![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22545
Hankkeen nimi: SataMieLo – Satakunnan logistiikkaketjun yrittäjien ja pk-toimijoiden tuottavuuden ja työhyvinvoinnin varmistaminen muuttuvassa maailmassa
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 7.1. Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2021 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2388924-4
Jakeluosoite: PL 1001
Puhelinnumero: 044 710 3451
Postinumero: 28101
Postitoimipaikka: Pori
WWW-osoite: http://www.samk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Antti Värre
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447103222
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Satakunta on vientivetoinen maakunta, jonka menestys ja huoltovarmuus perustuu tavarankuljetusketjujen toimivuuteen ja osaavaan työvoimaan. Satakuntalainen tavaran kuljetuslogistiikka-ala koostuu pienistä ja keskisuurista yrityksistä, joiden toimintakenttä muuttuu nopeasti digitalisaation, automaation ja ympäristövaateiden myötä. Koronakriisi on tuonut oman lisänsä nopeaan muutokseen. Työhyvinvoinnin ja muutoskyvyn edistämistä ei ole koskaan järjestelmällisesti kehitetty Satakunnan tavaralogistiikkaketjun toimijoiden keskuudessa eikä laajemminkaan alalla meri- tai maapuolella, saati nähty niitä tuottavuuden elementteinä. SataMieLon kaltaista toimintakonseptia ei ole vielä olemassa kansallisesti eikä kansainvälisesti logistiikka-alalle, joka kattaisi tavarakuljetusketjujen toimijat laajasti.
SataMieLo-konsepti yhdistää kohdeyrityksien tarpeet koulutustilaisuuksien sarjaksi ja verkkopohjaiseksi koulutuspaketiksi, joka on kaikkien saatavilla myös hankkeen päätyttyä. Hankkeessa kartoitetaan yritysten ja yksilöiden yksityiskohtaiset tarpeet koulutuksen pohjaksi ja valikoidaan yrityksistä 50 yksilöä hankkeen pääkohteeksi. Yrityksille pidetään koulutustilaisuussarja ja työnohjausta, yrityksille erikseen, logistiikkaketjukohtaisesti ja koko Satakunnan logistiikkaketjulle. Konseptin kohderyhmät ovat yrittäjät, esimiehet ja henkilöstö Satakunnan logistiikkaketjuista keskeisiltä aloilta (Rauman satama hubina puunjalostusteollisuudelle ja konttiliikenteelle, Porin satama hubina metallijalostusalan klusterina sekä maapuolen elintarvikealan kuljetusketjut.)
Hankkeen tuloksena satakuntalaiset logistiikka-alan yksilöt, tiimit, organisaatiot ja organisaatioiden verkostot tunnistavat paremmin työhyvinvoinnin ja muutoskyvyn merkityksen työkulttuuriin ja tuottavuuteen. SataMieLon toimintakonsepti myös valmentaa yrityksiä varautumaan muutoksiin, pohtimaan riskejä ja luomaan toimintamalleja sekä yllättäviin tilanteisiin, ulkopuolelta tuleviin paineisiin ja vaatimuksiin. SataMieLo lisää työhyvinvoinnin ja muutoskyvyn kautta oikea-aikaisen ja tehokkaan kuljetusketjujen toimintaa ja tuottavuutta, mikä osaltaan edistää turvallisuutta, päästöjen vähentymistä ja satakuntalaisten yritysten vihreää siirtymää.
Kohderyhmät ovat mikro- ja pk-yritysten henkilöstö ja johto, ml. yrittäjät sekä kohderyhmälle palveluja tarjoavat tahot. SataMieLossa hankkeeseen ovat jo sitoutuneet: 247 Satakunnan Turvapalvelut Oy, A H Trans Oy, Botnia Port Service Oy, NV-Thermotrans Oy, Rauman Meriteollisuuskiinteistöt Oy, Rauman Satama Oy, Rauma Cata Oy, Valtasiirto Oy, West Ways Oy Ltd. Hankkeen toimenpiteet ovat kuitenkin kaikille avoimia.
Nämä ovat logistiikkaketjujen toimijoita, alan pienistä ja keskisuurista yrityksistä, kuten kuljetusyritykset ja kuljettajat, laivanedustajat eli agentit, rahtaajien edustajat, vartiointi- ja valvontahenkilöstö teollisuusalueiden rajoilla.
