![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22556
Hankkeen nimi: DIGI-paja - nuorten digityöelämävalmiuksien kehittäminen
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2021 ja päättyy 31.7.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lahden Diakoniasäätiö sr
Organisaatiotyyppi: Säätiö
Y-tunnus: 0205519-5
Jakeluosoite: Vuorikatu 4
Puhelinnumero: 0406876678
Postinumero: 15110
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.dila.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Karjalainen Anne-Maria
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: diakoniajohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406876678
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
DIGI-paja -kehittämishankkeessa vahvistetaan päijäthämäläisten, alle 29-vuotiaiden nuorten, digityöelämävalmiuksia ja digikansalaisuutta. Hankkeessa kehitetään nuorten digi-työpajan toimintamalli sekä yhteiskehitetään osallistujanuorten kanssa Dilakorttelin verkkokauppa.
Hankkeen tavoitteena ovat:
1. Alle 29-vuotiaiden päijäthämäläisten, työ- ja koulutuselämän ulkopuolella olevien nuorten digityöelämätaitojen kehittäminen ja vahvistaminen:
1.1 Vahvistetaan kohderyhmän digikansalaisuutta: lisätään nuorten kykyä digiasiointiin, mm. viranomais- ja palvelujärjestelmässä (mm. vahvan tunnistautumisen viranomaispalvelut, kuten vero.fi, kela.fi, te-palvelut.fi)
1.2 Vahvistetaan nuorten digityöelämätaitoja laajasti: esim. verkkokokousten järjestäminen ja niihin osallistuminen, sosiaalisen median hyödyntäminen työvälineenä, osallistavat digityömenetelmät, työskentely discord- ja vastaavissa digityöskentely-ympäristöissä, tietoturvakysymykset
1.3 Tehdään yhteistyötä Päijät-Hämeen maakuntaliiton/Valtiovarainministeriön Digituen koordinointi Päijät-Hämeessä -hankkeen kanssa
2. Kehittää Dilakorttelin verkkokauppa ja pilotoida verkkokaupan toimintaa yhdessä hankkeen osallistujanuorten kanssa. Samalla tutustutaan (digi)yrittäjyyden perusteisiin ja tutkitaan nuorten kanssa mahdollisuuksia nuorten omien verkkokauppojen perustamiseen.
3. Kehittää ja pilotoida nuorten digi-pajan toimintamalli
4. Osallistujien työmarkkina-aseman parantaminen sekä yleisesti heidän työelämätaitojaan sekä erityisesti heidän digitaitojaan parantaen
5. Ekososiaalisen sivistyksen toimintamallien yhdistäminen nuorten digitaitojen kehittämiseen
Hankkeessa saavutettavat tulokset:
Tulos 1: Kohderyhmän yleiset työelämävalmiudet ja digityöelämävalmiudet vahvistuvat.
Tulos 2: Syntyy Dilakorttelin verkkokauppa.
Tulos 3: Syntyy digi-pajan toimintamalli.
Tulos 4: Osallistujista 75 % poluttuu hankkeesta työ- tai koulutuspolulle ja 10 % osallisuutta/toimintakykyä edistävään toimintaan.
Tulos 5: Nuorten käsitys kestävän kehityksen kokonaisuudesta laajenee kohti ekososiaalisen sivistyksen kokonaisuutta. Nuoret ymmärtävät ekososiaalisen sivistyksen merkityksen.
Pitkän aikavälin tuloksena hankkeessa syntyy digi-pajan toimintamalli, jota hyödynnetään Dilakorttelin työllisyyspalveluissa hankekauden päättyessä ja jota voidaan skaalata myös muiden toimijoiden käyttöön.
Toisena pitkän aikavälin tuloksena hankkeessa syntyy Dilakorttelin verkkokauppa, jonka toteutuksesta hankekauden jälkeen vastaavat Dilakorttelin työllisyyspalvelut.
