![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22595
Hankkeen nimi: Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.10.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Suomen eOppimiskeskus ry, Finlands e-lärning center rf
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 1899013-7
Jakeluosoite: Raatihuoneenkatu 21-23
Puhelinnumero: 050 595 4573
Postinumero: 13100
Postitoimipaikka: Hämeenlinna
WWW-osoite: https://eoppimiskeskus.fi/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Honkonen Kaisa Eliisa
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toiminnanjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 595 4573
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Opetus- ja koulutuskentällä on digitaalisen ja pedagogisen osaamisen kehittämispainetta:
1) Pandemian vuoksi siirryttiin etä- ja hybridiopetukseen. Hybriditoteutusten parhaiden käytäntöjen halutaan jäävän käyttöön ja jatkokehitykseen pandemian hellittäessä. Hybriditoteutukset edellyttävät opiskelijoilta ja opettajilta aiempaa monipuolisempia digioppimisen ja -pedagogiikan taitoja.
2) Digipalvelulaki edellyttää muokkaamaan digitaaliset oppimisympäristöt ja -materiaalit kaikille saavutettaviksi. Tämä edellyttää uudenlaisia digitaitoja, joiden puute vaikuttaa opetuksen suunnittelu- ja toteutusosaamiseen, opiskelijoiden ja työelämän kanssa käytävään vuorovaikutukseen ja ohjaamisprosesseihin. Pahimmillaan osaamisvajeet hidastavat opintojen etenemistä ja lisäävät keskeyttämisriskiä.
Tarvitaan taitojen kehittämistä digitaalisesti saavutettavan hybridiopetuksen ja monipuolisten työskentelymallien toteuttamiseksi.
Hankkeella on 2 päätavoitetta:
1) Digitaalisen koulutuspalvelun muotoiluosaamisen vahvistaminen
Saavutettavassa, hybridisti toteutettavassa koulutuksessa digipedagogiikalla ja -teknologialla on merkittävä rooli. Kohdejoukolle toteutetaan koulutuspaketit, joiden sisällölliset pääteemat muodostuvat hybriditoteutusten tulevaisuustrendeistä, kaikille soveltuvan opetuksen suunnittelun viitekehyksestä (UDL), hybridiopetuksen pedagogiikasta ja digitaalisista työkaluista. Lisäksi luodaan monipuoliset digitaaliset toiminta- ja ilmaisutavat hybridiopetuksessa syntyvän osaamisen osoittamiseksi. Selvitetään miten hanketoimijoiden digioppimisympäristöt toimivat tilanteissa, joissa osallistuminen opiskeluun tai osaamisen osoittamiseen on haastavaa sekä millaista osaamista tämä vaatii opiskelijalta, opettajalta ja työpaikkaohjaajalta. Tuloksena vahvistetaan kohdejoukon digitaalisen saavutettavuuden ja hybridiopetuksen digipedaosaamista, ja luodaan UDL-periaatteille rakentuvat koulutuspaketit digipedaosaamisen ajantasaistamiseksi.
2) Saavutettavaan ja hybridisti toteuttavaan opetukseen soveltuvien käyttötapausten tunnistaminen, kehittäminen, testaaminen ja soveltaminen
Vaiheessa 2 hanketoimijat työskentelevät työelämäkumppaneidensa kanssa test bed -ympäristössä. Test bed -ympäristössä käsitellään toimijoiden esiintuomia käyttötapauksia ja niiden haasteita sekä sovelletaan ja harjaannutetaan tavoitteessa 1 tunnistettuja osaamisia. Yhteiskehittely mahdollistaa eri osapuolten näkemysten huomioimisen ja osallistavan kehittämisen. Test bedien avulla optimoidaan hybridimallien käyttötapoja opetuksessa ja työn tekemisessä. Paremman osaamisen myötävaikutuksella voidaan ehkäistä opintojen keskeyttämistä ja tehostaa työelämäyhteistyötä sekä nopeuttaa työelämään siirtymistä.
Tulokset kootaan HOT-työkalupakkiin hybridiopetuksen vaihtoehtojen ja osaamisen osoittamisen monipuolistamiseksi. Tulokset levitetään työpajojen ja webinaarien avulla.
