![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22029
Hankkeen nimi: Etäkunto
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 31.10.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Huoltoliitto ry
Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö
Y-tunnus: 0109030-0
Jakeluosoite: Jokiharjuntie 3
Puhelinnumero: 0447889498
Postinumero: 70910
Postitoimipaikka: Vuorela
WWW-osoite: http://www.huoltoliitto.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sami Hämäläinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Järjestöpäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447889498
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Etäkunto-hankkeen tavoitteena on kartoittaa etäkuntoutuksen ja -ohjauksen tarpeita mahdollisimman hyvin vastaavat palvelut, suorittaa n. 5 kuukauden mittainen pilottikokeilu 2-3 eri ohjelmalla ja valita näiden perusteella tähän tarkoitukseen parhaiten soveltuva palvelu tai palvelut. Hankkeen tavoitteena korostuu haastavankin asiakasryhmän käyttöön soveltuvan etäkuntoutusmallin rakentaminen ja sen implementointi moniammatillisen kuntoutustiimin käyttöön. Koronavirusepidemian aiheuttama kriisitilanne toi käsiin mataln kynnyksen ohjaukseen soveltuvan etäohjausmenetelmän tarpeen ja tällä hankkeella vastataan tähän tarpeeseen rakentamalla etäkuntoutusmalli tarpeiltaan ja valmiuksiltaan erilaisten asiakasryhmien käyttöön.
Etäkunto-hanke koostuu kolmesta osiosta: Kartoitus-, pilotointi- sekä raportointi ja yhteenveto-osiosta. Kartoitusvaiheessa käydään läpi KELA:n ja Valviran säännöksiin ja ohjeistuksiin soveltuvat etäkuntoutusalustojen palveluntarjoajat ja rakennetaan pilotointivaiheen sisältöä sekä omavalvontasuunnitelmaa. Noin 5 kuukautta kestävän pilotointivaiheeseen valitaan 2-3 eri palveluntarjoajaa ja näitä valittuja etäkuntoutusalustoja käyttäen toteutetaan etäkuntoutuksen pilotti kolmella kuntoutus- ja ohjausvaatimuksiltaan erilaisella asiakasryhmällä. Asiakkaita on suunniteltu rekrytoitavaksi hankkeeseen tuki- ja liikuntaelinsairauksia tai neurologisia sairauksia sairastavien henkilöiden joukosta, ammatillisen kuntoutuksen asiakkaista sekä nuorista peliriippuvaisista henkilöistä. Nämä ryhmät käyvät läpi ohjaajiensa johdolla noin 5 kuukauden mittaisen etäkuntoutusjakson. Hanketyöntekijät arvioivat asiakkaiden selviytymistä jakson tehtävistä ja tavoitteista. Asiakkaat antavat palautetta käyttäjäkokemuksista ja helppokäyttöisyydestä sekä mahdollisesti jakson aikana ilmenneistä ongelmista. Yhdessä ohjaajien kanssa osallistujat arvoivat edistymistään omissa henkilökohtaisissa tavoitteissaan.
Raportointi- ja yhteenveto-osion aikana pilotoinnin aikana kerätty tieto analysoidaan ja hankeraportin ohessa luodaan malli etäkuntoutuksen ja etäohjauksen toteuttamisesta sosiaali- ja terveysalan järjestöjen käyttöön. Rakentuva malli mahdollistaa kuntoutus- ja hyvinvointia tukevan ohjaustoiminnan toteuttamisen etäohjauksena koronavorusepidemian aikana ilman läsnäoloa. Malli myös tukee ja täydentää perinteistä läsnäolokuntoutusta, koska mm. elämäntapamuutokseen tähtääviä tehtäviä ja harjoitteita voidaan toteuttaa kotiympäristössä.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä on pilottitoimintaan osallistuvat henkilöt. Pilotointivaiheessa, johon valitaan 2-3 palveluntuottajaa, keskeisinä kohderyhmänä ovat kuntoutus- ja hyvinvoinnin lisäämiseen tähtäävien hankkeiden asiakkaat. Pilottivaiheeseen on ajateltu koottavan ryhmät seuraavista asiakasryhmistä:
* Tules- ja neurologiset kuntoutujat
* Ammatilliset kuntoutuksen kuntoutujat (työllistymistä edistävä ammatillinen kuntoutus, ammatillinen kuntoutusselvitys)
* Nuoret peliriippuvaiset
Mikäli jostain syystä jostain edellä mainituista ryhmistä ei saada koottua riittävän suurta ryhmää, täydennetään pilottivaiheen asiakasmäärää harkinnan mukaan toisesta kuntoutuja- tai hankeasiakkaiden ryhmästä, kuitenkin niin, että saadaan pilottivaiheesta riittävää tietoa alustojen toimivuudesta erilaisilla asiakasryhmillä.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat muut kuin pilottivaiheeseen osallistuvat Huoltoliitto ry:n kuntoutusasiakkaat sekä hyvinvointihankkeiden asiakkaat, joilla on mahdollista päästä hyötymään hankkeessa rakentuvasta etäkuntoutusmallista hankkeen jälkeen. Välillisinä hyötyjinä voidaan pitää myös kuntoutusta ja hyvinvointia lisääviä hanketoimintoja rahoittavia tahoja, koska etäkuntoutuksen lisääntyessä mm. matkustamisen tarve vähenee niin asiakkailta kuin ammatihenkilöiltä ja tulevaisuudessa on mahdollista alentaa tämäntyyppisen toiminnan kustannuksia toimivan etäkuntoutusmallin myötä. Hankkeen välillisenä kustannuksena ovat myös ne terveydenhuollon ammattihenkilöt, joiden käyttöön etäkuntoutusmenetelmän hankkeen aikana tai sen jälkaan jalkautuvat. Näin hanke edistää myös terveydenhuollon henkilöstön osaamista ja ammatillista kehitystä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 79 334
