![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22469
Hankkeen nimi: DIKO – Digiosaamisen kehittäminen Etelä-Pohjanmaan pk-yrityksissä
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 7.1. Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2539767-3
Jakeluosoite: PL 412
Puhelinnumero: 020 124 3000
Postinumero: 60101
Postitoimipaikka: Seinäjoki
WWW-osoite: http://www.seamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pauliina Talvitie
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimus- ja kehittämispäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408302382
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Digitalisaatio ja digiosaamisen kehittäminen ovat olleet monien yritysten strateginen tavoite jo pitkään, ja Covid19-pandemian aikana yritysten on ollut pakko sopeutua muuttuneeseen tilanteeseen ja digitalisoida toimintojansa hyvin nopealla aikataululla. Kriisitilanne on nopeuttanut merkittävästi pk-yritysten digitalisoitumista, mutta digiosaamisen taso ja puutteelliset työkalut ovat asettaneet haasteita kehitykselle. Verrattuna muuhun maahan, Etelä-Pohjanmaa on edelleen jäljessä kaikilla digitalisaation osa-alueilla (Pk-yritysbarometri 2020). Digitalisaatio haastaa yrityksiä myös ikääntymisen näkökulmasta. Ensinnäkin suomalaiset yrittäjät ovat keskimäärin iäkkäitä ja yrittäjien joukossa on vain vähän alle 25-vuotiaita nuoria. Yrittäjien ikärakenne antaa aihetta pohtia, miten nopea digitalisoituminen haastaa ikääntyvien yrittäjien digitaitoja ja toisaalta ikääntyvän henkilöstön johtamista.
Hankkeen päätavoitteena on kehittää eteläpohjalaisten pk-yritysten digiosaamista. Ylätavoitteena on yritysten kilpailukyvyn lisääminen, työpaikkojen säilyminen ja kasvu sekä työurien pidentyminen. Hanke jakautuu seuraaviin alatavoitteisiin: 1) kehittää pk-yritysten strategiaosaamista digitalisaation näkökulmasta, 2) kehittää pk-yritysten digitaalisten työkalujen hallintaa liiketoiminnan eri osa-alueilla, 3) kehittää yli 54-vuotiaiden yrittäjien omaa digitaalista osaamista ja uuden oppimista ja 4) kehittää yritysten osaamista ikääntyvän henkilökunnan digiosaamisen kehittämisessä. Hankkeen kohderyhmänä ovat eteläpohjalaiset mikro- ja pk-yritykset sekä niiden henkilöstö.
Hanke jakautuu kolmeen työpakettiin. Ensimmäisessä työpaketissa tuotetaan yrityksille työkalu digitalisaation ja strategian arviointiin sekä toteutetaan kuuden pilottiyrityksen kanssa digistrategiaan liittyvä työpajojen sarja. Lisäksi työpaketissa järjestetään koulutusta digitaalisten työkalujen hallinnasta. Toinen työpaketti keskittyy ikääntymiseen ja digitalisaation haasteisiin pk-yrityksissä. Työpaketissa toteutetaan kartoitus yli 54-vuotiaille yrittäjille digihaasteista ja ikäjohtamisesta sekä järjestetään työpajoja ikääntymisen haasteista digitalisaation hyödyntämiselle, uuden oppimiselle ja työhyvinvoinnille. Lisäksi järjestetään koulutusta ikäjohtamisesta digiosaamisen kehittämisen näkökulmasta. Työpaketissa tuotetaan käsikirja yrittäjien tueksi sekä opas ikäjohtamisesta ja digiosaamisesta. Kolmas työpaketti keskittyy viestintään ja tiedon jalkauttamiseen.
Hankkeen tuloksena syntyy: 1) työkalu pk-yritysten käyttöön digitalisaation ja strategian arviointiin, 2) toimintamalli digistrategian suunnitteluun yrityksissä, 3) kuudelle pilottiyritykselle digistrategia, 4) pk-yritysten osaamisen kehittyminen digitaalisten työvälineiden käytössä, 5) ikääntyvien yrittäjien digitalisaation osaamisen kehittyminen, 6) yritysten johtamisosaamisen kehittyminen huomioiden ikääntyminen ja digiosaaminen, 7) käsikirja ikääntyville yrittäjille, 8) opas pk-yrityksille siitä, miten ikääntyminen olisi huomioitava digiosaamisen kehittämisessä, 9) 12 podcastia tuloksista sekä 10) 12 artikkelia.
Lyhyellä aikavälillä pk-yritysten digiosaaminen kasvaa. Lisäksi pk-yritykset osaavat paremmin huomioida ikääntymisen vaikutukset digiosaamisen kehittämisessä, millä on vaikutuksia työhyvinvointiin ja työurien pidentymiseen sekä yrittäjän itsensä että henkilöstön näkökulmasta. Pitkällä aikavälillä syntyy yritysten yhteistyöverkostoja ja yritysten kilpailukyky kasvaa, mikä mahdollistaa työpaikkojen säilymisen ja lisääntymisen. Tämä puolestaan vaikuttaa yleiseen hyvinvointiin alueella säilyvien palveluiden ja tuotteiden sekä työpaikkojen muodossa.
Hankkeen kohderyhmänä ovat eteläpohjalaiset mikro- ja pk-yritykset sekä niiden henkilöstö.
