![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22302
Hankkeen nimi: Arjen turvallisuuden tiekartta - aktivoiva osallisuus syrjäytymisen ehkäisyssä
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.12.2020 ja päättyy 30.9.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2528792-5
Jakeluosoite: Jokiväylä 11C
Puhelinnumero: 020 798 6000
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Raasakka Eija Riitta
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407098160
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen kehittämistavoitteena on syrjäytymisen ehkäisy sosiaalisen osallisuuden, yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämisen keinoin.
Tavoitteena on valmistella Arjen turvallisuuden tiekartta monitoimijaisessa ja osallistavassa yhteistyössä. Tiekartan avulla kartoitetaan nykytilanne, määritellään yhdessä visio ja tavoite, tärkeimmät kehittämiskohteet indikaattoreineen sekä esitetään kehittämiskohteille konkreettiset toimenpide-ehdotukset. Tiekartta rakentaa polun suunnitelmista toimintaan, joten tiekartan toteuttamista suunnitellaan yhteistyössä maakunnan toimijoiden kanssa. Tämä mahdollistaa myös sen, että tiekartta ei jää irralliseksi vaan se yhdistetään meneillään oleviin maakunnallisiin kokonaisuuksiin, kuten Lapin veto- ja pitovoima, koronaEXIT, sotekeskus- ja rakenneuudistuksen valmistelu ja Lappi-sopimuksen valmistelu.
Tiekartan avulla pyritään tunnistamaan ja tunnustamaan verkostotoimijoiden osaaminen, välttämään mahdollista päällekkäistä työtä ja käyttämään niukkoja resursseja tehokkaasti.
Hankkeen toimenpiteet ovat
Toimenpide 1. Nykytilanteen kartoittaminen, tilannekuvan muodostaminen ja toimijoiden kuvaaminen. Aikataulu joulukuu 2020 – tammikuu 2021.
Toimenpide 2. Tiekartan laatiminen. Aikataulu tammikuu 2021 – kesäkuu 2021
Toimenpide 3. Tiekartan kehittämiskohteiden toimeenpano- ja rahoitussuunnitelman laatiminen. Aikataulu tammi 2021 – syyskuu 2021
1. Kuvaus arjen turvan tiekarttaa ohjaavista strategioista ja ohjelmista sekä osapuolista (tilannekuva)
Toteutumana peilataan erityisesti Lappi-sopimuksen, Lapin järjestöstrategian (2030) sekä Lapin hyvinvointiohjelman (2025) tavoitteita. Strategiat tarjoavat keskeisen tilannekuvan tavoiteltavista päämäristä sekä toimenpiteistä, joilla luodaan arjen turvallisuuden ja hyvinvoinnin ekosysteemi.
2. Tiekartan visio ja tavoitteet
Visio luodaan Lapin eri strategioiden, asiantuntijahaastatteluiden ja työpajojen synteesinä ja näillä menetelmillä asetetaan myös tavoitteet.
3. Tunnistetut kehittämiskohteet
Painopisteinä tarkastellaan erityisesti verkostomaisen toimintavan jatkuvuutta, digitalisaation antamia mahdollisuuksia sekä syrjäytymisen ehkäisemisen ja osallisuuden kehittämistä.
