![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22543
Hankkeen nimi: DigiDigi - Innostusta digiosaamiseen
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Peräpohjolan Kansanopiston Kannatusyhdistys ry
Organisaatiotyyppi: Muu oppilaitos
Y-tunnus: 0193507-8
Jakeluosoite: Kivirannantie 13-15
Puhelinnumero: 0407445260
Postinumero: 95410
Postitoimipaikka: Tornio
WWW-osoite: http://www.ppopisto.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Petra Pudas
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: digikoordinaattori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406403797
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Digiosaamisen tarve korostui koronapandemian aikana. Opiskelijat kohtasivat haasteita osallistuessaan etä- ja hybridiopetukseen. Maahanmuuttajaopiskelijoiden keskuudessa haasteet digitaidoissa vaikeuttivat osallistumista opintoihin. Myös ammatillisen koulutuksen puolella digiosaamisen tarve näyttäytyi suuresti. Opinnot venyivät. Vaikka osaamista digitaalisten laitteiden tai sosiaalisen median sovellusten kanssa on, taidot eivät automaattisesti näyttäydy kaikessa digiosaamisessa. Yhdenmukaisia käytäntöjä opetuksen tueksi ei ollut olemassa ja yhteiskehittämisen tarve on suuri. Sama tarve oli näkyvissä myös työelämässä kasvatus- ja ohjausalalla. Uudet osaamistarpeet tulivat todeksi pandemian myötä. Hanke toteutetaan Peräpohjolan Opistolla ja hankkeen yhteistyökumppanit tulevat opiston toiminta-alueelta Meri-Lapista.
DigiDigi-hankkeen tarkoituksena on syventää digiosaamista kasvatus- ja ohjausalalla, toisen asteen opinnoissa, vapaassa sivistystyössä ja aikuisten perusopetuksessa.
Tavoitteet, toimenpiteet ja tulokset tiivistetysti:
Ensimmäisenä tavoitteena on parantaa opiskelijoiden ja työelämän edustajien perusdigitaitoja. Tavoitteen saavuttamiseksi toteutetaan opiskelijoille digitaitotesti sekä kasvatus- ja ohjausalan työelämäedustajille digiosaamisen tarveselvitys sekä digityöpajoja kartoituksen perusteella valikoituihin teemoihin. Tuloksena kohderyhmien digitaidot ovat parantuneet, jolloin heidän edellytyksensä opiskella ja tehdä työtä ovat monipuolistuneet ja osaaminen vastaa ajan tarpeisiin. Tuloksena syntyy myös hyvät käytänteet digitaitojen opettamiseen, digipajojen tarvelähtöinen kokonaisuus sekä digitaitojen testipatteristo.
Toisena tavoitteena on kehittää digiosaamista kasvatus- ja ohjausalan työtehtävissä. Tavoitteen saavuttamiseksi luodaan kasvatus- ja ohjausalalle räätälöityjä osaamismerkkejä yhteistyössä kumppanien kanssa ja sisällytetään ne osaksi Opiston toimintaa ja opetusta. Suunnitellaan ja toteutetaan helposti saavutettava oppimateriaali ja ohjausprosessi osaamismerkkien suorittamiseen. Tuloksena syntyy yhteistyössä räätälöidyt osaamismerkit kasvatus- ja ohjausalan käyttöön sekä osaamismerkkiprosessi opetusmateriaaleineen.
Kolmantena tavoitteena on motivoida ja innostaa kohderyhmää hyödyntämään digitaalisuutta työelämässä ja opinnoissa. Tavoitteen saavuttamiseksi osallistetaan kohderyhmiä digipajojen suunnitteluun, kannustetaan matalan kynnyksen osallistumiseen, varmistetaan riittävä ohjaajan tuki eri toimenpiteissä sekä innostetaan osaamismerkkeihin pelillistämisen keinoin. Mittarina toimivat osallistujamäärät, suoritettujen osaamismerkkien määrät sekä palautekyselyn tulokset. Tuloksena kohderyhmät ovat saaneet vahvistusta pärjäämiselleen ja tukea toimijuudelleen digitaidoissa ja asennoituminen digitaalisten välineiden käyttöön on muuttunut positiivisemmaksi.
Hankkeen tuloksena yhteistyö ja yhteiskehittäminen on lisääntynyt koulutuksen järjestäjän ja työelämän kesken. Peräpohjolan Opistolle on luotu toimivat käytänteet ammatillisen koulutuksen, aikuisten perusopetuksen ja vapaan sivistystyön opiskelijoiden ohjaamiseen ja innostamiseen digitaidoissa.
