![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22550
Hankkeen nimi: Palveluyritykset kriisistä kasvuun
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 7.1. Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2021 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Prizztech Oy
Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 0773693-4
Jakeluosoite: Gallen-Kallelankatu 8
Puhelinnumero: 02 620 5300
Postinumero: 28100
Postitoimipaikka: Pori
WWW-osoite: http://www.prizz.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Marja Suonvieri
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Innovaatiovalmentaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0443235194
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Pienet palveluyritykset ovat ennennäkemättömän haasteen edessä koronapandemian ja muiden toimintaympäristöstä tulevien muutosten kuten digitalisaation ja asiakaskäyttäytymisen aiheuttaessa paineita liiketoiminnan jatkuvuudelle. Yrittäjät ovat tilanteessa, jossa pitäisi uudistua voimakkaasti, kehittää osaamistaan sekä ideoida uudenlaisia palveluita ja liiketoimintamalleja. Yrittäjien jaksaminen on koetuksella ja he tarvitsevat tuekseen palveluita sekä työskentelymalleja, joilla autetaan ideointia ja kehittämistyötä etenemään. Meneillään olevaan koronakriisiin tarvitaan täsmätyökaluja ja uusia menetelmiä yrityksille tilanteen haltuunottamiseksi.
Hankkeen tavoitteena on parantaa pienyrittäjien mahdollisuutta kehittää nykyistä liiketoimintaa sekä luoda uusia liiketoiminta-aloja ja toimintamalleja mm. koronakriisin muuttamassa toimintaympäristössä sekä muissa yrityksen toiminnan kannalta kriittisissä tilanteissa, jotka voivat liittyä esim. yrityksen omistajanvaihdokseen, sairauteen tai muuhun erityiseen tilanteeseen. Hankkeen kohdeyrityksiä ovat erityisesti palvelu- ja ravintola-alalla toimivat pienet palveluyritykset.
Pienissä palveluyrityksissä toimenpiteet ovat konkreettisia ja ne tuottavat sekä yrityskohtaista että yritysten yhteistä toimintaa ja kerättyä tietoa:
- Yrityksen nykytilanteen kartoittaminen ja mystery shopping
- Starttipajat
- Hihat-ylös –työpajat
- Yritysten osaamisen ja kasvun tukeminen
- Satakunnan Koronapulssi
Hankkeessa tunnistetaan palveluyritysten kehittämis- ja osaamistarpeita. Yritykset saavat tukea ja neuvontaa tilannekartoituksissa nousseiden tarpeiden ja työpajoissa nousseiden ideoiden mukaisesti. Yritykset saavat käyttöönsä uusia ideoita ja välineitä muutoksen tekemiseen ja niiden kyvykkyys selviytyä haastavista tilanteista paranee. Yritykset pystyvät näin turvaamaan toiminnan jatkuvuuden ja hakemaan uutta kasvua. Yrittäjien työhyvinvointi ja jaksaminen paranee.
Hankkeessa kehitettävät työskentelymallit, työpajat ja koko etenemismalli ovat hankkeen tuloksia. Ne toimivat esimerkkeinä siitä, miten yrittäjien tarpeisiin voidaan vastata ja miten palveluyrityksiä voidaan tukea liiketoimintaympäristön muutoksessa. Hankkeessa edistetään myös yritysten verkostojen kehittymistä. Toimintamalleja voidaan hyödyntää jatkossakin.
Lisäksi hankkeen kautta saadaan yrityskehitysorganisaatioille sekä muille yritysten kanssa toimiville tahoille ajantasaista tietoa yritysten haasteista ja tilannekuvista sekä lyhyen aikavälin kehittämistarpeista. Hankkeessa kehitetään Satakunnan Koronapulssin toimintamalli, joka on edelleen kehitettävissä nopean tilannetiedon välineeksi.
