![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22560
Hankkeen nimi: Digituki arkeen Kuopio Vol.2
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lumikello ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 2819071-5
Jakeluosoite: Ruotsinrinne 17
Puhelinnumero: 0401504151
Postinumero: 70820
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: http://lumikellory.com
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Puuronen Valentina
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: puheenjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401504151
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Digituki arkeen Kuopio Vol.2 on Lumikello ry:n syksyllä 2020 aloittaman Digituki
arkeen Kuopio -hankkeen jatkohanke, jonka kohderyhmänä on Pohjois-Savossa ja
erityisesti Kuopion kunnassa asuvat työikäiset ja ikääntyneet maahanmuuttajat,
joilla on heikot tietokone- ja digitaaliset taidot. Edellisen hankkeen aikana
kerättyjen tietojen perusteella tulee esille, että suurin osa asiakkaistamme
tarvitsee apua virallisten hakemusten täyttämisessä. Monet maahanmuuttajat
eivät halua syystä tai toisesta täyttää sähköisiä hakemuksia ja lomakkeita. He
käyttävät mieluummin paperilomakkeita mm. heikon digitaitojen osaamisensa
takia. Yli 20 prosenttia työikäisistä asiakkaistamme kokee vaikeuksia
työllistymiseen tai ammatilliseen koulutukseen hakemiseen liittyvissä asioissa.
Monet heistä eivät tiedä miten ja mistä etsiä töitä, miten kirjoittaa ja lähettää
työhakemuksia, mitä opiskelumahdollisuuksia Suomessa on, miten hakea
opiskelemaan ja mitä edellytyksiä siinä on.
Kerättyjen tietojen perusteella suurella osalla venäjänkielisistä asiakkaistamme on
heikko tai itsenäiseen asioiden hoitamiseen riittämätön suomen, ruotsin tai
englannin kielen taito. Kuopiossa on useita maahanmuuttajille neuvontaa ja
ohjausta tarjoavia palveluita. Niitä on mm. Kuopion kaupungin työllisyyden
palvelutori Navigaattorilla, mutta vastaavia palveluita ei tarjota erikseen venäjän
kielellä, mikä on ongelmallista venäjänkielisille Pohjois-Savon asukkaille.
Jatkohankkeen tavoitteena on tarjota palveluita matalan kynnyksen periaatteella
Pohjois-Savossa asuville asiakkaille ja auttaa heitä ratkaisemaan sähköistä
asiointia ja sosiaalisia palveluja koskevat perusasiat kuten hakemusten
täyttäminen tai palvelujen hakeminen. Tavoitteenamme on tarjota säännöllistä
yksilöllistä ohjaus- ja neuvontapalvelua viikoittain kasvokkain, puhelimitse ja
chat-palvelun kautta venäjän ja / tai selkosuomen kielellä.
Toisena toimenpiteenä on Digipaja ja työnhaun koulutus, joka on tarkoitettu
kaikille maahanmuuttajataustaisille halukkaille taustasta ja äidinkielestä
huolimatta. Kurssin sisältö muodostetaan jokaisen kurssin ja ryhmän osallistujien
taitotaso ja kokemus huomioiden. Koulutuksen tarkoituksena on vahvistaa
maahanmuuttajien yleisiä tietokone- ja digitaalisia taitoja sekä työn- ja
opiskelupaikan haun osaamista. Toiminnassa pyrimme vastaamaan osallistujien
tarpeisiin tietokoneen käytön ja työnhaun prosessin osalta.
Kolmantena toimenpiteenä on asiakkaiden tiedottaminen
koulutusmahdollisuuksista, lisä- ja täydennyskoulutuksista, sekä
maahanmuuttajille tarkoitetuista Pohjois-Savossa toimivien eri oppilaitosten
tarjoamista koulutuksista.
