![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22023
Hankkeen nimi: Psykososiaalinen tuki COVID19 riskiryhmille etäyhteydessä
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 4.5.2020 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0825508-3
Jakeluosoite: Porrassalmenkatu 35-37
Puhelinnumero: 015-35111
Postinumero: 50100
Postitoimipaikka: Mikkeli
WWW-osoite: http://www.essote.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Syväoja Pirjo Helena
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehittämisjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358403596749
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tarkoituksena on valitun kohderyhmän (50 mielenterveys- ja päihdeasiakasta ja 50 aikuissosiaalityön asiakasta) hyvinvoinnin, mielenterveyden ja päihteettömyyden edistäminen, elämänhallinnan parantaminen, arjen tukeminen ja kuntoutus käyttäen etäpalvelumenetelmää. Tarkoituksena on myös digisyrjäytymisen ja digikuilun kaventaminen.
Hankkeen tavoitteena on tarjota kohderyhmän asiakkaille säännöllisessä ja vuorovaikutteisessa kuva-ääni-etäyhteydessä yhteydenpitoa, yleistä neuvontaa ja ohjausta, elintapaohjausta, jumppaa, ruoanlaiton ohjeistusta, digineuvontaa jne.
Hankkeen toimenpiteenä 100 mielenterveys- ja päihdepalvelujen ja aikuissosiaalityön asiakasta saa hankeaikana korvaavaa psykososiaalista palvelua etäyhteydessä, sillä COVID19 epidemian vaatimien sosiaalisten rajoitusten vuoksi kyseisen kohderyhmän päivätoiminta ja erilaiset ryhmätoiminnat ja kasvokkain toteutettavat sosiaalipalvelut ovat lakanneet. Kyseiset 100 asiakasta saavat käyttöönsä päätelaitteen (PAD) ja tietojärjestelmän, jonka avulla voivat olla yhteydessä ammattilaisten kanssa mutta myös yhteydessä omaisten, ystävien ja vertaisryhmien kanssa. Kohderyhmä saa henkilökohtaista opastusta laitteiden ja tietojärjestelmien käytössä.
Hankkeen tuloksena kyseiset syrjäytymisvaarassa olevat henkilöt 1) saavat akuutisti tavanomaista psykososiaalista tukea ja kuntoutusta korvaavia palveluja etäpalveluna ja 2) saavat tasavertaisen mahdollisuuden osallistua digiyhteiskunnan toimintaan varallisuudesta tai muista resursseista riippumatta. Hankkeen tuloksena 3) ESSOTE myös pilotoi uutta toimintamallia kyseisessä kohderyhmässä. Etätoimintamallin käyttö ei rajoitu pelkästään COVID19 epidemiaan tai muihin tuleviin epidemioihin. Etätoimintamalli on kuntouttavaa päivätoimintaa ja ryhmätoimintaa sekä asiakas-ammattilaistapaamisia/vastaanottoja täydentävä palvelu, joka on merkityksellinen erityisesti haja-asutusalueella asuville ja niille, joiden toimintakyky tai sairaus ei mahdollista tavanomaista sosiaalista osallistumista.
Kohderyhmät ovat:
1) Essoten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaat, joiden päivätoiminta ja toimintakykyä ylläpitävä toiminta on lakannut COVID19 epidemian vuoksi.
Essoten mielenterveys- ja päihdepalvelujen (mipä)asiakkaista valitaan 50 asiakasta, jotka ovat yleensä mukana mipän päivätoiminnassa. Valinta tapahtuu tiiviissä yhteistyössä järjestöjden kanssa. Monet kyseisistä asiakkaista ovat syrjäytyneitä, sillä heillä huono-osaisuus kasautuu monella elämän alueella (toimeentulo, työllisyys, terveys, ihmissuhteet, digiosaaminen).
2) Essoten aikuissosiaalityön asiakkaat (nuoret ja työikäiset), joiden tilanne on edelleen heikentynyt epidemian vuoksi.
Essoten aikusisosiaalityön asiakkaista valitaan 50 asiakasta, jotka ovat olleet esim. kuntouttavassa työtoiminnassa, mutta eivät pysty, kykene tai heillä ei ole välineistöä osallistua kuntouttavaan työtoimintaan etänä. He ovat jo aktiiviasiakkuudessa, mutta tällä hetkellä epidemiasta johtuen kotona. Osa näistä asiakkaista on myös sellaisia, jotka eivät kykene edes kuntouttavaan työtoimintaan mielenterveydellisten tai päihdeongelmien vuoksi.
Välilliset kohderyhmät ovat:
1) mikä tahansa muu asiakasryhmä, joka tarvitsee psykososiaalista tukea tai kuntouttavaa toimintaa etäpalveluna esim. perhetyön ja lastensuojelun piirissä olevat asiakkaat sekä päivätoiminnan piirissä olevat ikäihmiset ja omaishoitajat
2) Essoten työntekijät, joille etäpalveluiden osaaminen ja halliseminen on osa soten tarvitsemaa digiloikkaa
3) Essoten työntekijät, jotka saavat valmiuksia sisällöntuotantoon livenä tai striimattuna palveluna (esimerkiksi jumppaohjeet, ruoanlaitto-ohjeet jne.)
