![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21930
Hankkeen nimi: SafeInLog - Työturvallisuudella tuottavuutta ja työhyvinvointia sisälogistiikkaan
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 7.1. Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2020 ja päättyy 31.10.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Sosiaali- ja terveysministeriö
Hakijan virallinen nimi: Lab-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Mukkulankatu 19
Puhelinnumero: 03 828 18
Postinumero: 15210
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.lab.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jaana Lerssi-Uskelin
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 44 708 5233
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
SafeInLog on työturvallisuuden kehittämishanke, jonka tavoitteena on parantaa pk-yritysten sisälogistiikkatoimijoiden työturvallisuutta ja työhyvinvointia, ja sitä kautta edistää pk-yritysten kilpailukykyä, tuottavuutta ja uudistumista.
Hankkeen tavoitteena on lisätä pk-yritysten työhyvinvointia ja tuottavuutta
1. tuottamalla tietoa sisälogistiikan työturvallisuudesta ja työturvallisuuden kehittämistoimenpiteistä
2. rakentamalla arviointimalli sisälogistiikan työturvallisuuden taloudellisten ja työelämän laadun vaikutusten arviointiin
3. kehittämällä sisälogistiikkatoimijoiden työturvallisuusosaamista
4. tunnistamalla yritysten sisälogistiikkaan liittyvät työturvallisuusriskit ja käynnistämällä niihin liittyviä kehittämistoimenpiteitä.
Hankkeen toimenpiteet jakautuvat neljään työpakettiin:
1. Sisälogistiikan työturvallisuustiedon ja -osaamisen kehittäminen sekä työturvallisuuden kehittämistoimenpiteiden tunnistaminen
2. Sisälogistiikan työturvallisuuden taloudelliset vaikutukset tuottavuuteen ja työhyvinvointiin (elementtien vaikutus tuottavuuteen ja työhyvinvointiin)
3. Sisälogistiikkasafarit
4. Viestintä ja tulosten levittäminen.
Hankkeen tuloksena syntyy pk-yritysten, asiantuntijaorganisaatioiden sekä koulutusten tarjoajien käyttöön sisälogistiikan virtuaalinen työturvallisuusopas ja organisaation eri tasot huomioon ottava työturvallisuutta edistävä toimintamalli. Sisälogistiikan työturvallisuusopas kokoaa yhteen sisälogistiikan työturvallisuuteen liittyvät osakokonaisuudet havainnolliseksi kokonaisuudeksi ja se toimii oppimisympäristön kaltaisena virtuaalisena tilana, jonka sisältö tukee työturvallisuusosaamisen kehittämistä sisälogistiikan eri tehtävissä kaikilla organisaatiotasoilla. Sisälogistiikan työturvallisuutta edistävä toimintamalli taas tukee sisälogistiikan työnopastusta yrityksissä, motivoi työturvallisuuden ja työturvallisuusosaamisen kehittämistä yrityksissä ja sitä kautta parantaa sekä yksilö että organisaatiotason tuottavuutta ja työhyvinvointia. Sekä oppaan että toimintamallin lähtökohtana on valmentaa organisaation koko henkilöstöä kaikilla organisaatiotasoilla havainnoimaan ja tunnistamaan työturvallisuuden riskitekijöitä ja tiedostamaan työturvallisuuden yhteys työhyvinvointiin ja tuottavuuteen.
SafeInLog-hankeessa työturvallisuutta, työelämänlaatua ja tuottavuuden kehittämistä tarkastellaan yhdenvertaisuuden periaatteen näkökulmasta, edistäen syrjimättömiä työoloja, toimintatapoja ja rakenteita, osallisuutta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, huomioiden työelämän monimuotoisuuden ja tasa-arvon toteutumisen hankkeen toimenpiteissä, käytännöissä ja tuloksissa. Teollisuus ja logistiikka ovat perinteisesti työuriltaan ja -tehtäviltään sukupuolittuneita ja miesvaltaisia aloja. Siksi alan pk-yritysten työturvallisuuskulttuurin, työturvallisuusriskien, työelämän laadun ja tuottavuuden kehittämisessä tullaan kiinnittämään erityistä huomiota alan sukupuolittuneisuuteen ja sen kautta mahdollisiin sukupuolittuneisiin työturvallisuusriskeihin, työturvallisuus- ja työhyvinvointikäytäntöihin.
