![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22108
Hankkeen nimi: Likistä Digiä
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 18.5.2020 ja päättyy 28.2.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Pudasjärven kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0188962-2
Jakeluosoite: PL 10
Puhelinnumero: 040 8266417
Postinumero: 93101
Postitoimipaikka: Pudasjärvi
WWW-osoite: http://www.pudasjarvi.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hallikainen Irina Anisia Virinea
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: työllisyyspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504058409
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Likistä Digiä –hankkeella kehitetään ratkaisuja, jotka mahdollistavat etä- ja digipalvelujen tuottamisen työllisyyspalveluissa. Hankkeen kohderyhmänä ovat nuoret ja muut heikossa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt. Hanke toteutetaan Pudasjärven kaupungin työllisyyspalveluissa, johon kuuluvat kaupungin oma työllistäminen, kuntouttava työtoiminta, nuorten työpaja, avoin työpaja ja työllisyyshanke Vahvaksi -hanke. Hanke toteutetaan 18.5. - 31.12.2020.
Koronavirus-epidemian aiheuttaman poikkeustilanteen myötä Pudasjärven kaupungin työllisyyspalveluiden tarjoamat lähipalvelut keskeytyivät 18.3.2020 alkaen. Likistä Digiä –hankkeen päätavoitteena on kaupungin työllisyyspalveluiden tuottaminen asiakkaille poikkeustilanteessa etä- ja digipalveluina. Hankkeen avulla mahdollistetaan etäpalveluiden kehittäminen ja taataan palveluiden oikea-aikainen saatavuus nuorille ja heikossa työmarkkina-asemassa oleville työllisyyspalvelujen asiakkaille myös poikkeustilanteen aikana.
Hankkeessa on kaksi työpakettia:
1)Työllisyyspalveluiden etä- ja digitoimintojen kehittäminen palvelumuotoilun avulla
Hankkeen tavoitteena on kehittää etä- ja digipalveluja palvelumuotoilun avulla. Lisäksi tavoitteena on kouluttaa työllisyyspalveluiden henkilöstöä etäpalveluiden käyttämiseen ja etäpalvelumateriaalin tuottamiseen. Etäpalveluiden kehittämisessä myös asiakkaat ovat mukana. Kehitetyt etäpalvelut otetaan käyttöön mahdollisimman pian.
2)Työllisyyspalveluiden etä- ja digipalveluiden sisällön kehittäminen hyvinvointia tuottavien yritysten palveluiden avulla. Työllisyyspalveluiden etä- ja digipalveluiden sisältöä kehitetään hankkimalla ostopalveluina paikallisilta pienyrityksiltä täydentäviä palveluita, joita kehitetään etäpalveluiksi asiakkaille mahdollisimman nopeasti
Likistä Digiä –hankkeen aikana syntyy työllisyyspalvelujen etä- ja digipalvelujen tuottamisen malli, jota voi ketterästi soveltaa poikkeustilanteissa sekä niiden jälkeen. Etäteknologiaa hyödynnetään osana palveluvalikoimaa myös jatkossa tavalla, joka mahdollistaa asiakkaiden tasavertaisen osallisuuden pitkistä välimatkoista huolimatta sekä tarjoaa heille mahdollisuuden valita itselleen parhaiten sopivan palvelumuodon.
Hankkeen aikana tarjotaan asiakkaille heidän tarvitsemiaan palveluita digimuodossa. Vaikutuksena voidaan nähdä etäpalvelujen käytön oppiminen ja käyttö jatkossakin osana työllisyyspalveluita. Etäpalveluiden kehittäminen antaa asiakkaalle mahdollisuuden valita itselleen parhaiten sopivan työskentelytavan ja mahdollistaa tasavertaisen osallisuuden pitkien välimatkojen kuntalaisille. Ostopalveluna hankittavalla palvelumuotoilulla kehitetään etäpalvelujen tuottamisen malli, joka sisältää myös asiakkaille tuotetut selkeät ohjeet ja tuen palvelun käyttöön.
