![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21899
Hankkeen nimi: Pystyväksi ryhmässä PYRY
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1015428-1
Jakeluosoite: Kuntokatu 3
Puhelinnumero: 0294 5222
Postinumero: 33520
Postitoimipaikka: TAMPERE
WWW-osoite: https://www.tuni.fi/fi/tutustu-meihin/tamk
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tuula Isosuo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Erikoissuunnittelija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 661 0119
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoite on, että osatyökyiset henkilöt ja ammatillista oppilaitoksista valmistuvat erityistä tukea tarvitsevat henkilöt työllistyvät nykyistä paremmin. Hankkeessa kehitetään vertaisohjaukseen perustuva toimintamalli, joka toimenpiteineen edistää hankkeen kohderyhmän pääsyä työmarkkinoille. Hankkeessa tuetaan osatyökykyisiä ja muita erityisen tuen tarpeessa olevia työttömiä, ammatillisten opintojen loppuvaiheessa olevia ja vasta ammattiin valmistuneita henkilöitä kohti työtä. Tähän pyritään kehittämällä heidän urataitojaan ja tukemalla heitä työelämäyhteyksien rakentamisessa. Keskeisimpinä taitoina vahvistetaan osallistujien minäpystyvyyden kokemusta ja oman osaamisen tunnistamista ja tuotteistamista. Minäpystyvyyden vahvistuminen, oman osaamisen tunnistaminen ja tuotteistaminen kohti työtä nähdään hankkeessa pitkäkestoisena prosessina. Osallistujia tuetaan löytämään heidän vahvuuksiensa kautta sellaisia tehtäviä, joihin kukin rajoitteistaan huolimatta voisi työllistyä. Hankkeen avulla haasteet eivät poistu, mutta vahvuuksien tunnistamisen kautta ne eivät enää muodosta estettä työllistymiselle.
Työtapoina käytetään vertaisohjauksen ja -mentoroinnin menetelmiä. Erityistä tukea työllistymiseensä tarvitsevien henkilöiden vertaisryhmät muodostetaan osatoteuttajaorganisaatioissa. Vertaisryhmien koulutukseen osallistuu vertaisryhmän ohjaaja organisaatiosta sekä vertaisryhmän osallistujista valittu vertaisohjaaja. Vertaisohjaus kohti työtä toteutetaan organisaatioiden eri ryhmissä. Ryhmässä vahvistetaan minäpystyvyyden kokemusta vertaisryhmätoiminnassa jakamalla kunkin osallistujan vahvuuksia ja osaamista sekä etsimällä niihin pohjautuvia työllistymismahdollisuuksia sekä muita ansaintamahdollisuuksia. Hankkeessa tehdään yritysyhteistyötä osatyökykyisten työllistymisproessin kehittämiseksi yhteistyössä Pirkanmaan työllisyyden kuntakokeilun kanssa. Työnantajille ja työmarkkinajärjestöjen edustajille kootaan ja tuotetaan helppokäyttöisiä materiaaleja, (verkko)koulutusta ja neuvontaa. Nämä tarjoavat työnantajille realistista tietoa eri tavoilla osatyökykyisten osaamisesta, mahdollisista rajoitteista ja niiden ylittämisestä sekä tarjolla olevista tukimuodoista rekrytoinnin tueksi.
TAMKin sosionomiopiskelijat, liiketalouden sekä opinto-ohjaajankoulutuksen ja ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opiskelijat osallistuvat toimintamallin sisällölliseen ja pedagogiseen kehittämiseen.
Hankkeen tuloksena syntyy vertaisohjaukseen perustuva, minäpystyvyyden vahvistamiseen,oman osaamisen tunnistamiseen ja tuotteistamiseen keskittyvä työtapa erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden työllistymisen edistämiseksi. Mallia ja hankkeen kokemuksia levitetään oppilaitoksiin, TE-hallintoon, työelämään ja järjestökentälle.
