![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22553
Hankkeen nimi: DigiOn - Digionnea kaikille
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Laurea-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1046216-1
Jakeluosoite: Ratatie 22
Puhelinnumero: (09)88687293
Postinumero: 01300
Postitoimipaikka: Vantaa
WWW-osoite: http://www.laurea.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Soile Juujärvi
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: yliopettaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 04072314320
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Digitaalisista taidoista on tullut osa elämänhallintaa ja kansalaistaitoja, joita edellytetään asioiden hoitamisessa, opiskelussa ja työelämässä. Suuri osa kansalaisista käyttää arjessaan sujuvasti digitaalisia laitteita, sovelluksia ja palveluja, mutta samalla osa syrjäytyy yhteiskunnasta puutteellisten taitojen vuoksi. Koronapandemia osaltaan on vauhdittanut kansalaisten vastakkainasettelua ja lisännyt eriarvoisuutta. Hankkeen tarkoituksena on edistää vaikeasti työllistyvien henkilöiden digitaalisia taitoja kehittämällä helposti lähestyttäviä digituen muotoja sekä siihen liittyvää osaamista erityisesti järjestöjen toimintaympäristöissä: kohtaamispaikoissa ja ruoka-aputoiminnassa.
Hankkeessa kehitetään digikaverikonseptiin perustuvaa vapaaehtoisten vertaistoimintaa ja matalan kynnyksen digitukea maahanmuuttajien ja heikot digitaidot omaavien henkilöiden tarpeisiin. Hankkeen kohderyhmänä ovat vapaaehtoiset vertaistukijat, joiden digitaaliset ja työelämän taidot kehittyvät vertaistoiminnan kautta. Toimintaympäristön analyysin mukaan erityisen tärkeää on saada mukaan maahanmuuttajataustaisia naisia heidän alhaisen työllistymisen vuoksi. Muina kohderyhminä ovat järjestöjen henkilöstö ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, joiden digituen osaamista kehitetään valmennuksen ja koulutuksen keinoin jatkuvan oppimisen viitekehyksessä.
Hankkeen tavoitteina on, että vaikeasti työllistyvien digitaaliset ja työelämätaidot vahvistuvat ja digituen vertaistoiminta vakiintuu osaksi yhteisöjen toimintaa. Samoin järjestöjen henkilöstön ja ammattilaisten osaaminen erityisesti sähköisen asioinnin neuvonnassa vahvistuu. Hankkeen tuloksena on koulutuspaketti sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille avoimen ammattikorkeakoulun tarjontaan. Hankkeeseen vaikutuksina siihen osallistuneiden digiosaaminen ja työllistymismahdollisuudet paranevat sekä (työ)hyvinvointi lisääntyy. Digituen saatavuus ja kattavuus erityisesti heikot digitaaliset taidot omaaville lisääntyy ja digituen laatu paranee.
Helposti lähestyttävät digituen muodot vähentävät digisyrjäytymisestä johtuvaa leimautumista sekä osaltaan edistävät ihmisten välistä yhdenvertaisuutta ja sukupuolten välistä tasa-arvoa. Digitaalisten taitojen oppiminen vähentää puolesta ja kanssa-asiointia erityisesti maahanmuuttajilla ja lisää heidän vaikuttamismahdollisuuksiaan yhteiskunnassa. Digituen kohdentaminen maahanmuuttajataustaisille naisille edistää sukupuolten välistä taloudellista ja sosiaalista tasa-arvoa lisäämällä mahdollisuuksia itsenäisten asioiden hoitamiseen ja yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Hanke tavoittaa syrjäytyneitä ja syrjäytymisriskissä olevia henkilöitä ja maahanmuuttajia ruoka-aputoiminnassa, matalan kynnyksen kohtaamispaikoissa sekä osallistujien verkostojen kautta. Ekologisesti kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen on osa hankkeen toimintatapaa. Digituen resurssoinnissa ja toteutuksessa hyödynnetään yhteisiä tiloja ja toimintoja sekä huolehditaan tietoturvasta ja -suojasta. Kulttuurierot huomioiva matalan kynnyksen digituki puolestaan tukee sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää paikalliskulttuuria.