Isommat alan kuljetusyritykset, varustamot, kuljetusyritysten asiakkaat, vartiointi- ja seurantayritykset, vakuutusyhtiöt, FinTraffic alayhtiöineen, alan voittoa tavoittelemattomat yhdistykset (Logistiikkayhdistykset, merimieskirkot), työterveyshuolto, logistiikkaketjun toimijoiden erikoislääkärit, ammattiyhdistykset. Muita välillisiä kohderyhmiä ovat tutkimus- ja koulutusorganisaatiot, kunnat ja yrittäjäjärjestöt. Erityisen tärkeä välillinen kohderyhmä ovat varsinaisen kohderyhmän perheet ja läheiset.
Tukikirjeitä on saatu: Logistikas Palvelut
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 201 562
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 201 298
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 287 945
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 287 567
Maakunnat: Satakunta
Seutukunnat: Rauman, Porin
Kunnat: Rauma, Harjavalta, Ulvila, Huittinen, Pori, Eura, Eurajoki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 22
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 8
Suunniteltu: 50
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 3 |
Luonnonvaroja kuluu vähemmän, kun toiminnat optimoidaan ja järjestelmät toimivat yhteen. kuljetusprosessit ovat optimaalisia, kun työhyvinvointi on kohdillaan, mikä lisää myös tuottavuutta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 4 |
Työhyvinvoivat ja työkykyiset logistiikkaketjujen toimijat pienentävät rekoista, laivoista ja muista kuljetusvälineistä tulevia päästöjä. Hanke tukee meriklusteriin ja maapuolen osaajia kohtaamaan kiristyvät merenkulun ympäristösääntelyn vaatimukset, jolla pyritään vähentämään maailmanlaajuisesti merenkulun negatiivisia terveys- ja ympäristövaikutuksia. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 1 | 1 |
Työhyvinvoivat ja työkykyiset logistiikkaketjujen toimijat pienentävät rekoista, laivoista ja muista kuljetusvälineistä tulevia päästöjä veteen ja ilmaan ja siten haitallisia vaikutuksia kasvillisuudelle, eliöstölle ja luonnon monimuotoisuudelle. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 3 |
Kestävään liiketoimintaan vaikuttaa erityisesti positiivisesti ilman laatuun, kun SataMieLon myötä tuottavuus kasvaa ympäristöasiat huomioiden. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei välitöntä eikä välillistä vaikutusta luontoarvoihin muuten kuin edellisissä kohdissa mainitulla tavalla. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 1 |
Hyvinvoiva henkilöstö on kykenevä kiinnittämään huomioita kiertotalouden mukaiseen toimintaan osana työtään. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 3 |
Kuljetuslogistiikkaketjuihin on tulossa uusia energialähteitä kuten sähköiset kuljetusvälineet, kaasu ja ammoniakki. SataMielo luo työkaluja muutokseen valmistautumiseen ja sopeutumiseen. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 9 |
Hanke edistää maakuntaohjelman mukaisesti uudistuvaa teollisuutta, erityisesti uusien innovaatioiden kautta ja toimintamallien kautta. Erityisesti koronaviruspandemia on osoittanut työhyvinvoinnin ja muutoskyky olevan keskeisiä tekijöitä maakunnalle kriittisellä alalla teollisuuden ja sen viennin, elintarvikekuljetusten ja huoltovarmuuden näkökulmasta | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 5 |
SataMieLon koulutuspaketti on kaikkien saatavilla. Tulevaisuudessa kuljetuslogistiikka-alalla voi olla koulutettuja ihmisiä työhyvinvointi- ja tuottavuusnäkökulmista esim. kokemusasiantuntijoita, niin työntekijöitä kuin esimiehiä. Nämä uudet asiantuntijat ovat osa uusien palvelukonseptien muodostamisessa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 6 |