Hankkeen ensisijaisia kohderyhmä ovat erityistä tukea työllistymiseen tarvitsevat henkilöt. Näitä ovat työttömät, vaikeasti työllistyvät osatyökykyiset henkilöt, ammatillissa oppilaitoksissa ja erityisoppilaitoksissa, työelämään hakeutumisen nivelvaiheessa olevat erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat sekä vastavalmistuneet tai opintonsa keskeyttäneet tai keskeyttämässä olevat henkilöt. Osatyökykyisellä tarkoitetaan tässä henkilöä, jolla on osittainen työkyky. Työkyky on yksilöllistä ja voi vaihdella ollen tilapäistä. Työkyky voi olla alentunut esimerkiksi vamman tai pitkäaikaissairauden, pitkän työttömyyden tai elämänkriisin aikana.
Hankkeen osatoteuttajien toiminnoissa on mukana erilaisia työllistymiseensä tukea tarvitsevia henkilöitä. Ammatillisten oppilaitosten opiskelijat ovat pääsääntöisesti alle 20-vuotiaita nuoria, Valo-valmennus kohdistuu pääasiassa nuoriin 20–29 -vuotiaisiin, mutta yksilöllisen tilanteen perusteella ryhmiin otetaan myös vanhempia henkilöitä. Eri-ikäisyys ja eriaikaisuus oppimisen ja työllistymisen polulla tuo vertaisuuteen uusia ulottuvuuksia.
Myös Pirkanmaan työnantajat ovat kohderyhmä. Heille tuotetaan osatyökykyisten työllistämistä tukevaa (verkko)koulutusta, tiedotus- ja neuvontatilaisuuksia ja työllistämistä tukevaa materiaalia.
Oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstö.
TAMKin ammatillisen opettajankoulutuksen, liiketalouden ja sosionomikoulutuksen opiskelijat.
Työnantajat, työpaikkaohjaajat ja muu yritysten henkilöstö.
TE-hallinnon ja kuntien ohjaustyötä tekevä henkilöstö ja hankkeen kohderyhmien kanssa toimivat kolmannen sektorin toimijat, jotka toimivat Pirkanmaan työllisyyden kuntakokeilussa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 333 124
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 317 703
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 394 228
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 373 763
Maakunnat: Pirkanmaa, Satakunta
Seutukunnat: Etelä-Pirkanmaan, Tampereen, Lounais-Pirkanmaan, Porin, Ylä-Pirkanmaan, Luoteis-Pirkanmaan
Kunnat: Orivesi, Parkano, Tampere, Punkalaidun, Harjavalta, Nokia, Vesilahti, Valkeakoski, Mänttä-Vilppula, Ruovesi, Urjala, Huittinen, Virrat, Hämeenkyrö, Lempäälä, Pirkkala, Ikaalinen, Kangasala, Pälkäne, Juupajoki, Akaa, Ylöjärvi, Sastamala, Kihniö
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 10
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 14
Suunniteltu: 185
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 2 |
Hankkeen aikana käytetään ekologisesti kestäviä materiaaleja. Tarpeetonta paperitulostusta vältetään ja suositaan sähköisiä materiaaleja.Pääosa projektissa tuotettavasta materiaalista on digimuodossa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
Kokoukset pyritään järjestämään aina kun mahdollista verkon välityksellä. Vertaisryhmät kokoontuvat aluksi kasvokkain, jotta ryhmäytyminen pääsee liikkeelle. Myöhemmin kokoonnutaan myös verkossa, ja näin vähennetään liikenteen päästöjä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 3 |
Kierrätykseen kiinnitetään huomiota kaikessa toiminnassa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 4 |
Edistetään osaavan ja sopivan työvoiman ja Pirkanmaan elinkeinoelämän työvoimatarpeiden kohtaamista. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 4 |
Kehitetään vertaisohjauksen malli, jota voi toteuttaa pitkälti verkkovälitteisesti. Tuotetaan työnantajille ja työmarkinaosapuolille verkkokoulutus osatyökykyisten työllistämisestä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 1 |
