![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22278
Hankkeen nimi: Digitarjotin
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 7.1. Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.10.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Oulun kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0187690-1
Jakeluosoite: PL 22
Puhelinnumero: 044 497 3117
Postinumero: 90015
Postitoimipaikka: Oulun kaupunki
WWW-osoite: http://www.businessoulu.com
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ari Henrik Saine
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Rahoitusasiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 497 3117
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Digitalisaatio on yksi suurimmista liiketoimintaan ja koko yhteiskuntaan kohdistuva muutostrendi. Digitalisaation muutokset vaikuttavat voimakkaasti yritysten toimintaan ja muuttavat niiden toimintatapoja.
Kaikki yritykset eivät kuitenkaan ole samalla viivalla digitalisaation hyödyntämisen suhteen. Pohjois-Pohjanmaan yrittäjien tekemä kysely yritysten digivalmiuksista kertoo selvästi nykytilanteen: useimmilla yrityksillä on kotisivut, ja noin puolet hyödyntää sosiaalisen median mahdollisuuksia jonkin verran toiminnassaan, mutta muissa suhteissa digitalisaation hyödyntäminen on hyvin vähäistä (PK-yritysbarometri syksy 2019). Selvityksessä kysyttiin myös, mihin asioihin yritykset aikovat seuraavaan kahdentoista kuukauden aikana tarttua digitalisaatiokehityksen suhteen. Peräti 60 prosenttia yrityksistä ei tiennyt mihin tarttua.
Digitarjotin – hanke pyrkii ennen muuta kehittämään tämän yritysryhmän valmiuksia päästä mukaan digitalisaatiokehitykseen aloittamalla digitalisaatio edellyttämän osaamisen kehittämisen ja konkreettiset digitalisaatio toimet. Lisäksi kehitetään yritysten työhyvinvointia ja työelämän laatua parantavia valmiuksia.
Digitalisaatioon liittyvä yritys- ja työllisyyspalvelutoiminta vaatii uusia toimintamalleja myös julkiselta sektorilta. Digitarjotin –hankeessa luodaan ja testataan uutta toimintamallia yritysten digitalisaation tason nostamiseen.
Hankkeen toiminnassa keskiössä ovat yritysten henkilöstölle suunnatut, 1-6 päivän mittaiset valmennukset, lyhyet 1-3 tunnin mittaiset tietoiskut ajankohtaisista aiheista tai tiettyyn asiakokonaisuuteen keskittyvien yritysryhmien kokoaminen ja verkoston kehittäminen. Nämä toimenpiteet toteutaan ostopalveluina.
Hankkeen myötä alueen pk-yritykset ja niiden henkilöstö ottavat käyttöön digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet liiketoiminnassaan. Hanke tuo yritykset digiaikaan ja auttaa siihen liittyvässä työelämän laadun kehittämisessä. Hankkeen myötä useampi yritys selviää digitalilsaation tuomasta rakennemuutoksesta.
Hankkeen kohderyhmänä ovat Pohjois-Pohjanmaan toimivat Pk- ja mikroyritysten johto sekä työntekijät, jotka pääsääntöisesti toimivat ns. perinteisillä toimialoilla, kuten kaupassa, liike-elämän palveluissa, matkailussa, asiantuntijapalveluissa jne.
