![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22409
Hankkeen nimi: Step by Step - kohti mahdollisuuksia
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2021 ja päättyy 31.5.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0626288-8
Jakeluosoite: PL 12
Puhelinnumero: 0403474031
Postinumero: 30100
Postitoimipaikka: Forssa
WWW-osoite: http://www.lhkk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anna-Leena Rantala
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: koulutusasiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0403474031
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Lounais-Hämeen Koulutuskuntayhtymän Step by Step - kohti mahdollisuuksia -hankkeella parannetaan ammatillisesta koulutuksesta valmistuvan tai jo valmistuneen työllistymisen edellytyksiä tuottamalla tehostettua palvelua opiskelijoiden ja asiakkaiden käyttöön. Hankkeen aikana luodaan opiskelijoiden työllistymistä konkreettisesti edistävä palvelukonsepti tai hankkeen aikana syntyy opiskelijoiden toimialakohtainen räätälöity yrittäjyyspolku.
Hankkeen toimenpiteet on organisoitu kolmeksi toimenpidekokonaisuudeksi kuitenkin niin, että läpileikkaavana teemana on nuoren työelämäpolut.
1. Tehostetulla ohjauksella kohti töitä
2. Nuorten työllistymisen varmistaminen verkostotyönä
3. Ammatillisista opinnoista yrittäjäksi
1. Tehostetulla ohjauksella kohti töitä:
- Valmistumassa olevan opiskelijan työllistymisen, jatko- ja väyläopintojen näkymän kartoitus ja tarvittava ohjaus
- Nuoren työelämäyhteydet ja verkostot laajenevat sekä ymmärrys työllistymisen mahdollisuuksista kasvaa
- Keskeytymisuhan alla olevien opiskelijoiden tehostettu hoksaus ja sopiviin oppimisympäristöihin ohjaus
- Hyödynnetään kasvokkain tapahtuvan ohjauksen lisäksi nykyaikaisia digitaalisen ohjauksen menetelmiä ja välineitä
- Kartoitetaan työttömistä toisen asteen suorittaneista edeltävän vuoden aikana valmistuneet ja tehdään osaamisen ja motivaation kartoitus, rakennetaan jatko-ohjaus työllistymisen, opintojen tai yrittäjyyden polulle tai tarvittaessa muu palveluohjaus yhteistyössä nuoren asiakkaan kanssa
- Etsitään yhteisiä tekijöitä pitkittyneen työttömyyden syistä ja tuotetaan tietoa opettajille, Hämeen TE-toimistolle, Ohjaamolle tai muulle toimijalle
-Toiminnan tuloksena varmistuu poikkeusoloissakin toimiva seudullinen tehostetun ohjauksen verkostoryhmä ja malli toimia nopeasti poikkeusoloissa
2. Nuorten työllistymisen varmistaminen
- FaiRekry-palveluun yrityksistä kerätyt liidit ja rekrytointi-ilmoitukset tuottavat levitettävää tietoa yritysten tilanteesta ja mahdollisista työpaikoista. Henkilöstöpalveluyritys JobPari:n henkilöstövuokraus tai suora työllistyminen yritykseen edistävät opiskelijan työllistymistä ja osuvan työn löytämistä.
- Verkostoyhteistyö TE-toimiston, Ohjaamon, Forssan Yrityskehitys Oy:n ja työllistymistä tukevien hankkeiden kanssa lisäävät nuorille tietoa työllistymismahdollisuuksista
-Toiminnan tuloksena syntyy osuvampaa, onnistunutta työllistymistä.
- Yritykset ja organisaatiot saavat rekrytointiosaamista ja osaavaa työvoimaa
3. Ammatillisista opinnoista yrittäjäksi
- Kerätään toimialakohtainen yrittäjäksi ohjaava ryhmä.