Hankkeen kohderyhmää ovat päijäthämäläiset alle 29-vuotiaat nuoret, jotka ovat työ- ja koulutuselämän ulkopuolella. Näiden nuorten joukossa on jo koulutettuja nuoria, jotka eivät ole työllistyneet sekä nuoria, joilla koulutuspolku ei ole päässyt alkamaan tai on keskeytynyt. Koronaepidemia on lisännyt erityisesti nuorten työttömyyttä sekä vaikeuttanut nuorten pääsyä työelämään.
Hankkeen välillistä kohderyhmää ovat Lahden Diakonialaitoksen työllisyyspalveluiden asiakkaat ja osallistujat. DIGI-paja rakennetaan osaksi DILAn työllisyyspalveluiden kokonaisuutta. Hankkeessa rakennettavan verkkokauppakokonaisuuden ideointiin ja kehittämiseen - sekä välillisesti digitaitojensa kehittämiseen - pääsevät osallistumaan myös DILAn sote-työpaja Stoorin nuoret.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 286 577
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 244 681
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 313 991
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 268 087
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Asikkala, Sysmä, Padasjoki, Lahti, Hollola, Kärkölä, Iitti, Heinola, Orimattila, Hartola
Jakeluosoite: Sibeliuksenkatu 6
Postinumero: 15110
Postitoimipaikka: Lahti
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 50
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 5 |
Hankkeen pilotti- ja verkkokauppakehittämistyöskentelyssä painotetaan kestävän kuluttamisen ja eettisen ostamisen teemoja. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 1 |
Verkkokauppatoteutuksella pyritään ilmastonmuutoksen hillitsemistä edistäviin toimiin. Digi-pajan pilottitoiminta kokonaisuutena rakennetaan kestävän kehityksen neljän pilarin varaan. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 2 |
Hankkeen pilottitoteutuksessa kestävän kehityksen periaatteet ja arvot ovat läpileikkaava periaate. Näin ollen myös esim. materiaalien käytössä ja jätteiden kierrätyksessä noudatetaan keke-ohjeistuksia. Lisäksi DILAn Ilmainen Puoti saatetaan hankkeessa verkko"kauppa" muotoon mikä lisää lahjoitustavaran kierrätystä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 1 | 1 |
Verkkokauppatuotteet ovat paikallisesti tuotettuja palvelutuotteita. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 2 |
Verkkokauppatuotteet ovat paikallisesti tuotettuja palvelutuotteita. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Hankkeen keskeisenä tavoitteena on osallistujien hyvinvoinnin edistäminen lisäämällä osallistujien työelämätaitoja ja osallisuutta sekä parantamalla heidän digivalmiuksiaan ja vahvistamalla heidän digikansalaisuuttaan. Hankkeessa käytetään kykyviisaria arvioimaan osallistujien hyvinvoinnissa tapahtuvaa muutosta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 8 |
Heikossa yhteiskunnallisessa asemassa olevien nuorten digikansalaisuus vahvistuu. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 8 |
Palveluiden saatavuus tasa-arvoistuu, kun nuorten digi-valmiudet kehittyvät. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeessa kehitettiin päijät-hämäläisten, alle 29-vuotiaiden nuorten digityöelämävalmiuksia ja digikansalaisuutta. Hankkeessa kehitettiin DIGI-pajan toimintamalli ja yhteiskehitettiin nuorten kanssa Dilakorttelin verkkokauppa. Verkkokauppa toimii jo olemassa olleen Ilmaisen Puodin verkkoversiona. Hanke toteutettiin Lahden Diakonialaitoksen ja LAB-ammattikorkeakoulun yhteistyössä.
