![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22045
Hankkeen nimi: Kansallislaji kuuluu kaikille
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 31.10.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Puijon Pesis ry
Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö
Y-tunnus: 2309338-5
Jakeluosoite: Ajajantie 2 B 1
Puhelinnumero: 0443704306
Postinumero: 70780
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: https://puijonpesis.fi/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Eskelinen Aleksi Eerikki
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Puheenjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0443704306
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeella haetaan ratkaisuja koronavirusepidemian aikaansaamaan poikkeukselliseen tilanteeseen, eristäytymisen aiheuttamiin seurannaisongelmiin sekä yhteenkuuluvuuden, yhteisöllisyyden ja osallisuuden tukemiseen poikkeusaikana ja sen jälkeen. Hankkeella tavoitteena on luoda uudenlaisia etä- ja digitaalisia menetelmiä sekä uutta sisältöä osallisuuden ja yhteisöllisyyden tukemiseksi, kannustamaan liikkumaan omatoimisesti tai perheen kesken ja pienryhmissä, sekä ehkäisemään riskiä henkisestä lamaantumisesta ja harrastamisen hiipumisesta. Uusia sisältöjä rakentamalla vuorovaikutteisille digitaalisille alustoille mahdollistetaan monille tärkeä osallisuuden ja yhteisöllisyyden tunne esimerkiksi hyödyntämällä vanhoja ottelutallenteita ja niiden yhteisiä livekatseluita. Lisäksi kehitetään sähköisiä seuranta- ja arviointimenetelmiä ja toimintamalleja puuttua, mikäli havaitaan innon laantumista. Hankkeessa kehitetään valmentajien osaamista erityisesti liittyen nuorten käytös- ja oppimishäiriöihin parantamaan vuorovaikutusta ja siten innokkuutta jatkaa harrastamista. Erityisesti on havaittu, että nuorilla murrosikäisillä tytöillä harrastamisen sosiaalinen kanssakäyminen korostuu ja riskinä rajoitustoimien aikana on harrastamisinnon loppuminen. Digitaalista alustaa hyödyntäen rakennetaan mahdollisuus etänä tapahtuvaan vuorovaikutukseen ja harjoittelun motivointiin sekä ohjaamiseen ja seurantaan. Hankkeen tavoitteena on löytää kanavia tavoittaa työelämän ulkopuolella ja syrjäytymisvaarassa olevia ja mahdollistaa heidän osallisuus edistäen toimintakykyä, painottuen erityistä tukea vaativiin nuoriin ja maahanmuuttajiin, joille järjestetään lajiin ja harrastamismahdollisuuksiin tutustumista. Hankkeessa hyödynnetään aiemman Höntsäpesis-toiminnan kokemuksia sekä sen ympärille rakentunutta työikäisten höntäisilijäyhteisöä, joille tarjotaan digitaalisen Höntsäpesis-alustan kautta syötteitä omaehtoiseen harjoitteluun niin kauan kuin ryhmäharjoittelu ei ole mahdollista. Uuden alustan tavoitteena on saavuttaa ja innostaa myös uusia harrastajia matalan kynnyksen ryhmään. Uudet digitaaliset alustat ja sisällöt edesauttavat uusien toimintatapojen käyttöä, sosiaalista osallistumista, yhteisöllisyyttä ja omien voimavarojen vahvistumista tavoitteena parempi hyvinvointi.
