![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21861
Hankkeen nimi: Terve muutos -muutokseen motivoiva kokemusasiantuntijan vastaanotto
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 30.6.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: SIRKKULANPUISTON TOIMINTAYHDISTYS RY
Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö
Y-tunnus: 0774703-5
Jakeluosoite: Lastentie 1 1 b
Puhelinnumero: 0447148011
Postinumero: 70620
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: http://www.sirkkulanpuisto.com
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Teppo Uotinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hanketyöntekijä
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447148011
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
On arvioitu, että alkoholin riskikäyttäjiä (henkilöitä, joilla alkoholinkäyttö on terveysriski) on Suomessa noin 500 000. Terveydenhuollon kaikissa hoitopaikoissa on tärkeää muistaa alkoholiongelman yleisyys ja etsiä ongelmaa aktiivisesti eri potilasryhmistä. https://www.kaypahoito.fi/hoi50028
Tällä suhdeluvulla (yleinen käsitys on noin 10 % väestöstä) Kuopiossa alkoholin riskikäyttäjiä on siis noin 12.000. Puheeksi ottaminen ja varhainen puuttuminen ovat osa tämän tiedossa olevan ongelman lieventämistä.
Hankkeen tavoitteena on kannustaa näitä henkilöitä ottamaan ensimmäiset askeleet kohti muutosta auttamalla heitä tiedostamaan ongelmat ja etsimään itselleen sopivaa apua. Tavoitteena on edistää kohderyhmään kuuluvien hyvinvointia ja toimintakykyä sekä ehkäistä syrjäytymistä ja työelämän ulkopuolelle joutumista. Hankkeessa koulutettu kokemusasiantuntija pitää helposti saavutettavaa erillistä vastaanottoa, joka ei ole osana kynnystä lisäävää päihdehoito-statusta omaavaa toimintaa.
Palveluohjaus ja muutosprosessin käynnistäminen ja sen alkuvaiheen ylläpito ovat toiminnan keskeisimmät tehtävät. Hanke tarjoaa kuntalaisille helpon, matalan kynnyksen mahdollisuuden puhua omasta tai läheisen päihdeongelmasta tai muusta riippuvuudesta. Päihdeongelmat, niistä puhuminen, puheeksi ottaminen ja varhainen puuttuminen tulee olla luonteva osa perusterveydenhoitoa. Hankkeen aikana kokemusasiantuntija voi antaa neuvoja ja koulutusta palvelutarjonnasta ja hoitomuodoista myös kaupungin terveydenhoidon, mukaan lukien neuvolat sekä työterveyshoito, ammattilaisille. Henkilöstön tiedon puute on aiemmista hankkeista (jäljempänä) saatujen palautteiden perusteella yksi syy jättää puheeksi ottaminen väliin.
Avainasemassa kummankin tavoitteen saavuttamiseksi on koulutetun kokemusasiantuntijan käyttö tämän omalla vastaanotolla siihen osoitetuissa tiloissa esimerkiksi Terve Kuopio-kioskilla ja Pyörön terveysasemalla. Tämän suuntaisesta toiminnasta on kokemuksia paikallisesti Kuopiossa vuosina 2018-2019 toteutuneissa hankkeissa, Asunnottomuuden ennaltaehkäisyn kuntastrategiat (AKU-hanke) ja Puhumalla paras – Koulutetun kokemusasiantuntijan tuki KYSin hätäensiavussa ja akuuttihoidossa (Sirkkulanpuiston toimintayhdistys / ELY-keskus). Molemmissa näissä oli osana hanketta kokeilu kokemusasiantuntijan vastaanotosta Terve Kuopio-kioskilla. Vantaalla kokemusasiantuntijalla on ollut vastaanotto ensin hankkeen muodossa ja nykyisin vakiintuneena osana Vantaan perusterveydenhoitoa.
Kaikki Kuopion kaupungin kuntalaiset, jotka haluavat keskustella, omasta tai läheisen, päihteisiin liittyvistä mieltä askarruttavista asioita jonkun ulkopuolisen asiantuntijan kanssa. Erityisesti tavoitellaan henkilöitä, jotka ovat hakeutuneet joko perusterveydenhuoltoon tai muihin palveluihin päihteiden käytön tai siihen liittyvän muun terveydellisen syyn perusteella.