Toiminnan tuloksena on yhdenvertaisten mahdollisuuksien parantaminen,
toimintaamme osallistuvien yleisten tietokone- ja digitaalisen osaamisen sekä
työnhakuun liittyvien taitojen vahvistaminen ja kehittäminen. Tuloksena on myös
asiakkaiden osaamisen vahvistaminen valtion sähköisten palveluiden turvalliseen
käyttöön, mm. etuuksien tai opiskelu- ja työpaikan hakuun, asiakirjojen
liittäminen hakemuksiin jne.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä on Pohjois-Savossa ja erityisesti Kuopion
kunnassa asuvat työikäiset ja ikääntyneet maahanmuuttajat, joilla on heikot
tietokone- ja digitaaliset taidot.
Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat oppilaitokset, kuten Arffman, Kuopion
kaupungin työllisyyden palvelutori Navigaattori, mahdolliset vuokrafirmat,
maahanmuuttajaverkostot.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 87 898
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 87 898
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 95 898
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 94 432
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion
Kunnat: Kuopio
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 48
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Digituki arkeen Kuopio Vol.2 on ollut Lumikello ry:n syksyllä 2020 aloittama Digituki arkeen Kuopio -hankkeen jatkohanke, jonka kohderyhmänä oli Pohjois-Savossa ja erityisesti Kuopion alueella asuvat työikäiset ja ikääntyneet maahanmuuttajat, joilla on heikot tietokone- ja digitaaliset taidot.
Toiminnan tavoitteena on ollut tarjota palveluita matalan kynnyksen periaatteella Pohjois-Savossa asuville asiakkaille ja auttaa heitä ratkaisemaan sähköistä asiointia ja sosiaalisia palveluja koskevat perusasiat kuten hakemusten täyttäminen tai palvelujen hakeminen.
Tavoitteenamme on ollut tarjota säännöllistä yksilöllistä ohjaus- ja neuvontapalvelua viikoittain kasvokkain, puhelimitse ja chat-palvelun kautta venäjän ja / tai selkosuomen kielellä. Hankkeen aikana olemme pitäneet säännöllistä sähköistä asiointia ja sosiaalisia palveluja koskevaa yksilöohjausta ja neuvontaa matalan kynnyksen periaatteella. Tätä palvelua järjestettiin Kysymys Piste -nimellä.
Toisena toimenpiteenä on ollut Digipaja ja työnhaun koulutus, joka oli tarkoitettu kaikille maahanmuuttajataustaisille halukkaille taustasta ja äidinkielestä huolimatta. Koulutuksen tarkoituksena on ollut vahvistaa maahanmuuttajien yleisiä tietokone- ja digitaalisia taitoja sekä työn- ja opiskelupaikan haun osaamista. Toiminnassa pyrimme vastaamaan osallistujien tarpeisiin tietokoneen käytön ja työnhaun prosessin osalta.
Kolmantena toimenpiteenä on ollut asiakkaiden tiedottaminen koulutusmahdollisuuksista, lisä- ja täydennyskoulutuksesta, sekä maahanmuuttajille tarkoitetuista Pohjois-Savossa toimivien eri oppilaitosten tarjoamista koulutuksista. Olemme tehneet tiivistä tuloksellista yhteistyötä Kuopion Kaupungin Navigaattorin kanssa. Samalla olemme luoneet yhteistyökuviot SAKKY ,Savonia, XAMK:n kanssa. Olemme saaneet suoraan heiltä koulutustiedotteet ja mainostaneet tehokkaasti meidän kohderyhmälle.
Helmikuussa Ukrainassa alkaneen sodan takia Suomeen saapui valtava määrä ukrainalaisia, jotka tarvitsivat apua sopeutumisessa. Pystyimme tarjoamaan heille meidän hankkeen, johon he osallistuivat mielellään.
Hankkeen toiminnalla saatiin yhdenvertaisten mahdollisuuksien parantaminen, toimintaamme osallistuvien yleisten tietokone- ja digitaalisen osaamisen sekä työnhakuun liittyvien taitojen vahvistaminen ja kehittäminen. Tuloksena on myös asiakkaiden osaamisen vahvistaminen valtion sähköisten palveluiden turvalliseen käyttöön, mm. etuuksien tai opiskelu- ja työpaikan hakuun, asiakirjojen liittäminen hakemuksiin jne. Luotiin luottamukselliset suhteet uusien yhteistyökumppaneiden kanssa ja tehtiin tuloksekasta työtä tuttujen kanssa.