- Ryhmän tukena oppilaitoksen yrittäjyystiimi ja FAIBusiness -palvelut, kummiyrittäjät, seudun yrityspalvelut
- Hyödynnetään kasvokkain tapahtuvan ohjauksen lisäksi nykyaikaisia digitaalisen ohjauksen menetelmiä ja jo tehtyjä soveltuvia yrittäjyyden koulutusmateriaaleja ja -paketteja
-Toiminnan tuloksena syntyy toimialakohtainen räätälöity yrittäjyyspolku
- Tuloksena yritysten ja oppilaitoksen kumppanuusyhteistyö lisääntyy
Hankkeen päättyessä LHKK:n toimintaan on juurtunut ammatillisesta koulutuksesta työhön-malli, jonka tarkoituksena on varmistaa jokaisen nuoren jatkopolku työhön tai yrittäjäksi.
Kohderyhmänä ovat Forssan ammatti-instituutin n. vuoden sisällä valmistumassa olevat opiskelijat ja toisen asteen koulutuksen suorittaneet TE-toimiston alle 30-vuotiaat työttömät työnhakijat.
Oppilaitoksen opetus- ja ohjaushenkilökunta. Ohjaamon ja nuorten palveluissa toimivat. Työllisyyden hoidon parissa toimivat nuorille suunnatut hankkeet sekä yhdistysten ja kolmannen sektorin nuorten palvelujen toimijat. Yritykset ja työnantajat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 212 758
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 212 758
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 283 677
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 283 677
Maakunnat: Kanta-Häme
Seutukunnat: Forssan
Kunnat: Jokioinen, Ypäjä, Tammela, Forssa, Humppila
Jakeluosoite: PL 12
Postinumero: 30101
Postitoimipaikka: Forssa
Suunniteltu: 10
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 13
Suunniteltu: 89
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 5 |
Hankkeen materiaalit ovat ensisijassa avoimia ja sähköisiä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 3 |
Kaikki LHKK:n koulutukset sisältävät kiertotalouden teemoja. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 5 |
Hankkeessa hyödynnetään digitaalisia välineitä. Matkustaminen vähenee ja käytetään biokaasu-hybridiautoja. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 3 |
Ohjausta saavan kohderyhmän hyvinvointia, osallisuutta ja toiminnallisuutta lisätään, kun ohjausta on entistä paremmin saatavilla. Ohjaus edistää sopivien palveluiden löytämistä ja tukee sopivan polun löytämistä työllistymiseen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 3 |
Edistetään kohderyhmän tasa-arvoa mahdollistamalla tarvittavan ohjauksen seudullista saatavuutta tasavertaisesti kaikille nuorille | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 3 |
Aliedustettujen ryhmien osallisuutta ja yhteiskuntaan integroitumista tuetaan ohjauksen kautta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 3 |
Huomioidaan koulutusten sisällöissä soveltuvin osin (keramiikka, luontomatkailu) | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 2 |
Kaikkiin LHKK:n tutkintokoulutuksiin sisältyy alakohtainen ympäristölupaus. Hankkeen kaikessa toiminnassa otetaan huomioon kestävän kehityksen edistäminen sekä hankittu osaaminen |
LHKK:n, Lounais-Hämeen Koulutuskuntayhtymän oppilaitoksen Forssan ammatti-instituutin toteuttamassa Step by Step - kohti mahdollisuuksia -hankkeessa kehitettiin ammatillisesta koulutuksesta valmistuvan tai jo valmistuneen nuoren aikuisen työllistymisen edellytyksiä. Hanke kehitti oppilaitoksen ja verkoston uraohjaajien tuottamaa tehostettua palvelua opiskelijoiden ja asiakkaiden käyttöön. Hankkeen aikana luotiin opiskelijoiden työllistymistä edistävä palvelukonsepti, jota toteutetaan lisätyn henkilökohtaisen ohjauksen avulla, oppilaitokseen kehitetyn ura- ja työnhakupajan sekä oppilaitoksen toimintaan liitetyn seudullisen nuorten työpajan avulla. Hankkeen aikana kehitettiin yrittäjyyspolkupolkumalleja eri aloille ja lisättiin opiskelijoiden valmiuksia toimia yrittäjänä.
Kiteytettynä ammatillisesta koulutuksesta työhön -malli toimii oppilaitoksen sisällä yhteisenä ajatuksena ja tavoitteena edistää jokaisen opiskelijan mahdollisuuksia työelämässä ammatillisten opintojen päättyessä. Verkostotoimijoiden kanssa yhdessä valmistellut nuorten työllistymistä edistävä toimet on nyt lisätty oppilaitoksen arkeen.