Hankkeen kohderyhmänä ovat satakuntalaiset pienet palveluyritykset. Hankkeen kohderyhmää laajennetaan koskemaan myös muita alueen pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Alueen pk-yritykset ovat kiinnostuneet 2023 järjestettävistä työpajoista ja toimintaan mukaan tarvitaan uusia yrityksiä. Hankkeen on näin mahdollista saada riittävä määrä yrityksiä mukaan toimintaan sekä ulkopuolinen rahoitus toteutumaan.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat työelämän kehittäjäorganisaatiot sekä sellaiset toimijat, jotka voivat
hyödyntää hankkeessa kehitettyjä malleja. Erityisesti yrityskehittäjät ja yritysneuvontaa tekevät
organisaatiot voivat hyötyä hankkeen kokemuksista. Näiden lisäksi tärkeitä välillisiä kohderyhmiä ovat mm.
elinkeinoyhtiöt, TE-toimistot, ELY–keskukset ja paikalliset yrittäjäyhdistykset ja kuntien elinvoimayksiköt.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 298 598
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 271 984
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 362 356
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 330 059
Maakunnat: Satakunta
Seutukunnat: Pohjois-Satakunnan, Rauman, Porin
Kunnat: Rauma, Kokemäki, Merikarvia, Harjavalta, Pomarkku, Ulvila, Säkylä, Kankaanpää, Huittinen, Siikainen, Pori, Nakkila, Eura, Karvia, Jämijärvi, Eurajoki
Jakeluosoite: Siltapuistokatu 14
Postinumero: 28100
Postitoimipaikka: Pori
Suunniteltu: 40
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 62
Suunniteltu: 50
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ajankohtaisen tiedon tuominen yrityksiin ja yritysten kehittäminen parantaa kestävää luonnonvarojen käyttöä | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 3 |
Yritysten liiketoimintaprosessien kehittäminen edistää resurssien tehokasta käyttöä ja siten mahdollistaa materiaalien käytön optimoinnin ja jätteiden vähentämisen | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 10 |
Hankkeessa edistetään yritysten tuottavuutta ja kilpailukykyä verkostoissa tapahtuvan toiminnan avulla. Uusien palveluiden kehittäminen edistää sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä alueen elinkeinorakenteen suotuisaa kehittymistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Hankkeen tavoitteena on tukea yrityksissä tapahtuvaa tuotteiden ja palveluiden kehittämistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Vaikutus neutraali | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 4 |
Hankkeessa yrityksille tarjotaan yksilöllistä tukea liiketoiminnan kehittämiseksi. Hanke lisää siten hyvinvointia välillisesti liiketoiminnan kehittämisen kautta | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 3 |
Hankkeessa yrityksille tarjotaan tukea kunkin yrityksen tarpeiden mukaan. Tuessa huomioidaan työntekijöiden ja työntekijäryhmien (naiset, miehet) elämäkokonaisuus, mahdolliset jouston tarpeet työn sekä perheen yhteensovittamiseksi ja huomioidaan siten sukupuolten tasa-arvo. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 5 |
Yrityksen koko henkilöstö osallistetaan kehittämiseen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali |
Hankkeen tavoitteena oli tarjota pienyrittäjille mahdollisuus kehittää nykyistä liiketoimintaa sekä luoda uusia liiketoiminta-aloja ja toimintamalleja mm. koronakriisin muuttamassa toimintaympäristössä sekä muissa yrityksen toiminnan kannalta kriittisissä tilanteissa. Kohderyhminä olivat erityisesti palvelu- ja ravintola-alalla toimivat pienet yritykset. Hankkeen toimintaa olivat Mystery shopping -kartoitukset sekä Hihat ylös! -työpajat eri teemoissa.
Koronapulssikyselyillä seurattiin, koronavirusepidemian vaikutuksia alueen yritysten toimintaan. Kyselyissä selvitettiin myös sähkökriisin sekä Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamat haasteet alueen yrityksille.
Hankkeen aikana toteutettiin 48 tilaisuutta. Mystery shopping kartoituksia toteutettiin hankkeen aikana vain 6kpl, kun taas Hihat ylös! -työpajoja toteutettiin enemmän eri teemoissa (20 tavoite/45 toteutettu). Koronapulssikyselyt vaikuttivat työpajojen sisältöön, ja yrityksiltä kyseltiin aktiivisesti eri tilaisuuksissa, mitkä olivat suurimmat haasteet. Hihat ylös! -työpajoihin tuli uusia yrityksiä vielä aivan loppuvaiheessa, sisällöt koettiin tärkeiksi ja niistä saadut opit oli helppo siirtää oman yrityksen arkeen.
www.prizz.fi/pkk