![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22491
Hankkeen nimi: KIELO - Digitaalinen suomen kielen orientaatioympäristö
Toimintalinja: 9. REACT-EU:n ESR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.3. Digitaalisten taitojen parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 30.11.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2528792-5
Jakeluosoite: Jokiväylä 11
Puhelinnumero: 040 647 7231
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: https://www.lapinamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kestilä Sini
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 703 0678
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Lapin korkeakouluissa opiskelee kansainvälisiä opiskelijoita, niin tutkinto- kuin vaihto-opiskelijoina. Lisäksi alueella työskentelee kansainvälisiä osaajia varsinkin matkailualalla. He tuovat alueelle kaivattua väestökehitystä, jolla pidetään Lappi elinvoimaisena ja asuttuna. Lapin tulisi pyrkiä pitämään kaikki potentiaaliset osaajat alueella, mihin tarvitaan uusia innovatiivisia aloituksia. Usein kielitaidon puute voi estää ihmisen kotoutumisen alueella ja siksi motivoiva, viihdyttävä, innostava ja helposti saavutettava sisältö suomen kielen oppimisen aloittamiseksi voisi olla yksi keino. Digitaalisuutta käytetään ja hyödynnetään paljon erilaisissa oppimisympäristöissä, mutta aina digitaalisten sisältöjen muotoilussa ei huomioida käyttäjälähtöistä ajattelutapaa tai sisältöä ja sen toimivuutta.
Tässä hankkeessa tavoitteena on palvelumuotoilun keinon rakentaa, testata ja pilotoida digitaalisuutta hyödyntävä suomen kielen oppimisympäristö matkailualan kansainvälisille korkeakoulututkinto-opiskelijoille, vaihto-opiskelijoille sekä työssä oleville osaajille. Oppimisympäristö on orientaatioympäristö suomen kieleen ja Lapin matkailuun.
Tavoitteen mukaista ympäristöä rakennetaan palvelumuotoilun keinoja hyödyntäen yhdessä Lapin ammattikorkeakoulun kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat otetaan heti alusta asti mukaan kehittämiseen, jolloin oppimisympäristöstä saadaan sellainen, joka hyödyttää opiskelijaa ja hänen digitaalisten taitojensa paranemista. Tavoitteena on kehittää opiskelijoiden digitaalisia taitoja ja koulutusorganisaation henkilöstön osaamista digitaalisten alustojen hyödyntämisessä.
Hankkeen tuloksena syntyy digitaalisuutta hyödyntävä suomen kielen orientaatioympäristö. Tuloksena opiskelijoiden digitaaliset taidot kehittyvät ja paranevat, kun he ovat mukana oppimisympäristön pilotoinnissa ja suunnittelussa. Lisäksi tuloksena koulutusorganisaation henkilöstön digitaalisten sisältöjen suunnittelutaidot paranevat.
Hankkeen kohderyhmänä ovat matkailun kansainväliset tutkinto-opiskelijat ja vaihto-opiskelijat. Lisäksi kohderyhmänä ovat kansainväliset osaajat (kausityöntekijät), jotka työskentelevät alueella tai ovat tulossa työskentelemään alueelle. Heidän kykynsä hyödyntää digitaalisia sisältöjä epämuodollisessa oppimisessa paranee.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat maahanmuuttajien kanssa työskentelevät ja toimivat tahot, kuten oppilaitokset ja kolmannen sektorin toimijat. He voivat käyttää suomen kielen oppimisympäristöä omassa toiminnassaan. Heidän digitaalisten sisältöjen suunnittelutaidot paranevat.
Lisäksi hankkeen tuloksista hyötyvät matkailualan mikro- ja pk- yritykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 92 072
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 58 420
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 115 091
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 73 025
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Rovaniemen, Torniolaakson, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin
Kunnat: Kolari, Sodankylä, Inari, Ranua, Savukoski, Enontekiö, Pelkosenniemi, Posio, Pello, Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Rovaniemi, Salla, Kittilä, Simo, Muonio, Utsjoki, Tervola, Kemijärvi, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 40
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
Hankkeessa tehdään digitaalinen oppimisympäristö, mikä mahdollistaa opiskelun ajasta ja paikasta riippumattomana, joka vähentää liikkumista paikasta toiseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 5 |
Hankkeen välillinen vaikutus on tukea Lapin veto- ja pitovoimaisuutta. Hankkeessa tuetaan kansainvälisten osaajien mahdollisuuksia jäädä pysyvästi alueelle. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 10 |
Hanke edistää eri kulttuuritaustan omaavien henkilöiden integroitumista ja sitoutumista alueelle, kun heitä tuetaan suomen kielen oppimisessa. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 5 |
Hankkeessa annetaan kansainvälisille osaajille mahdollisuus tutustua Lapin alueen kulttuuriin matkailunnäkökulmasta. Hankkeella myös tiedotetaan kansainvälisille osaajille alueen elinympäristöstä ja muun muassa matkailusta toimintaympäristönä. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Lapin korkeakouluissa opiskelee kansainvälisiä opiskelijoita, niin tutkinto- kuin vaihto-opiskelijoina. Lisäksi alueella työskentelee kansainvälisiä osaajia varsinkin matkailualalla. He tuovat alueelle kaivattua väestökehitystä, jolla pidetään Lappi elinvoimaisena ja asuttuna. Lapin tulisi pyrkiä pitämään kaikki potentiaaliset osaajat alueella, mihin tarvitaan uusia innovatiivisia aloituksia.
Digitaalisuutta käytetään ja hyödynnetään paljon erilaisissa oppimisympäristöissä, mutta aina digitaalisten sisältöjen muotoilussa ei huomioida käyttäjälähtöistä ajattelutapaa tai sisältöä ja sen toimivuutta. Tässä hankkeessa tavoitteena oli palvelumuotoilun keinon rakentaa, testata ja pilotoida digitaalisuutta hyödyntävä suomen kielen oppimisympäristö matkailualan kansainvälisille korkeakoulututkinto-opiskelijoille, vaihto-opiskelijoille sekä työssä oleville osaajille.
Hankkeessa tuotettu orientaatioympäristö tutustuttaa käyttäjän suomen kieleen, Lapin elinympäristöön erityisesti Rovaniemellä, Lapin ammattikorkeakouluun ja lappilaiseen matkailuun. Tavoitteen mukaista ympäristöä rakennettiin palvelumuotoilun keinoja hyödyntäen yhdessä Lapin ammattikorkeakoulun kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat otettiin heti alusta asti mukaan kehittämiseen, jolloin orientaatioympäristö muovautui heidän tarpeidensa pohjalta. Tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden ja koulutusorganisaation henkilöstön osaamista digitaalisten alustojen hyödyntämisessä, jota hankkeen orientaatioympäristöllä saatiin mahdollistettua.
Hankkeen tuloksena syntyi digitaalisuutta hyödyntävä suomen kielen orientaatioympäristö. Lisäksi Lapin ammattikorkeakoulun henkilökunta ja opiskelijat saivat tutustua ja oppia käyttämään uutta digitaalista työkalua, jota voi hyödyntää opinnoissa, opetuksessa sekä TKI-toiminnassa. Uusiin digitaalisiin ympäristöihin tutustumalla heidän taitonsa kehittyivät ja paranivat.