Kohderyhmäämme kuuluvat henkilöt ovat vaarassa syrjäytyä niin työelämässä kuin muutenkin yhteiskunnassa. Näkemyksemme mukaan päihderiippuvuuden edetessä vaiheeseen, jossa päihteiden käyttäjä itse on valmis puhumaan asiasta, on tilanne usein edennyt jo niin pitkälle, että on ongelmia monella rintamalla. Sosiaalisten suhteitten kärjistymisen lisäksi työsuhde saattaa olla uhanttuna tai jo menetetty. Muukin syrjäytyminen on uhkana. Hankkeen avulla pyritään parantamaan kohderyhmän toiminta- ja työkykyä. Palveluun voi hakeutua myös nimettömästi suoraan ilman terveyspalveluihin hakeutumista ja ajanvarausta. Hankkeen aikana 2020- kesäkuu 2021 vastaanotolla arvioidaan kävijämääräksi 90 henkeä. EURA 2014 henkilötietorekisteriin allekirjoitettuja lomakkeita arvioidaan kertyvän noin puolet kävijämäärästä, eli tavoitteena 45. Vantaalla vastaavan tyyppisen hankkeessa vuosina 2012-2014 pilottijakson aikana kävi 90 eri asiakasta. Seuraavana vuonna kävijöitä oli 130. Lähde kokemusasiantuntija Hannu Ylösen (Vantaa) haastattelu.
Kuopion perusterveydenhuollon henkilöstö, työterveyden toimijoiden henkilöstö, neuvoloiden henkilöstö
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 60 005
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 60 005
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 66 005
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 66 005
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion
Kunnat: Kuopio
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 60
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hankkeen työ koostuu pääasiassa asiakastyöstä, jolloin sillä ei ole juurikaan vaikutusta ekologiseen kestävyyteen. Hankkeen toiminta tapahtuu tiloissa, joissa on muutenkin paljon toimintaa, joten tilojen ylläpidosta ei aiheudu ylimääräistä kuormitusta. Jätteet (lähinnä paperi) kierrätetään asianmukaisesti. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | -1 | 0 |
Hankkeen luonteen vuoksi siinä syntyy vain vähän jätettä, lähinnä paperia. Jätteet kierrätetään asianmukaisesti. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
ei suoraa vaikutusta, välillinen vaikutus työhyvinvoinnin kautta | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
ei vaikutusta, kokemusasiantuntijan palvelu on uutta ja aineetonta palvelua | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 2 |
Hankkeen tavoitteena on edistää osallistujien hyvinvointia vähentämällä päihteiden suurkulutuksen aiheuttamia haittoja yksilölle. Välillinen vaikutus ulottuu myös osallistujien läheisiin, työyhteisöihin ja välillisesti myös asuinympäristön hyvinvointiin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 1 |
Nykyisin päihdeongelma on tasoittunut koskemaan koko väestöä, läheisten hakeutuminen avun piiriin on naisvoittoisempaa. Hankkeen vastaanotto tulee olemaan kaikille yhtä helposti saatavilla jo matalan kynnyksen periaatteenkin vuoksi. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 1 | 1 |
Palvelu on avoin kaikille. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen tavoitteena oli edistää kohderyhmään kuuluvien hyvinvointia ja toimintakykyä sekä ehkäistä syrjäytymistä ja työelämän ulkopuolelle joutumista kehittämällä malli kokemusasiantuntijuuden hyödyntämisestä osana perusterveydenhuollon päihdepalveluja. Tämä toteutettiin pitämällä kokemusasiantuntijan vastaanottoa koko hankeen ajan ja palvelumuotoilun menetelmin hankkimalla kokemuksia erilaisilla kokeiluilla vastaanoton muodoista ja ajankohdista. Vastaanottoa pidettiin Terve Kuopio-kioskissa, Sirkkulanpuiston toimintayhdistyksen koulutustilassa Kuopion Linnnanpellolla, yhdistyksen kahdessa muussa hankkeessa: Nopean Toiminnan Joukot (tila Keltsu) ja Petosen Apu ja Tuki tiloissa Petosella. Koronarajoitusten aikana pidettiin etävastaanottoa puhelimitse. Tuloksena esitetään kahta mallia kokemusasiantuntijuuden hyödyntämiseksi perusterveydenhuollossa. Hankkeen aikana toteutetun vastaanoton tulokset ovat nähtävissä maksatushakemusten seurantaraporteissa.