Hankkeen kohderyhmää ovat:
*PPO:n oppivelvollisuuden laajentumisen piiriin kuuluvat opiskelijat vapaassa sivistystyössä. Opiskelijat aloittavat koulutuksen syksyllä 2021.
*PPO:n ammatillisen koulutuksen kasvatus- ja ohjausalan perus- ja ammattitutkinto-opiskelijat (nuoriso- ja yhteisöohjaaja, lastenohjaaja sekä koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja).
*PPO:n maahanmuuttajataustaiset aikuisten perusopetuksen ensimmäisen vuoden opiskelijat (yleissivistävä koulutus).
*kasvatus- ja ohjausalan työelämän edustajia PPO:n toiminta-alueelta (nuorisotyö, varhaiskasvatus, koulu). PPO:lla on Tornion kaupungin kanssa kumppanuussopimus, joka koskee laajasti kaupungin ja PPO:n kehittämisyhteistyötä.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat hankkeen jälkeen PPO:lle tulevat uudet opiskelijat. Hankkeessa syntyvät hyvät käytännöt ja osaamismerkit oppimateriaaleineen ovat hyödynnettävissä myös jatkossa opetuksessa. Samalla myönteinen kehitys vaikuttaisi opiskelijoiden asenteisiin digitaidoista.
Välillistä kohderyhmää on myös kasvatus- ja ohjausalan työelämä. Digiosaaminen kehittyy myös työpaikoilla kasvatus- ja ohjausalalla opiskelijoiden ja yhteistyökumppaneiden myötä. Hankkeessa kehitettäviä digitaitoja ja innostusta vievät opiskelijat mukanansa työelämään. Lisäksi hankkeessa kehitettäviä osaamismerkkitietoutta jaetaan laajasti kasvatus- ja ohjausalalla.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 99 933
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 99 259
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 99 933
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 99 259
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Kemi-Tornion
Kunnat: Tornio, Keminmaa, Simo, Tervola, Kemi
Jakeluosoite: Kivirannantie 13-15
Postinumero: 95410
Postitoimipaikka: Tornio
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 110
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 4 |
Hankkeessa käytetään luonnonvaroja säästeliäästi ja kohtuudella. Noudatetaan Green Office -periaatteita. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Digitaitojen oppimisella välillinen vaikutus ilmastonmuutokseen. Vähentää matkustustarvetta. Hyödynnytetään enemmän verkkovälitteisyyttä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 1 |
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 1 |
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 1 |
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 4 |
Hankkeen materiaalit tuotetaan pääsääntöisesti sähköisessä muodossa. Noudatetaan Green Office -periaatteita. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 1 |
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 4 |
PPO:n sidosryhmien osalta kasvatus- ja ohjausalan työelämä osallistuu elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen työvoiman työllistymisen ja työssäjaksamisen osalta. Hankkeen toimet yksilöiden kohdalla parantavat mahdollisuuksia pärjätä opiskelussa paremmin sekä lisää työllistymismahdollisuuksia. Hankkeen tuloksilla tuetaan paikallista elinkeinorakennetta ja kestävää taloutta vastaamaan paremmin alueen ja osaamisalan osaamistarpeisiin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 7 |
Hankkeessa kehitetään sekä PPO:n sisäistä toimintaa että toimintatapaa koulutuksen järjestäjän ja työelämän välille. Hankkeen tulokset ja tuotokset ovat aineettomia, kuten digipajat ja osaamismerkit kasvatus- ja ohjausalalle. Työote ja tulokset jäävät käyttöön hankkeen jälkeen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 4 |
Liikkuminen hoidetaan tarkoituksenmukaisesti ja ekologisesti. Hyödynnetään videoneuvotteluja ja sosiaalista mediaa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 9 |