Välillisenä kohderyhmänä ovat mikro- ja pk-yritysten liiketoimintaa kehittävät organisaatiot (sekä julkiset että yksityiset) ja oppilaitokset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 197 023
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 187 504
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 246 279
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 234 380
Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Seinäjoen, Järviseudun
Kunnat: Kauhava, Karijoki, Lappajärvi, Alajärvi, Seinäjoki, Ähtäri, Lapua, Kurikka, Kauhajoki, Teuva, Soini, Vimpeli, Isokyrö, Evijärvi, Isojoki, Ilmajoki, Alavus, Kuortane
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 50
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 92
Suunniteltu: 68
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 6 |
Digitaitojen kehittäminen, niin yrittäjien kuin heidän työntekijöidensä kohdalla, edistää harvaanasutuilla alueilla elinkeinorakenteen monipuolisena pysymistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 6 |
Yrittäjien digitaitojen kehittäminen edistää alueen logistiikkakanavien säilymistä ja kehittämistä. Toisaalta, kun toimintoja voidaan siirtää yhä enemmän digitaalisille alustoille, voidaan vähentää liikenteen aiheuttamaa kuormitusta ympäristölle. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 7 |
Hankkeen toiminta edistää erityisesti ikääntyvien yrittäjien ja työntekijöiden hyvinvointia ja toimintakykyä muuttuvassa ja digitalisoituvassa työelämässä. Työpajatoiminnan ja koulutuksen avulla hanke antaa ikääntyville yrittäjille ja työntekijöille käytännön apuja uudenlaisten digitaalisten alustojen hyödyntämiseen. Digitaalisten alustojen ja sovellusten hallitseminen lisää ikääntyvien yrittäjien ja työntekijöiden toimintakykyä, mikä parantaa heidän osallisuuttaan ja hyvinvointiaan. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 7 |
Hankkeessa edistetään sukupuolten tasa-arvoa pitämällä sukupuolivaikutusten arviointi koko ajan mukana kaikessa hankkeen toiminnassa ja päätöksenteossa. Erityisenä tavoitteena edistää ikääntyvien ihmisten toimintamahdollisuuksia muuttuvassa työelämässä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 4 |
Hankkeessa edistetään yhdenvertaisuutta arvioimalla hankeen toiminnan vaikutusta eri ihmisryhmiin. Hankkeessa pyritään edistämään erityisesti ikääntyvien yhdenvertaisia mahdollisuuksia olla osana ja osallisina digitalisoituvassa työelämässä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
DIKO – Digiosaamisen kehittäminen Etelä-Pohjanmaan pk-yrityksissä -hanke on tuottanut koulutusta, yhdessä oppimisen ja vertaiskeskustelun mahdollisuuksia ja erilaisia julkaisuja eteläpohjalaisille mikro- ja pk-yrityksille. Erityisenä kohderyhmänä ovat olleet yli 54-vuotiaat yrittäjät, työnantajayritykset ja kaikki konkariosaajat.
Teemoina ovat olleet muun muassa digiosaamisen tason tunnistaminen ja osaamisen kehittäminen, ikääntyminen, oppimisen asenteet ja tavat, työhyvinvointi, erilaiset sovellukset ja ohjelmat sekä digitaaliset työprosessit, sosiaalinen media ja markkinointi, myynti, ja digistrategia sekä johtaminen.
Etelä-Pohjanmaan digitalisaation taso on kehittynyt jonkin verran hankkeen toteutusajanjaksolla digitaalisten työkalujen ja palveluiden käytön osalta (Pk-yritysbarometri 2022). Hanke tavoitti osallistujiksi tavoitteeseen nähden lähes kaksinkertaisen määrän yrityksiä (92 kpl) ja 76 henkilöä. Hankkeen osallistujien jo hankkeen aikana kehittynyt ja julkaistujen työkalujen tulevien käyttäjien kehittyvä osaaminen voidaan nähdä panoksena alueemme osaamistason kasvussa, lisäävän digiuteliaisuutta ja eri-ikäisten johtamisen osaamista sekä kilpailukyvyn lisääntymistä ja pitovoimaa konkariosaajista.
Hankkeen aikana 6 pilottiyritystä tuotti itselleen digistrategian. Hanke loi työkalun digitalisaatiotason arvioimiseen, kehitti toimintamallin digistrategian suunnitteluun, auttoi pilottiyrityksiä luomaan oman digistrategian, kehitti pk-yritysten digityövälineiden käyttöosaamista, kehitti ikääntyvien osaajien digitalisaation osaamista, tarjosi tietoa ja työkaluja yritysten ikääntyvien ja digiosaamisen huomioivaan johtamisosaamiseen, julkaisi sähköisesti ja painettuna digikäsikirjan yrittäjille ja digiosaamisen kehittämisen opas-työkirjan yrityksille sekä podcasteja ja artikkeleita.
Kaikki hankkeen julkaisut ja työkalut yrittäjän ja yrityksen digiosaamisen ja digijohtamisen kehittämiseen ovat käytettävissä verkkosivulta https://projektit.seamk.fi/diko. Opas-työkirja ja yrittäjän digikäsikirja on julkaistu pysyviä linkkeinä Theseuksessa: https://www.theseus.fi/handle/10024/797216 ja https://www.theseus.fi/handle/10024/800073. Yrittäjän digikäsikirja on julkaistu myös verkkosivuna https://projektit.seamk.fi/yrittajyys-ja-kasvu/diko-digiosaamisen-kehittaminen-etela-pohjanmaan-pk-yrityksissa/ihana-digi-yrittajan-digikasikirja/.