Hankkeen päätoteuttaja on Laurea-ammattikorkeakoulu ja osatoteuttaja Espoon kaupunki. Hankkeen yhteistyökumppaneita kehittämistoiminnassa ovat Edistia (Espoon Diakoniasäätiö sr), Espoon mielenterveysyhdistys EMY ry.,Filoksenia ry., Hyvä arki ry. ja Kalliolan setlementti.
- vaikeasti työllistyvät henkilöt
- maahanmuuttajataustaiset henkilöt
- järjestöjen vapaaehtoiset
- järjestöjen henkilöstö
- sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset
Hankkeen seurantatietojen arvioinnissa on käytetty taustatietoja ruoka-apujärjestöjen vapaaehtoisten ja Digi haltuun! -hankkeen vertaistukijoiden ikä- ja sukupuolijakaumasta ja työelämäasemasta sekä tilastotietoja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten ikä- ja sukupuolijakaumasta.
- heikot digitaaliset taidot omaavat henkilöt
- sosiaali- ja työllisyyspalvelujen työntekijät
- sosiaali- ja terveysalan opiskelijat
- sosiaali- ja terveysalan opettajat
- Espoon digitukiverkoston toimijat
- digituen kehitys ja -tutkimustyötä tekevät tahot
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 310 556
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 310 556
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 388 194
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 388 194
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin
Kunnat: Hyvinkää, Vihti, Espoo, Nurmijärvi, Sipoo, Lohja, Karkkila, Kirkkonummi, Pornainen, Tuusula, Järvenpää, Vantaa, Kauniainen, Mäntsälä, Helsinki, Siuntio, Kerava
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 180
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 3 |
Sähköisten palvelujen käyttö vähentää matkustusta ja painetun materiaalin tarvetta pitkällä aikavälillä. Hankkeen koulutukset ja valmennukset toteutetaan pääosin etänä, mikä vähentää matkustustarvetta ja fossiilisten polttoaineiden käyttöä | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 2 |
Hankkeessa edistetään jakamistaloutta ja palvelullistetaan sosiaalista toimintaa Hiilineutraali Uusimaa -ohjelman mukaisesti. Uudet toimintamallit tapahtuvat yhteisissä tiloissa osana nykyistä toimintaa eikä niissä synny merkittäviä materiaalivirtoja. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 6 | 6 |
Hanke keskittyy toimintamallien ja osaamisen kehittämiseen, jossa sähköinen materiaali on keskeisessä roolissa. Viestintä tapahtuu digitaalisesti, jolloin ei synny paperijätettä. Hankkeessa kartoitetaan kumppaneiden laitekanta ja ohjataan mahdollisuuksien mukaan tilojen ja laitteiden yhteiskäyttöön. Laiteneuvonnassa korostetaan hankittavien laitteiden asianmukaisuutta ja kierrätyslaitteiden käyttöä. Ruoka-apuyhteisöt ovat sitoutuneet ekologisiin toimintatapoihin osana kestävä Espoo -ohjelmaa, millä on vaikutusta osallistujien ja muiden hanketoimijoiden asenteisiin. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 1 |
Vihreä energian käyttö on riippuvaista kumppaneiden valinnoista. Tietoisuutta energiavalinnoista voidaan lisätä keskustelujen kautta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 7 |
Tavoitteena on edistää osallistujien digitaalisia ja työelämän taitoja sekä tukea siirtymistä (paikalliseen) työelämään. Tavoitteena on edistää järjestöjen ammattilaisten ja sote-ammattilaisten digituen osaamista, mikä osaltaan parantaa työn laatua ja tehokkuutta. Tavoitteena on myös kehittää espoolaisen digituen verkoston työnjakoa, mikä osaltaan karsii pois päällekkäisyyksiä ja tehostaa toimintaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 9 |
Hankkeen pääpaino on aineettomien toimintamallien, avoimien oppimismateriaalien ja osaamisen kehittämisessä. Hankkeessa hyödynnetään paikallisia verkostoja sosiaalisten innovaatioiden syntymiseksi Uudenmaan älykkään erikoistumisen strategian mukaisesti. Yhteistyö on käynnistynyt jo hankevalmistelun aikana. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 6 |
