![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21912
Hankkeen nimi: CLEMET - Cleantech Mobility Education for Tomorrow
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2020 ja päättyy 31.12.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2094551-1
Jakeluosoite: PL 4000
Puhelinnumero: 09 7424 5000
Postinumero: 00079
Postitoimipaikka: Metropolia
WWW-osoite: https://www.metropolia.fi/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Aleksi Malinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 759847
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
CLEMET-hankkeessa keskitytään vastaamaan uuden teknologian ajoneuvotekniikan alan tuottamiin muutostarpeisiin. Hankkeessa tutkitaan tulevaisuuden ajoneuvoteknologioiden tuottamia osaamishaasteita työelämälähtöisesti, ja vastataan haasteisiin yhdistelemällä monialaisesti asiantuntemusta eri koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden kesken. Mukana hankkeessa on paitsi korkeakoulutusta antavia organisaatioita, myös alemman koulutusasteen tarjoajia, jolloin voidaan luoda erinomainen, läpileikkaava kuva “tulevaisuuden autotalon” rooleista, vastuista sekä uuden teknologian tuomista mahdollisuuksista palveluiden ja uuden liiketoiminnan osalta. Hankkeen ytimessä on monialaisten tiimien ja nopeiden kokeiluiden kautta tehdyt pilotoinnit, joiden avulla hankkeessa suunniteltua oppimisympäristöä voidaan kokeilla ja validoida. CLEMET-hankkeessa määritellään tulevaisuudessa edessä olevat oppimisprofiilien haasteet, sekä huomioidaan nykypäivän työelämässä toimivien ammattilaisten osaamisprofiilin tarvitsema muutostarve ja luodaan koulutuskokonaisuuksia ja -ympäristö, jolla näihin tarpeisiin voidaan vastata. CLEMET-hanke kokoaa yhteen hajallaan olleet resurssit ja kehittää mekanismit ja käytänteet, joilla resursseja voidaan tehokkaammin tuoda yhteiskäyttöön. Hankkeen tuloksena syntyvää oppimisympäristöä ja “tulevaisuuden autotalon” osaamistiekarttaa voidaan käyttää hyväksi myös muiden muutosalojen koulutuksen kehittämisessä.
Hankkeen pääasiallinen kohderyhmä ovat ajoneuvotekniikan alalla työskentelevät henkilöt tai sille suuntautuvat opiskelijat, joiden työtehtäviin kuuluu tulevaisuuden cleantech-ajoneuvoteknologioiden osaaminen. Kohderyhmä koostuu siis paitsi työikäisistä ja korkeakoulutason opiskelijoista, myös toisen asteen (lukio ja ammattikoulu) opiskelijoista, jotka ovat suuntautumassa ajoneuvotekniikan alalle.
Hankkeen välillisiin kohderyhmiin kuuluvat yritykset, jotka toimivat ajoneuvotekniikan alalla sekä koulutusorganisaatiot ja niiden henkilöstö, jotka tuottavat ajoneuvotekniikan koulutusta. Hankkeen välillisiin kohderyhmiin voidaan laskea myös kaupunkilaiset, jotka hankkeessa kehitetyistä palveluista ja toimintamalleista hyötyvät.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 394 338
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 347 192
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 525 783
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 462 921
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin
Kunnat: Espoo, Vantaa, Helsinki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 18
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 11
Suunniteltu: 158
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 9 |
Hanke luo cleantech-osaamista yksilöille yrityksissä ja oppilaitoksissa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 8 |
Hankkeen myötä sähköajoneuvojen valmistuksen ja ylläpidon vaatima osaaminen kasvaa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 6 |
Tulevaisuuden ajoneuvotekniikan cleantech-ratkaisut ovat ympäristölle ystävällisempiä vähentyneiden lähipäästöjen, alentuneiden melutasojen sekä pienempien huoltopäästöjen vuoksi. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 5 | 5 |
Kasvihuonekaasuista lämmitysvaikutukseltaan merkittävin on hiilidioksidi, josta valtaosa on peräisin fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Hanke vaikuttaa merkittävästi hiilidioksidipäästöjen vähenemiseen, sillä hankkeen keskiössä on ajoneuvojen siirtyminen fossiilisista polttoaineista kohti vähähiilisyyttä ja sähkökäyttöisyyttä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 3 |
Automatiikan käyttöönotto tehostaa yritysten prosesseja, jolloin materiaaleja voidaan hyödyntää tehokkaammin ja jätettä syntyy vähemmän. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 6 |
