![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22495
Hankkeen nimi: Muokattu todellisuus myyntiprosessissa
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2021 ja päättyy 30.11.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Savonia-ammattikorkeakoulu oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2629463-3
Jakeluosoite: PL 6
Puhelinnumero: (017) 2556000
Postinumero: 70201
Postitoimipaikka: KUOPIO
WWW-osoite: http://www.savonia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kuuspalo Kari
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447855513
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Muokattu todellisuus myyntiprosessissa-hanke (MuoToMyy) ohjaa mikro- ja pienyrityksiä parantamaan muutoskyvykkyyttään tarjoamalla niiden henkilöstölle koulutusta ja tukea myynnin digitaalisen tukimateriaalin käyttöönottoon.
Pienten ja jopa keskisuurten yritysten mahdollisuudet hyödyntää digitaalisuutta törmäävät resurssipulaan; aika, osaaminen ja käytettävissä oleva raha ovat rajallisia. Laitteistot ja ohjelmistot koetaan kalliiksi hankkia vain kokeilua varten ja osaaminen puuttuu. Kynnys aloittaa muokatun todellisuuden tekniikoiden käyttö jää siten ilman ulkopuolista apua liian korkeaksi.
MuoToMyy-hanke ohjaa yrityksiä tuottamaan laadukasta digitaalista materiaalia itsenäisesti, sekä auttaa löytämään hyödyntämättömiä yhteistyön ja välillisen markkinoinnin mahdollisuuksia muiden yritysten kanssa. Hanke kehittää yhdessä yritysten kanssa uusien muokatun todellisuuden teknologioiden mahdollistamia myyntiprosesseja tukevia markkinointi- ja palveluratkaisuja. Niiden avulla osallistuvat yritykset voivat aktivoida ja ohjata kuluttajien ostokäyttäytymistä kilpailijoitaan tehokkaammin.
Hankkeessa syntyy aitoihin käyttötarkoituksiin sovellettuja demototeutuksia, jotka antavat uudistumishakuisille mikro- ja pienyrityksille osaamista ja pohjaa uuden todellisuuden muokkaamista hyödyntävän liiketoiminnan luomiseen digitaalisuuden keinoin. Hankkeessa toteutetun koulutuksen kautta yritykset ja niiden henkilöstö saavat edellytykset valita itselleen parhaat menetelmät kulkeakseen muokatun todellisuuden ja digitaalisten menetelmien muutoksen kärjessä.
Hankkeen tulokset tuovat alueen elinkeinoelämään uusien tekniikoiden oppimisen ja käyttöönoton kautta piristysruiskeen lisäten henkilöstön ja etenkin yritysten muutoskyvykkyyttä mm. koronatyyppisistä odottamattomista kriiseistä selviytymisessä.
Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat olemassa olevat mikro- ja pienyritykset, joiden myyntiprosesseissa muokatun todellisuuden teknologioille on löydettävissä uusia sovelluskohteita ja liiketoimintamahdollisuuksia, mutta joissa yrityksen resurssi- ja osaamispula on estänyt toistaiseksi muokatun todellisuuden sovellusten toteuttamisen, esimerkiksi:
-antiikkiliikkeet
-yksityiset pienet vaate- ja asustemyymälät
-kauppahallin erikoisliikkeet
-pienet yksityiset urheilutarvikemyymälät
-pienet rakennusliikkeet ja pienurakoitsijat
-kalustevalmistajat
-rakennustarvike- ja sisustuskauppa
-puuta jalostavat sekä rakentamisen ja asumisen puutuotteita valmistavat yritykset
-kiinteistövälitysyritykset
-Yleisellä tasolla soveltuvat taajamien kuihtuvat kivijalkaliikkeet.
Seuraavat yritykset ja yhteisöt ovat jo kirjallisesti aiesopimuksella ilmoittaneet kiinnostuksestaan osallistua hankkeeseen.
-Led Future Oy
-Opilion Oy
-PP Glulam Oy
-Lunawood Oy
-Suunnittelutoimisto Hiili & Timantti Oy
-Grand Partner Oy
-Puusepänliike Muotola Oy
-Tehomaattori Oy
-Puuseppämestari Altti Lindgren
-Liivi Rusini Oy
-Zazabella Oy
-Järvi-Kuopion seurakunta
-Suonenjoen kaupunki, Onnelan kaava-alue
-Timbernet Oy
-Carelle Oy
Lisäksi kohderyhmään kuuluvat myös muokattua todellisuutta käyttävät yritykset, jotka toimivat markkinoinnin ja mainonnan B2B -palveluntuottajana ja jotka haluavat kehittää osaamistaan digitaalisten työkalujen erityisosaajana.