Hankkeen kohderyhmänä ovat henkilöt, joilla on haasteita toimia pandemian takia muuttuneessa koulutus- ja työympäristössä. Haasteet voivat näyttäytyä digiosaamisen teknisinä ja erityisesti opetushenkilöstöllä pedagogisena osaamisvajeena. Etenkin etä- ja lähityöskentelyn hybridimallit ja niiden edellyttämät toimintatavat voivat muodostua monelle oppimisen kompastuskiviksi, jotka edelleen vaikuttavat opintojen etenemiseen, opiskelijoiden valmistumiseen ja työelämään tai toiselta asteelta korkea-asteelle siirtymiseen.
- Tavastian toisen asteen opiskelijat
- HAMKin korkeakouluopiskelijat
- Tavastian toisen asteen opetus- ja ohjaushenkilökunta
- HAMKin opetushenkilökunta
- Oppilaitosyhteistyötä tekevät yritykset ja työelämän edustajat
- valtakunnallisesti toisen asteen opiskelijat ja opettajat
- korkeakouluopiskelijat ja opettajat
- työelämässä toimivat oppilaitosyhteistyötä tekevät työnohjaajat ja työelämän edustajat
- opetusteknologiayritykset
- työelämä
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 443 488
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 431 315
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 503 235
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 487 781
Maakunnat: Kanta-Häme
Seutukunnat: Forssan, Hämeenlinnan, Riihimäen
Kunnat: Jokioinen, Riihimäki, Hämeenlinna, Ypäjä, Tammela, Janakkala, Forssa, Hattula, Humppila
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 5
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 18
Suunniteltu: 105
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei välitöntä vaikutusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei välitöntä vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei välitöntä vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei välitöntä vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei välitöntä vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei välitöntä vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei välitöntä vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Ei välitöntä vaikutusta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 8 |
Hankkeessa kehitettävät oppimisen ja työnteon uudet, uutta teknologiaa hyödyntävät toimintamallit edistävät kestävää kehitystä. Teorian ja käytännön yhdistäminen yhdessä virtuaaliympäristöjen, oppimisanalytiikan, tekoälyn ja mobiiliuden kanssa luo uusia aineettomia toimintaprosesseja, jotka voidaan integroida sekä työ- että oppimismaailmaan. Oppiminen tapahtuu käytännön toiminnan kautta hyödyntämällä jaettuja tiedostoja ja kalentereja käyttäen pilvipalveluja ja sosiaalista mediaa. Tämä mahdollistaa “paperittoman toimiston” sekä vähentää päällekkäistä työtä ja fyysistä liikkumista. Työtä ja opiskelua voidaan toteuttaa paikasta riippumatta. Oppimisympäristöt rakennetaan olemassa olevia tiloja ja materiaaleja kehittäen. Hanke synnyttää uusia yhteisöllisiä oppimisprosesseja. Oppijan oma oppimisprosessi tehdään näkyväksi. Hankkeen toimintamallit tukevat eri-ikäisten työntekoa ja parantavat työnteon valmiuksia työelämän muutoksessa. Hankkeen julkaisut ovat ensisijassa avoimia, sähköisiä sekä jatkuvasti kehitettävissä ja päivitettävissä. Hanketyö perustuu sähköiseen viestintään. Hankkeessa käytetään laajasti maksuttomia ja yhteisöjen kehittämiä palveluita ja sovelluksia sekä sosiaalista mediaa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei välitöntä vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 8 |
Hankkeessa vahvistetaan hybridiopetuksessa tarvittavia taitoja työpajojen ja koulutusten avulla. Paremmat työskentelytaidot lisäävät hallinnan tunnetta ja näin edistävät myös hyvinvointia. Vahvat digitaidot ehkäisevät myös syrjäytymistä yhteiskunnassa. Hankkeen kehitystyössä käytetään osallistavia menetelmiä, joilla edistetään kohderyhmien osallisuutta ja osallisuuden tunnetta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 6 |
Hankkeessa huomioidaan erilaisten opiskelijoiden tarpeet. Testauksessa kiinnitetään huomioita pilottiryhmän sukupuolijakaumaan, mutta huomioidaan myös erilaiset oppimisen haasteet sekä niiden vaikutus opiskelumahdollisuuksiin. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 8 |
Toiminnan prosesseihin liittyy läpinäkyvyys, joka mahdollistaa yhdenvertaisen osallistumisen virallisesta päätäntäasemasta, taustasta tai yhteiskunnallisesta asemasta riippumatta. Tulokset ja tuotokset ovat avoimesti jaossa koko hankkeen toiminta-ajan ja sen päättymisen jälkeen, jolloin niitä pystyy kehittämään ja hyödyntämään vapaasti. Hanke lisää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta tiedon jakamisen, yhteisten dokumenttien, verkkoyhteisöjen ja maksuttomien palvelujen käytön avulla. Julkaisut luodaan ensisijassa sähköisesti ja jatkuvasti kehitettävässä muodossa. Sähköisissä tuotteissa käytetään CC-lisensointia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons). | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei välitöntä vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei välitöntä vaikutusta. |
Aloitimme Hybridiopetuksen ja -työskentelyn tavat ja taidot -hankkeen syksyllä 2021. Tavoiteenamme oli vahvistaa digipedagogisia taitoja, joita tarvitaan saavutettavasti ja hybridisti toteutuvassa opiskelussa, opettamisessa ja ohjauksessa.