Sähköautojen yleistyminen vähentää fossilisten polttoaineiden kysyntää. Sähkön kysynnän lisääntyessä tarvetta tullaan todennäköisesti täyttämään sekä uusiutuvilla että uusiutumattomilla energialähteillä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hanke tukee paikallisten yritysten pitkän tähtäimen suunnittelua sekä yritysten ja oppilaitosten yhteistyötä. Hanke vahvistaa yritysten nykyisen ja tulevan (nykyiset opiskelijat) henkilöstön cleantech- ja automaatio-osaamista. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 7 |
Uudet teknologiset ratkaisut, kuten automaation lisääntyminen liikkumisteknologian kentällä, tuottavat merkittävästi pohjaa uusien palveluiden ja aineettomien tuotteiden kehittämiseksi. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 8 |
Hankkeen keskiössä on kehittää kohderyhmän osaamista uusien automatisaatioon pohjautuvien, vähähiilisisten liikkumis- ja logistiikkaratkaisujen suhteen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Hanke edistää hyvinvointia parantamalla työllisyyttä osaamisen lisäämisen kautta. Automaation kautta hanke edistää kuljetuksen esteettömiä ratkaisuja. Uudet teknologiat suunnitellaan päälähtöisesti käyttäjälähtöisellä lähestymistavalla, ottaen huomioon ergonomia- sekä psykofyysissosiaaliset tekijät. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 3 |
Hanke edistää tasa-arvoa ehkäisemällä syrjäytymistä sukupuolittuneilla aloilla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 3 |
Hanke ehkäisee syrjäytymistä erityisesti matalan koulutuksen aloilla. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 8 | 8 |
Hankkeen keskiössä on lisätä yritysten ja oppilaitosten henkilökunnan sekä opiskelijoiden cleantech-osaamista. |
CLEMET eli Cleantech Mobility Education For Tomorrow –hankkeen tavoitteena oli kokonaisvaltainen autotekniikan koulutusympäristöjen ja -sisältöjen kehittäminen yhteistyössä eri kouluasteiden, tutkimuslaitoksen ja työelämän kanssa. Hankkeen ytimessä oli erityisesti eri hanketoimijoiden keskinäisen osaamisen ja resurssien hyödyntäminen mahdollisimman tehokkaalla tavalla.
Tavoitteena oli kehittää tulevaisuuden palvelumalli autoalan toimijoille sekä löytää uusia yhteistyömahdollisuuksia hanketoimijoiden kesken. Näillä toimenpiteillä tavoiteltiin varautumista tulevaisuuteen, jossa osaamisvaatimukset muuttuvat vinhaa vauhtia ja sen myötä oppilaitokset ja työelämä tekevät entistä tiiviimpää yhteistyötä. Tavoitteena oli etsiä näkökulmia tulevaisuuden vaatimiin osaajien koulutukseen sekä alalla jo toimivien asiantuntijoiden osaamisen päivittämiseen.
Hankkeen alussa kuluttajien asennoitumista auton käyttöön sekä valmiuksia sähköautojen ja liikkumispalvelujen tulemiseen selvitettiin laajalla kyselytutkimuksella.
Hanketyön tuloksena muodostui suosituksia autoalan tulevaisuuden osaamistarpeisiin vastaamiseksi. Suositusten lisäksi hankkeessa pilotoitiin autoalan työelämäosaamisen uudistamiseen ja kehittämiseen keskittynyttä koulutuskiertuetta.
Hankkeen toiminnan aikana kerättiin tutkimustietoa ja toteutettiin koulutuskokeiluja oppilaitosten kesken. Näiden soveltamista toisen asteen ja ammattikorkeakoulun auto- ja ajoneuvoalan koulutusyhteistyön tiivistämiseksi tulisi jatkossakin kehittää.
Hankkeessa toteutettiin myös Living Labin ja ekosysteemimallien rakentaminen yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun avulla. Näistä on mahdollista ottaa mallia koulutus- ja työelämäsektorin yhteistyön kehittämiseksi. Hanketyön aikana työelämän edustajia otettiin mukaan kehittämistyöhön erilaisissa yhteiskehittämistilaisuuksissa ja työpajoissa.
Autoalan tulevaisuuden osaaminen -webinaari kokosi CLEMET-hankkeen opit tulevaisuuden varalle. Lopputapahtuman teemoina olivat teknologian kehityksen vaikutukset autoalan ammatilliseen koulutukseen, toisen asteen ja ammattikorkeakoulutuksen yhteistyö, sekä työelämän osaamisvaatimusten muutokset.
Lisäksi hankkeessa keskityttiin siirtymäpolkujen systemaattiseen vahvistamiseen koulutusasteelta ja/tai ammattialalta toiselle. Jatko-opintopaikkoja miettiville nuorille haluttiin kehittää ajantasainen tiedotuskanava ajoneuvoalan opiskelumahdollisuuksista sekä työelämästä. Tähän tarkoitukseen luotiin interaktiivinen Thinglink-esitys.
Hanketta koordinoi Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy ja partnereina olivat Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, Laurea-ammattikorkeakoulu Oy, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy sekä Espoon kaupungin lukiolinja.