Ensisijaisena kohderyhmänä ovat erityisesti valmistavan teollisuuden pk-yritysten sisälogistiikkatoimijat kaikilla organisaatiotasoilla (työntekijät, esimiehet ja johto).
Välillisinä kohderyhminä ovat logistiikan, työhyvinvoinnin ja työturvallisuuden asiantuntijaorganisaatiot, toisen asteen oppilaitokset / korkeakoulut sekä muut sisälogistiikan kehittäjätahot, jotka voivat hyödyntää hankkeessa syntynyttä uutta tietoa ja toimintamallejaan omassa koulutus-, tutkimus- ja kehittämistoiminnassaan.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 627 795
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 603 947
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 742 917
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 714 696
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 17
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 13
Suunniteltu: 150
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 5 |
Hankkeessa tavoitteena on valtakunnallinen elinkeinorakenteen ja pk-yritysten työturvallisuuteen perustuva tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kehittäminen. Paikallisella tasolla hankkeen tulosten hyödyntäminen elinkeinorakenteen kehittämisessä riippuu elinkeinorakenteesta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 6 |
Hankkeessa kehitetään aineettomia palveluja (toimintamalleja ja mittareita), joissa tiedolla ja osaamisella on keskeinen osa ja jotka eivät juurikaan kuormita ympäristöä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 8 |
Hanke kehittää pk-yritysten sisälogistiikan työturvallisuutta ja edistää siten pk-yrityksen sisälogistiikkatoimintojen kehittämistä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Hanke edistää sisälogistiikan toimijoiden hyvinvointia. Toimenpiteillä käsitellään työturvallisuuskulttuurin, yksilön työhyvinvoinnin ja niitä kautta syntyvän tuottavuuden teemoja. Hanke lisää tietoa työturvallisuuden kehittämisen vaikutuksista työhyvinvointiin ja työturvallisuusperusteisen työhyvinvoinnin yhteyttä tuottavuuteen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 4 |
Tasa-arvon edistäminen on työelämän kehittämisen yksi olennainen osa-alue. Työpaikoilla kyse on mm. johtamisesta, palkkauksesta, yhdenvertaisista etenemismahdollisuuksissa ja mahdollisuuksissa perhevapaisiin sekä perhevapaiden vaikutuksessa urakehitykseen. SafeInLog -hankkeessa työelämän tasa-arvoa edistetään sukupuolierot huomioon ottavalla työturvallisuuden kehittämisellä ja yhdenvertaisten etenemismahdollisuuksien vahvistamisella sisälogistiikkatehtävissä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 3 |
Sisälogistiikan toimijat edustavat laajasti eri sukupuoli-, ikä- ja kulttuuriryhmiä, myös maahanmuuttajataustaisia toimijoita. Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus huomioidaan hankkeessa mm. niin, että kehitettäessä työturvallisuuden käytänteitä otetaan huomioon työturvallisuusriskit, jotka saattavat liittyä esimerkiksi ikään (digitaaliset valmiudet), sukupuoleen (esim. fyysiset ominaisuudet) kielitaitoon ja kulttuurieroihin. Erilaisia taustoja edustavien työyhteisöjen tai työyhteisön jäsenten osallistaminen hankkeeseen paitsi lisää yhdenvertaisuutta ja sosiaalista kuuluvuuden tunnetta, se tarjoaa myös tarpeellisia näkökulmia siihen, miten yhdenvertaisuus toteutuu työturvallisuuden näkökulmasta työpaikoilla. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. |
SafeInLog-hankkeen taustalla oli markkinoiden nopeiden muutosten, kiihtyneen verkkokaupan ja digitalisaation tuomat haasteet erityisesti sisälogistiikan pk-yrityksiin. Sisälogistiikan yrityksissä oli havaittu myös osaamisen puutteita niin prosessien tehokkuudessa ja kehittämisessä kuin kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja riskien hallintaan liittyvässä osaamisessa.
