![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22404
Hankkeen nimi: Muotoilukoulutuksen ja työelämän jatkuva vuorovaikutus ja oppiminen - JATKO
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2021 ja päättyy 30.6.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lab-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Mukkulankatu 19
Puhelinnumero: 0382818
Postinumero: 15140
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.lab.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Katariina Pakarinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504305877
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Muotoilukoulutuksen ja työelämän jatkuva vuorovaikutus ja oppiminen (JATKO) -hankkeessa kehitetään ketterä, helposti muunneltava ja monistettavissa oleva koulutustarjonta, joka mahdollistaa yritysten ja organisaatioiden työntekijöiden osaamisen ja ammattitaidon päivittämisen vastaamaan tulevaisuuden työelämän haasteita. Täydennyskoulutuksen avulla myös työelämän ulkopuolella olevat työnhakijat, sekä vielä uravalintaa pohtivat nuoret, voivat päivittää omaa osaamistaan. Yrityksille täydennyskoulutus mahdollistaa luontevan ja helpon väylän jatkuvaan yhteistyöhön LAB-ammattikorkeakoulun ja Muotoiluinstituutin kanssa.
Hankkeen aikana luodaan nopeilla kokeiluilla joustavia oppimiskokonaisuuksia muotoilun ja tarkemmin tuote- ja palvelukehityksen eri osa-alueille. Muotoilun työkalujen oppiminen ja hallitseminen, sekä niiden avulla saavutettavien hyötyjen ymmärtäminen, luovat vahvat edellytykset ja kyvyn pärjätä nopeasti muuttuvassa kansallisessa ja globaalissa toimintaympäristössä. Muotoiluajattelu auttaa erilaisissa työtehtävissä toimivia työntekijöitä kaikilla toimialoilla, palvelualoista tuotekehitysyrityksiin.
Hankkeessa ensisijaisena toimintamallina on iteratiivinen lähestymistapa, jossa ensin tutkitaan, sitten ideoidaan, sen jälkeen toteutetaan nopeita kokeiluja ja analysoidaan tulokset. Sitten palataan prosessin alkuun tutkimaan, ideoidaan jne. Tätä prototypoivaa lähestymistapaa käytetään koko projektin ajan. Oppiminen ja osaamisen kehittäminen tulee koostumaan lyhyistä koulutuksista aina vuoden mittaisiin kokonaisuuksiin. Koulutuksessa sovelletaan asiakas- ja käyttäjälähtöisyyttä sekä muotoilukoulutuksessa hyväksi todettuja palvelujen ja tuotekehityksen pedagogisia lähestymistapoja.
Hankkeessa lyhyen aikavälin tuloksina saavutetaan laadullisesti korkeatasoinen, ja yritysten, sidosryhmien, sekä opiskelijoiden arvostama koulutustarjonta. Osaamisen muutosta ja ammattitaidon kehitystä mitataan kuhunkin opetettavaan aiheeseen soveltuvilla laadullisilla tai määrällisillä mittaristoilla. Pitkän aikavälin tuloksina Päijät-Hämeeseen syntyy fokusoitua yritysten tarpeisiin vastaavaa koulutusta, jonka sisältö sopeutuu muuttuviin liiketoiminnan vaatimuksiin.
Päijät-Hämeen alueen yritysten työntekijät, työttömät ja nuoret.