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 67 884
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 79 334
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 67 884
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion
Kunnat: Siilinjärvi
Jakeluosoite: Jokiharjuntie 3
Postinumero: 70910
Postitoimipaikka: Vuorela
Suunniteltu: 3
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 0 |
Etäkuntoutusmentelmän kehittyminen vähentää kuntoutukseen ja hyvinvointitoimintaan osallistuvien henkilöiden matkustamista. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 0 |
Matkustuksen vähenemisen myötä pieni myönteinen vaikutus. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei merkittävää vaikutusta | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 2 |
Etäkuntoutuksen kehittyminen avaa mahdollisuuksia yhteistyöhön paikallisten etäkuntoutusjärjestelmiä kehittävien yhtiöiden kanssa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 5 |
Hankkeessa kehitetään uusia aineettomia digipalveluita, joiden tavoitteena on parantaa ihmisten hyvinvointia, joten hankkeella selkeää välitöntä vaikutusta. Hankeen pyritään rakentamaan niin, että se vaikuttaisi myös välillisesti aineettomien palveluiden kehittämiseen kiihdyttämällä etäkuntouus- ja etäohjausmenetelmien kehittymistä muissakin järjestöissä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 0 |
Hanke vähentää turhaa matkustamista siirtämällä kuntoutusta ja hyvinvointiohjausta kotiympäristöihin. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Hanke edistää hankkeeseen osallistuvien henkilöiden hyvinvointia ja sillä on myös suuri välillinen vaikutus esimerkiksi asiakkaiden perheenjäsenten hyvinvointiin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 3 |
Hanke edistää ihmisten tasa-arvoa, koska etämenetelmien kehittymisen seurauksena ihmisten mahdollisuudet päästä osalliseksi kuntoutuksesta ja hyvinvointia lisäävästä ohjauksesta lisääntyvät. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 4 |
Hanke lisää yhteiskunnallista ja kulttuurista tasa-arvoisuutta parantamalla maahanmuuttajataustaisten henkilöiden mahdollisuuksia päästä osalliseksi kuntoutuksesta ja hyvinvointiohjauksesta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta |
Etäkunto-Hanke toteutettiin ajalla 1.5-31.10.2020. Varsinainen hankkeen asiakastyö, jossa kaikki hanketyöntekijät olivat mukana, oli hieman lyhyempi viiden kuukauden mittainen pilotointivaihe. Hankkeen tarkoituksena oli saada toimiva etäkuntoutusalusta, sekä luoda etäkuntoutusmalli monipuolisen asiakasryhmän, sekä moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeisiin sopivaan käyttöön. Hankkeen asiakkaat koostuivat tules- ja neurologisista kuntoutujista, ammatillisen kuntoutusselvityksen sekä nuottivalmennuksen asiakkaista. Hankkeessa oli myös vaihtuvia asiakkaita eri sairausryhmäkohtaisista kuntoutuskursseista, joiden kuntoutusprosessin viivästyessä hankkeessa pidettiin väliajalla yhteyttä etäalustalla. Tarve etäkuntoutusalustalle on ollut olemassa jo aiemmin, mutta koronapandemia teki tarpeesta erittäin kiireisen läsnäkuntoutuksen keskeytyessä.
Hankkeen työryhmä koostettiin kokoaikaisesta hankepäälliköstä, sekä kahdesta osa-aikaisesta hanketyöntekijästä. Toinen hanketyöntekijöistä on koulutukseltaan fysioterapeutti, ja toinen toimintaterapeutti. Hankkeessa tapahtui henkilöstövaihdos elokuussa, ja toimintaterapeutin tilalle loppuajaksi hankkeeseen vaihtui sosionomi. Hanketyöntekijöillä oli valmiiksi osaamista ja työkokemusta kuntoutustoiminnasta sekä hankkeen asiakasryhmistä. Hankepäällikön roolina oli vahvistaa tiimin teknistä osaamista sekä organisoida projektia.
Hanke koostui kolmesta eri vaiheesta, joista ensimmäinen oli kartoitusvaihe, jonka aikana arvioitiin tarpeet etäalustalle Huoltoliiton, viranomaistahojen, kuin Kelankin osalta. Toinen vaihe oli pilotointivaihe, jossa tehtiin varsinaista asiakastyötä etäkuntoutuksena, sekä etäkuntoutuksen ja läsnäkuntoutuksen yhdistelmänä. Kolmannen vaiheen sisältö muodostui yhteenveto- ja raportointiosuudesta, jossa analysoitiin pilotoinnin aikaansaannokset ja raportoitiin ne nähtäväksi. Etäkunto-hankkeesta tehtiin raporttimuotoinen yhteenveto, joka löytyy Huoltoliiton nettisivuilta. Hankkeessa saatiin ylläpidettyä ja edistettyä asiakkaiden fyysistä ja henkistä toimintakykyä, sekä luotua toimiva etäkuntoutusmalli. Hankkeessa löydettiin myös Huoltoliiton tarpeisiin sopiva etäkuntoutusalusta.