![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21759
Hankkeen nimi: Vamos Flow
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2019 ja päättyy 31.3.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö sr
Organisaatiotyyppi: Säätiö
Y-tunnus: 0116480-8
Jakeluosoite: Alppikatu 2
Puhelinnumero: +358977501
Postinumero: 00530
Postitoimipaikka: Helsinki
WWW-osoite: http://www.hdl.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: TERHI LAINE
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: palvelualuejohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358400237775
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke edistää 16-29 –vuotiaiden maahanmuuttajataustaisten nuorten kotoutumista ja osallisuutta rakentamalla alueelle palveluintegraatioon pohjautuva palvelukokonaisuus. Kohderyhmälle järjestetään kotoutumisen kokemusasiantuntijakoulutusta sekä kokonaisvaltaista elämänhallinnan tukea ja sosiaalista kuntoutusta. Yksilö- ja ryhmävalmennus tukevat nuoria kiinnittymään tarkoituksenmukaisiin palveluihin, opintoihin ja työelämään. Valmennuksen ja yhteistoimintapilottien kautta mallinnetut ja vaikuttavat toimintatavat otetaan käyttöön kumppaniverkostossa. Hanke rakentaa yhteiskunnallista luottamusta yksilötason asiakastyössä ja verkostoissa. Nuoret osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen ja työskentelevät kokemusasiantuntijoina ja vertaisohjaajina.
TAVOITTEET:
1) Rakentaa kohderyhmälle palveluintegraatiota hyödyntävä toiminnallinen palvelukokonaisuus pohjautuen nuorten kokemuksiin palveluiden toimivuudesta;
2) Kehittää monialaisessa yhteistyössä nuorten kohtaamiseen liittyviä käytäntöjä hyödyntäen mm. kulttuuritulkkausta;
3) Tunnistaa ja ennaltaehkäistä kohderyhmän riskikäyttäytymistä (esim. radikalisoituminen, seksuaalirikokset).
TULOKSET:
1) Alueelle on rakennettu toiminnallinen palveluintegraatiota hyödyntävä palvelukokonaisuus, jossa kolmannen ja julkisen sektorin yhteistoiminta on syventynyt. Sen ansiosta kohderyhmälle suunnatut tukitoimet ovat kohdentuneet aikaisempaa paremmin, riskikäyttäytymistä on ennaltaehkäisty, ja kohderyhmä on kiinnittynyt jatkopoluille sosiaalisen kuntoutuksen avulla;
2) Kumppaniverkoston kanssa on kehitetty uusia käytäntöjä ja toimintamalleja kohderyhmän palvelutarpeen tunnistamiseksi, kohtaamiseksi ja palveluihin kiinnittymisen vahvistamiseksi (kyselyaineistot);
3) Asiakasymmärrys kohderyhmästä on lisääntynyt ja palveluita on kehitetty nuorilähtöisemmäksi (kyselyaineistot);
4) 100 kohderyhmään kuuluvaa nuorta on osallistunut hankkeeseen ja heistä 52 % on edennyt työllisyys- ja koulutuspoluille (Vamos-tilastot);
5) Osallistujien hyvinvointi ja toimintakyky on kohentunut (Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn muutoksen arviointimittarit);
6) Osallistujien kotoutuminen ja osallisuuden kokemus ovat lisääntyneet ja riskikäyttäytyminen vähentynyt (Kyselyaineistot);
7) Palveluprosessien laatu on kohentunut ja yhteiskehittäminen on tuottanut uusia riskikäyttäytymistä ennaltaehkäiseviä sekä osallisuutta ja hyvinvointia lisääviä toimintamalleja. Mallit ovat hyödynnettävissä palveluiden kehittämisessä maakunnan alueella ja valtakunnallisesti.
Sukupuolinäkökulma valtavirtaistetaan hankkeen toimintaan. Käytännössä kyse on naiserityisyyden huomioimisesta ja työelämän segregaation lieventämisestä. Hanke edistää yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämällä kohderyhmän elämänhallintaa sekä pääsyä koulutukseen ja työhön huomioiden samalla heidän kulttuuristen oikeuksiensa toteutumisen. Hanke kunnioittaa kestävän kehityksen periaatteita ja edistää osaltaan Itämeren strategian hyvinvoinnin kasvattamisen tavoitetta.