Nyt kaksi vuotta myöhemmin, kun HOT-hanke tulee päätökseensä, olemme oppineet paljon hybridityöstä, -opetuksesta ja -toteutuksista. Hankkeen alkuaikana hybridiopetusta saatettiin tulkita yksinkertaisesti samanaikaistilanteena, jossa fyysinen ja virtuaalinen opetus tapahtuvat yhtäaikaisesti. Hankkeen kahden toimintavuoden aikana käsityksemme hybridistä on kuitenkin syventynyt ja monipuolistunut. Mielestämme hybriditoteutus on monimuotoinen kokonaisuus, joka tarjoaa aitoja mahdollisuuksia työskennellä ja opiskella yhdessä ajasta ja paikasta riippumatta. Olemme käyttäneet hankkeessamme joustavan hybridiopetuksen käsitettä (Flexible Hybrid tai Hybrid Flexible). Käsitteellä tarkoitetaan tilannetta, jossa hybridiopetus on suunniteltu niin, että siihen voi osallistua samanaikaisesti fyysisesti samassa tilassa kuin verkossa tai eri aikaan verkossa. Oleellista joustavassa hybridiopetuksessa on se, että kaikilla on mahdollisuus oppia samat asiat osallistumistavasta ja -paikasta riippumatta.
Toinen muutos hankkeen toiminta-aikana liittyy keskustelun painopisteen siirtymiseen teknologiasta vuorovaikutukseen. Vielä vuonna 2021 keskustelussa korostui välinehankinnat, kamerat, mikrofonit ja niihin vaadittavat investoinnit. Myös hybridiin liittyvä osaaminen käsitettiin vahvasti teknisiin välineisiin liittyväksi - osaanko käyttää verkkoympäristöä, jakaa materiaalia, käyttää kameraa tai mikrofonia. Nyt keskustelu on siirtynyt painottamaan vuorovaikutuksen merkitystä ja psykologista turvallisuutta hybridissä. Teknologia ymmärretään tällä hetkellä enemmän välineenä, ei itse päämääränä. Sen käyttöä pohditaan laadukkaan vuorovaikutuksen mahdollistamisen ja turvallisen oppimisympäristön luomisen kannalta. Tämä on muuttanut myös osaamisen käsitettä. Hybridityön osaajilta edellytetään nykyään moninaisia fasilitointi- ja vuorovaikutustaitoja.
Näistä ja monista muista havannoista löydät lisää tietoa HOT-hankkeen työkalupakista. Olemme osaltamme pyrkineet kokoamaan työvälineitä, joilla hybriditoteutukset onnistuvat paremmin. Työkalupakin materiaalit on tuotettu hankkeen aikana kolmen K:n taktiikalla - kehitä, kokeile ja koosta. Olemme tutustuneet taustoittavaan tietoon, kokeilleet erilaisia hybridiratkaisuja ammatillisessa käytännön työn opetuksessa, korkeakouluympäristössä ja työelämässä. Opit on koostettu mm. toimintamalleiksi, käytännön ohjeiksi, tarkistuslistoiksi, keskustelukorteiksi ja mm. lautapeliksi.