![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22405
Hankkeen nimi: Silta - siirtymät maahanmuuttajien urapoluilla
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 2109309-0
Jakeluosoite: Urheilukatu 6
Puhelinnumero: 0405104137
Postinumero: 95400
Postitoimipaikka: Tornio
WWW-osoite: http://lappia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Susanna Kouri
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 510 4137
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa kehitetään opiskelijan urapolkua aikuisten perusopetuksesta toiselle asteelle ja sitä kautta työelämään ja korkeakouluun. Tavoitteena on oppilaitosten yhteiskehittämisellä saada maahanmuuttajien polut oppilaitoksista toisiin ja työelämään sujuvammiksi sekä opiskelijan tarvitsemat tukitoimet yksilöllisiä tarpeita vastaaviksi. Hankkeen toimenpiteet koostuvat neljästä työpaketista.
Työpaketti 1: Tuetaan ammatinvalintaa, kielen oppimista ja opiskeluvalmiuksia
* Aikuisten perusopetuksessa tuetaan ammatinvalintaa tutustumalla eri aloihin. Kehitetään opiskelijoiden valmiuksia siirtyä toiselle asteelle.
* Toisella asteella kehitetään opiskelijavalinnan prosesseja, selkiytetään alojen kielitaitovaatimuksia, selkeäkielistetään oppilaitoksen tarjoamaa informaatiota, tarjotaan kokonaisvaltaista opiskelukuntoa
tukevia palveluita, jatkokehitetään robottiavusteista suomen kielen opetusta, suunnitellaan ja toteutetaan opiskelusisältöjä sekä digitaalisia osaamismerkkejä opiskelijoille.
* Korkeakouluissa kehitetään ulkomaalaistaustaisille korkeakouluopiskelijoille suomen kielen menetelmiä ja S2-kokonaisuus. Perus- tai jatko-opiskelijaksi haluaville kehitetään verkkopohjainen yliopisto-opiskeluun perehdyttävä opintopaketti.
Työpaketti 2: Kehitetään henkilökohtaistamisen prosessia
* Kehitetään ja pilotoidaan aikuisten perusopetuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa olevien maahanmuuttajaopiskelijoiden HOKS-prosessia kokonaisuutena. Laaditaan opintoja edistävän ohjauksen toimintamalli.
* Toisella asteella kehitetään samanaikaisohjaukseen perustuvaa toimintamallia.
* Korkeakouluissa lisätään ohjaus- ja neuvontahenkilöstön osaamista kansainvälisten koulutusjärjestelmien ja tutkintojen osalta ja kehitetään korkeakoulutettujen AHOT-käytänteitä ja -malleja.
Työpaketti 3: Kehitetään mentoroinnin malli
* Korkeakouluissa kehitetään ja pilotoidaan opiskelu- ja työelämämentoroinnin toimintamallia korkeakouluissa opiskelevien maahanmuuttajien ja kv-taustaisten opiskelijoiden opiskelun ja työllistymisen tueksi.
Työpaketti 4: Tuetaan siirtymiä työelämään
* Toisella asteella luodaan kumppanuusmalli maahanmuuttajien työllistämiseen sekä järjestetään työpaikkaohjaajille koulutusta maahanmuuttajien ohjaamiseen. Lisäksi kehitetään TEO-jaksojen yhteistyötä, suomen kielen tukea ja selkiytetään työelämässä tarvittavia kielitaitovaatimuksia.
* Korkeakoulussa kehitetään työelämään suunnattuja tietopaketteja, tuetaan opinto-, työelämä- ja uraohjauksella sekä mentorointikokeilulla työllistymistä. Toteutetaan korkeakouluopiskelijoille kysely alueellisen työllistymisen teemoista.
Hankkeen aikana luodaan yhteistyössä alueellinen toimintakuvaus maahanmuuttajien urapolkujen ja siirtymien sujuvoittamiseksi. Hankkeen tuloksena maahanmuuttajien siirtymät oppilaitoksiin tutkintoon johtaviin opintoihin, oppilaitoksista toisiin sekä opinnoista työelämään on sujuvoitunut ja polku työelämään lyhentynyt.