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 99 960
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 88 172
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 99 960
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 88 172
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Mikkelin, Pieksämäen
Kunnat: Mikkeli, Puumala, Pertunmaa, Mäntyharju, Hirvensalmi, Pieksämäki, Kangasniemi, Juva
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 3 |
Digipalvelut vähentävät liikkumista ja uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä vaikkakin digilaitteet vaativat jonkin verran uusiutumattomia raaka-aineita. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 1 |
Ei ole merkittävää vaikutusta ilmastonmuutokseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | -1 | -1 |
Digilaitteet ovat jossain määrin ongelmajätettä (akut) | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 3 |
Digipalvelut vähentävät liikkumista ja uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä vaikkakin digilaitteet vaativat jonkin verran uusiutumattomia raaka-aineita. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 4 |
Psykososiaalinen tuki etänä on aineetonta palvelua, jota hankkeessa kehitetään. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 3 |
Etäpalvelujen ansiosta liikkuminen vähenee. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 6 |
Hankkeen keskeinen tavoite. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 6 |
Digipalveluita myös syrjäytyneille --> kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja ja eriarvoisuutta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 6 |
Kohderyhmä voi osallistua digiyhteiskunnan toimintaan. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 1 |
Aikaansaa pienen vaikutuksen koska kohderyhmä (asiakkaat ja Essoten työntekijät) oppii käyttämään ja tuottamaan palvelua digitaalisesti ilman fyysistä matkustamista palveluihin tai asiakkaiden luokse. |
Psykososiaalinen tuki Covid 19 riskiryhmille etäyhteyksin hankkeen tarkoituksena oli valitun kohderyhmän
hyvinvoinnin, mielenterveyden ja päihteettömyyden edistäminen, elämänhallinnan parantaminen, arjen
tukeminen ja kuntoutus käyttäen etäpalvelumenetelmää. Tarkoituksena on myös digisyrjäytymisen ja digikuilun kaventaminen.
COVID19 epidemian vaatimien sosiaalisten rajoitusten vuoksi kyseisen kohderyhmän päivätoiminta ja erilaiset ryhmätoiminnat ja kasvokkain toteutettavat sosiaalipalvelut lakkasivat. Kohderyhmän päivätoiminnan ja ryhmätoiminnan palveluita oli sopeutettava nopeasti rajoitusten mukaisiksi.
Hankkeen tavoitteena oli tarjota kohderyhmän asiakkaille säännöllisessä ja vuorovaikutteisessa kuva-äänietäyhteydessä yhteydenpitoa, yleistä neuvontaa ja ohjausta, elintapaohjausta, jumppaa, ruoanlaiton ohjeistusta, etäkahvilatoimintaa ja digineuvontaa etäyhteyksiä hyödyntäen. Hankealueena oli Essoten alue. Hanketta toteutettiin laajalti koko alueella huomioiden erityisesti alueet, joilla palveluihin pääsy oli vaikeaa tai palveluja ei ollut käytettävissä.
Hankkeen aikana (4.5 - 31.12.2020) luotiin Essoten mielenterveys- ja päihdepalvelujen päivätoiminnan ja aikuissosiaalityön asiakkaille etäpalveluohjaustoimintamalli, joka asiakkaat saivat lähipalveluja korvaavaa psykososiaalista palvelua etäyhteydessä. Tarvittaessa asiakkaille pystyttiin lainaamaan älylaite toiminnan mahdollistamiseksi. Toimintamallin luomisessa ja sisällöntuottamisessa tehtiin tiivistä yhteistyötä paikallisen mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden yhdistyksen Virike ry:n kanssa. Hankkeen aikana olleisiin ryhmiin osallistui yhteensä 80 eri asiakasta ja asiakaskontaktien määrä oli 520.
Hankkeessa luotu etäpalveluohjauksen toimintamalli ei rajoitu tulevaisuudessa pelkästään COVID19
epidemiaan tai muihin tuleviin epidemioihin. Etätoimintamalli on kuntouttavaa päivätoimintaa ja ryhmätoimintaa sekä asiakas-ammattilaistapaamisia/vastaanottoja täydentävä palvelu, joka on merkityksellinen erityisesti haja-asutusalueella asuville ja niille, joiden toimintakyky tai sairaus ei mahdollista tavanomaista sosiaalista osallistumista. Hankkeen etäpalveluohjaustoimintamalli, sen ryhmät ja älylaitteiden lainaustoiminta jatkuu hankkeen jälkeenkin Essoten toiminnoissa ja niiden kehittämistä jatketaan edelleen muille asiakasryhmille.