Hanketyöskentelyssä käytetään mahdollisimman paljon erilaisia verkkoratkaisuja (some, oppilaitosten alustat, järjestelmät ja muut virtuaaliset ratkaisut). Liikkumisessa vierailukohteisiin hyödynnetään mahdollisimman paljon joukkoliikennettä ja kimppakyytejä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 7 |
Hanke edistää erityisesti sosiaalista ja kulttuurisra kestävyyttä ja yhdenvertaisuuden toteutumista, sillä hankkeen keskeisin tavoite on vaikeasti työllistyvien ja erityisopiskelijoiden minäpystyvyyden ja oman osaamisen tunnistamisen vahvistaminen ja sitä kautta heidän opiskelu- ja työpolkunsa tukeminen. Pitkällä tähtäimellä hankkeen vertaisohjauksen ja minäpystyvyyden tukemisen mallit jäävät vapaasti käytettäviksi ja voivat siten tukea myös muiden kuin hankkeeseen osallistuvien hyvinvointia. Hankkeen toimenpiteet vahvistavat osallistujien elämänhallintaa ja lisäävät siten heidän hyvinvointiaan. Opiskelupolulla eteenpäin pääsemisellä ja työllistymisellä on luonnollisesti monia hyvinvointia lisääviä vaikutuksia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 6 |
Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota tyttöjen ja naisten tasa-arvoisiin mahdollisuuksiin ja oikeuteen tehdä yksilöllisiä valintoja. Vahvistetaan kaikkien minäpystyvyyden kokemusta ja taitoa nähdä oman osaamisensa arvo korostaen, ettei osaaminen ja pystyvyya ole sidottuja sukupuoleen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 7 |
Hanke edistää vahvasti yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta. Hankkeen kohderyhmänä ovat erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja osatyökykyiset. Hanke vahvistaa heidän yhdenvertaista mahdollisuttaan osallistua koulutukseen ja työhön. Kehitettävä vertaisohjauksen malli myötävaikuttaa myös pitkällä tähtäimellä yhdenvertaisuuden toteutumiseen yhteiskunnassa, kun se jää vapaasti alan toimijoiden käyttöön. | ||
Kulttuuriympäristö | 4 | 4 |
Oman osaamisen ja pystyvyyden tunnistaminen ja ja työllistymisen tukeminen koskettavat vahvasti myös maahanmuuttajataustaisia henkilöitä, joita on tämän hankkeen kohderyhmissä. Hankkeessa otetaan huomioon kielellisen ja kulttuurisen eroavaisuuksien tuottamaa tuen tarvetta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei merkittävää vaikutusta. |
Tampereen ammattikorkeakoulu, Ammattiopisto Luovi, Kiipulan ammattiopisto, SASKY koulutuskuntayhtymä ja Valo-Valmennusyhdistys toteuttivat Pystyväksi ryhmässä - PYRY -hanketta 1.1.2020 - 31.12.2022. PYRY-hanke valmisteltiin pirkanmaalaisten toimijoiden alueellisena yhteistyönä. Valmistelussa kehittämistarpeiksi nousivat työllistymisen mahdollisuuksien kehittäminen, opiskelijoiden tai työnhakijoiden minäpystyvyyden vahvistaminen, vertaisohjauksen mallin kehittäminen ja työnantajien osaamisen lisääminen osatyökykyisten työllistämisestä.
Kehittämistarpeiden perusteella PYRY-hankkeen toimenpiteissä keskityttiin minäpystyvyyden tukemiseen vertaisryhmätoiminnan, vertaisohjaajana toimimisen ja työelämäyhteistyön kautta. Tuloksia ovat seuraavat hankkeessa kehitetyt mallit ja työkalut:
1 VERTAISRYHMÄTOIMINNAN MALLI Hankkeen jälkeen malli toimii työkaluna uuden vertaisryhmän perustamisessa. Mallissa kuvaillaan, miten PYRY-hankkeessa vertaisryhmätoimintaa toteutettiin, kenelle vertaisryhmätoiminta oli tarkoitettu sekä vertaisryhmätoiminnan rakenne ja sisältö. Mallissa kuvaillaan minäpystyvyyttä teoriassa ja sen vahvistamista käytännössä. Lisäksi mallissa esitellään vertaisryhmätoiminnan tueksi suunniteltu PYRY-peli ja malliin sisältyvässä videossa tuodaan esille kokemuksia vertaisryhmätoiminnasta.