-rakennusarkkitehti- ja suunnittelutoimistot
-sisustussuunnittelutoimistot
-mainos- ja markkinointitoimistot
Neuvotteluja on lisäksi käynnissä useiden osallistujaehdokkaiden kanssa.
Yritykset jotka pystyvät hyödyntämään muokatun todellisuuden osaamista omassa toiminnassaan tai tarjoavat kyseisiä palveluita. Kuten:
-digitaalisia VR/AR-palveluja tarjoavat yritykset
-ohjelmistojen kehittäjät
Hakijalla on Puu paremmaksi-hankkeessa saavutettu tietämystä ja verkosto alueellisten em. palveluja tarjoavien yritysten kanssa. Yhteistyötä on tehty ja jatketaan edelleen nyt haettavassa hankkeessa seuraavien paikallisten yritysten kanssa:
-TreeDee Oy
-Salmi Platform Oy
-Hurja Solutions Oy
-Vireum Oy
-3D talo Oy
-Taustamarkkinat BGMT Oy
-Aare Visuals Oy
Tämän kaltainen verkostoituminen tehostaa yritysten toimintaa ja kasvattaa osaamista sekä liikevaihtoa.
Välillisen kohderyhmän muodostavat myös kuluttajat, joiden kynnys palveluiden käyttöön alenee heidän saatuaan tietoa ja ymmärrystä muokatun todellisuuden teknologian soveltamisesta esimerkiksi asunnon ostamisessa.
-kiinteistön ostajat/vuokraajat
-remontoijat
-sisustajat
Edellä mainituille toimialoille työllistymään tähtäävät opiskelijat saavat jo opiskeluaikanaan työkokemusta ja referenssejä valmistumisen jälkeistä työelämää varten kappaleessa 6.1 kuvatuilla tavoilla. Opiskelijat osallistuvat hankkeen toimintoihin jo olemassa olevien opintojaksojen kautta.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 308 537
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 300 540
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 385 672
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 375 675
Maakunnat: Pohjois-Savo, Etelä-Savo
Seutukunnat: Koillis-Savon, Varkauden, Kuopion, Ylä-Savon, Sisä-Savon, Pieksämäen
Kunnat: Rautavaara, Vesanto, Kuopio, Kaavi, Rautalampi, Sonkajärvi, Suonenjoki, Tervo, Pieksämäki, Kiuruvesi, Siilinjärvi, Tuusniemi, Keitele, Lapinlahti, Vieremä, Leppävirta, Varkaus, Joroinen, Pielavesi, Iisalmi
Jakeluosoite: PL 6
Postinumero: 70201
Postitoimipaikka: Kuopio
Suunniteltu: 30
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 29
Suunniteltu: 60
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 7 | 8 |
Virtuaalisten markkinointimenetelmien käyttö pienentää hiilijalanjälkeä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 8 |
Virtuaalisuus vähentää matkustamista kaikissa muodoissa | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 5 | 5 |
Hankkeessa syntyvät uudet tuotteet ovat virtuaalisia ja siten eliöille turvallisia. Virtuaaliset metodit markkinoinnissa säästävät luontoa | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 6 | 6 |
Syntyvät uudet virtuaaliset tuotteet vähentävät uusiutumattomien luonnonvarojen käytön tarvetta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei käytännössä ole välittömiä tai välillisiä vaikutuksia tämän kohdan tekijöihin, tai tämän kohdan tekijällä ei välittömiä tai välillisiä vaikutuksia hankkeen toimintaan ja tuloksiin | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 2 |
Virtuaalisuus vähentää materiaalien käyttöä. Tietokoneiden laajamittainen käyttö saattaa kuormittaa luontoa SER jätteellä mikäli kierrätyksestä ei huolehdita. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeessa ei keskitytä energiantuotantoon | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Hanke edistää paikallisten pien- ja mikroyritysten verkostoitumista ja kehittää yritysten välistä yhteistyötä. Digitaalinen markkinointi mahdollistaa laajemman markkinoinnin ilman matkojen aiheuttamaa kuormitusta | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Patentoitavien/suojattavien tuotteiden syntyminen todennäköistä. Hanke edistää paikallisten pien- ja mikroyritysten verkostoitumista ja kehittää yritysten välistä yhteistyötä luoden parempaa palvelua. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 4 |