TE-toimiston, Ohjaamon ja kuntien etsivien nuorisotyöntekijöiden säännöllinen toiminta ammatillisella oppilaitoksella mahdollistaa nuorelle madaltuneen kynnyksen kysyä apua, mikäli hänellä on tarve tähän. Myös opettajilla ja ammatillisilla ohjaajilla on mahdollisuus löytää sopiva työpari, silloin kun huoli nuoren työelämään siirtymisestä tulee ilmi. Toimintamalli tuo lisäresursseja ja mahdollistaa oikea-aikaista toimintaa. Hankkeen aikana sovittu yhteistyö verkostotoimijoiden kanssa jatkuu hankkeen jälkeen. Oppilaitokselle jalkautuvaan ohjaustoimintaan osallistuvat LHKK:n omistajakuntien lisäksi myös Karkkilan etsivä nuorisotyö on lupautunut mukaan toimintaan.
Ammatillisesta koulutuksesta työhön malliin kuuluu myös yrittäjyydestä kiinnostuneen opiskelijan yksilöllinen ohjaus oppilaitoksella. Työllistyminen ja yrittäjyys LHKK:n strategisina tavoitteina mahdollistaa myös toiminnan jatkuvan kehittämisen. Henkilökohtainen ohjaus, yrittäjyyspaja ja ura- ja työnhakupaja sekä Teams-yritysesittelyt, valmistuvien ryhmien tapaamiset ja verkoston tuottamien palvelujen näkyvyys oppilaitoksella ovat keinoja lisätä opiskelijan työllistymisen tai yrittäjyyden onnistumista. Tavoitteita palvelevat valmistellut rakenteet mahdollistavat myös tätä päämäärää.
Välittöminä tuloksina hanke onnistui lisäämään oppilaitoksen sisällä keskustelua opintojen aikaisen onnistuneen työelämäkokemuksen ja valmistumisen jälkeisen työllistymisen merkityksen tärkeydestä.
Hanke kehitti uudenlaista toimintaa oppilaitokselle, henkilökohtaista uraohjausta, pajatoimintaa ja sähköisten alustojen hyödyntämistä. Yritykset ovat ilmaisseet halunsa lisätä yhteistyötä ammatillisen oppilaitoksen kanssa. Hankkeen toimet vaikuttivat osuvien harjoittelu- ja työelämäjaksojen löytymiseen ja opiskelijan työllistymisen varmistamiseen. Hanke on lisännyt jo opiskelijan jo opiskeluaikana tapahtuvia työllisyyttä edistäviä toimia ja antanut opiskelijoille tietoja ja valmiuksia toimia poikkeustilanteissakin.
Hanke rakensi yrittäjyyteen liittyviä opintokokonaisuuksia, mentoriyrittäjätoimintaa, yksilöohjausta ja lisäsi opiskelijoiden valmiuksia ja tietoisuutta työllistyä opintojen jälkeen vaihtoehtoisesti myös yrittäjänä. Yhteistyö yrittäjäjärjestöjen ja yrittäjyyttä kehittävien toimijoiden kanssa on lisännyt opettajien taitoja ohjata opiskelijaa oikeiden toimijoiden pariin. Hankkeesta jää pysyvänä ja näkyvänä toimintana mm. yrittäjyyspuu ja -polku päivitettynä, paikallisesti tarjottava tutkinnon osa, yhteisten tutkinnon osien verkostot muihin oppilaitoksiin ja alan toimijoihin, neljän päivän koulutuspaketti kaikille perustutkinto-opiskelijoille. Hankkeen aikana tehdyt kehittämistoimet jäävät oppilaitoksen toimintaan ja niiden juurruttamistyö on aloitettu.
Hankkeen kehittämä ammatillisesta koulutuksesta-malli on levitetty ja juurrutustyö alkanut. Kehittämistä verkostotoimijoiden kanssa jatketaan sekä työllistymistä edistävän tehostetun ohjauksen osalta kuin myös opiskelijan mahdollisuutta kehittää koulutuksesta yrittäjäksi taitojaan. Kehitetyt käytännöt jatkavat elämää oppilaitoksessa.