![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21883
Hankkeen nimi: Nuorten työpolku
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2020 ja päättyy 31.1.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kuopion kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0171450-7
Jakeluosoite: PL 228
Puhelinnumero: 0447181711
Postinumero: 70101
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: http://www.kuopio.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pirjo Anneli Oksanen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Työllisyyspalvelujohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447181711
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Nuorten Työpolku on 3-vuotinen hanke, jonka avulla sujuvoitetaan ja yksinkertaistetaan asiakasohjaus- ja palvelumalleja. Hankkeen toimintamallien on tarkoitus myös estää nuorten jämähtämisen pitkäksi aikaa paikalleen esim. ostopalveluihin. Lisäksi hanke tuo kipeästi kaivattuja lisäresursseja nuorten yksilölliseen tukeen ja ohjaukseen sekä vahvistaa ohjaamoiden palveluvalikoimaa.
Hankkeella ehkäistään nuorten työttömyyttä ja katkaistaan jo syntyneet työttömyysjaksot mahdollisimman nopeasti. Hankkeen tavoitteena on 1) luoda yksinkertainen työelämäpolutuksen palvelumalli osaksi ohjaamojen toimintavalikoimaa, 2) tarjota yksilöllistä henkilökohtaista omavalmentajan tukea yhteensä 650 nuorelle oman työelämäpolun löytämiseksi, 3) hakea uudenlainen järjestelmäratkaisu nuorten ja HR-yritysten yhteistyön helpottamiseksi.
Pohjaidea hankkeessa toteutettavasta sovelluksesta nuorten ja HR-yritysten yhteistyön parantamiseksi on kehitetty Demola Oy:n, Itä-Suomen yliopiston ja Savonian yhteisessä tuotekehitysprojektissa, jossa haettiin ratkaisuja nuorisotyöttömyyden selättämiseksi. Pohjaidea on opiskelijoiden tuottama, mutta Kuopion kaupungilla on siihen käyttöoikeus. Hankkeen toteutusta on myös suunniteltu sen osalta yhdessä projektiin osallistuneiden opiskelijoiden kanssa.
Hankkeen kohderyhmään kuuluvat 18-29 –vuotiaat
- työttömät nuoret, joille ei ole 1-3 kk:n kuluessa työttömyyden alkamisesta löytynyt tarkoituksenmukaista jatkosuunnitelmaa sekä
- ammatillisten opintojen piirissä olevat nuoret, jotka tarvitsevat lisätukea työllistymismahdollisuuksien parantamiseksi.
Hanke tavoittaa toiminta-ajallaan n. 650 nuorta. Hankkeen välilliseen kohderyhmään kuuluvat ne tausta- ja yhteistyöorganisaatiot, joiden yhteistyöprosesseja hankkeessa sujuvoitetaan.
Hankkeen tarkoituksena on vaikuttaa nuorisotyöttömyyteen niin, että työttömäksi juuri jääneiden työttömyysjaksot päättyvät mahdollisimman pikaisesti ja niin, että valmistuvat nuoret eivät putoa hallitsemattomasti työttömyyteen. Hankkeen välittömänä vaikutuksena hankkeen päättävistä nuorista 60 %:lle on järjestynyt tarkoituksenmukainen koulutus- tai työpaikka. Pitkällä aikajänteellä hankkeen toimintamallien juurruttamisen myötä voidaan ehkäistä alle 30-vuotiaiden nuorten työttömyyttä systemaattisesti.
Hankkeen kohderyhmään kuuluvat 18-29 -vuotiaat
- työttömät nuoret, joille ei ole 1-3 kk:n kuluessa työttömyyden alkamisesta löytynyt tarkoituksenmukaista jatkosuunnitelmaa
- ammatillisten opintojen piirissä olevat nuoret, jotka tarvitsevat lisätukea työllistymismahdollisuuksien parantamiseksi
Muutoshakemus 07.10.2022: edellisten lisäksi yli 12 kuukautta työttömänä olleet 18 - 29 -vuotiaat nuoret
Hankkeen tausta- ja yhteistyöorganisaatiot, joiden yhteistyöprosesseja hankkeessa sujuvoitetaan.
Muutoshakemus 07.10.2022: Alueen työnantajat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 779 903
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 677 406
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 974 878
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 846 756
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Varkauden, Kuopion, Ylä-Savon
Kunnat: Kuopio, Varkaus, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 30
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5
Suunniteltu: 650
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
- | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
- | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
- | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
- | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
- | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
- | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
- | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Hankkeessa tehdään yhteistyötä elinkeinoelämän kanssa, mutta sen kehittäminen ei kuulu hankkeen tavoitteisiin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeessa kehitetään uudenlaisia palveluja, joilla toivotaan olevan pitkäaikaisia vaikutuksia nuorten työllisyyskehitykseen | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
- | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteet edistävät nuorten työllisyyttä ja sitä kautta myös heidän hyvinvointiaan. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei ole hankkeen tavoitteena | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Ei ole hankkeen tavoitteena, mutta nuorten ml. maahanmuuttajataustaisten nuorten työllisyyden edistäminen tukee yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
- | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
- |
Hankkeella ehkäistään nuorten työttömyyttä ja katkaistaan jo syntyneet työttömyysjaksot mahdollisimman nopeasti.
