![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22597
Hankkeen nimi: Virtuaalisen kaupan interaktiivinen ekosysteemi (VIRTUAALITORI)
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.4. Yritysten ja yrittäjien muutoskyvykkyyden lisääminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 30.11.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Savonia-ammattikorkeakoulu oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2629463-3
Jakeluosoite: PL 6 (Microkatu 1)
Puhelinnumero: +358 (0)17 255 6000
Postinumero: 70201
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: http://savonia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kauppinen Marja
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447856389
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Covid-19 pandemian aikana kaupunkikeskustat ja kauppakeskukset ovat ennestään tyhjentyneet ja aiheuttaneet kaupan pk- ja mikroyrityksille asiakaskadon. Toisaalta keskustojen ja kauppakeskusten hiljentyminen on haaste myös infrastruktuureille.
Hankkeessa luodaan virtuaalinen kauppakeskus (kaupunkikeskusta), jossa jokainen liike ja palveluntarjoaja saa oman ”liiketilan”, jossa voi esitellä tuotteita. Malli on kokeilematon ja poikkeaa täysin olemassa olevista ratkaisuista. Hankkeen tuloksena toteutetaan virtuaalitori pilotti Kuopiolaisten pk- ja mikrokauppojen virtuaaliseksi, interaktiiviseksi verkkopalveluksi, jossa yritykset esittelemään tuotteitaan, asiakkaat pääsevät kommunikoimaan interaktiivisesti videoneuvottelun avulla myyjien kanssa sekä ostamaan tuotteet verkkokaupasta kotiin kuljetettuna.
Lisäksi kehitetään ja toteutetaan koulutuskokonaisuudet yrittäjille verkkokaupan, -myynnin, tuotteistamisen ja -markkinoinnin taitojen kehittämiseksi tasolle, joka tarvitaan menestyksekkääseen verkkovälitteiseen kaupankäyntiin. Hankeessa syntyneet tulokset toimintamallit ja koulutukset tarjotaan laajemmin koko Pohjois-Savon maakunnan alueelle.
Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat kaupan alan yritykset, torikauppiaat sekä kuljetus- ja logistiikka-alan yritykset.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat asiakkaat, opiskelijat ja matkailijat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 355 496
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 270 688
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 444 370
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 338 360
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Koillis-Savon, Varkauden, Kuopion, Ylä-Savon, Sisä-Savon
Kunnat: Rautavaara, Vesanto, Kuopio, Rautalampi, Sonkajärvi, Suonenjoki, Tervo, Kiuruvesi, Siilinjärvi, Tuusniemi, Keitele, Lapinlahti, Vieremä, Leppävirta, Varkaus, Joroinen, Pielavesi, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 150
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 84
Suunniteltu: 240
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 4 | 2 |
Hanke tukee kestävän kehityksen periaatteita. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 1 |
Hankkeessa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 1 |
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta kasvillisuuteen tai elioihin ja luonnonmonimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 1 |
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta pinta- ja pohjavesiin ym. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole selvää yhteyttä Natura 2000 ohjelmaan. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 1 |
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta. Ehkä jos logistiikka puolella hyödynnetään vihreitä ratkaisuja. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 6 |
Hanke tukee alueen elinkeinoelämän kehittämistä suoraan. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 1 |
Virtuaalitori on periaatteessa aineeton palvelu. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 6 | 4 |
Edistää logistiikka-alan yritysten toimintaa poikkeustilanteessa ja sen jälkeen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 1 | 1 |
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 1 |
Hankkeen myötä syntyvät uudet koulutukselliset ja kaupalliset innovaatiot ovat hyödynnettävissä kaikkialla maailmassa. | ||
Kulttuuriympäristö | 1 | 0 |
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta. | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 0 |
Kyseinen hanke ei juurikaan vaikuta. |
Hankkeen keskeinen tarve nousi, kun koronapandemia sulki kivijalkaliikkeiden ovet ja aiheutti asiakaskadon. Tuolloin huomattiin verkkokauppojen merkitys asiakassuhteen hoitamisessa, kuten myös yrityksissä puute verkkoliiketoiminnan osaamisessa ja tarjolla olevissa koulutuksissa. Tähän tarpeeseen Virtuaalitori-hanke onnistui luomaan koulutukset verkkokaupankäynnin hallintaan ja myymälöiden virtuaaliympäristön tuottamiseen sisällöksi verkkokaupankäynnin kanaviin.
Hanke toteutettiin Pohjois-Savon alueella ja varsinaiset kohderyhmät olivat alussa kaupan alan yritykset, torikauppiaat sekä kuljetus- ja logistiikka-alan yritykset. Näistä saimme mukaan laajasti kaupan alan yrityksiä ja torikauppiaita. Perinteisten tavaratuotteita myyvien kivijalkatoimijoiden lisäksi hankkeeseen halusivat myös kauneus- ja hyvinvointipalveluita tarjoavat hoitolat, sekä matkailu- ja ravitsemusalan yritykset. Näissä yrityksissä nähtiin hyötyinä verkkoliiketoiminnan koulutukset ja 360-kuvaus tilojen ja palveluiden esittelemisen näkökulmasta.
Yhtenä tavoitteena oli toteuttaa virtuaalitori-pilotti kuopiolaisten kivijalkayritysten virtuaaliseksi, interaktiiviseksi verkkopalveluksi, jossa yritykset pääsevät esittelemään tuotteitaan, asiakkaat pääsevät kommunikoimaan interaktiivisesti videoneuvottelun avulla myyjien kanssa sekä ostamaan tuotteet verkkokaupasta kotiin kuljetettuina. Hankkeessa luotiin konsepti ja sitä testattiin. Testaaminen tehtiin mukana olleiden yritysten kanssa kouluttamalla heitä samalla. Toteutuksessa kohdattiin haasteita kauppiaiden yhteisen digitaalisen ekosysteemin rakentamisessa. Testauksessa tavoiteltiin yhden yhteisen kassan ja yhden toimituskerran periaatetta, joka kuitenkin todettiin toteutuskustannuksiltaan liian raskaaksi. Periaatteen mukainen toteutus todettiin myös asiakaskäyttäytymiseen liittyvän tiedon näkökulmasta riskialttiiksi.
Konkreettisena ja merkittävänä toimena hankkeessa luotiin verkkokaupankäynnin osaamista kartuttava verkkokoulutuskokonaisuus yritysten ja työntekijöiden käyttöön. Lisäksi yrityksissä toteutettiin 360-kuvauksia, joita yritykset hyödynsivät omassa markkinoinnissaan ja asiakashankinnassaan. Parhaimmillaan 360-kuva auttoi yrityksiä kasvattamaan myyntiään ja tavoittamaan uusia asiakkaita. Yritykset pääsivät testaamaan heille uutta tapaa tuottaa sisältöä verkkoon. Sisällöntuotannon erityisosaaminen lisääntyi hankkeeseen osallistuneissa yrityksissä muun muassa 360-kuvauksen ja siihen liittyvän koulutuksen ja verkkoliiketoiminnan koulutusten myötä. Lisäksi yrittäjiä ja henkilöstöä koulutettiin virtuaalisten sisältöjen tuottamiseen ja ymmärrykseen tiedolla johtamisesta ja sen toteuttamisesta digimarkkinoinnissa ja verkkoliiketoiminnassa.