Hankkeen kohderyhmänä ovat pudasjärveläiset nuoret ja muut heikossa työmarkkina-asemassa olevat työttömät työnhakijat. Kohderyhmään kuuluu myös Pudasjärven työllisyyspalveluiden henkilöstö.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat mm. Oulunkaaren kuntayhtymän sosiaali- ja terveyspalvelut, TE-palvelut, paikalliset yrittäjät, oppilaitokset, yhdistykset ja kehittämishankkeet.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 50 296
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 43 706
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 62 870
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 54 632
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulunkaaren
Kunnat: Pudasjärvi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 3
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 33
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 4 | 4 |
Hankkeen tavoitteiden ja toimenpiteiden mukaisesti kehitetyt etäpalvelut vähentävät palveluihin kulkemisen tarvetta. Pudasjärvellä, pitkien välimatkojen kunnassa, tämä vähentää esim. polttoaineiden kulutusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 4 |
Etäpalveluiden avulla toiminnot tuodaan asiakkaan ympäristöön, joten kulkemisesta ei synny hiilidioksidipäästöjä. Ihmisen voivat olla aktiivisia lähellä kotiansa ja vaikuttaa suotuisasti ja kestävän kehityksen mukaisesti lähiympäristöönsä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 1 | 2 |
Kestävän kehityksen ajattelun mukaan ottaminen suunnitelluissa ja toimenpiteissä lisää tietoisuutta luonnon monimuotoisuudesta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 3 |
Etäpalveluiden kehityksellä ja käyttöönotolla vähennetään ympäristön saastumista ja kasvihuonekaasujen lisääntymistä. Pudasjärvi pyrkii olemaan uuden kuntastrategian mukaisesti v. 2027 Suomen luonnonmukaisin kasvukaupunki. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta Natura 2000 –ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 4 |
Digipalveluiden kehittäminen vähentää fyysisen materiaalin käyttöä. Hankkeen materiaalihankinnoissa suositaan paikallisia hankintoja ja ne tehdään tarpeen mukaisesti ja niin, että hankitut materiaalit jäävät käyttöön myös hankkeen jälkeen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 1 |
Sähköenergia on suuressa roolissa etäpalveluissa. Uusiutuvia (tuuli-, aurinko -sähkö) energialähteitä käytetään mahdollisuuksien mukaan. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 6 |
Hankkeessa ostetaan paikallisten yrittäjien palveluita, joita tarjotaan hankkeen asiakkaille etäpalveluna. Yrittäjät saavat mahdollisuuden kehittää toimintaansa uudella tavalla. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hakkeessa kehitetään etä- ja digipalveluita nuorille ja muille heikossa työmarkkinatilanteessa oleville. Kehittäminen jatkuu hankkeen jälkeenkin hankkeessa luodun toimintamallin avulla. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 7 |
Poikkeustila estää fyysisen liikkumisen ja kokoontumisen yhteen, hankkeessa hyödynnetään digitaalisia palveluja ja opastetaan työllisyyspalveluiden henkilökuntaa ja kohderyhmää käyttämään niitä. Nämä toiminnot vähentävät fyysistä liikkumista, mutta edistävät tiedon liikkumista digitaalisesti. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 9 |
Työllisyyspalvelujen asiakkaat jäävät vallitsevassa koronakriisitilanteessa heille tarjottavien fyysisen osallisuutta tukevien palvelujen ulkopuolelle. Työllisyyspalveluiden kehittäminen etäpalveluksi turvaa heille mahdollisten palveluiden saamisen. Kaikki hankkeen toimenpiteet tähtäävät asiakkaiden hyvinvoinnin turvaamiseen ja osallisuuden mahdollistamiseen myös poikkeustilan aikana. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 6 |
