![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22398
Hankkeen nimi: Tiimeistä toimeen - osaamista ja osallisuutta korkeakoulujen etäkohtaamisiin
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2021 ja päättyy 31.5.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lab-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Mukkulankatu 19
Puhelinnumero: 0294465000
Postinumero: 15210
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.lab.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Elina Ruokoski
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447085128
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on kehittää korkeakoulujen etäohjaukseen ja –opetukseen työelämäläheisiä ja osallistavia menetelmiä, joilla voidaan tukea korkeakouluopiskelijoiden sosiaalista osallisuutta ja työelämävalmiuksia pitkittyneessä etäkorkeakouluajassa. Hankkeessa hyödynnetään aiempia hyviä kokemuksia simulaatiopedagogiikasta mutta kokeillaan myös muita vuorovaikutteisia ja toiminnallisia menetelmiä etäyhteyksillä tapahtuvaan korkeakoulujen ohjaukseen ja opetukseen soveltuvaksi. Tavoitteena on, että hankkeessa kehitettävät menetelmät tukevat ohjaus- ja opetushenkilöstön etäkohtaamiskäytäntöjen ja opiskelijoiden ammatti-identiteetin kehittymistä ja työelämävalmiuksia sekä tarjoavat myös etämuodossa mielekkään oppimisen tavan ja ehkäisevät siten opintojen keskeyttämistä. Koronatilanteen pitkittyessä etäopetuksen ja laajamittaisen eristäytymisen sosiaaliset ja psyykkiset vaikutukset opiskelijoihin ovat kasvava huolenaihe. Huolta on herättänyt myös opintojen loppuun saattaminen ja opiskelijoiden riittävät valmiudet siirtyä työelämään. Monien työelämävalmiuksia parantavien opintojen osien, kuten harjoittelu, käytännön ryhmätyöt ja projektikurssien suorittaminen on lykkääntynyt.
Hankkeella vastataan lyhyellä aikajänteellä koronatilanteen aiheuttamaan etäosallisuuden ja työelämävalmiuksien kehittämistarpeeseen. Odotettavissa kuitenkin on, että etäopetuksen ja paikkaan sitomattoman työelämän merkitys säilyy myös koronatilanteen päättymisen jälkeen. Elinikäisen oppimisen trendi on kasvussa ja myös opiskelijamäärät nousussa, mikä lisää muutospaineita ohjauksen toteutustapoihin. Näin myös pitkällä aikajänteellä on tarpeellista kehittää työelämään, opetukseen ja ohjaukseen soveltuvia etävuorovaikutusmenetelmiä. Samalla edistetään sosiaalista osallisuutta ja ilmastomyönteisiä toimintatapoja, kun koulutukseen osallistuminen tai ohjauksen ja opetuksen järjestäminen ei edellytä matkustamista.
Hankkeen kohderyhmiä ovat opinto-ohjaajat ja korkeakouluopettajat sekä muut ohjaus- ja koulutuspalveluiden asiantuntijat, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään etäopetus- ja ohjausmenetelmiä.
Välillisenä kohderyhmänä ovat korkeakouluopiskelijat sekä hankkeen toimintaan liittyvät työnantajat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 204 756
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 204 100
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 273 015
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 272 140
Maakunnat: Etelä-Karjala, Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden, Lappeenrannan
Kunnat: Lahti, Lappeenranta
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 5
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 6
Suunniteltu: 22
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 4 |
Hankkeessa kehitettävillä etäopetus- ja ohjausmalleilla voidaan vähentää opiskelijoiden liikkumisen tarvetta ja siten ilmastoon kohdistuvaa kuormitusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Hanke tukee opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikkojen löytymistä ja sitä kautta työllisyyttä ja tukee opiskelijoiden integroitumista alueella. Alueen kehittymisen kannalta on olennaista, että osaavaa, koulutettua ja motivoitunutta työvoimaa on saatavilla. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 6 |
Hankkeessa kehitetään etävuorovaikutustaitoja ja siihen tarvittavia menetelmiä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 5 |
Hankkeen toimintamallit painottavat osallisuutta ja kasvokkaista vuorovaikutusta etäyhteyksillä. Välillisenä tavoitteena on ehkäistä opintojen keskeyttämistä ja luoda sosiaalisia suhteita myös etäopetuksessa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 4 |
Hankkeessa kokeiltavilla toimintamalleilla voidaan tuoda esiin sukupuolittuneita, tiedostamattomia toiminta- ja ajattelumalleja ja etsiä tasa-arvoisempia toimintatapoja. Rohkaistaan sekä miehiä että naisia ilmaisemaan itseään itselleen luontevasti ja hakeutumaan työpaikkoihin, joissa oma sukupuoli on vähemmistönä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 5 |
Kehitettävissä toimintamalleissa pyritään tukemaan myös kansainvälisiä/maahan tulleita ulkomaalaisia opiskelijoita, joilla ei ole suomen kielen taitoa, ja jotka tarvitsevat myös varmuutta englannin kielellä tapahtuvaan vuorovaikutukseen. Simulaatiotyöskentelyssä yhtenä osana kehittyvät empatiataidot, joiden avulla lisätään erilaisuuden hyväksymistä ja vähennetään eriarvoistumista sekä työelämässä että välillisesti myös yhteiskunnassa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. |
Koronatilanteen pitkittyessä 2021 olivat etäopetuksen ja eristäytymisen sosiaaliset ja psyykkiset vaikutukset amk-opiskelijoihin kasvava huolenaihe. Etätyöskentelystä ja verkkokohtaamisosaamisesta oli nopeasti muodostumassa kriittinen osa työelämäosaamista sekä opetushenkilöstölle että opiskelijoille. Hankkeessa panostettiin erityisesti etäkohtaamisten laatuun: osallistavuuden, vuorovaikutuksen, empatian ja luottamuksen rakentamisen keinoihin.