Näihin haasteisiin vastaamiseksi ja sisälogistiikan pk-yritysten työhyvinvoinnin ja tuottavuuden lisäämiseksi SafeInLog-hankkeen tavoitteiksi muodostui
1. sisälogistiikkaan liittyvien työturvallisuusriskien tunnistaminen ja kehittämistoimenpiteiden käynnistäminen
2. sisälogistiikkatoimijoiden työturvallisuusosaaminen kehittäminen
3. tiedon tuottaminen sisälogistiikan työturvallisuudesta ja työturvallisuuden kehittämistoimenpiteistä
4. arviointimallin rakentaminen sisälogistiikan työturvallisuuden taloudellisten ja työelämän laadun vaikutusten arviointiin
Hanke toteutui Päijät-Hämeen, Uudenmaan ja Lapin alueilla. Näiltä alueilta hankkeessa oli mukana 13 sisälogistiikka toimintaa sisältäviä pk-yritystä. Hankkeen aloitus ajoittui juuri samaan aikaan kuin koronapandemiaan liittyvät rajoitukset tulivat voimaan. Rajoitukset hankaloittivat yritysten rekrytointia hankkeeseen sekä viivästyttivät hieman hanketoimintojen aloittamista.
Hankeyrityksissä toteutettiin työturvallisuuteen liittyneitä turvallisuusauditointeja hankkeen alussa sekä seurantakäynteinä hankkeen loppuvaiheessa. Turvallisuusauditointikäynneillä kerättiin tietoa erityisesti yritysten työ- ja hyllyturvallisuudesta. Ensimmäisten käyntien jälkeen yrityksille annettiin ohjeita ja neuvoja työturvallisuuden kehittämiseksi. Seurantakäynnillä tarkistettiin tilanteen kehittymistä. Lisäksi hankkeessa tarkasteltiin hankeyritysten työhyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Yritysten työhyvinvoinnin tilan arviointiin yhdistettiin myös työelämän laadun ja siihen liittyvien riskitekijöiden analysointi sekä taloudellisten vaikutusten arviointi. Nämä lisäsivät erityisesti yritysten johdon kiinnostuksen aiheeseen. Mittaukset tuottivat runsaasti tietoa yritysten työhyvinvoinnista, siinä esille nousseista haasteista ja voimaannuttavista tekijöistä, mutta myös työturvallisuudesta ja siihen liittyvistä riskeistä sekä kaikkien näiden taloudellisesta merkityksestä yritykselle. Arvioinnit ja mittaukset toteutettiin kahteen kertaan hankkeen aikana, joten yritykset saivat seurantatietoa tilanteensa kehittymisestä hankkeen aikana sekä suunnitelmia siitä, kuinka he voivat kehittämistyötään jatkaa. Yrityksistä kerättyä ja saatua tietoa hyödynnettiin myös hankkeen tuotosten valmisteluun. Hankeyrityksissä toteutetuissa arvioinneissa ja mittauksissa esille tulleisiin osaamisen haasteisiin vastattiin järjestämällä kaksi kertaa 4 kerran webinaarisarjaa, joihin hankeyritysten henkilöstö sai vapaasti osallistua.
Hankkeessa hyödynnettiin myös vertaisoppimista ja verkostoitumista. Tämä toteutui hankeyritysten alueellisesti järjestettyjen yritysvierailujen kautta. Käynneillä tutustuttiin yritysten toimintaan, jaettiin hyviä käytänteitä ja ratkaisuja yritysten mahdollisiin haasteisiin.