Hankkeen tavoitteena on
1) luoda yksinkertainen työelämäpolutuksen palvelumalli osaksi ohjaamojen
toimintavalikoimaa,
2) tarjota yksilöllistä henkilökohtaista omavalmentajan tukea yhteensä 650 nuorelle oman
työelämäpolun löytämiseksi,
3) hakea uudenlainen järjestelmäratkaisu nuorten ja HR-yritysten yhteistyön
helpottamiseksi.
Aikaisessa vaiheessa jo todettiin se, että omaa erillisitä järjestelmäratkaisua ei kehitetä, vaan resursseja käytetään mieluummin omavalmentajan työpanokseen ja asiakastyöhön. Henkilöresurssi palkattiin Kuopioon.
Toiminta.
Hankkeen toiminta alkoi vähän eri aikaan eri alueilla rekrytointien viivästyessä. Muuten kehittäminen ja verkostojen kontaktointi alkoi suunnitellusti keväällä 2021.
Hyvin alkanut verkosto- ja asiakastyö koki lamauttavan vaikutuksen Covid 19-pandemian alettua. Kaikki verkostoyhteistyö ja asiakastapaamiset loppuivat. Asiakasohjaus lisäksi loppui, kun TE-toimisto pandemian takia keskittyi muutosturvaan ja asiakkaiden työttömyysturvan akuuttien asioiden hoitamiseen. Iisalmessa ja Kuopiossa vaihtui henkilöstöä hankkeen aikana, mikä osaltaan vaikutti asiakastyöhön. Kuopiossa vaihtui myös projektipäällikkö.
Kuntakokeilujen alettua asiakasohjauksessa tapahtui myös pitkä pysähdys, kun virkailijoiden asiakassiirrot kestivät pitkään.
Asiakasohjaus toteutui muutenkin alueilla hyvin eri tavoin. Iisalmessa asiakasohjaus oli hyvin vähäistä, Kuopiossa säännöllistä mutta ei tavoitteiden mukaista ja Varkaudessa epäsäännöllistä. Missään vaiheessa ei päästy suunnitelman mukaisiin asiakasmääriin.
Heti alussa tuli selväksi se, että asiakkaita hankkeelle voisi löytyä, mutta ne eivät olleet hankkeen kohderyhmään kuuluvia. Tarvetta olisi ollut enemmän vahvan tuen palveluille heti koulun loppumisesta lähtien. Eli jo siinä vaiheessa, kun valmistuva nuori ei ole vielä työnhakijana. Osaamisessa, työkyvyssä ja työnhakutaidoissa oli merkittäviä haasteita. Hankkeen lopussa tähän ongelmaan kehitettiin Kuopioon oma palvelu hankemuutoksella.
Tulokset
Asiakasmääristä ja koronapandemiasta huolimatta, hankkeen toiminta nivoutui hyvin osaksi Kuopion ja Varkauden ohjaamojen toimintaa. Iisalmessa hanketta ei saatu toivotulla tavalla osaksi Ohjaamon ja nuorten palveluiden kokonaisuutta. Asiakasmäärissä jäätiin kauas tavoitteista aika pitkälti koronana ja toiminnan aikana alkaneen kuntakokeilun takia. Vaikka tavoitelluissa asiakasmäärissä ei päästy asetettuun 650 hankkeeseen ohjatun nuoren tavoitteeseen, niin laadullisesti asetetut tavoitteet saavutettiin.
Kuopiossa hankkeeseen osallistuneista nuorita 79 % löysi työn, opiskelupaikan tai muun tarkoituksen mukaisen jatkopolun.
Varkaudessa vastaavasti hankkeeseen osallistuvista nuorista noin 82 % löysi työn, opiskelupaikan tai muun tarkoituksen mukaisen jatkopolun.
Iisalmessa hankkeeseen osallistuvista nuorista 83 % prosenttia löysi työn, opiskelupaikan tai muun tarkoituksen mukaisen jatkopolun.
Kuopiossa ja Varkaudessa hankkeen verkostotyö ja palvelumalli saatiin osaksi ohjaamon toimintaa tukemaan paikallisia työllisyyspalveluita ja nuorten palveluita.
Hankkeeseen osallistui kaikkiaan 181 nuorta.
Kuopiossa hankkeen aikana kehitetty Steppi palvelu on otettu osaksi palveluvalikoimaa.