitaitojen kehittämiseen ja sitä kautta työllistymisen tai jatkokouluttautumisen valmiuden paranevat. Hanke lisää yhteenkuuluvaisuuden tunnetta yhteisön ja yhteiskunnan eri tasoilla. Näin huolehditaan yhdenvertaisuuden toteutumisesta kohderyhmän kohdalla. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 7 |
Hankkeessa parannetaan kohderyhmän digitaitoja, koulutuspolulle kiinnittymistä sekä työllistymistä. Tulevaisuudessa tätä hyödynnetään kohderyhmälle suunnatussa koulutuksessa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 3 |
Koulutuksessa hyödynnetään digitaalisuutta, joka mahdollistaa osallistumisen Oulun alueen ulkopuolelta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 9 |
Hankkeessa parannetaan kohderyhmän dgitaitoja, mikä edistää erityisesti maahanmuuttajien yhteiskuntaan integroitumista. Digitaitojen hallinnan lisääminen lisää yhdenvertaisuutta, ehkäisee syrjäytymistä ja parantaa työllistymisen/jatkokouluttautumisen valmiuksia. Hankkeella lisätään koulutusmahdollisuutta, joka parantaa kohderyhmän hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 9 | 8 |
Hanke edistää maahanmuutajien tasa-arvoista mahdollisuutta suorittaa opintoja. Koulutus lisää sukupuolten välistä tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 8 |
Hanke edistää yhdenvertaisia mahdollisuuksia opintojen suorittamiseen. Hanke edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 7 | 8 |
Hanke tuo arvokkaan lisän oppilaitoksen kulttuuriympäristöön. Samalla se parantaa maahanmuuttajien asettautumista ja integroitumista yhteiskuntaan | ||
Ympäristöosaaminen | 4 | 4 |
Kestävän kehityksen näkökulma tuodaan esille opetuksessa, ohjauksessa ja yleensäkin toiminnassa. |
SelkoDIGI-hanke saavutti tavoitteen kahden työpaketin avulla. Hankkeessa kartoitetiin ja suunniteltiin
asiantuntijatasoisen digiosaamisen kriteerit, joiden pohjalta kehitetiin noin 10 opintopisteen laajuinen digiopiskelun
kokonaisuus. Lähtökohtana oli suunnitella selkokielinen digitaalinen oppimisympäristö, jossa hyödynnetiin
oppimisanalytiikkaa. Opintokokonaisuudessa huomioitiin aikaisemmin opitut perusasiat ja niiden pohjalta edettiin
kohti korkeamman tasoisten järjestelmien, ohjelmien ja digitaalisten palveluiden hallintaa. Opintokokonaisuuden
toteutuksessa oli tärkeässä roolissa eri pedagogiset ratkaisut, jotka suunnitellaan kohderyhmä huomioiden hybridi- ja
etäopetukseen. Lisäksi hankeessa huomioitiin suomen kielen ohjaus ja opetus, jotka painottuivat digitaalisten
valmiuksien ja tietoteknisen osaamisen paranemiseen. Hankkeen tuloksena syntyi selkokielinen digiopiskelun oppimiskokonaisuus. Näin laajennettiin maahanmuuttajille syntyvää koulutustarjontaa.