Malli 1: Kokemusasiantuntijuus osana perusterveydenhuoltoa
- Perusterveydenhuolto palkkaa koulutetun kokemusasiantuntijan osaksi omaa henkilöstöä ja sijoittaa työntekijän perusterveydenhuollon tiloihin, oma vastaanottohuone.
- Kokemusasiantuntija pitää omaa vastaanottoa, jonne ammattilaiset voivat ohjata potilaitaan tekemällä aikavarauksen jo oman vastaanottonsa yhteydessä.
- Kynnys vastaanotolle on matalampi kuin lähetettäessä asiakasta varsinaisen päihdehoidon piiriin.
- Kokemusasiantuntijan kanssa voi tehdä myös parityöskentelyä ammattilaisen kanssa asiakastilanteissa
- Kokemusasiantuntialla on hallussaan kaikki tieto alueen palvelu- ja tukisverkostoista mukaan lukien kolmannen sektorin ja vapaaehtoisten tarjoamat palvelutarjonnasta
Ihanteellinen toimintaympäristö:
Oma vastaanottohuone terveyskeskuksen tiloissa. Tila varistettu hyvillä etäyhteyksillä äänieristetysti potilaan yksityisyyden turvaamiseksi. Tämä mahdollistaa myös potilastapaamiset etäyhteyksin ja ammattilaisten konsultoinnin etänä. Pääsy ja raportointi terveydenhuollon tietokantaan.
Vaadittavat resurssit:
Yksi päätoiminen koulutettu kokemusasiantuntija ja äänieristetyt työtilat it-laitteineen hänelle.
Malli 2: Varhainen puuttuminen ja etävastaanotto
Varhaisen puutumisen malli tulisi olla käytössä kaikissa sote-palveluissa: avosairaanhoito, erikoissairaanhoidon poliklinikat ja vuodeosastot, äitiysneuvolat, lastenneuvolat, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, sosiaalipalvelut, suun terveydenhuolto, kehitysvammaisten ja muut asumispalvelut, ikääntyneiden palvelut. Kaikissa näissä yksiöissä käytetään Audit C-kyselyä ja pistemäärän mukaisesti on olemassa valmis malli tulevasta toiminnasta. Sovitun pistemäärän (esimerkiksi nainen viisi tai enemmän, mies kuusi tai enemmän, yli 65 vuotta neljä tai enemmän) saavuttaneiden kohdalla toteutetaan mini-interventio. Tässä vaiheessa on mukana testin tehnyt taho (tarvittaessa myös lääkäri) ja aina koulutettu kokemusasiantuntija etäyhteydessä ja raskaampia jatkohoitoja suunniteltaessa henkilökohtaisesti. Hoitomuotojen tuntemus ja oma kokemus antavat lisäarvoa suunniteltaessa asiakkaan hoitopolkua ja aikataulua.
Päihde- ja mielenterveysongelmien hätänumero ”113” toteutetaan ympärivuorokautisena päivystyksenä koulutettuja kokemusasiantuntijoita käyttäen. Heillä on ajan tasalla olevan tiedon hyvinvointialueen kaikista mielenterveys- ja päihdepalveluista mukaan lukien järjestöt ja vertaisryhmät. Näin varmistetaan, että kaikilla alueen sote-ammattilaisilla on työkalut puheeksiottovaiheessa jatkosuunnitelmien tueksi.
Etävastaanottoa varten tehdään studiotila teknikkoineen hyvinvointialueen pääterveysaseman yhteyteen. Samoissa tiloissa on mahdollista ottaa vastaan asiakkaita myös henkilökohtaisesti.
Toisena tuotoksena syntyi kokemusasiantuntijakoulutuksen 2020 alkavalle koulutusryhmälle kirjallinen opetusaineiston runko, jossa kuvattu etätehtäviä ja työkirja. Lisäksi toteutettiin Kuopiossa olevien jo koulutettujen kokemusasiantuntijoiden palvelujen välittäminen työn tilaajan ja kokemusasiantuntijan välillä. Koulutettujen kokemusasiantuntijoiden palvelujen välittämiseksi on perustettu lokakuussa 2020 yhdistys Pohjois-Savon koulutetut kokemusasiantuntija ry (lyhenne POSAKAT ry). Yhdisty vastaa koulutettujen kokemusasiantuntijoiden palvelujen välittämistoiminnasta vuoden 2021 alusta alkaen.