4. Kehittämiskohteiden toimeenpano- ja rahoitussuunnitelmat
Kunnat, järjestöt
Kuntalaiset, yritykset, viranomaiset, oppilaitokset, rahoittajat, Lapissa meneillään olevat valmisteluprosessit
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 76 268
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 76 268
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 95 335
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 95 335
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Rovaniemen, Torniolaakson, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin
Kunnat: Kolari, Sodankylä, Inari, Ranua, Savukoski, Enontekiö, Pelkosenniemi, Posio, Pello, Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Rovaniemi, Salla, Kittilä, Simo, Muonio, Utsjoki, Tervola, Kemijärvi, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 12
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 2 |
Sisältyy tiekartan kehittämiskohteiden suunnitteluun | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 2 |
Sisältyy tiekartan kehittämiskohteiden suunnitteluun | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 8 |
Sisältyy tiekartan kehittämiskohteiden suunnitteluun | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 8 |
Sisältyy tiekartan kehittämiskohteiden suunnitteluun | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 5 |
Sisältyy tiekartan kehittämiskohteiden suunnitteluun | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 0 |
Päätavoite | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 10 |
Osallisuuden lisääminen, syrjäytymisen ehkäiseminen | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 0 |
Osallisuuden lisääminen, syrjäytymisen ehkäiseminen | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 2 |
Sisältyy tiekartan kehittämiskohteiden suunnitteluun | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 2 |
Sisältyy tiekartan kehittämiskohteiden suunnitteluun |
Hankkeen tavoitteena oli valmistella Lapin arjen turvallisuuden tiekartta monitoimijaisessa ja osallistavassa yhteistyössä. Hankkeessa pyrittiin tunnistamaan ja tunnustamaan verkostotoimijoiden osaaminen, välttämään mahdollista päällekkäistä työtä ja käyttämään niukkoja resursseja tehokkaasti. Tiekartta rakensi polun suunnitelmista toimintaan.
Hanketyö koostui kolmesta osa-alueesta:
1. Tilannekuva, joka muodostettiin neljän tarkastelun kautta: 1.1 alueelliset, kansalliset ja kansainväliset strategiat ja ohjelmat (n=21); 1.2 maakunnalliset ja valtakunnalliset toimijat (n=38); 1.3 Lapissa 2014-2020 toteutetut aiheeseen liittyvät kehittämishankkeet (n=331); 1.4 Hyvinvointi- ja turvallisuustilastokatsaus (n=44).
2. Tarvekartoitus, lappilaisten odotuksia ja ideoita koottiin seuraavasti: 2.1 seutukunnalliset työpajat kuntatoimijoille (n=113); 2.2 asiantuntijahaastattelut (n=21); Karungin alakoulun koululaisten piirustus- ja kirjoituskilpailu (n=72); Lapin yliopiston harjoittelukoulun 9. luokkalaisten työpajat (n=66); Saamelaissenioreiden keskustelutilaisuudet (n=14); Kylätoimijoiden työpaja (n=19)
3. Tiekartta työstettiin tilannekuvan ja tarvekartoituksen synteesinä. Lapin arjen turvallisuuden tiekartassa esitellään hankkeen tausta, prosessikuvaus, strategiset lähestymistavat, toimenpidekokonaisuudet ja niihin liittyvät toimenpide-ehdotukset sekä tiekartan seuranta ja jatkuvuus. Tiekartan lisäksi on koostettu toinenkin julkaisu, Lapin Arjen turvallisuuden tiekartan tausta-aineistot ja analyysit, joka esittelee kaikki edellä kerrotut toimenpiteet yksityiskohtaisesti.
Hankkeen tuloksena on julkaistu Lapin arjen turvallisuuden tiekartta ja siihen liittyvä laaja taustaraportti, Lapin arjen turvallisuuden
tiekartan tausta-aineistot ja analyysit. Tiekarttaa on esitelty laajasti sekä alueellisesti että valtakunnallisesti, ja painettu tiekartta (n=1000) on toimitettu kaikille hankkeen toimenpiteisiin osallistuneille. Tiekartan toimenpiteiden toteutumista seurataan puolivuosittain Lapin turvallisuusverkoston johtajakokouksessa.
Merkittävä laadullinen tulos on tietoisuuden kasvaminen arjen turvallisuudesta sekä päättäjien pöydissä että lappilaisten keskuudessa. Arjen turvallisuudesta keskusteltiin, käsitettä pyöriteltiin eri näkökulmista ja sen turvaamiselle ideoitiin yhdessä keinoja. Hanke tarjosi ajankohtaan hyvin sopivan keskustelufoorumin kuntien ja kuntalaisten valmistautuessa hyvinvointialueiden ja kuntien väliseen työnjakoon.