Nuoret ja heikossa työmarkkinatilanteessa olevat henkilöt ovat heterogeeninen ryhmä. Ryhmän sisällä voi olla useita henkilöitä, jotka asuvat kaukana kuntakeskuksen palveluista. Työllisyyspalveluiden etäpalveluiden kehittämisen myötä heille voidaan löytää uusia palvelumuotoja myös hankkeen päättymisen jälkeen. Kaikki hankkeen toimenpiteet tähtäävät työllisyyspalveluiden asiakkaiden tasa-arvon edistymiseen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 5 |
Poikkeustila kohtaa yhtälailla kaikkia valtakunnallisesti. Pudasjärven työllisyyspalveluilla ei ole tarjottavana etä- ja digipalveluita. Palveluiden kehittämisen myötä työllisyyspalvelujen asiakkaille voidaan tarjota palveluita laajemmalla valikoimalla ja yhdenvertaisemmin. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 7 |
Poikkeustilanne on nopeuttamassa työkulttuurin muutosta. Asiantuntijoiden mukaan työkulttuuri tulee muuttumaan ja kehittymään pysyvästi erilaiseksi tämän erityistilanteen jälkeenkin. On tärkeä löytää yhteisiä tapoja soveltaa ja hyödyntää erilaisia käytäntöjä ja menetelmiä etätyössä. Hanke kehittää asiakkaille digitaalisesti tarjottavien palveluiden saatavuutta pitkäistä etäisyyksistä huolimatta. | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 3 |
Kestävän kehityksen ajattelun mukainen suunnittelu tehtävissä toimenpiteissä lisää ympäristöosaamista. |
Koronasta aiheutuvan poikkeustilanteen vuoksi kaupungin työllisyyspalveluiden asiakkaille tarjoamat lähipalvelut keskeytyivät keväällä 2020. Likistä Digiä –hankkeen päätavoitteena oli kaupungin työllisyyspalveluiden tuottaminen etä- ja digipalveluina. Hankeaikana on kehitetty etäpalveluja nuorille ja heikossa työmarkkina-asemassa oleville työllisyyspalvelujen asiakkaille.
Hankkeen kehittämistoimenpiteenä on ollut henkilöstön osaamisen kehittäminen etä- ja digipalvelujen tuottamisessa. Palvelumuotoilun kautta hankkeessa on luotu etävalmennuksen malli, jonka avulla työllisyyspalveluita on kehitetty etä- ja digipalveluiksi. Hankkeen valmennuksilla ja koulutuksilla on mahdollistettu työllisyyspalveluiden valmennushenkilöstön osaaminen ja riittävä ammattitaito käyttää sähköisiä työkaluja ja menetelmiä osana yksilö-, ryhmä- tai työvalmennusta. Hankkeen avulla osaaminen vahvistui ja asiantuntijapalveluiden kautta etäpalvelujen muotoilu ja kehittäminen saatiin nopeasti kokeiluun asiakkaiden kanssa. Lisäksi työllisyyspalveluja kuvattiin animaatiovideon kautta, joka parantaa työllisyyspalvelujen esittelyä, asiakaspolkujen ja yhteistyöverkoston kuvaamista digitaalisesti.
Työllisyyspalvelujen tuottamiseen ja asiakaskäyttöön hankittiin etävalmennuksen mahdollistavaa laitteistoa. Likistä Digiä -hankkeessa hankitut tietokoneet ja muut laitteet ovat käytettävissä sekä työntekijöille että asiakkaille. Tämä parantaa asiakkaiden yhdenvertaisuutta, kun tietokoneiden puuttuminen ei ole este osallistumiselle. Uudet riittävät laitteet parantavat työllisyyspalveluiden etätoimintojen tarjoamisen mahdollisuutta.
Likistä Digiä -hankkeessa on kehitetty etä- ja digiosaamista myös hyvinvointipalveluja tuottavien yrittäjien näkökulmasta. Hankkeen aikana on kehitetty kahden yrityksen mahdollisuutta tuottaa etäpalveluita. Kokeilu antoi yrittäjille todellisen asiakaskunnan kehittää omia jo olemassa olevia palveluita etäpalveluiksi. Hankkeessa on todettu, että digiosaamisen kehittämistä tarvitaan edelleen asiakas- ja yrityspinnassa etäpalvelujen kehittämiseksi.
Likistä Digiä -hankkeessa on saatu aikaan etä- ja digipalvelujen menetelmiä ja materiaaleja, jotka ovat jaettavissa ja yleisesti hyödynnettävissä. Hankkeessa on kehitetty hyviä käytänteitä etä- ja digipalvelujen tuottamiseen. Etäpalveluiden avulla tarjotaan monipuolisempia ja yksilöllisempiä työllisyyspalveluja, jotka ovat muuttuneet osaksi työllisyyspalvelujen perustoimintoja.