Hankkeen toimilla pyritään opiskelussa ja / tai työelämässä pärjäämisen ja toimijuuden kasvuun. Tämän tavoiteen takana on myös yksilön hyvinvoinnin edistämisen tavoite. Hyvinvointia kasvattaa minäpystyvyyden kokemusten lisääntyminen ja parempi suoriutuminen työtehtävistä tai opiskelusta. Hankkeen toimilla on myös syrjäytymistä ehkäiseviä vaikutuksia erityisesti opiskelijoiden joukossa. Hankkeen sosiaalinen toiminta tuottaa lyhytaikaisen “oman” yhteisön, jonka avulla sosiaaliset kontaktit voivat lisääntyä myös muussa elämässä. Sosiaalisen kestävän kehityksen tavoitteena on omalta osaltaan olla vaikuttamassa ihmisten välisen eriarvoisuuden vähenemiseen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 6 |
Hankkeen toimenpiteisiin otetaan mukaan tarpeen perusteella. Oletettavaa on, että toimiin osallistuu sekä miehiä että naisia. Oikeus osallistua on jokaisella kohderyhmään kuuluvalla. Osa hankkeen kohderyhmästä kuuluu muita heikommassa asemassa oleviin. Heidän kohdallaan tavoitteet yhteiskunnallisen tasa-arvon saavuttamisesta ovat korkeammat. Digikulttuurisen innostamisen teemojen mukaan toimitaan niin yhteisön kuin yksilönkin tasolla, jotka huomioon ottamalla voidaan vaikuttaa myös tasa-arvon muodostumiseen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 9 |
Hankkeen toimintaperiaatteet mukaan lukien digikulttuurisen innostamisen viitekehys pitää sisällään yhdenvertaisuuden periaatteet: Yksilön osallistuminen on tavoitelähtöistä ja osaamisvajeita paikkaavaa, kohderyhmään kuuluu heikommassa asemassa olevia sekä korostetaan potentiaalin hyödyntämistä ja piilevän luovuuden löytämistä. Näillä keinoin pystytään vahvistamaan osallistujien osallisuutta ja saada heitä osallistumaan aktiivisina toimijoina. Hankkeen toimintaympäristö on lähtökohtaisesti monikulttuurinen ja erilaisia toimijoita hyväksyvä, syrjimätön. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 1 |
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 1 |
Huomioidaan toiminnassa, mutta ei tavoite tässä hankkeessa. |
DigiDigi-hankkeen lähtökohtana oli parantaa opiskelijoiden ja työelämän edustajien perusdigitaitoja sekä kehittää kasvatus- ja ohjausalan digiosaamista. Tavoitteena oli myös motivoida ja innostaa opiskelijoita hyödyntämään digitalisuutta opinnoissa ja työelämässä.
Nykypäivänä digitaitojen merkitys on korostunut huomattavasti. Digitalisaatio on muuttanut työelämää ja opiskelua merkittävästi, ja on tärkeää, että kaikilla on riittävät digitaidot pysyäksemme mukana kehityksessä. DigiDigi-hanke tunnisti tämän tarpeen ja pyrki vastaamaan siihen tarjoamalla koulutusta digitaitojen kehittämiseen.
Digitaidot ovat erityisen tärkeä keino maahanmuuttajien sopeutumiselle yhteiskuntaan. Esimerkiksi aikuisten perusopetuksessa digitaitojen puutteet vaikuttavat opetukseen. Puutteelliset digitaidot tuovat haasteita myös arkielämään, kun monet viranomaiset tarjoavat palveluitaan sähköisesti ja työelämässä edellytetään digiosaamista.
Kasvatus- ja ohjausalan digiosaamisen kehittäminen oli tärkeää, jotta alan ammattilaiset voisivat paremmin vastata digitalisaation tuomiin haasteisiin. Kasvatus- ja ohjausalan ammattilaiset ovat keskeisessä roolissa lasten ja nuorten digitaitojen kehittämisessä, joten heidän oma digiosaamisensa on oltava vahva.
Hankkeessa pyrittiin myös motivointiin ja innostamiseen digitalisuuden hyödyntämiseen työelämässä ja opinnoissa. Tämä oli tärkeää, koska pelkkä digitaitojen kehittäminen ei riitä, ellei niitä myös rohkeasti hyödynnetä. DigiDigi-hanke tarjosi käytännön esimerkkejä ja työkaluja digitalisuuden hyödyntämiseksi eri konteksteissa, jotta opiskelijat ja työelämän edustajat saisivat konkreettisia keinoja digitalisaation hyödyntämiseen.
Tavoite 1. Parannetaan opiskelijoiden ja työelämän edustajien perusdigitaitoja
Ensimmäinen tavoite oli perusdigitaitojen parantaminen. Tämä toteutettiin järjestämällä yhteensä kahdeksan digityöpajaa hankkeen kohderyhmille, joita olivat:
* Kasvatus- ja ohjausalan ammatillisen koulutuksen opiskelijat
* Sopivasti erilainen opistovuoden opiskelijat (vapaa sivistystyö)
* Maahanmuuttajataustaiset aikuisten perusopetuksen ensimmäisen vuoden opiskelijat
* Tornion kaupungin kasvatus- ja ohjausalan työelämänedustajat.
