![]() |
![]() |
Hankekoodi: S22013
Hankkeen nimi: Uudet keinot lisätä liikettä. E-urheilu osaksi seuratoimintaa.
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 31.10.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Juniori-Kalpa r.y.
Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö
Y-tunnus: 0786601-8
Jakeluosoite: Tietäjäntie 2
Puhelinnumero: 0440552122
Postinumero: 70900
Postitoimipaikka: Toivala
WWW-osoite: http://www.juniorikalpa.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Koski Herkko Arvid
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Urheilujohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0440552122
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa on kaksi osaa, jossa ensimmäisessä vaiheessa tavoitteena on saada nykyiset harrastajamme ja heidän perheensä aktivoitua liikkumaan. Tähän toimenpiteinä tuotamme sähköistä materiaalia ja otamme käyttöön uusia keinoja kohdata ja auttaa pelaajiamme. Tuloksina haluamme nähdä, että nyt poikkeuksellisessa tilanteessa käyttöön otettavat työkalut, siirtyvät pysyvästi seuratoiminnan ja valmennuksen hyötykäyttöön, ja mahdollistavat jatkossa entistä yksilöllisemmän ja motivoivan tavan kehittää pelaajiamme.
Toisena kohtana haluamme käynnistää E-urheilu toiminnan, jonka kohderyhmänä ovat pelaamisesta kiinnostuneet, ensisijaisesti seuratoiminnan ulkopuolella olevat lapset ja nuoret. Tavoitteena on synnyttää lisäarvoa, osallisuuden ja pystyvyyden kokemusta hankkeeseen osallistuvien arkeen. Toimenpiteinä alkuvaiheessa etävalmennuksien aloittaminen, ja heti kun kohtaamiset ovat mahdollisia, ryhmäohjauksien käynnistäminen. Tuloksina uskomme näkevämme uudenlaisen seuratoiminnan mahdollistumisen, ja syrjäytymisuhan alla olevien lasten ja nuorten aktivoimisen. Pysyvä toiminta joka mahdollistaa perinteisiin toteutustapoihin nähden erilaisen mahdollisuuden kiinnittyä seuran logon alle, harrastajaksi, ammattilaiseksi tai faniksi.
Hankkeen kohderyhmät ovat:
- Nykyiset harrastajat- ja heidän valmentajansa. Uudet harrastajat jotka tätä kautta tavoitetaan Somen välityksellä.
- E-sportin osalta pelaamisesta kiinnostuneet lapset- ja nuoret, jotka eivät välttämättä ole kiinnittyneet mihinkään järjestötoimintaan.
- Välillisinä kohderyhminä ovat perheet, ja lasten ja nuorten lähipiiri.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 22 400
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 13 301
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 22 400
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 13 301
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion
Kunnat: Siilinjärvi, Kuopio
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei juurikaan vaikuttavuutta | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 0 |
Perheiden omatoiminen liikkuminen, vähentää harrastustoimintaan liittyvää kuljettamista. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 3 | 0 |
Autolla liikkumisen väheneminen vähentää kasvihuone kaasuja. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 0 |
Liikkumisen väheneminen, etävalmennuksen kautta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 5 |
Lasten liikkumisen tukeminen. Sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kuuluvuuden tunteen vahvistaminen. Perheiden hyvinvoinnin tukeminen | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 0 |
Lajiharrastamisen mahdollistaminen kaikille, easy hockey toiminnan ja E-sport toiminnan kautta kustannus tehokkaasti. Tyttöjen- ja naisten roolien huomioiminen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 0 |
Useampien osallistumisen mahdollistaminen, fyysiseen kuntoon yms. asioista riippumatta | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 0 |
Paikallisen seura identiteetin vahvistaminen, pääsee kuulumaan tiettyyn "heimoon". Kuuluvuuden tunne lisääntyy, ja paikallinen kelta-musta väri lisääntyy paikallisesti. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia |
Hankkeessamme oli kaksi eri osa-kokonaisuutta. Uudet keinot lisätä liikettä, toteutui suunnitellusti ja saimme projektin aikana työstettyä kirjallisista ohjeistuksista ja tukimateriaaleista paljon videoituja ohjeita/harjoitemalleja jäsenistömme käyttöön. Myös uudet sähköiset oppimisalustat saatiin käyttöön ja ne ovat toimineet valmennuksen ja urheilijoiden tukena, etenkin vanhemmissa ikäryhmissä, joissa yksilöllisyys entisestään kehityksen suunnittelussa ja toteutuksessa korostuvat.
Toisessa vaiheessa halusimme kokeilla minkälaista kysyntää E-sport kerhotoiminnalla olisi. Kaupungin nuorisopalveluiden kanssa yhteistyössä, käynnistimme hankkeen loppuvaiheilla E-sport kerhotoimintaa, jota järjestettiin kahdessa ryhmässä 4.-6. luokkalaisille ja 7.-9. luokkalaisille. Toiminta lähti nuorempien ryhmässä hyvin liikkeelle ja sen toiminta onkin jatkunut vielä nyt hankekauden päätyttyä. Vanhempien ryhmä ei jatkanut toimintaa, kokeilijoita kävi ryhmässä seitsämän kappaletta.