![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22095
Hankkeen nimi: Ohjatusti kohti digitaalista myyntiä ja palvelua koronakriisissä
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 7.1. Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 31.3.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Oulun kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0187690-1
Jakeluosoite: PL 22
Puhelinnumero: 044 497 3117
Postinumero: 90015
Postitoimipaikka: Oulun kaupunki
WWW-osoite: http://www.businessoulu.com
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Saine Ari Henrik
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Rahoitusasiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 497 3117
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Ohjatusti kohti Digitaalista myyntiä -hankkeella pyritään tuote- ja palvelumyynnin digitalisointiin antamalla yrityksille suunnatun etävalmennuksen ohessa pienryhmille konkreettista apua kehitystoimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä digitaalisen markkinoinnin kehittämisessä.
Tavoitteena on avata 50-100 pk-yritykselle uusia digitaalisen myynnin kanavia. Touko-/kesäkuussa alkavat valmennukset keskittyvät tavara- ja palvelumyynnin lisäksi digitaalisten palveluratkaisujen kehittämiseen.
Valmennuksien avulla vältymme useilta konkursseilta ja häiriötilanteen aikaisilta irtisanomisilta. Häiriötilanteen aikaiset kehittämistoimet näkyvät myös yritysten kilpailukyvyn parantumisena myös Koronakriisin jälkeisessä ajassa.
Digimyynnin valmennusten lisäksi tarjoamme kaikille yrityksille avoimia yrittäjien ja johdon henkisen hyvinvoinnin ja jaksamisen ryhmävalmennuksia. Valmennusten tarve on tullut esille BusinessOulun kriisiajan asiakaspalvelun yhteydessä. BusinessOululla on satoja asiakaskontakteja päivittäin. Yhä useammin keskustelu siirtyy yrittäjien henkiseen jaksamiseen. Kriisiajan työhyvinvoinnin hallinnan valmennuksilla pyrimme tavoittamaan 100-150 yrittäjää ja yritysjohtajaa.
Ohjatusti kohti digitaalista myyntiä -valmennuksen kohderyhmänä ovat vähittäismyynti- ja palvelusektorin pk-yritykset, joilla koronakriisin on aiheuttanut myynnin ja toiminnan merkittävää hidastumista ja joille nopean digitaalisen myyntikanavan kehittäminen on toiminnan jatkumisen kannalta elinehto.
Kriisiajan työhyvinvoinnin etävalmennukset on suunnattu kaikille yrittäjille ja yritysjohtajille, jotka tuntevat tarvitsevansa tukea oman ja organisaationsa muutosten hallintaan ja jaksamiseen.
Hankkeen välillisenä kohderyhmän ovat verkkokaupan ja digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen erikoistuneet yritykset ja yksityiset toimijat sekä alan työttömät työnhakijat, joilla olisi mahdollista työllistyä digitaalisen myynnin tukitehtäviin tai aloittaa yritystoimintaa esim. kevytyrittäjänä. Tavoitteena on myös tarjota työllistymisväylä BusinessOulun omien työllisyysvalmennusten opiskelijoille. Esimerkiksi TyöAsema (Diginikkarit toiminta) -hankkeesta on valmistumassa IT-alan osaajia digitaalisen myynnin kehitys- ja tukitehtäviin.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 98 720
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 80 382
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 123 400
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 100 477
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Oulu
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 100
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 84
Suunniteltu: 100
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 1 |
Digitalisaatio voi lisätä resurssitehokkuutta, joka on kestävää. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 1 |
Digitalisaation keinoin voidaan ehkäistä ilmastonmuutosta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 1 |
Digitalisaatio voi lisätä resurssitehokkuutta, joka on kestävää. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Kohteena olevien koronakriisistä kärsivien yritysten kyky siirtyä verkkokauppaan ja digiratkaisuihin on kriittinen, jotta yritykset voivat välttää konkurssin. Aluetalouden kannalta kysymys on todella merkittävästä asiasta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeen sisällöt tukevat vahvasti aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 5 |
Digitalisaation vaikutukset yritysten liiketoimintaan (mm. verkkomyynti) vaikutttavat liikkumiseen ja logistiikkaketjuihin (esimerkiksi vähemmän henkilöliikennettä ja enemmän tavaraliikennettä). | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Digitalisaation ymmärtäminen ja ottaminen käyttöön nykyisessä tilantessa ovat ratkaisevia yritysten säilymisen kannalta ja vaikuttavat täten keskeisesti työntekijöiden hyvinvointiin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 1 |
Sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen ovat hankkeessa toteutettavia periaatteita. Sukupuolinäkökulmaan liittyvien toimien painotus ja lukumäärä selviävät hankkeen toteutusvaiheessa. Sukupuolinäkökulma ja esimerkiksi naisosallistujien määrän kasvattaminen (jos tavoite, on se, että naisten osallistujamäärää pyritään nostamaan yli mainitun kolmanneksen) voidaan huomioida hankkeen toiminnassa tarvittaessa räätälöitävillä toimilla esimerkiksi tiedotuksella. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 3 |
Hanke parantaa erilaisten yrittäjien yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta mahdollistamalla digitaalisten välineiden käyttöönoton ja pärjäämisen kriisitilanteessa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. |
BusinessOululla on laadittu valmennusohjelmakokonaisuus, joka mahdollistaa digitaaliseen kaupankäyntiin ja markkinointiin tarvittavan tiedon nopean jakamisen laajasti yrityskentälle. Valmennusohjelmaan sisältyy myös BusinessOulun asiantuntijoiden toteuttama liiketoiminnan analyysi- ja suunnitteluvaihe, jossa yrityksen tarpeet analysoidaan ja toiminnan kehittäminen suunnitellaan.
Ohjatusti kohti Digitaalista myyntiä -hankkeella pyritään tuote- ja palvelumyynnin digitalisointiin antamalla BusinessOulun digitoiminnassa ja muissa hankkeissa toteutettavien webinaarien teemojen mukaisesti pienryhmiin valituille yrityksille konkreettista apua kehitystoimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä digitaalisen markkinoinnin kehittämisessä. Digimyynnin valmennusten lisäksi olemme tarjonneet kaikille yrityksille avoimia yrittäjien ja johdon henkisen hyvinvoinnin ja jaksamisen ryhmävalmennuksia.
Ohjatusti kohti digitaalista myyntiä -hankkeella olemme pystyneet järjestämään korona-ajan suurryhmien etävalmennusten rinnalla pienryhmävalmennuksia, joilla olemme auttaneet useita yrityksiä digimyynnin ratkaisujen suunnittelussa.Hankkeen aikana järjestettiin 4 eri valmennuskokonaisuutta: Yrittäjän vuosihuolto, Verkkokaupan tehovalmennus, Palvelualan digivalmennus, Digitaalisen palvelun kehittäminen, Valmennuksiin osallistui yhteensä 165 osallistujaa.