Hanke onnistui erittäin hyvin tavoitteiden saavuttamisessa. Hankkeessa mukana olleiden yritysten osaaminen työturvallisuudesta, työhyvinvoinnista ja niiden yhteydestä yrityksen tuottavuuteen lisääntyi. Hankkeessa pystyttiin erinomaisesti edistämään hankkeessa mukana olleiden yritysten kuormalavahyllyturvallisuutta ja yrityksille pystyttiin luomaan toimenpidemallit ja opettamaan oikeat menetelmät kuormalavahyllystöjen tarkastamiseen lainsäädännön ja standardien vaatimusten mukaisesti.
Lapin yliopiston hanketoimijat tuottivat työhyvinvoinnin ja työelämän laadun kehittämisen tueksi esihenkilöille suunnattuja työturvallisuuden ja tuottavuuden kehittämiseen keskittyviä tietoiskuvideoita sekä mittarit, joilla voi arvioida työturvallisuusriskien ja työturvallisuuden kehittämistoimenpiteiden taloudellisia
vaikutuksia.
Hankkeen tuotosten valmistelu eteni hankkeen yrityksissä tehtyjen toimenpiteiden ohessa. Yrityksistä saatua tietoa hyödynnettiin sekä SafeInLog-sovelluksen että SafeInLogplus -oppimisympäristön rakentamisessa. Oppimisympäristön rakentamisesta vastasivat sekä LAB-ammattikorkeakoulun , Työtehoseuran ja Lapin yliopiston haketoimijat.SafeInLogplus - oppimisympäristö rakennettiin LAB-ammattikorkeakoulun www-sivustolle, mikä mahdollistaa oppimisympäristön toiminnan jatkuvuuden hankkeen päättymisen jälkeen. SafeInLog-sovellus rakennettiin taas osatoteuttajana toimineen Työtehoseuran palvelimelle, jolloin varmistettiin myös sen toimivuus hankkeen päätymisestä huolimatta. SafeInLogplus-oppimisympäristö on otettu käyttöön opetuksessa niin LAB-ammattikorkeakoulussa kuin Työtehoseuran logistiikan tutkintoihin tähtäävissä sekä työturvallisuuteen liittyvissä koulutuksissa. Oppimisympäristöä on hyödynnetty myös muissa hankkeissa ja sen käyttöä on ohjattu muiden yritysten käyttöön.
Hankkeessa mukana olleet yritykset osallistuivat aktiivisesti hankkeen toimintoihin ja kaikesta toiminnasta kerättiin heiltä palautetta. Palaute oli erittäin hyvää. Myös hanketoimijat arvioivat hankkeessa toimimista. Hanketoimijat kokivat oppineensa paljon niin sisälogistiikasta kuin kokonaisvaltaisesta työhyvinvoinnista, työturvallisuudesta sekä niiden yhteydestä henkilöstötuottavuuteen ja työelämän laatuun. Lisäksi oppia kertyi interaktiivisen oppimateriaalin tuottamisesta sekä erilaisten virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittämisestä ja niiden soveltamisesta hanketyöhön.
Hankkeen toiminnoissa huomioitiin myös sukupuolinäkökulma. Esimerkiksi hankkeessa nousi esille sukupuoleen liittyvä epätasapuolinen kohtelu. Asia otettiin laajemmin puheeksi ja hankkeessa järjestettiin muun muassa erillinen webinaari liittyen epätasapuoliseen kohteluun työpaikoilla. Yhdenvertaisuuteen liittyen, hankkeessa huomioitiin digitaaliseen osaamiseen, kielitaitoon ja eri kulttuureista hankkeen toimintoihin osallistuneiden tuomia vaatimuksia laatimalla esim. materiaalia englannin kielellä ja paperisina. Hankkeessa pidettiin myös tärkeänä, että henkilöstöä osallistettiin hankkeen toimintoihin ja hankkeessa tuotettu tieto levittyi koko työyhteisön käyttöön.