LAB-ammattikorkeakoulu, Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto, Koulutuskeskus Salpaus, Päijät-Hämeen alueen yritykset, Hämeen kauppakamari, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 236 357
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 235 833
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 315 143
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 314 444
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Asikkala, Sysmä, Padasjoki, Lahti, Hollola, Kärkölä, Heinola, Orimattila, Hartola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 39
Suunniteltu: 140
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 6 |
Materiaalien kestävä käyttö ja jätteen määrän vähentäminen on tärkeää, kun puhutaan kestävästä muotoiluosaamisesta. Kestävän kehityksen teema sisältyy kaikkiin koulutuksiin. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeen tavoitteena oleva osaamisen lisääntyminen sekä henkilö- että organisaatiotasolla kehittää paikallista elinkeinorakennetta kestävästi. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeessa kehitetään koulutustuotetta. Muotoiluosaaminen kasvattaa osaamista aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 9 |
Hankkeen toiminnassa uuden osaamispääoman kartuttaminen voimaannuttaa osallistujia ja edistää heidän hyvinvointiaan sekä samalla parantaa osallistujien työllistymismahdollisuuksia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 6 |
Kun rakennettu LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin koulutustarjonta on valmis ja kykenee tarjoamaan tässä hakemuksessa kuvattua täydennyskoulutusta, erilaisissa ammateissa kehittyminen helpottuu uudenlaisen koulutuksen avulla. Tämä on omiaan vähentämään segregaatiota sen kaikissa ilmenemismuodoissa. Esimerkiksi kokoonpanotyöntekijä voi siirtyä lähemmäs asiakaspalvelua tai auto-alan ammattilainen voi siirtyä osaksi palvelujen kehitystiimiä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 6 |
Hankkeessa kehitetään erilaisia mahdollisuuksia jatkuvaan oppimiseen, joka edistää osaltaan yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 2 | 6 |
Tuote- ja palveluosaaminen pitää sisällään myös niiden ympäristövaikutusten ymmärtämisen. |
Muotoilukoulutuksen ja työelämän jatkuva vuorovaikutus ja oppiminen (JATKO) -hankkeessa rakennettiin laadukasta osaamista uudistavaa täydennyskoulutustarjontaa LAB-ammattikorkeakouluun. Hankkeen tuloksena on modulaarinen, räätälöitävä ja tulevaisuuteen katsova koulutustarjonta ja kuusi koulutusmallia, jotka kehitettiin asiakaslähtöisesti prototypoinnin avulla. Koulutusmallit ja niihin valitut teemat vahvistavat työntekijöiden ja työnhakijoiden substanssiosaamista, geneeristä työelämäosaamista sekä työyhteisötaitoja.
Hankkeessa hyödynnettiin muotoiluajattelua ja asiakas- ja käyttäjälähtöisiä menetelmiä, aina tiedon hankinnasta, koulutusten suunnitteluun ja toteutukseen, palautteen keräämiseen, tulosten analysointiin sekä jatkokehitykseen. Muotoiluajattelu ja siihen liittyvät menetelmät toimivat hyvänä lähtökohtana, sillä niiden avulla kehityshaastetta tarkasteltiin kohderyhmän näkökulmasta ja ratkaisuja etsittiin aidosti ja vaikuttavasti yhdessä heidän kanssaan. Muotoilun menetelmien avulla saatiin nopeasti ja syvästi kartoitettua tarpeita ja kehitettyä sekä kokeiltua ratkaisuja.
Kehitystyötä tehtiin iteratiivisesti yhdessä kohderyhmän (Päijät-Hämeen alueen työntekijöiden, työttömien ja nuorten) kanssa erilaisten koulutuspilottien kautta. Kevään 2021 ja kesän 2023 välisenä aikana toteutettiin 13 osaamistarpeisiin vastaavaa täydennyskoulutuskokonaisuutta. Piloteissa testattiin erilaisia mahdollisuuksia jatkuvaan oppimiseen, esimerkkinä eri pituiset ja laajuiset koulutukset. Pilottien laajuus vaihteli yhdestä aamupäivästä, muutamaan viikkoon ja aina kolmeen kuukauteen asti. Koulutuksiin osallistui 225 henkilöä ja heiltä kerättiin aktiivisesti kehitysehdotuksia ja palautetta kehitystyön tueksi. Toteutettujen koulutuspilottien kautta vahvistettiin ja kasvatettiin osallistujien osaamista esimerkiksi projektinhallinnasta, asiakaslähtöisestä kehittämisestä, valaistussuunnittelusta, tulevaisuusajattelusta, tarinallistamisesta, muotoiluajattelusta ja viestinnästä.