Hankkeen välittömänä kohderyhmänä ovat Kuopiossa ja Siilinjärvellä asuvat 16-29-vuotiaat maahanmuuttajataustaiset nuoret, erityisesti pakolaisena maahan tulleet ja yksin alaikäisinä tulleet nuoret. Heidän vaikeutenaan integroitumisessa suomalaiseen yhteiskuntaan alueella ovat erityisesti asunnon löytyminen, asumisen taidot, elämänhallinta, mielenterveyden kysymykset, kulttuuriin liittyvät eroavaisuudet, viranomaiskäytännöt, yhteiskunnan tavat, velvollisuudet ja oikeudet sekä kouluun hakeutuminen ja oman uran valinta.
Kohderyhmä sisältää sekä toisen polven maahanmuuttajia että Suomeen nuoruusiässä perheensä mukana tai yksin ilman huoltajaa maahan tulleita nuoria. Maahanmuuttajataustaiset nuoret eivät muodosta yhtä yhtenäistä ryhmää, vaan heidän välillään on, heidän moninaisista taustoistaan johtuen, merkittäviä eroja. Perheillä voi olla traumaattisia kokemuksia, jotka vaikuttavat lapsen kehitykseen. Vanhemmat eivät välttämättä pysty tukemaan lastensa koulunkäyntiä tai vanhemmat ovat kuolleet tai asuvat nuoren elämänpiirin ulkopuolella. Nuorilla itsellään on myös usein epäselvä kuva ammattitaidosta ja ammateista.
Nuoruusiässä maahan tulleilla nuorilla on samoja nuoruuden kehitysvaiheeseen liittyviä ongelmia kuin suomalaisnuorillakin, mutta sen lisäksi monilla on taustallaan lähtömaahan tai maastamuuttoon liittyviä traumaattisia kokemuksia, joita ei osata tunnistaa ja joita harvoin hoidetaan. He eivät useinkaan ehdi hankkia ennen oppivelvollisuuden päättymistä sekä riittävää kielitaitoa, opiskeluvalmiuksia ja ammatilliseen koulutukseen vaadittavia taitoja, kuten esimerkiksi yleistä kuvaa ammateista. Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat ilman huoltajaa maahan tulleet nuoret, ja heidän joukossaan erityisesti tytöt, joilla voi olla hyvin vaikea tausta ja traumaattisia kokemuksia sekä lähtömaasta että pakomatkalta.
Kohderyhmään kuuluvat nuoret ovat suuressa vaarassa syrjäytyä, tai ovat jo syrjäytyneet. Syrjäytyneellä nuorella tarkoitetaan määritelmän mukaisesti työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevia nuoria. Vamos-toiminnassa on valtakunnallisesti havaittu, että marginaalissa elävillä maahanmuuttajataustaisilla nuorilla on usein työttömyyden lisäksi myös muita haasteita, jotka vaikeuttavat opiskelu- ja työllistymispolulla etenemistä. Iso osa nuorista on ollut elämänsä aikana lukuisten tukitoimenpiteiden kohteena tai he eivät ole saaneet tarvitsemiaan palveluita. Siksi monet nuoret suhtautuvat epäluuloisesti erilaisiin palveluihin. Nuoret kertovat esimerkiksi kokevansa, ettei heitä kuunnella eikä heidän kokemuksistaan olla kiinnostuneita.
Hanke edistää kuntien, valtion, yksityisen ja kolmannen sektorin tuloksellista yhteistyötä työllisyyden hoitamiseksi ja maahanmuuttajataustaisten nuorten tilanteen parantamiseksi. Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat julkisen sektorin ja järjestöjen työntekijät sekä vapaaehtoiset. Organisaatioiden työntekijät hyötyvät toimijoiden hallintokuntien rajat ylittävästä yhteistyöstä, joka avaa ammatillisesti uusia näkökulmia työhön. Keskeistä hankkeessa ei kuitenkaan ole ammattilaisten yhteistyön kehittäminen, vaan riskiryhmien nuoria hyödyttävien konkreettisten yhteistoimintojen toteuttaminen ja toimintakulttuurin muuttaminen siten, että toimintamallit jäävät elämään organisaatioissa hanketoiminnan päätyttyä.