Hanke tukee maakunnan toimia kohti turvallisempaa ja ympäristöystävällisempää kuljetuslogistiikkaa koko ketjussa (merellä, satamissa ja maakuljetuksisssa). | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 8 |
Yksilöt, tiimit, organisaatiot ja organisaatioiden verkostot tunnistavat paremmin työhyvinvoinnin ja muutoskyvyn merkityksen työkulttuurissa ja tuottavuuden osana. SataMielon toimintakonsepti myös valmentaa yrityksiä varautumaan muutoksiin, pohtimaan riskejä ja luomaan toimintamalleja sekä yllättäviin tilanteisiin, ulkopuolelta tuleviin paineisiin ja vaatimuksiin. SataMielo tukee alan toimijoiden työhyvinvointia ja kannattavuutta alan murroksessa, jossa toimintaan kohdistuu akuuttipaine koronakriisin myötä ja kiihtyvällä tahdilla digitalisaation ja ympäristövaateiden myötä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 7 |
SataMielossa tunnistetaan eri sukupuolten väliset näkökulmat, henkilöiden vahvuudet ja toimintamallit yhdessä tekemiseen, niin eri-ikäisten kuin naisten ja miesten välillä. Työhyvinvoinnin yksi pilari on tasa-arvoinen kohtelu ja kokemus työyhteisössä | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 7 |
Satakuntalainen teollisuus kuljetusketjuineen on osa kansainvälistä liiketoimintaa, jonka yhteiskunnallinen merkitys on maakunnan asukaslukuun nähden Suomen merkittävin. Kuljetuslogistiikkaketju on portti maailmalle, joten hanke edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta maakunnan suhteessa kansainvälisiin kumppaneihin. | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 3 |
Teollinen kulttuuriympäristö on kiinteä osa satakuntalaista yhteiskuntaa. Satakunnassa satamatoimintoja on ollut vuosisatojen ajan (Rauma ja Pori) ja laivoja on Raumalla rakennettu laajassa mittakaavassa 1940-luvulta lähtien. SataMielo tukee alan toimijoiden työhyvinvointia ja kannattavuutta alan murroksessa, jossa kulttuuriympäristöihin kohdistuu paine digitalisaation ja ympäristövaateiden myötä kiihtyvällä tahdilla. | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 4 |
Hanke kehittää uusia työkaluja työhyvinvoinnin ja tuottavuuden varmistamiseksi satakuntalaisissa keihäänkärkiosaamisteemoissa teollisuus, digitaalisuus, turvallisuus, ympäristöystävällisyys ja luo niistä uutta kansainvälistä osaamista. |
SataMieLo-hanke toteutettiin aikavälillä 1.6.2021-31.12.2023. Hankkeen tavoitteena oli vastata logistiikka-alan työhyvinvoinnin haasteisiin luomalla koulutuskonsepti ja verkkokoulutuspaketti.
Konsepti perustui pilottiyritysten tarpeisiin, joita kartoitettiin puolistrukturoiduissa haastatteluissa yritysten johdon kanssa. Hankkeen aikana kehitettiin koulutustilaisuuksien sarja (SataMieLo-konsepti) ja verkkokoulutuspaketti, jotka tarjoavat työkaluja mielen hyvinvoinnin edistämiseen työpaikoilla.
Välittöminä tuloksina saavutettiin pilotoidun konseptin kuvaus, sekä verkkokoulutuspaketti. Hankkeen aikana saadut opit käynnistivät yksilöissä mielen hyvinvoinnin kehittymisen prosessin, jonka jatkuvuutta verkkokoulutuspaketti tukee. Hankkeen aikana saatu palaute osoittaa positiivista kehitystä yksilöissä ja organisaatioissa.
Hankkeen päätyttyä verkkokoulutuspaketti jäi avoimesti kaikkien saataville. Verkkokoulutuspakettia voivat hyödyntää paitsi alan toimijat, myös muut työyhteisön hyvinvoinnista ja resilienssin kasvattamisesta kiinnostuneet. Konseptin ja verkkokoulutuspaketin avulla pyritään lisäämään yksilön ymmärrystä omasta merkityksestään työyhteisön hyvinvointiin, mikä tukee organisaation tuottavuuden ja resilienssin kasvua.
Pilotoinnin aikana konseptia kehitettiin joustavasti, paitsi numeeristen arvojen, myös saadun palautteen perusteella.
Hankkeen toteutuksen haasteena koettiin alan toimijoiden resurssien niukkuus, sekä odottamattomien globaalien tapahtumien vaikutukset.