- Junioriharrastajat sekä heidän perheet, joiden liikkumista ja aktiivista osallistumista täytyy tukea virusepidemian aikana, erityisesti herkässä drop out –iässä olevat murrosikäiset / teinit ja nuoret
- Nuoret syrjäytymisvaarassa olevat, maahanmuuttajat ja työelämän ulkopuolella olevat
- Perheet, joissa on kehitysvammainen / erityistä tukea vaativa lapsi ja nuori tai vähävaraisuus tai muu vaikeus on harrastamisen uhkana, sekä oppimis- ja käyttäytymishäiriöistä kärsivät nuoret
- Työikäiset, jotka kaipaavat matalan kynnyksen ryhmäliikuntaa ja ovat aiemmin osallistuneet Höntsäpesikseen tai voisivat olla potentiaalisia uusia höntsäharrastajia
- Seuran valmentajat ja joukkueenjohtajat sekä muut toimijat osaamisen kehittämisen kautta
- yhteistyötahot eli muut järjestöt / toimintaryhmät
- lapset, nuoret, työikäiset ja eläkeikäiset lajin seuraajat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 58 800
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 58 649
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 58 800
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 58 649
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion
Kunnat: Kuopio
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 7 |
Hankkeessa kehitetään uusia toimintatapoja ja digitaalisia alustoja etäosallistumiseen, joka vähentää liikkumisen tarvetta ja siten polttoaineiden kulutusta. Hankkeen sisällöt tuotetaan digitaaliseen muotoon. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 7 |
Etäosallistuminen vähentää liikkumisen tarvetta ja siten hiilidioksipäästöjä. Digialustat ja etäosallistumisen toimintatavat luovat uusia toimintamalleja tilanteisiin, joissa ilmastonmuutoksen aiheuttamat myrskyt, rankkasateet tai vastaavat sääilmiöt estävät liikkumista. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 7 |
Hankkeessa luodaan ideoita ja toimintamalleja kotona, pihalla tai luonnossa tapahtuvaan liikkumiseen sekä osallisuuteen, ilman että tarvitsee olla rakennettua harrastusympäristöä tai raskaita olosuhteita. Harrastamisvälineissä pyritään huomioimaaan se, että jokaisen kotoa löytyvillä välineillä voi toteuttaa harjoitteita ilman suuria lajivälinehankintoja. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 7 |
Kannustamalla liikkumaan ja osallistumaan, vahvistamalla yhteisöllisyyttä kehitetään hyvinvointia ja siten jokaisen työkykyä. Aktiivisen toiminnan ja tapahtumien mahdollistaminen tekee paikkakunnasta houkuttelevan vapaa-ajantarjonnan suhteen, joka edesauttaa työntekijöiden saatavuudessa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 9 |
Hankkeessa kehitetään uusia innovatiivisia toimintatapoja, digialustoja sekä etäosallistumisen muotoja. Kokemusten pohjalta pystytään kehittämään aineettomia palveluja ja tuotteita hyvinvointipalveluina ja tapahtumatuotteina. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Hankkeen toimenpiteet kannustavat liikkumaan, luovat uusia ideoita harrastamiseen, antavat mahdollisuuksia omaehtoiseen toimeliaisuuteen sekä estävät henkistä laamaantumista. Digialuistoilla toteutettavat tapahtumat luovat yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuuden tunteita, joka on tärkeää henkisen hyvinvoinnin kannalta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 9 | 9 |
Toimenpiteitä suunnataan erityisesti nuorten tyttöjen mukana pitämiseen herkässä murrosiässä ja luodaan heille tärkeitä sosiaalisen yhdessäolon muotoja poikkeusaikana. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 9 |
Etäosallistuminen digialuistoilla tapahtuu matalalla kynnyksellä riippumatta missä asuu ja sisällöt suunnitellaan siten, ettei varallisuus ole este osallistumiselle. Toimenpiteitä suunnataan erityistä tukea vaativille nuorille (mm. kehitysvamma) sekä maahanmuuttajille. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeella haettiin ratkaisuja koronaviruspandemian aikaansaamaan poikkeukselliseen tilanteeseen, eristäytymisen aiheuttamiin seurannaisongelmiin sekä yhteenkuuluvuuden, yhteisöllisyyden ja osallisuuden tukemiseen poikkeusaikana ja sen jälkeen. Lähtökohtana oli liikkumiseen, urheiluun, harrastamiseen ja ottelutapahtumiin liittyvät hyvinvointivaikutukset, yhteisöllisyyden ja kohtaamisen kokemukset ja mielekkään elämän sisällön turvaaminen poikkeustilanteessa.