Palveluintegraation ja uudenlaisten toimintamallien kautta toimijat pääsevät hyödyntämään hankkeen kehittämisprosesseja oman toimintansa kehittämisessä. Järjestöjen toimintaan integroituvien psykiatrian ja sosiaalityön osaamisen myötä voidaan toteuttaa yhä vaikuttavampia palveluita asiakaskunnalle ja siirtää toiminnan painopistettä syrjäytymistä ennaltaehkäisevään suuntaan. Kunnan toimijat puolestaan saavat järjestöjen kautta käyttöönsä uusia kanavia tavoittaa riskiryhmiin kuuluvia nuoria ja heidän läheisiään. Vamos palvelut on osoittautunut vetovoimaiseksi myös niille nuorille, joilla on historiassaan negatiivisia kokemuksia palvelujärjestelmästä ja ovat tästä johtuen ajautuneet marginaaliin.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 295 211
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 295 211
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 313 675
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 311 748
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion
Kunnat: Kuopio, Siilinjärvi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 12
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5
Suunniteltu: 100
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksen ympäristövastuullisuuden olennaisuusarviossa luonnonvarojen käytön kestävyys on huomioitu, mutta hankkeen kannalta se ei ole olennainen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksen ympäristövastuullisuuden olennaisuusarviossa ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen jää vaikutukseltaan vähäiseksi, eikä ole hankkeen kannalta olennainen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksen ympäristövastuullisuuden olennaisuusarviossa kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus on huomioitu, mutta asiakokonaisuus ei ole hankkeen kannalta olennainen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksen ympäristövastuullisuuden olennaisuusarviossa pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma on huomioitu, mutta asiakokonaisuus ei ole hankkeen kannalta olennainen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksella ei ole yhteyttä Natura 2000-ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksen ympäristövastuullisuuden olennaisuusarviossa materiaalien ja jätteiden kestävä ja asianmukainen käsittely on huommioitu, mutta asia ei ole hankkeen kannalta olennainen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksen ympäristövastuullisuuden olennaisuusarviossa uusiutuvien energialähteiden käyttö on huomioitu, mutta asia ei ole hankkeen kannalta olennainen. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Paikallisen kestävän elinkeinorakenteen kehittämistä edesauttaa välittömästi, jos kaikki työvoimavarat saadaan täysimääräiseen käyttöön, mukaan lukien maahanmuuttajat, jotka työllistyvät merkittävästi huonommin kuin valtaväestö. Lisäksi hanke vaikuttaa välillisesti muokkaamalla asenneilmapiiriä, jossa värikkyys ja kansainvälisyys ovat esimerkiksi Uudenmaan vahvuuksia. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeessa kehitetään maahanmuuttajille soveltuvia palveluita, jotka edistävät heidän etenemistään koulutus- ja työllisyyspoluilla. Tämä on merkittävä taloudellinen kysymys, sillä maahanmuuttajaväestön jäämisestä työelämän ulkopuolelle aiheutuu euroopanlaajuisesti vähintään kymmenien miljardien euron vuotuinen taloudellinen tappio. Välillisesti kohderyhmän mahdollinen työllistyminen lisää verotuloja ja vähentää sosiaalietuuksien käyttöä, sekä pitkällä aikavälillä parantaa huoltosuhdetta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksen ympäristövastuullisuuden olennaisuusarviossa liikkuminen ja logistiikka on huomioitu, mutta asia ei ole hankkeen kannalta olennainen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Maahanmuuttajien hyvinvoinnin edistäminen on hankkeen keskiössä ja hanke edistää yhdenvertaisten oikeuksien toteutumista suomalaisessa yhteiskunnassa yleisesti ja työelämässä erityisesti. Välitön vaikutus toteutuu maahanmuuttajanaisten työllistymisen itsensä kautta, välillinen suomalaiseen työelämään osallistumisen kautta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Sukupuolivaikutusten analyysi vahvistaa, että syrjäytyminen koulutus- ja työllistymispoluilta tapahtuu ja kohdistuu maahanmuuttajamiehiin ja -naisiin eri tavoin. Hankkeessa tämä huomioidaan kehittämällä sukupuolierityisiä toimintatapoja, sekä purkamalla ennakkoluuloja ja asenteita eri aloista ”naisten töinä” ja "miesten töinä". | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 10 |