Hanke lisää sähköisten palvelujen käyttöä pitkällä aikavälillä kansalaisten digitaitojen karttuessa, mikä puolestaan vähentää liikkumista. Digitukea tarjotaan yhteisöjen tiloissa ja paikoissa, missä ihmiset muutenkin käyvät. Ruoka-avun ja digituen yhdistäminen järkiperäistää ihmisten aikatauluja, mikä vähentää liikkumista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 8 |
Hanke lisää vertaistoimijoiden hyvinvointia lisäämällä heidän taitojaan ja osaamistaan, vahvistamalla itsetuntoa ja omanarvon tunnetta sekä yhteenkuuluvuuden tunnetta. Se myös lisää tulevaisuudenuskoa ja työllistymismahdollisuuksia. Valmennuksin ja koulutuksiin osallistuvat ammattilaiset saavat taitojen ohella valmiuksia tehdä työtä tehokkaammalla ja ammattieettisellä tavalla digitaidoiltaan heikkojen asiakkaiden kanssa, mikä lisää heidän työhyvinvointiaan. Osaamisen kehittämisessä kiinnitetään erityistä huomiota reflektiivisiin taitoihin, joilla on merkitystä onnistuneen itsensä johtamisen kannalta haastavissa tilanteissa. Hankkeeseen sisältyvä yhteisöllinen toiminta mahdollistaa osallistujille uusien sosiaalisten kontaktien ja sen myötä hyvinvointia tukevien turvaverkkojen kehittymisen. Vaikutukset heikkenevät jonkin verran sosiaalisen tuen vähetessä hankkeen loppumisen jälkeen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 4 |
Vaikka hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen, hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota vieraskielisten naisten digituen tarpeisiin. Ohjausryhmässä on kaksi maahanmuuttajataustaista naista. Tietojemme mukaan joissakin vieraskielisissä ryhmissä on yleistä, että miehet tai lapset kanssa-asioivat tai hoitavat asioita naisten puolesta pankkitunnusten puutteen, digilaitteiden puutteen tai heikkojen digitaalisten taitojen vuoksi. Digituen kohdentaminen vieraskielisille naisille edistää sukupuolten välistä taloudellista ja sosiaalista tasa-arvoa lisäämällä mahdollisuuksia omien raha-asioiden hoitamiseen ja yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Vaikutukset heikkenevät jonkin verran sosiaalisen tuen vähetessä hankkeen loppumisen jälkeen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 8 |
Hankkeen lähtökohtana on digipudokkuuden ennaltaehkäisy ja korjaaminen, jotta yhdenvertaisuus eri sosiaalisten ja kulttuuristen ryhmillä välillä toteutuisi paremmin. Tämä on myös kumppaneiden arvolähtökohta ja syy tulla mukaan hankkeeseen. Digisyrjäytyneiden, työttömien ja maahanmuuttajien pääsyä digitaalisiin palveluihin tuetaan aktiivisesti opettamalla niihin liittyviä taitoja. Hankkeessa digituki ymmärretään ruokaan rinnastettavana perustarpeena, johon jokaisella on oikeus. Vaikutukset heikkenevät jonkin verran hankkeen loppumisen jälkeen. | ||
Kulttuuriympäristö | 4 | 4 |
Hankkeessa tuetaan paikallisyhteisöjen toimintaa sekä kunnioitetaan niiden omaleimaisuutta. Mukana on erilaisia uskonnollisia ja etnisiä yhteisöjä, joilla on omat toiminta-kulttuurinsa ja erityispiirteensä. Digituen antamisessa huomioidaan sukupuolirooleihin liittyvät kulttuuriset normit. | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 2 |
Osa hankekumppaneista toteuttaa Kestävä Espoo-ohjelmaa hävikkiruuan hyödyntämisessä ja jakamisessa sitä tarvitseville. Tällä on välillisiä vaikutuksia hankkeen toiminnan piiriin tuleviin ihmisiin. Laiteneuvonnassa ohjataan laitteiden turvalliseen yhteiskäyttöön ja kierrätykseen. Sen yhteydessä voidaan antaa myös yleistä kierrätykseen liittyvää neuvontaa erilaisia kulttuuritaustoja edustaville ihmisille. |
Digi On - Digionnea kaikille -hanke kehitti järjestöjen tarjoamaa vertaistukea ja matalan kynnyksen digitukea sekä vahvisti ammattilaisten valmiuksia tarjota motivoivaa digitukea. Hanke toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulun ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen (vuoden 2022 loppuun Espoon kaupungin) välisenä yhteistyönä.