Hankkeessa pilotoitiin etä- ja digitaalisia menetelmiä nuorten ja perheiden osallistamiseksi yhteisölliseen hyvinvointia lisäävään toimintaan sekä luotiin uusia toimintatapoja poikkeustilanteessa. Pandemiatilanteen sallittua toteutettiin myös fyysisen kokoontumisen terveysturvallisia tapahtumia.
Hankkeessa toteutettiin verkkotapahtumia, sisällön tuotantoa ja livestriimauksia. Näin pystyttiin tarjoamaan toimintaa myös rajoitustoimien aikana ja ylläpitämään yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuutta. Nuorille suunnattua markkinointia testattiin onnistuneesti tubettajien kanssa tehdyllä markkinointiyhteistyöllä.
Hankkeessa toteutettiin Treenipankki ja Höntsäpesis -nimiset digitaaliset alustat ja sosiaalisen median kanavat, joiden kautta tarjottiin maksutta opasvideoita monipuoliseen treenaamiseen ja pesäpallon harjoittelun alkeita. Treenivideot soveltuvat niin urheiluseurojen junioreille, aktiiviliikkujille kuin aloittelijoillekin. Harjoitukset olivat helposti toteutettavia paikasta riippumatta.
Korona-aika kannusti pihalla, puistossa, mökillä tai lähiluonnossa liikkumiseen, joten hankkeessa kehiteltiin uutta pihapesis, puistopesis ja mökkipesis -konseptia. Tavoitteena oli murtaa ennakko-odotuksia pesäpallosta ison kentän ja pelaajamäärän sekä erityisvarusteiden lajina ja osoittaa, että pesäpalloa muistuttavaa leikkiä tai peliä voi harrastaa kuka vain, missä tahansa ja lähes millaisilla välineillä ja säännöillä tahansa. Tätä konseptia varten luotiin uudet säännöt ja introvideo inspiroimaan omanlaiseen matalan kynnyksen pesäpallon pelaamiseen.
Hankkeessa pyrittiin kiinnittämään huomiota pandemian aiheuttamiin motivaation heikkenemiseen ja henkiseen lamaantumiseen. Tavoitteena oli erityisesti ehkäistä nuorten murrosikäisten harrastamisen lopettamista, mutta tässä ei täysin onnistuttu.
Osana hanketta pilotoitiin uusia digitaalisia ja mobiilisti käytettäviä valmennusalustoja. Tavoitteena oli mahdollistaa etäharjoittelun valmennus, kehittää palautteen keräämistä ja itsearviointia sekä -seurantaa. Pilotointiin sisältyi kolme erilaista alustaa ja testaus tuotti tarvittavat kokemukset alustavalinnan tekemiseksi sekä käyttöönoton pohjaksi.
Hankkeessa tarjottiin pesäpalloon tutustumista ja harjoittelua kahdelle erityisryhmälle: erityistä tukea vaativille nuorille ja maahanmuuttajataustaisille. Tavoitteena oli kannustaa liikkumiseen, tarjota mahdollisuus uuteen tutustumiseen ja yhteisöllisyyteen. Samalla luotiin uusia yhteistyöverkostoja toiminnan jatkamiseksi. Lisäksi kehitettiin koulutuksella valmentajien osaamista erilaisuuden kohtaamiseen sekä erilaisten oppimis-, käytös-, aktiivisuus- ja tarkkaavuushäiriöiden huomioimiseen.
Hankkeen erilaisia tapahtumia, videoita ja muita sisältöjä oli yhteensä 104 kappaletta sekä osallistumiskertoja, katselukertoja ja muita sisältöjen tavoitettavuuksia oli yhteensä 79 543 kappaletta. Hankkeen keskeisenä tuloksena oli uusien toimintatapojen ja alustojen käyttöönoton lisäksi toimijoiden osaamisen kehittäminen. Hanke kerrytti kokemusta ja osaamista hanketoiminnasta, digi- ja etäteknologioiden käytöstä sekä sisällön tuotannosta.