Tavoitteena hankkeessa oli työ- ja koulutuselämän ulkopuolella olevien nuorten digityöelämätaitojen vahvistaminen. Taitoja vahvistettiin DIGI-pajan arjen työtehtävissä, verkkokaupan kehittämisessä ja Digitaito-pajoissa. Digitaitopajoissa yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulun asiantuntijoiden kanssa vahvistettiin nuorten osaamista esimerkiksi verkkokokousten pitämiseen, työskentelyyn verkossa, kyberturvallisuuteen, tiedonhakuun tai verkkokaupan kehittämiseen. Digitaitopajat -kokonaisuus muodostuu kolmesta 5 tunnin päivästä, verkkopohjaisesti työskennellen. Samalla nuoret saivat tärkeää tietoa ja oppivat käytännön tasolla toimimaan koulutus- ja työelämän vaatimilla verkkoalustoilla ja saivat vahvaa kokemusta verkossa työskentelystä ja opiskelusta. DIGI-pajalla oli arjessa käytössä Discord-alusta, jolla harjoiteltiin kommunikointia, tiedottamista ja yhteistyötä työasioissa.
Toisena suurena tavoitteen oli Ilmaisen verkkopuodin kehittäminen Dilakortteliin. Kehittämistyötä tehtiin koko hankkeen ajan, kehittäen verkkosivustoja nuorten kanssa yhdessä. Syksyllä 2022 Verkkopuoti avattiin ja ensimmäisiä varauksia alkoi tulla. Sivujen kehittämistyö jäi vähemmälle, keskityttiin niiden ylläpitoon sekä konkreettiseen sivuston tuotevalikoiman ylläpitoon. Pajalle muodostui valokuvaustiimi, tekninen tiimi sekä asiakaspalvelutiimi. Tiimeillä oli jokaisella oma roolinsa asiakasprosessissa, tuotteiden kuvaamisesta, niiden luovuttamiseen asiakkaalle. Hankkeen loppuun saakka prosessia kehitettiin jouhevammaksi ja työtehtäviä selkeämmiksi.
DIGI-pajan toimintamalli muodostui arjen työn lomassa. Nuoret ohjautuivat pajalle pääsääntöisesti Kunta-kokeilun omavalmentajan kautta. Nuoret olivat mukana pajan toiminnassa joko työkokeilu- tai vapaaehtoissopimuksilla. Pääsääntöisesti nuoret olivat pajalla 3 päivää viikossa, 5 tuntia päivässä. Keskimäärin työpajajaksot kestivät 4–6 kuukautta. Pajan arki koostui kahdesta työpäivästä ja yhdestä ryhmävalmennuspäivästä, jolloin kaikki nuoret kokoontuivat pajalle. Ryhmävalmennuspäivissä käytiin läpi ajankohtaisia työtehtäviä ja projekteja, jaettiin tietoa esimerkiksi arjenhallinnasta, työhön ja koulutukseen hakemisesta ja niihin liittyvistä asioista, kuten oman osaamisen kartoittamisesta, vahvuuksista ja konkreettisesti CV:n tekemisestä.
Nuoret kokivat vahvasti saaneensa pajalta lisää osaamista, osallisuuden tunteet kasvoivat ja heille jäi kokemus tuen saamisesta oman jatkopolkunsa viitoitukseen. Verkkokauppaan liittyvät taidot kasvoivat, samoin työelämässä tarvittavat taidot. 79 % nuorista koki verkkokauppa- ja työelämädigitaitojensa kehittyneen paljon tai melko paljon pajajaksonsa aikana. 83 % koki saaneensa paljon tai melko paljon tukea jatko-polkunsa suunnitteluun pajan henkilöstöltä. 87 % nuorista antoi pajan toiminnan sisällölle arvosanaksi hyvä tai kiitettävä ja sama prosentti nuorista suosittelisi pajaa muillekin.
DIGI-paja-hankkeesta Dilakortteliin jäi elämään Ilmainen verkkopuoti, jonka toimintaa jatketaan Dilan työllisyyspalveluissa. Myös digiosaaminen ja sen vahvistaminen jäävät elämään Dilan työllisyyspalveluihin osana monimuotoista työllistymistä tukevaa palvelua. Digi asiat kiinnostavat nuoria ja Dilakortteli tarjoaakin erinomaisesti projekteja nuorille digitaalisuuden parissa, eri toimintojensa kautta.