Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: S22197

Hankkeen nimi: Tuumasta toimeen

Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus

Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2020 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kaavin kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0170664-6

Jakeluosoite: Kaavin kunta PL 13, Rantatie 1

Puhelinnumero: 044 493 8304

Postinumero: 73601

Postitoimipaikka: Kaavi

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Harri Korhonen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kunnanjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 493 8304

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeella parannetaan kaavilaisten työttömien työllistymisen mahdollisuuksia ja valmiuksia, vahvistetaan sosiaalista ja ryhmäkuntoutusta, edistetään työn perässä liikkuvuutta, autetaan nuoria elämänhallinnassa ja parannetaan työttömien henkilöiden yrittäjyysvalmiuksia sekä osatyökykyisten työvalmiuksia.

Parannetaan koulutuksen ja valmennuksen avulla ulkomaalaisten henkilöiden kotouttamista, kaikkien toiminnassa mukana olevien työttömien atk-valmiuksia, järjestetään säännöllistä sosiaalista kuntoutusta työelämän ja koulutuksen ulkopuolella oleville henkilöille.

Toiminnanohjaaminen, ryhmien vetäminen ja erilaisten toimintojen mahdollistaminen hyvinvointialueen työpajalla.

Säännöllinen hankehenkilöstön toimesta tapahtuva piilotyöpaikkojen kartoitus.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

- Kaavilaiset työttömät henkilöt
- Kaavin etsivän nuorisotyön asiakkaat
- Kaaville muuttaneet ulkomaalaiset henkilöt

4.2 Välilliset kohderyhmät

- Kaavilaiset eri oppilaitoksissa opiskelevat henkilöt.
- Ulkomaalaisten työssäkäyvien henkilöiden puolisot.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 433 815

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 341 013

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 510 370

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 396 766

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Koillis-Savon

Kunnat: Kaavi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Rantatie 1

Postinumero: 73600

Postitoimipaikka: Kaavi

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Osallistuvien yritysten lukumäärä

Suunniteltu: 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 32

7.2 Osallistuvien henkilöiden lukumäärä

Suunniteltu: 151

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Tarkka analyysi tehdään kun hanke alkaa, jos rahoittaja niin vaatii.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma huomioidaan kaikessa toiminnassa läpileikkaavana teemana.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Kyllä
Ks. ed. vastaus.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 2
Vastuullisuus ympäristöstä osana kaikkea valmennusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Vastuullisuus ympäristöstä osana kaikkea valmennusta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 1
Vastuullisuus ympäristöstä osana kaikkea valmennusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 1
Vastuullisuus ympäristöstä osana kaikkea valmennusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 2
Vastuullisuus ympäristöstä osana kaikkea valmennusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 2
Uusien yritysten kautta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 6
Elinkeinorakenteen monipuolistaminen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 4
Uudet palvelualojen yritykset.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei vaikutusta
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Hyvinvointia työllisyyden kautta.
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Työllistymisen sukupuolineutraali kehittäminen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 4
Maahanmuuttajien kotouttaminen.
Kulttuuriympäristö 0 2
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 3 3
Osa työllistymis- ja yrittäjyyskoulutusta

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli parantaa kaavilaisten työttömien työllistymisen mahdollisuuksia ja valmiuksia, vahvistaa sosiaalista ja ryhmäkuntoutusta, edistää työn perässä liikkuvuutta, auttaa nuoria elämänhallinnassa ja parantaa työttömien henkilöiden yrittäjyysvalmiuksia sekä osatyökykyisten työvalmiuksia. Tavoitteena oli myös koulutuksen ja valmennuksen avulla parantaa ulkomaalaisten henkilöiden kotouttamista sekä hankkeen toiminnassa mukana olevien atk-valmiuksia. Keskeistä oli myös toiminnanohjaaminen, ryhmien vetäminen sekä erilaisten toimintojen mahdollistaminen (hyvinvointialueen) työpajalla, lisäksi hankehenkilöstön toimesta tapahtuva piilotyöpaikkojen kartoittaminen.

Hanke tavoitti hyvin kaavilaisia työttömiä; hankkeeseen osallistui ESR-järjestelmän kirjausten mukaan yhteensä 65 henkilöä. Todellinen asiakasmäärä on kuitenkin jonkin verran suurempi, sillä joitain kirjauksia on jäänyt tekemättä ESR-järjestelmään (esimerkiksi hankkeen järjestämiin tapahtumiin ja/tai korttikoulutuksiin osallistuneet henkilöt). Hankkeen tavoitteet toteutuivat pääasiassa hyvin. Yksilö- ja ryhmäohjaus oli läpi hankkeen jatkuvaa. Asiakkaita saatiin työelämään, opiskelemaan ja eläkeselvityksiin; lisäksi hanke tarjosi yrittäjyyskoulutusta yrittäjyydestä kiinnostuneille. Hankkeen järjestämät erilaiset korttikoulutukset läpi hankkeen tukivat asiakkaiden työllistymistä tai työssä pysymistä. Atk-ohjausta järjestettiin tarvittaessa niin yksilöille kuin ryhmillekin. Yhteistyö työpajan kanssa oli tiivistä ja tarkoituksenmukaista. Piilotyöpaikkoja kartoitettiin hankkeen aikana yrityskäynneillä sekä sähköisellä työnantajakyselyllä.