Hankkeen välillinen kohderyhmä on yristypalveluihin liittyvä yhteistyöverkosto, joka hyötyy hankkeen kokemuksista ja syntyvästä uudesta tiedosta. Vastaavia tietoiskuja ja valmennuksia sekä hankkeen kaltaisia muita toimia voidaan toteuttaa yhteistyöverkoston muiden toimijoiden työssä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 275 940
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 274 128
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 394 200
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 391 611
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Oulu
Jakeluosoite: Hallituskatu 36
Postinumero: 90100
Postitoimipaikka: 90100
Suunniteltu: 160
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 240
Suunniteltu: 160
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 1 |
Digitalisaatio voi lisätä resurssitehokkuutta, joka on kestävää. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 1 |
Digitalisaation keinoin voidaan ehkäistä ilmastonmuutosta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 1 |
Digitalisaatio voi lisätä resurssitehokkuutta, joka on kestävää. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Kohteena olevien digimurroksessa kamppailevien yritysten tulevaisuus ratkaisee alueen elinvoiman tulevina vuosikymmeninä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeen sisällöt tukevat vahvasti aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 5 |
Digitalisaation vaikutukset yritysten liiketoimintaan (mm. verkkomyynti) vaikutttavat liikkumiseen ja logistiikkaketjuihin (esimerkiksi vähemmän henkilöliikennettä ja enemmän tavaraliikennettä). | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 1 | 1 |
Digitalisaation ymmärtäminen ja ottaminen käyttöön yrityksessä voivat lisätä työntekijöiden hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 1 |
Sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen ovat hankkeessa toteutettavia periaatteita. Sukupuolinäkökulmaan liittyvien toimien painotus ja lukumäärä selviävät hankkeen toteutusvaiheessa. Sukupuolinäkökulma ja esimerkiksi naisosallistujien määrän kasvattaminen (jos tavoite, on se, että naisten osallistujamäärää pyritään nostamaan yli mainitun kolmanneksen) voidaan huomioida hankkeen toiminnassa tarvittaessa räätälöitävillä toimilla esimerkiksi tiedotuksella. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 3 |
Hanke parantaa erilaisten yrittäjien yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta mahdollistamalla digitaalisten välineiden käyttöönoton ja pärjäämisen kovenevassa kilpailussa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. |
DIGITARJOTIN
Digitalisaatio on yksi suurimmista liiketoimintaan ja koko yhteiskuntaan kohdistuva muutostrendi. Digitalisaation muutokset vaikuttavat voimakkaasti yritysten toimintaan ja muuttavat niiden toimintatapoja.
Kaikki yritykset eivät kuitenkaan ole samalla viivalla digitalisaation hyödyntämisen suhteen. Pohjois-Pohjanmaan yrittäjien tekemä kysely yritysten digivalmiuksista kertoo selvästi nykytilanteen: useimmilla yrityksillä on kotisivut, ja noin puolet hyödyntää sosiaalisen median mahdollisuuksia jonkin verran toiminnassaan, mutta muissa suhteissa digitalisaation hyödyntäminen on hyvin vähäistä (PK-yritysbarometri syksy 2019). Selvityksessä kysyttiin myös, mihin asioihin yritykset aikovat seuraavaan kahdentoista kuukauden aikana tarttua digitalisaatiokehityksen suhteen. Peräti 60 prosenttia yrityksistä ei tiennyt mihin tarttua.
Digitarjotin – hanke pyrkii ennen muuta kehittämään tämän yritysryhmän valmiuksia päästä mukaan digitalisaatiokehitykseen aloittamalla digitalisaatio edellyttämän osaamisen kehittämisen ja konkreettiset digitalisaatio toimet.
Digitalisaatioon liittyvä yritys- ja työllisyyspalvelutoiminta vaatii uusia toimintamalleja myös julkiselta sektorilta. Digitarjotin –hankkeessa luodaan ja testataan uutta toimintamallia yritysten digitalisaation tason nostamiseen.
Hankkeen toiminnassa keskiössä ovat yritysten henkilöstölle suunnatut, 1-6 päivän mittaiset valmennukset, lyhyet 1-3 tunnin mittaiset tietoiskut ajankohtaisista aiheista tai tiettyyn asiakokonaisuuteen keskittyvien yritysryhmien kokoaminen ja verkoston kehittäminen. Lisäksi useampi suurempi seminaaritapahtuma. Nämä toimenpiteet toteutetaan pääasiassa ostopalveluina.
Hankkeen myötä alueen pk-yritykset ja niiden henkilöstö ottavat käyttöön digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet liiketoiminnassaan. Hanke tuo yritykset digiaikaan ja auttaa siihen liittyvässä työelämän laadun kehittämisessä. Hankkeen myötä useampi yritys selviää digitalisaation tuomasta rakennemuutoksesta.