Hanke edistää välittömästi maahanmuuttajien sosioekonomista integroitumista. Välillisesti se edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta. Työllisyyspoluilta syrjäytymisvaarassa oleville maahanmuuttajanaisille taataan hankkeen avulla paremmat mahdollisuudet hyvään terveyteen, perusturvaan, toimeentuloon ja työllistymiseen. Hankkeessa kiinnitetään huomiota maahanmuuttajanaisten kulttuuristen oikeuksien toteutumiseen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksen ympäristövastuullisuuden olennaisuusarviossa kulttuuriympäristö, etenkin rakennetusta kulttuuriperimästä huolehtiminen, nousee vaikutukseltaan keskisuureksi, mutta ei ole tämän hankkeen kannalta olennainen. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 1 |
Maahanmuuttajanaisilla ei ole tietotaitoa ympäristövastuullisuudesta johtuen lähtömaiden heikosta sitoutumisesta ja kansalaisten itouttamisesta ympäristökysymyksiin. Käytännössä monet ovat itse asiassa työskennelleet kierrätyksen parissa niin Suomessa kuin lähtömaissaan, mutta ympäristökoulutus on jäänyt vaillinaiseksi. Hankkeessa osallistujat saavat tietoa, joka sisältää tietoa kierrätyksestä sekä ympäristöystävällisistä työtavoista ja -tuotteista. |
Hanke edistää 16-29 –vuotiaiden maahanmuuttajataustaisten nuorten kotoutumista ja osallisuutta rakentamalla alueelle palveluintegraatioon pohjautuva palvelukokonaisuus. Kohderyhmälle järjestetään kotoutumisen kokemusasiantuntijakoulutusta sekä kokonaisvaltaista elämänhallinnan tukea ja sosiaalista kuntoutusta. Yksilö- ja ryhmävalmennus tukevat nuoria kiinnittymään tarkoituksenmukaisiin palveluihin, opintoihin ja työelämään. Valmennuksen ja yhteistoimintapilottien kautta mallinnetut ja vaikuttavat toimintatavat otetaan käyttöön kumppaniverkostossa. Hanke rakentaa yhteiskunnallista luottamusta yksilötason asiakastyössä ja verkostoissa. Nuoret osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen ja työskentelevät kokemusasiantuntijoina ja vertaisohjaajina.
TAVOITTEET:
1) Rakentaa kohderyhmälle palveluintegraatiota hyödyntävä toiminnallinen palvelukokonaisuus pohjautuen nuorten kokemuksiin palveluiden toimivuudesta;
2) Kehittää monialaisessa yhteistyössä nuorten kohtaamiseen liittyviä käytäntöjä hyödyntäen mm. kulttuuritulkkausta;
3) Tunnistaa ja ennaltaehkäistä kohderyhmän riskikäyttäytymistä (esim. radikalisoituminen, seksuaalirikokset).
SAAVUTETUT TULOKSET:
1) Verkostojen ja yhteistyön avulla rakennettiin ja kehitettiin maahanmuuttajien valmennuksiin liittyviä toimintamalleja ja palveluintegraatiota. Valmennuksen päätavoite on ollut nuorten itsenäistyminen, yhteiskuntaan osallistuminen ja työllistämisen edistäminen. Valmennuksen päättyessä asiakas on ohjautunut jatkopolkuihin tai muihin sopiviin palveluihin.
2) Kumppaniverkoston ja maahanmuuttajien parissa työskentelevien kanssa jaettiin kokemuksia ja järjestettiin erilaisia tilaisuuksia kouluttamaan alalla olevia sekä alasta kiinnostuneita ammattilaisia/ihmisiä.
3) Yhteensä 137 kohderyhmään kuuluvaa sai hankkeen kautta ohjausta ja 131 nuorta osallistui rakenteelliseen/intensiiviseen yksilövalmennukseen. Yhteensä 87 nuorta osallistunut ryhmävalmennukseen tai on saanut palveluohjausta.
4) Toimintamalleissa sukupuolisensitiivisyys on otettu huomioon ja ryhmävalmennukset (kohderyhmäläisten yhteistyön avulla) järjestettiin sukupuolisensitiivisesti, ja niissä huomioitiin tasa-arvo.
5) Hankkeessa kohderyhmäläisille annettiin tukea kotoutumiseen sekä sopeutumiseen uuteen kulttuuriin. Tämä piti sisällään esimerkiksi Suomen lain ja eettisten arvojen läpikäyntiä ja kohderyhmäläisten informoimista näistä asioista. Erityisesti suojelupolisiin ja kotoutumiskoulutuksien kanssa tehdyn yhteistyön kautta hanke on onnistunut tukemaan ja neuvomaan asiakkaita sekä ennaltaehkäisemään potentiaalisia rikoksia.
Sukupuolinäkökulma valtavirtaistetiin hankkeen toimintaan. Käytännössä kyse on naiserityisyyden huomioimisesta ja työelämän segregaation lieventämisestä. Hanke edistää yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta edistämällä kohderyhmän elämänhallintaa sekä pääsyä koulutukseen ja työhön huomioiden samalla heidän kulttuuristen oikeuksiensa toteutumisen. Hanke kunnioittaa kestävän kehityksen periaatteita ja edistää osaltaan Itämeren strategian hyvinvoinnin kasvattamisen tavoitetta.