Hankkeessa kehitetään maahanmuuttajien koulutuspolkuja laajalla lappilaisella verkostolla, jossa ovat osallisena koulutuksen järjestäjien edustajat eri koulutusasteilta. Hanke toteutetaan yhteistyössä Ammattiopisto Lappian, Lapin koulutuskeskus REDU:n, Peräpohjolan Opiston, Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston kesken.
1) Maahanmuuttajataustaiset opiskelijat ml. kv- ja vaihto-opiskelijat eri kouluasteilla (aikuisten perusopetus, toinen aste, korkea-aste)
2) Opetus- ja ohjaushenkilöstö
3) Työpaikkaohjaajat ja työelämäedustajat
1) Lapin alueen muut maahanmuutto- ja kotouttamistoimijat
2) Säätiöt ja työpajat
3) Alueen työ- ja elinkeinoelämä
4) Työnantajat
5) Oppilaitosten hankkeeseen osallistuvat opiskelijat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 702 847
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 664 775
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 861 362
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 814 703
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Rovaniemen, Torniolaakson, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin
Kunnat: Kolari, Sodankylä, Inari, Ranua, Savukoski, Enontekiö, Pelkosenniemi, Posio, Pello, Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Rovaniemi, Salla, Kittilä, Simo, Muonio, Utsjoki, Kemijärvi, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 73
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 19
Suunniteltu: 329
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 7 |
Hanke tukee työelämää osaavan työvoiman hankkimisessa. Hankkeessa ohjataan maahanmuuttajia kohti työelämää sekä tuetaan työelämää kohderyhmän ohjaamisessa ja työllistämisessä. Hanke tukee työelämää osaavan työvoiman hankkimisessa. Hankkeen kohderyhmänä ovat maahaanmuuttajataustaiset opiskelijat, joiden etenemistä koulutukseen ja työelämään pyritään sujuvoittamaan. Tavoitteena on osallisuus yhteiskunnassa, jolloin tämä sisältää myös vahvistuvan alueellisen elinkeinorakenteen työllistymisen kautta. Syrjäytyminen yhteiskunnasta vähentää kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista. Vahva elinkeinorakenne edellyttää kaikkien osallisuutta ja osallistumista siihen. Nopeutuvat koulutuspolut ja osallistuminen työelämään vahvistavat myös maahanmuuttajien paremman hyödyntämisen ja heidän tunnistamisen voimavarana elinkeinorakenteissa ja työelämässä. Yksilötasolla ammatin saaminen ja joustavat koulutuspolut vahvistavat maahanmuuttajaopiskelijan nopeaa työllistymistä ja yhteiskuntaan integroitumista sekä vähentää päällekkäisiä koulutusratkaisuja. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeessa kehitetään maahanmuuttaja-asiakkaalle tarjottavia palveluita ja ohjauksen prosesseja. Digitaaliset työvälineiden käyttö ja digitaalisen materiaalin tuottaminen hankkeen aikana ja vahvistaa aineettomien palveluiden kehittämistä. Hankkeessa kehitetään maahanmuuttaja-asiakkaalle tarjottavia palveluita ja ohjauksen prosesseja. Näiden avulla tarpeettomien painotuotteiden käyttämistä vähennetään. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 2 |
Hankkeella ei ole välitöntä vaikutusta aiheeseen. Kohderyhmän osaamisen kehittyminen voi vaikuttaa aiheeseen. Hanketyöskentelyssä tarpeettoman liikkumisen välttämiseksi käytetään erilaisia verkkotyökaluja mm. wiki, Skype, Adobe Connect, Teams, WhatsApp ym. Yhteiset yhteistyöfoorumit ja tiedotustilaisuudet järjestetään siellä, missä on eniten osallistujia. Varsinainen hankkeen päätavoite vahvistaa maahanmuuttajien nopeaa ja joustavaa etenemistä koulutus- ja työurilla. Tämä vähentää tehokkaasti kaksinkertaisia ja päällekkäisiä toimintoja ja niihin liittyvää liikkumista | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 9 |