2 PYRY-PELI Hankkeessa kehitettiin minäpystyvyyttä, itsetuntoa sekä ryhmässä toimimista vahvistava lautapeli. Pelissä pohditaan omia vahvuuksia, kehittämisen kohteita, ja pelaajat pääsevät kertomaan muille mitä osaavat. Pelissä voidaan myös kannustaa pelikavereiden osaamista sekä pohtia yhdessä työunelmia ja työllistymistä. Pelin pelaaminen on luonteva ja innostava tapa pohtia omaa osaamista, ja pelaaminen vahvistaa myös vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä haastaa harjoittelemaan palautteen antamista ja vastaanottamista. Pelilomakkeelle kerättyjä asioita voi hyödyntää mm. CV:n kirjoittamisessa tai työhaastattelussa. PYRY-peli julkaistiin hankesivustojen lisäksi myös Hyvinvoiva Amis -menetelmäpankissa: https://hyvinvoivaamis.fi/menetelmapankki/hyvat-kaytannot/2091
3 VERTAISRYHMÄOHJAAJIEN KOULUTUKSEN MALLI Hankkeessa kehitettiin kuudesta tapaamiskerrasta rakentuva PYRY-pajoiksi kutsuttu vertaisryhmäohjaajien koulutuksen malli. Koulutuksen kahteen pilotointikierrokseen osallistuivat sekä vertais- että hankkeessa toimineet vastuuohjaajat. Vastuuohjaajat ja heidän vertaisryhmistään valitsemansa vertaisohjaajat toivat koulutukseen vertaisryhmäläisten näkökulmia työn ja työllistymisen merkitysten pohdintaan, monipuolista kokemusten jakamista unelmatöistä ja työn hakemisesta kuin myös vertaisohjaajana toimimisesta erilaisissa PYRY-ryhmissä.
4 MATERIAALI VERTAISOHJAUKSEEN Hankkeessa kehitettiin materiaalia vertaisohjauksen tueksi. Materiaali on hyödynnettävissä hankkeen jälkeen vertaisryhmäohjaajien ja vertaisohjaajien koulutuksissa. Materiaalissa kerrotaan vertaisohjauksesta, ryhmän periaatteista, ryhmäohjauksesta sekä vuorovaikutuksesta ryhmässä. Koulutusmateriaali sisältää ryhmätoimintaan soveltuvia toiminnallisia menetelmiä tutustumiseen, ryhmäyttämiseen sekä ryhmän aktivoimiseen.
5 MONIMUOTOISEN TYÖELÄMÄN MALLI Hankkeessa luotiin työantajien ja oppilaitosten edustajille suunnattu materiaali, jonka tavoitteena on levittää ajatusta monimuotoisesta työelämästä. Lähtökohtana on monimuotoinen työelämä ja täsmätyökykyisten työllistymisen tukeminen: mistä se koostuu ja miten se saavutetaan. Materiaali on apuväline monimuotoisen työelämän kehittämisessä, ja erityisesti yhteistyökumppanuuksien luomisessa työelämän ja oppilaitoksen välillä. Hankkeessa tehtiin aloite Pirkanmaan alueellisesta yhteistyön mallista, jonka lähtökohtana on luoda hyvä yhteistyösuhde Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluiden (TYKAS) OMA-valmentajien ja alueen koulutuksen järjestäjien ja kuntouttavaa työtoimintaa järjestävien tahojen välille. Hankkeen aikana avattiin keskusteluyhteys, ja tätä kehittämistyötä jatketaan Pirkanmaan ammatillisen erityisopetuksen koordinaatiokeskus PAEKin toimesta.
6 TYÖNANTAJILLE SUUNNATTU TUKIMATERIAALI ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVAN HENKILÖN TYÖLLISTYMISPROSESSISTA Hankkeessa suunniteltiin ja tuotettiin Pyry menee töihin -piirrosvideo. Video opastaa työnantajia mm. siinä, kuinka he voivat tukea työntekijöiden minäpystyvyyttä työpaikalla. Video julkaistiin työnantajille suunnatulla tyoelamanrajapinta.fi-sivustolla: https://www.tyoelamanrajapinta.fi/erityinen-tuki/pystynko-osaanko-parjaanko/
Kaikki edellä kuvatut mallit ja materiaalit on julkaistu myös toteuttajaorganisaatioiden sivuilla ja sen lisäksi koottu PYRY-PAKKIIN, jota voi hankkeen päättymisen jälkeen vapaasti hyödyntää. Pakki on julkaistu osoitteessa: https://express.adobe.com/page/YI2meQyghW17a/