Digityöpajojen onnistumisena voidaan pitää erityisesti kohderyhmältä saatua positiivista palautta. Palautteessa he totesivat digityöpajojen teemojen olleen hyviä ja tarpeellisia. Lisäksi he kertoivat saaneensa varmuutta tietokoneen käyttöön. Palautteen perusteella he ovat hyödyntäneet digitaitoja myös työelämässä tai työelämässä oppimisen (TEO) jaksoilla. Aikuisten perusopetuksen opettajilta tulleen palautteen perusteella maahanmuuttajataustaiset opiskelijat pystyvät digityöpajan jälkeen paremmin osallistumaan opetukseen, mikä on edistänyt yhdenvertaisuutta opiskelijoiden keskuudessa.
Tavoite 2. Kehitetään kasvatus- ja ohjausalan digiosaamista
Toisena tavoitteena oli kehittää digiosaamista kasvatus- ja ohjausalan työtehtävissä. Tämä toteutettiin luomalla kasvatus- ja ohjausalalle räätälöityjä digitaalisia osaamismerkkejä.
Digitaalisia osaamismerkkejä luotiin hankesuunnitelman mukaisesti neljä kappaletta. Lisäksi luotiin Kasvatus- ja ohjausalan digiosaaja -metamerkki, jonka opiskelija saa automaattisesti suoritettuaan ensin kaikki neljä varsinaista osaamismerkkiä.
Hankkeessa luotuja osaamismerkkejä voidaan pitää kasvatus- ja ohjausalla hyvin sopivina, koska ne on tehty yhteistyössä työelämän kanssa. Osaamismerkit tulevat olemaan kiinteä osa Peräpohjolan Opiston digitaitojen opetusta. Opiskelijat voivat myös jatkossa ansaita ja hyödyntää osaamismerkkejä osoittaakseen digitaalisen osaamisensa
Tavoite 3. Motivoida ja innostaa hyödyntämään digitalisuutta työelämässä ja opinnoissa
Kolmantena tavoitteena oli motivoida ja innostaa kohderyhmää hyödyntämään digitaalisuutta työelämässä ja opinnoissa. Tämä toteutettiin mm. osallistamalla kohderyhmiä digityöpajojen sisällön suunnitteluun
Ohjaajan tuki oli avain onnistuneisiin digityöpajoihin. Kun työpajassa on kaksi työntekijää opastamassa ja neuvomassa, opiskelijoilla oli enemmän aikaa esittää kysymyksiä ja saada yksilöllistä tukea.
Digityöpajoista saatu palaute kertoi myös, että digityöpajoissa opittuja taitoja on hyödynnetty työelämässä ja opinnoissa. Erityisesti iäkkäämmät opiskelijat korostivat, että tärkeintä oli rohkeasti ryhtyä työskentelemään tietokoneella ja olla pelkäämättä sen rikkoutumista. Digityöpajoissa korostettiin ”digirohkeutta”, eli rohkeutta kokeilla uusia digitaalisia palveluita ja laitteita.
Digitaaliset osaamismerkkien tavoitteena oli tuoda pelillisyyttä opetukseen ja sitä kautta lisätä myös opiskelijan motivaatiota oppimiseen. Hankkeen digitaaliset osaamismerkit suunniteltiin niin, että ne vastaavat yksittäisiin taitoihin ja sopivan kokoisiin haasteisiin, joita on opiskelijan helppo hahmottaa. Osaamismerkkien avulla opiskelijat saivat selkeän polun digitaitojensa kehittämiseen ja pystyivät seuraamaan omaa edistymistään.
Digitaalisissa osaamismerkeissä olemme painottaneet mahdollisuutta osoittaa aiemmin hankittu osaaminen osaamismerkkien avulla. Lisäksi olemme korostaneet opiskelijoille sitä, että osaamismerkit auttavat sanoittamaan omaa digiosaamistaan esimerkiksi työpaikkahaastattelussa. Tämä varmasti motivoi opiskelijoita suorittamaan osaamismerkkejä ja antaa heille konkreettisen tavan näyttää omaa osaamistaan.
Kaiken kaikkiaan tavoitteenamme on ollut luoda innostavaa ja motivoivaa asennetta digitaitojen oppimiseen. Olemme pyrkineet digityöpajoissa käymään läpi monipuolisesti erilaisia digitaalisia työkaluja ja sovelluksia, jotka vastaavat eri opiskelijoiden tarpeisiin. Digityöpajoissa on lisäksi keskitytty käytännön harjoituksiin, jotta jokainen pääsee itse kokeilemaan ja soveltamaan oppimiaan digitaitojaan.
Hankkeen hyvistä käytännöistä on julkaistu video, joka löytyy Peräpohjolan Opiston YouTube-kanavalta