Hankkeessa edistetään maahanmuuttaja-asiakkaiden sujuvia siirtymiä osaamisen kehittämisen polulla, joka edistää ammatin hankkimista ja työllistymistä. Hankkeessa kehitetään mentorointia, joka tukee opiskelijahyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Hankkeen päätavoite yleisellä tasolla on maahanmuuttajaopiskelijoiden koulutuspolkujen eteneminen ja ammattiin valmistuminen ja sitä kautta työllistyminen ja yhteiskuntaan integroituminen. Tämä vähentää syrjäytymisen riskiä ja on välittömästi yhteydessä ihmisten kokemaan hyvinvointiin. Hankkeessa kehitetään sellaisia toimintoja, jotka tuottavat tasa-arvoa ja esteettömyyttä sekä koulutuspolkujen läpinäkyvyyttä Tällä on välitön vaikutus yhtälailla maahan muuttaneiden hyvinvointiin, kuin myös koko yhteiskunnan hyvinvointiin vahvistaen sosiaalista ja kulttuurista kestävyyttä sekä yhdenvertaisuutta, vähentäen syrjäytymiseen ja erillisyyteen liittyviä haasteita. Koulutuksellisen tasa-arvon vahvistaminen vaikuttaa yksittäisten henkilöiden elämänhallintaan ja sitä kautta koko hyvinvointiin tukien näin sosiaalisen kestävyyden tavoitteita. Konkreettisina toimina hankkeessa edistetään maahanmuuttaja-asiakkaiden sujuvia siirtymiä heidän ammatillisen osaamisen kehittämisen polulla. Tämä puolestaan edistää ammatin hankkimista ja työllistymistä. Hankkeessa kehitettävä mentorointimalli, tukee osaltaan niin valtaväestön kuin maahanmuuttajaopiskelijoiden opiskelijahyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 8 |
Hankkeessa edistetään sujuvia koulutuspolkuja sukupuoleen katsomatta. Huomioiden kuitenkin kohderyhmän miesvaltaisuus ja naisten oikeudet tasa-arvoiseen kouluttautumiseen. Hankkeen toiminnassa tunnistetaan mahdollisesti tasa-arvoa heikentäviä tekijöitä maahanmuuttajataus-taisten opiskelijoiden koulutus- ja työpoluilla sekä edistetään sujuvia koulutuspolkuja sukupuoleen katsomatta. Hankkeessa huomioidaan kuitenkin kohderyhmän miesvaltaisuus ja naisten oikeudet tasa-arvoiseen kouluttautumiseen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 7 |
Hankkeessa edistetään kaksisuuntaista kotoutumista ja kulttuurikohtaamisosaamista sekä valtaväestön että erilaisista kulttuureista tulevien kohdalla tekemällä kaksisuuntaista integraatiota vahvistavaa yhteistyötä eri alojen ja työelämän kanssa sekä kehittämällä valtaväestöön kuuluvien opiskelijoiden ja maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden keskinäistä yhteistyötä hankkeessa kehitettävän mentorointimallin avulla | ||
Kulttuuriympäristö | 8 | 6 |
Hankkeessa kehitetään monikulttuurisia oppimis- ja työelämäympäristöjä eri koulutustasojen ja –alojen yhteistyön avulla. Yhteistyö vahvistaa kaksisuuntaista kotoutumista, kulttuurikohtaamisosaamista ja toimintaympäristöjen muutosta monikulttuurisemmaksi sekä tukee eri oppimis- ja työelämän toimintaympäristöissä työskenteleviä tunnistamaan eri kulttuureista tulevien haasteet ja tuen mahdollisuuksia suomalaisessa yhteiskunnassa. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Silta - siirtymät maahanmuuttajien urapoluilla -hankkeen keskiössä on ollut maahanmuuttaneiden tukeminen siirtymien eri vaiheissa: opintoihin hakeutumisessa ja aloittamisessa, työllistymisessä ja suomen kielen oppimisessa. Hanketoimet ovat edistäneet maahanmuuttaneiden opintojen etenemistä, ammatillista ja kielellistä kehittymistä, työelämäyhteyksiä ja työllistymistä sekä kotoutumista. Kaikkiin hankkeen tuloksiin ja tuotoksiin voi perehtyä tarkemmin hankkeen verkkosivuilla.