Digikaveritoiminnan tavoitteena oli vaikeasti työllistyvien digitukiosaamisen ja työelämätaitojen vahvistuminen. Digikaverivalmennuksia järjestettiin yhdeksän, joista yksi englanniksi. Digikavereille järjestettiin lisäksi ratkaisupajoja ohjaus- ja teknisten taitojen vahvistamiseksi.
Digikaverit kertoivat saaneensa toiminnasta itseluottamusta sekä päivärutiiniensa vahvistuneen. He kokivat toisten tukemisen merkitykselliseksi sekä toiminnan vahvistaneen heidän omia digitaitojaan. Toiminta tuki myös työnhakua ja vahvisti työelämätaitoja.
Yhteisöpajoissa kartoitettiin haavoittuvassa asemassa olevien digitukeen liittyviä haasteita, joihin lähdettiin yhteiskehittämään ratkaisuja. Kolme toteutettua muutoskokeilua liittyivät laitteiden saatavuuteen, digituen löydettävyyteen sekä digituessa esiintyvään vaikeaan terminologiaan. Yhteiskehittäminen toimi konkreettisena keinona vahvistaa osallistujien välistä yhteistyötä. Toiminta laajensi ja vahvisti olemassa olevia digituen verkostoja.
Ryhmävalmennusten tavoitteeksi oli asetettu reflektiivisten työelämän käytäntöjen synnyttäminen ja järjestöjen henkilöstön digitaalisten taitojen vahvistaminen. Hankkeen aikana järjestettiin neljä ryhmävalmennussarjaa, joiden seurauksina muun muassa vahvistettiin digituen toimintasääntöjä. Hiljaisten käytäntöjen jakaminen ja toimintasääntöjen luominen selkiyttivät henkilöstön digitukiosaamista sähköisten palvelujen neuvonnassa sekä vahvistivat digitaitoja.
Sote-ammattilaisille luotiin kaksi 5 opintopisteen opintojaksoa digitukeen liittyvien tietojen ja taitojen vahvistamiseksi. Osallistujat oppivat digineuvontaan liittyviä asioita, esimerkiksi digituen eettisiä ohjeita ja tietoturvaan liittyviä asioita sekä kuinka motivoida erilaisia asiakasryhmiä digitaalisten laitteiden ja palveluiden käyttöön. Avoimen ammattikorkeakoulun ja Campus Onlinen tarjontaan lisättävän MOOC-verkko-opinnon myötä sote-ammattilaisille on hankkeen päätyttyä tarjolla maksutonta koulutusta digitukiosaamisen vahvistamiseksi.
Eri toimenpiteiden myötä DigiOn-hanke onnistui vahvistamaan monipaikkaista digitukea sekä tukemaan toimijoitten valmiuksia ehkäistä digipudokkuutta.