Tiimeistä toimeen -hankkeessa kehitettiin LAB-ammattikorkeakoulun opetushenkilöstön etäajan valmiuksia sekä rohkaistiin kokeilemaan uusia, osallistavia etäopetus- ja -ohjaustapoja. Tavoitimme hankkeen 50 tilaisuudella noin 100 LABin opetus- ja ohjaustyötä tekevää henkilöä. Tilaisuuksia ideoi ja toteutti hankkeen asiantuntijat, kaksi lehtoria ja kolme opinto-ohjaajaa.
Halusimme laajentaa erityisesti simulaatio-pedagogiikan soveltamisaloja. Hanke tarjosi opettajille oppia ja tukea simulaation kokeilemiseksi omassa työssään. Simulaation ideasta innostui moni muukin, mm. TKI-henkilöstö, sekä ohjausryhmän yritysedustaja. Kyseinen ison yrityksen esihenkilö kokeili simulaatiota vetämissään tiimipalavereissa ja ottikin metodin osaksi esihenkilötyön työkalupakkiaan.
Vertaiskokemusten jakaminen eri yhteyksissä on ollut hyvin hedelmällistä, kehittävää ja tarpeellista. Jaettu asiantuntijuus ja jatkuva reflektio olivat peruspilareina sekä tiimin että ohjausryhmän työskentelyssä. Horisontaalisista periaatteista tehdyt havainnot ja niistä tiimissä käyty säännöllinen keskustelu ovat lisänneet hanketoimijoiden tietoisuutta sekä kehittäneet suhtautumiskyvykkyyttä sen herkkiin ja ajankohtaisiin nyansseihin. Tiedottamista ja viestintää tehtiin koko hankkeen ajan, lähes viikoittain LABin Yammer Staff -ryhmässä. Pyrimme luomallamme graafisella konseptilla tuomaan systemaattisesti ja johdonmukaisesti esille tekemisiä ja tilaisuuksia, ja nostamaan kiteytetysti esille tärkeitä huomioita etäkohtaamisiin liittyen.
Hankkeen tuotoksina jäävät elämään Tutoropettajan käsikirja, Tutorin tutka, kolme alumnivideota kuvaten monialaisia osaamisia ja Simulaation ABC. Kaikki saatavilla kauttamme elina.ruokoski@lab.fi
Hankkeen teema ja toimenpiteet auttoivat tarkastelemaan opetus- ja ohjaustyön piirteitä uusista, rohkeistakin näkökulmista. Etäajan alati muuntuneet imperatiivit, toisaalta myös sen mahdollistamat uudet vaihtoehdot, ovat nostaneet esille isoja peruskysymyksiä, joiden ohittaminen olisi kuin pään pensaaseen laittamista. Tämä koskee tasavertaisesti mitä tahansa etätyötä, verkon kautta tapahtuvaa vuorovaikutusta. Hanke on antanut eväitä kehittää opetusta ja tukea opiskelijoita osaamisen kehittymisen näkökulmasta. Hanke on ollut konkreettinen, tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen, näin totesi rahoittajan edustaja ohjausryhmän viimeisessä kokouksessa. Hankkeen tiimoilta on päästy tekemään luvan kanssa kriittisiäkin havaintoja, keskustelemaan yhdessä ja kyseenalaistamaan tapoja ja oletuksia etäajan prinsiipeistä. Avoin ja ohjattu vuorovaikutus – esim simuloiden – on entistä tärkeämpää liukuessamme vaivihkaa kohti hybridimallia, mikä tuo aivan omanlaisiaan haasteita sekä opiskelu- että työelämään.