Silta–hankkeessa luotiin oppilaitosten yhteiskehittämisellä uudentyyppisiä siirtymävaiheen ja kielenoppimisen tukitoimia aikuisten perusopetuksesta toiselle asteelle ja sitä kautta korkeakouluun ja työelämään. Aikuisten perusopetuksen ja toisen asteen oppilaitosten välisessä yhteistyössä tuettiin ammatinvalintaa, kielen oppimista ja opiskeluvalmiuksia järjestämällä oppilaitosvierailuja ja ohjattuja tutustumisjaksoja. Lisäksi kehitettiin opiskelijavalinnan prosessia, selkiytettiin alakohtaisia kielitaitovaatimuksia ja mahdollistettiin alakohtaisen ammattikielen harjoittelua ennen opintojen aloitusta. Toisella asteella kehitettiin suomi toisena kielenä opetusta ja kielen oppimisen tukitoimia, jotka mahdollistavat suomen kielen taidon kehittymisen ammatillisen osaamisen vahvistumisen rinnalla. Hankkeessa jatkettiin robottiavusteisen suomen kielen opetusmenetelmän kehittämistä luomalla erityisesti ammatilliseen koulutukseen soveltuvaa sisältöä. Hankkeessa ohjaus ja tuki on toteutettu samanaikaisohjauksen periaatteella. Hankkeessa saadut kokemukset mallinnettiin luomalla toisen asteen toimijoiden käyttöön samanaikaisohjauksen malli, joka on kaikkien hyödynnettävissä omaan organisaatioon sopivalla tavalla. Mallin pohjana on yhteistyöhön ja luottamukseen perustuva moniammatillinen työ, jossa eri alojen ammattilaiset toimivat yhteistyössä opiskelijan parhaaksi.
Hankeverkostoon kuuluneet korkeakoulut kehittivät tukitoimia opintojen eri vaiheisiin. Ammattikorkeakoulun hanketoimilla pääpainopiste oli korkeakouluopintojen aloituksesta opintojen päättymiseen, kun taas yliopistolla keskityttiin enemmän integroitumiseen liittyviin toimiin sekä työllistymiseen. Korkeakouluissa kehitettiin esimerkiksi mentorointia järjestämällä kansainvälisissä tutkinto-ohjelmissa opiskeleville suunnattu mentorointiohjelma, jossa tuettiin opiskelijoita osaamisen tunnistamisessa ja työnhakutaidoissa. Lisäksi laadittiin kv-opiskelijoiden ja vieraskielisten opiskelijoiden ohjaamisen tukimateriaalia.
Hankkeella on ollut vaikuttavuutta oppilaitosten arjessa. Opetus- ja ohjaushenkilöstölle on järjestetty monipuolisesti koulutusta ja ohjausta selkeän suomen kielen käyttämiseen ohjaus ja opetustilanteissa, selkeäkielisen materiaalien tuottamiseen sekä aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen, korkeakoulutukseen ohjautumiseen, tutkinnon suorittamiseen sekä työllistymiseen suomalaisille työmarkkinoille. Yrittäjiä ja työelämäedustajia on tuettu maahanmuuttajataustaisen henkilön ohjauksessa. Työpaikkaohjaajille on järjestetty koulutusta ja yrityksille on tuotettu tietopaketti kansainvälisten osaajien rekrytoinnin ja sujuvan oppilaitosyhteistyön tueksi.
Silta - siirtymät maahanmuuttajien urapoluilla -hanke käynnistettiin huhtikuussa vuonna 2021. Lappian yhteistyökumppanina hankkeessa oli Rovaniemen koulutuskuntayhtymä REDU, Peräpohjolan Opisto, Lapin ammattikorkeakoulu ja Lapin yliopisto. Ensimmäisen hankekauden päättyessä vuoden 2023 maaliskuussa, saatiin hankkeelle jatkoaika 31.8.2023 saakka.