Hanke vähentää turhaa liikkumista ja materiaalien siirtelyä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Kaikki maakuntaan jäävä uusi jalostusarvo edistää alueellista hyvinvointia ja lisää välittömästi ja välillisesti toimeliaisuutta | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 4 |
Syntyvät uudet työpaikat ovat tasavertaisesti kaikkien saatavilla. Virtuaalisuus on sukupuoletonta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 4 |
Virtuaalinen kohtaaminen asettaa henkilöt tasaveroiseen asemaan. Kun ostotapahtuma voidaan toteuttaa omassa kodissa asiakkaan taustan visuaalinen eriarvoistamisen mahdollisuus poistuu. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 5 | 5 |
Hankkeessa syntyy kestävää myynnin ja markkinoinnin osaamista maakuntaan. |
Muokattu todellisuus myyntiprosessissa-hanke (MuoToMyy) ohjasi mikro- ja pienyrityksiä parantamaan muutoskyvykkyyttään tarjoamalla niiden henkilöstölle koulutusta ja tukea myynnin digitaalisen tukimateriaalin käyttöönottoon.
Alkuvaiheessa hanke keskittyi erityisesti etsimään yrityksille parhaiten soveltuvia laitteistoja ja ohjelmistoja. Näin pystyttiin ylittämään pienten ja jopa keskisuurten yritysten suurin ongelma hyödyntää digitaalisuutta: resurssipula; aika, osaaminen ja käytettävissä oleva raha ovat rajallisia. Laitteistot ja ohjelmistot koetaan kalliiksi tai vieraiksi hankkia vain kokeilua varten, osaaminen puuttuu. Kynnys aloittaa muokatun todellisuuden tekniikoiden käyttö jää siten ilman ulkopuolista apua liian korkeaksi, ja toteutumatta. Tähän ongelmaan hanke tarjosi ratkaisun esittelemällä yrityksille ratkaisuja valmiiksi testattuna. Kynnys siirtyä käyttämään uusia menetelmiä madaltui.
Uusilla laitteilla ja ohjelmistoilla MuoToMyy-hanke ohjasi yrityksiä tuottamaan laadukasta digitaalista materiaalia itsenäisesti, sekä auttoi löytämään hyödyntämättömiä yhteistyön ja välillisen markkinoinnin mahdollisuuksia muiden yritysten kanssa. Hanke kehitti yhdessä yritysten kanssa uusien muokatun todellisuuden teknologioiden mahdollistamia myyntiprosesseja tukevia markkinointi- ja palveluratkaisuja. Annetun opastuksen ja koulutuksen avulla osallistuvat yritykset voivat aktivoida ja ohjata kuluttajien ostokäyttäytymistä kilpailijoitaan tehokkaammin.
Hankkeessa myös syntyi aitoihin käyttötarkoituksiin sovellettuja demototeutuksia, jotka antoivat uudistumishakuisille mikro- ja pienyrityksille osaamista ja pohjaa uuden todellisuuden muokkaamista hyödyntävän liiketoiminnan luomiseen digitaalisuuden keinoin. Hankkeessa toteutetun koulutuksen kautta yritykset ja niiden henkilöstö saivat edellytykset valita itselleen parhaat menetelmät kulkeakseen muokatun todellisuuden ja digitaalisten menetelmien muutoksen kärjessä.
Yrityksissä paikan päällä tapahtuvan neuvonnan lisäksi hanke toteutti kurssimuotoisesti laajan tekoäly-koulutuksen. Koulutuksessa alan ehdottomaan kärkeen kuuluva yritys ohjasi osallistujia käyttämään tekoälyä tekstin tuottamiseen, kuvamateriaalin luomiseen sekä monipuolisen markkinointimateriaalin toteuttamiseen.
Hankkeen tulokset toivat alueen elinkeinoelämään uusien tekniikoiden oppimisen ja käyttöönoton kautta piristysruiskeen lisäten henkilöstön ja etenkin yritysten muutoskyvykkyyttä mm. koronatyyppisistä odottamattomista kriiseistä selviytymisessä.